Permalänk
Medlem

Reed switch (SecretSwitch)

Hallå alla sweclockers

Tänkte bygga in en Reed switch i datorn så att inte nyfikna för sig att sätta på datorn
Visst man kan ha lösenord på datorn men va fan det här är sweclockers

Wikipedia:
The reed switch is an electrical switch operated by an applied magnetic field.
It consists of a pair of contacts on ferrous metal reeds in a hermetically sealed glass envelope. The contacts may be normally open, closing when a magnetic field is present, or normally closed and opening when a magnetic field is applied.

Video på hur den färdiga produkten fungerar
http://www.mrstream.se/watch.php?vid=2c9e166c6

Reed switch (SecretSwitch)

Visa signatur

De du

Permalänk

Tror inte riktigt jag förstår hur du tänker... Menar du att du ska ha den som startknapp? Tänkte du då koppla med batteriet, för det behövs inte va?

Mvh

Permalänk
Entusiast

Kul bygge! Ska bli kul att följa.

Det är alltid trevligt med lite unika gallerier ^^

Skrivet av terrakowski:

Tror inte riktigt jag förstår hur du tänker... Menar du att du ska ha den som startknapp? Tänkte du då koppla med batteriet, för det behövs inte va?

Mvh

Som jag förstår det så ska det vara en startknapp. Batteriet + lysdioden är bara med för att testa så att switchen fungerar

Permalänk
Medlem

Älskar ideen! Mycke kredd för inovativt tänkande!

Visa signatur

| Intel Core i7 950 4,20GHz | EVGA Classified 3SLI X58| Corsair H80 | GIGABYTE Geforce GTX 670 OC SLI x2 | Corsair 12GB (6x2048MB) CL8 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD FORCE 120GB | Fractal Design Newton R2, 1000W modulärt |

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Kul bygge! Ska bli kul att följa.

Det är alltid trevligt med lite unika gallerier ^^

Som jag förstår det så ska det vara en startknapp. Batteriet + lysdioden är bara med för att testa så att switchen fungerar

En startknapp som man startar med en magnet om jag förstått det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av terrakowski:

Tror inte riktigt jag förstår hur du tänker... Menar du att du ska ha den som startknapp? Tänkte du då koppla med batteriet, för det behövs inte va?

Mvh

Självklart behövs inte batteriet den hade jag bara som demonstration för att visa att den fungerar.

Kul att ni gillar idéen

Ska den ersätta start-knappen helt eller ska den kopplas ihop med den? Dvs att man behöver hålla över en magnet för att knappen ska fungera.

Exempel 1

Exempel 2

Visa signatur

De du

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zrra:

Ska den ersätta start-knappen helt eller ska den kopplas ihop med den? Dvs att man behöver hålla över en magnet för att knappen ska fungera.

Exempel 1

http://i.imgur.com/CbofBIFl.jpg

Exempel 2

http://i.imgur.com/bRRbj2ml.jpg

Jag skulle nog valt exempel 1. Eftersom man kanske inte alltid vill hålla på och mecka med magneten; då kan man bara lämna magneten över switchen och använda datorn som vanligt. Samtidigt som det är mindre risk att någon ser vad som försiggår om dom är i rummet när du startar den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag skulle nog valt exempel 1. Eftersom man kanske inte alltid vill hålla på och mecka med magneten; då kan man bara lämna magneten över switchen och använda datorn som vanligt. Samtidigt som det är mindre risk att någon ser vad som försiggår om dom är i rummet när du startar den

Håller med ovanstående talare Se det som en slags nyckel. När den ligger på skrivbordet, tex ha den på nycklarna så går det att starta datorn. Är du inte hemma , kommer du troligtvis ha nycklarna med dig och voila, datorn är låst

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

hur visste du att lampan innehöll en reed? vad är det för lampa? detta såg ju mycket kul ut att implementera!

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Jag skulle nog valt exempel 1. Eftersom man kanske inte alltid vill hålla på och mecka med magneten; då kan man bara lämna magneten över switchen och använda datorn som vanligt. Samtidigt som det är mindre risk att någon ser vad som försiggår om dom är i rummet när du startar den

Skrivet av WoXeR123:

Håller med ovanstående talare Se det som en slags nyckel. När den ligger på skrivbordet, tex ha den på nycklarna så går det att starta datorn. Är du inte hemma , kommer du troligtvis ha nycklarna med dig och voila, datorn är låst

Det blev exempel ett Mer bilder kommer imorgon Har satt ihop en magnet med nyckelringen och det fungerar hur bra som helst
Ska filma också så ni ser ur det hela fungerar också.

Skrivet av Kel:

hur visste du att lampan innehöll en reed? vad är det för lampa? detta såg ju mycket kul ut att implementera!

Jag öppnar nästan allt som finns då jag är så nyfiken Men såna lampor kan man få tag på lite överallt nästan, jag köpte mina på netto

De heter LED Drawer Closet Light

http://www.miniinthebox.com/sv/rorelse-aktiveras-lada-gardero...

Visa signatur

De du

Permalänk

Verkar mycket intressant Om det går bra kanske man får testa något liknande själv Vi gick precis igenom i skolan reed switchar. Men ska man inte kunna köpa sådana löst på elfa typ?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Tack för ni tittade Har lagt upp fler bilder och här har ni en video

Visa signatur

De du

Permalänk
Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Nice!

Visa signatur

De du

Permalänk
Skrivet av zrra:

Hur noga är det med placeringen av magneten? Måste det vara precis på ett ställe?

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Hur noga är det med placeringen av magneten? Måste det vara precis på ett ställe?

Beror på hur stark magnet du har Men om du tittar på videon så ser du att jag slängar bara magneten på och det funkar på första försöket

Men tänk på att föremålet reed switchen ligger bakom får inte vara något slags metal annars funkar det inte!

Visa signatur

De du

Permalänk
Skrivet av zrra:

Beror på hur stark magnet du har Men om du tittar på videon så ser du att jag slängar bara magneten på och det funkar på första försöket

Men tänk på att föremålet reed switchen ligger bakom får inte vara något slags metal annars funkar det inte!

Det blir ett problem för har ett define r4 och är inte plast

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Det blir ett problem för har ett define r4 och är inte plast

Vid knapparna är det plast tror jag?

Visa signatur

De du

Permalänk
Skrivet av zrra:

Vid knapparna är det plast tror jag?

http://i.imgur.com/hHaKKpN.jpg

Det hade du rätt i Då ska man se om man hittar på något

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonataan.host:

Det hade du rätt i Då ska man se om man hittar på något

Lycka till

Skrivet av jonataan.host:

Tycker de är lite dyra! Jag tror jag köpte fyra st LED Drawer Closet Light för 40kr i Netto

Visa signatur

De du

Permalänk
Skrivet av zrra:

Lycka till

Tycker de är lite dyra! Jag tror jag köpte fyra st LED Drawer Closet Light för 40kr i Netto

De på electrokit var ju billiga Finns säkert billigare

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

vad händer om du tar bort saken när datorn är igång ?

Permalänk
Skrivet av nobleman:

vad händer om du tar bort saken när datorn är igång ?

Ingenting för datorn startas av endast signal. Så kretsen behöver bara slutas en kort stund

Visa signatur

Chassi: FD Define R4 / Mobo: Gigabyte MSI Z87-G45 / CPU: Intel Core i7-4770K / RAM: 8GB Corsair Vengeance LP / HDD: 1TB WD Caviar Blue / SSD: 240GB Samsung 850 PRO / GPU: Sapphire R9 280X 3GB / Nätagg: FD Integra R2 650W

Permalänk
Medlem

Haha fan va "coolt"

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk

haha, kul om du tappar bort nycklarna, då får du inte igång datorn igen XD
Detta gillas !

Visa signatur

Adam Mcintosh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adammcintosh:

haha, kul om du tappar bort nycklarna, då får du inte igång datorn igen XD
Detta gillas !

Haha fan Hur ofta tappar man bort nycklarna? Men bara för att du sa det kommer jag säkert göra det.

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

skulle ju vart coolt att skaffa detta på/under skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zrra:

Haha fan Hur ofta tappar man bort nycklarna? Men bara för att du sa det kommer jag säkert göra det.

Inte ett problem, du kan fortfrande starta datorn med exempelvis en skruvmejsel.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Inte ett problem, du kan fortfrande starta datorn med exempelvis en skruvmejsel.

Har en del magneter på kylskåpet också

Visa signatur

De du

Permalänk
Medlem

Kul grej. Men sjukt opraktiskt och inte så säkert heller ändå i slutändan.
Men cool tanke och implementering ändå.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die