Permalänk
Medlem

LiLo eller grub?

så, jag skall installera en bootloader till min arch dist jag har på denna dator... men vad är egentligen skillnaden mellan LiLo och grub, samt vilken kan man, så att säga, konfigurera enklast (så som typsnitt och lägga till startlinjer för ett annat OS)?

sedan så kommer jag inte ihåg i vilket skick mitt arch är i... så jag kan behöve lite hjälp med just det också, om inte annat, få WoW och kanske D3 att fungera :b
(om jag kommer ihåg rätt så laggade det och jag hade max 5 fps eller något sådant... :/ )

Permalänk
Medlem
Skrivet av F4rm0r:

så, jag skall installera en bootloader till min arch dist jag har på denna dator... men vad är egentligen skillnaden mellan LiLo och grub, samt vilken kan man, så att säga, konfigurera enklast (så som typsnitt och lägga till startlinjer för ett annat OS)?

sedan så kommer jag inte ihåg i vilket skick mitt arch är i... så jag kan behöve lite hjälp med just det också, om inte annat, få WoW och kanske D3 att fungera :b
(om jag kommer ihåg rätt så laggade det och jag hade max 5 fps eller något sådant... :/ )

Gissar lite här nu men Grub är väl mer eller mindre standard idag. Vidare tror jag inte LiLo stödjer EFI heller. Så safe'a med Grub du

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Du ska köra grub

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ja och ska man ha stora diskar så är det Grub som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Du ska köra grub

Skickades från m.sweclockers.com

jag brukar inte direkt säga att man skall köra något, utan mera bör, eller att jag rekommenderar starkt till något, då det annars kan man vara lite oförskämd genom att säga att man "skall" göra just det, och i just det här sammanghanget kan man ju bara rekommendera, då man alltid kan fixa till LiLo (förutsatt att man har kunskap att göra just det)
men annars så har du väl rätt :b

Skrivet av Jilted82:

Gissar lite här nu men Grub är väl mer eller mindre standard idag. Vidare tror jag inte LiLo stödjer EFI heller. Så safe'a med Grub du

men vad är EFI?
har hört det rätt så mycket i dessa sammanhang
har inte det o göra med hårddisken eller något?

som en sammanfattning;
men då tar jag väl grub då!

så dags att börja med att ladda ner en arch skiva nu, samt bränna'n till en cd-skiva och chroota :b
kommer tillbaka när jag har installerat om grub och uppdaterar bara för att jag kan :b
och om man stöter på problem så kan man ju alltid ta o ställa frågor och lösa eventuella problem som kan uppstå :

Permalänk
Medlem

Syslinux är min favvo, haft minst problem med den.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem

Håller med fisken. Jag använder Syslinux och är nöjd.

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk

LiLo var länge sedan jag körde. Vad jag kommer ihåg är det ganska lättkonfigurerat. Men Grub är det som gäller nu. Största fördelen med det är att det går att ändra konfigurationen när du startar bootloadern. Med andra ord. Har du skrivit fel i confen så är det bara att rätta till vid uppstart. +1 för grub

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar även jag Syslinux, inte minst på grund av den enkla och överskådliga konfigurationen av densamma. Upplever den även som något snabbare än Grub2, men jag har inte tagit tid, så det behöver inte vara en absolut sanning. LiLo har jag inte prövat på på år och dagar så det vågar jag inte yttra mig om i dagsläget.

Skrivet av F4rm0r:

men vad är EFI?
har hört det rätt så mycket i dessa sammanhang
har inte det o göra med hårddisken eller något?

EFI och UEFI är ersättarna till klassiska och aningen åldrade BIOS. Jag är inte så påläst om alla skillnader, men det erbjuder bland annat en i många fall betydligt snabbare uppstart av burken.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jilted82:

Visst stöder LILO EFI i version ELILO: http://sourceforge.net/projects/elilo/

LILO är bäst :), helt enkelt för att det är mycket simplare än Grub.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz

Permalänk
Medlem

Gummiboot finns ju också om du vill ha en uefi manager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Visst stöder LILO EFI i version ELILO: http://sourceforge.net/projects/elilo/

LILO är bäst :), helt enkelt för att det är mycket simplare än Grub.

Exakt ^ Jag kör Lilo och har inga planer på att byta ut det. Jag har en patchad version för min 64bit egna LFS dist men det är enbart för jag inte orkar lära mig grub config

börjar man med linux idag så är det nog "bättre" att köra med grub och lära sig det, eftersom det kommer nog leva lite längre Men jag tror någon EFI boot kommer att ersätta båda snart.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI