Val mellan två grafikkort för just mig och mina ändamål!

Permalänk
Medlem

Val mellan två grafikkort för just mig och mina ändamål!

Hej, har suttit och läst ett antal forumtrådar och ännu fler tester mellan dessa två grafikkort men kan ändå inte bestämma mig riktigt vilket jag ska välja. Alla tester säger olika, och väldigt många av testerna är dessutom relativt gamla. Vad jag förstått så kan prestandan pendla beroende på hur bra drivrutinerna blivit.
Det absolut senaste testet jag kan hitta är Sweclockers test för Titan, HÄR. I det testet tycker jag att GTX 680 vinner över 7970 GHz. Dessutom är kortet jag kollat på fabriksöverklockat och borde prestera bättre än vad 680-kortet i testet gör(?).

Det är alltså dessa två jag sitter och velar mellan:

Min nuvarande dator:

  • Intel i7 2600K (Standardklock)

  • Radeon HD 5870 1GB

  • 8GB DDR3 (1600MHz)

  • 2x 120GB SSD (En för windows/program sedan en för spel.)

  • 120HZ Skärm

Mitt ändamål:
När jag spelar så spelar jag som max i 1920x1080@120hz, aldrig högre och heller inga planer på det förens det släpps 120HZ-skärmar med högre upplösningar. Har heller inga planer på att spela på fler än en skärm.
Jag har ett AverMedia Capture Card kopplat i datorn som jag använder för att spela in & streama live. För att få in bilden till mitt capture card klonar jag skrivbordet via en hdmi/displayport-sladd. Utöver det har jag alltid en till skärm kopplad för att se chatten när jag streamar, eller något annat lätt i bakgrunden. Låter aldrig spel sträcka sig utöver den bildskärmen.

Vilket av dessa två kort tror ni passar mig bäst i dagsläget?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | GPU: ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCUII TOP | RAM: 12GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | MB: ASUS Z97-PRO GAMER ATX | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold | Monitor: BenQ 27" XL2720Z 144hz

Permalänk
Medlem

Tror på Radeom kortet, nuvarande drivisar för det har gett det en boost som gjorde det snabbare än 680. Då igen om du i framtiden har tänkt uppgradera till CF/SLI så skulle jag ta 680 då Radeon tyvärr kan ha extrema problem med detta. Jag säger inte att Nvidia inte skulle lida av samma sak, för det gör de visst, men inte i samma utsträckning.

Så egentligen står du inför ett val som NÄSTAN bara beror på din smak.

Mvh.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Den här tiden på dygnet är man inte riktigt vaken, läste din post på nytt och såg att du ska spela i högre upplösningar då 120hz paneler med det kommer. Då ska du självklart ha 7970:t.
680s minnesmängd är på tok för liten för att spela i högre upplösningar med. Det hjälper inte heller att köpa en 4gb variant då kortet helt enkelt klarar av att hantera mer minne.

Köp 7970 och var nöjd, så hoppas vi även AMD får plir på drivisarna inom den närmaste framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

Tror på Radeom kortet, nuvarande drivisar för det har gett det en boost som gjorde det snabbare än 680. Då igen om du i framtiden har tänkt uppgradera till CF/SLI så skulle jag ta 680 då Radeon tyvärr kan ha extrema problem med detta. Jag säger inte att Nvidia inte skulle lida av samma sak, för det gör de visst, men inte i samma utsträckning.

Så egentligen står du inför ett val som NÄSTAN bara beror på din smak.

Mvh.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Den här tiden på dygnet är man inte riktigt vaken, läste din post på nytt och såg att du ska spela i högre upplösningar då 120hz paneler med det kommer. Då ska du självklart ha 7970:t.
680s minnesmängd är på tok för liten för att spela i högre upplösningar med. Det hjälper inte heller att köpa en 4gb variant då kortet helt enkelt klarar av att hantera mer minne.

Köp 7970 och var nöjd, så hoppas vi även AMD får plir på drivisarna inom den närmaste framtiden

Men om man kollar på detta testet i BF3 vinner GTX 680, även i 2560x1440: http://www.sweclockers.com/recension/16541-nvidia-geforce-gtx...
Och detta är med senaste drivers för båda grafikkorten. Sen tror det kommer dröja innan det kommer 120hz-skärmar som stödjer dessa upplösningar, eller?

Eller menar du att 7970-kortet inte nått sin fulla prestanda ännu med drivrutinerna?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | GPU: ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCUII TOP | RAM: 12GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | MB: ASUS Z97-PRO GAMER ATX | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold | Monitor: BenQ 27" XL2720Z 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamzter:

Men om man kollar på detta testet i BF3 vinner GTX 680, även i 2560x1440: http://www.sweclockers.com/recension/16541-nvidia-geforce-gtx...
Och detta är med senaste drivers för båda grafikkorten. Sen tror det kommer dröja innan det kommer 120hz-skärmar som stödjer dessa upplösningar, eller?

Eller menar du att 7970-kortet inte nått sin fulla prestanda ännu med drivrutinerna?

Det beror på: Battlefield 3 saknar testverktyg och innehåller endast ett fåtal helt repeterbara sekvenser. För SweClockers test får mjukvaran Fraps hålla koll på bildfrekvensen under inledningen till enspelaruppdraget "Thunder Run".

Dom sa även i podcasten tror jag det var eller i fredagspanelen att dom har bytt scen, kollar man dom andra testen så står det:

Battlefield 3 saknar testverktyg och innehåller endast ett fåtal helt repeterbara sekvenser. För SweClockers test får mjukvaran Fraps hålla koll på bildfrekvensen under en bilscen i inledningen till enspelaruppdraget "Comrades". Trots avsaknad av explosioner och tunga actionsekvenser belastas samtliga konfigurationer fullt ut, även med flera grafikkretsar i SLI- eller CF-konfiguration

Tror inte det finns någon människa som tycker det är ett vettigt test på något sätt... En scen från singel player..
Det lustiga är att anledningen till att dom bytte scen nu till gtx titan var för att nvidia/amd har optimerat sina grafikkort för att dom vet att alla som sidor som testar grafikkort använder just scenerna.. Finns det inget vettigt sätt o testa spelet på så kan dom likaväl skippa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Det beror på: Battlefield 3 saknar testverktyg och innehåller endast ett fåtal helt repeterbara sekvenser. För SweClockers test får mjukvaran Fraps hålla koll på bildfrekvensen under inledningen till enspelaruppdraget "Thunder Run".

Dom sa även i podcasten tror jag det var eller i fredagspanelen att dom har bytt scen, kollar man dom andra testen så står det:

Battlefield 3 saknar testverktyg och innehåller endast ett fåtal helt repeterbara sekvenser. För SweClockers test får mjukvaran Fraps hålla koll på bildfrekvensen under en bilscen i inledningen till enspelaruppdraget "Comrades". Trots avsaknad av explosioner och tunga actionsekvenser belastas samtliga konfigurationer fullt ut, även med flera grafikkretsar i SLI- eller CF-konfiguration

Tror inte det finns någon människa som tycker det är ett vettigt test på något sätt... En scen från singel player..
Det lustiga är att anledningen till att dom bytte scen nu till gtx titan var för att nvidia/amd har optimerat sina grafikkort för att dom vet att alla som sidor som testar grafikkort använder just scenerna.. Finns det inget vettigt sätt o testa spelet på så kan dom likaväl skippa det.

Hmm, okej. Det kan ju förklara saken. Skulle dock vilja se tester i fler spel med de nyare drivrutinerna.

Någon som vet om några tester där dom använder nya drivrutiner för båda korten? (Från tex. Dec 2012 - Nu)
Har själv letat man inte hittat något, men det är lätt att missa saker då det finns så många tester där ute.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | GPU: ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCUII TOP | RAM: 12GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | MB: ASUS Z97-PRO GAMER ATX | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold | Monitor: BenQ 27" XL2720Z 144hz

Permalänk
Medlem

Du sitter och väljer mellan två VÄLDIGT bra kort. De bästa på marknaden från respektive läger (förut Titan och dubbel-GPU-modellerna)

Båda dessa kort presterar bra mycket bättre än respektive referenskort och skall också kunna överklocka en bra bit till.

Har heller inte sett några tester med de senaste drivrutiner men de äldre tester som finns presterar ju dessa kort extremt bra i. Du lär bli nöjd vad du än väljer. Matrix har ju priset på sin sida om inte annat. Men som sagt, två väldigt bra kort.

Matrix

http://www.hardocp.com/article/2012/10/16/asus_matrix_hd_7970...

Citat:

Overclocked Performance

We are extremely impressed with the overclocking ability of the MATRIX HD 7970 Platinum. Looking through all the GHz Edition video cards we've overclocked, the highest overclock we've ever achieved on a GHz Edition has been the recent HIS Radeon HD 7970 X Turbo video card with a 1285MHz overclock. Prior to that video card, the highest overclock, and the average we were getting, was the SAPPHIRE Vapor-X Radeon HD 7970 GHz Edition at 1185MHz.

The ASUS MATRIX HD 7970 Platinum video card met our very high overclocking expectations. We were able to get the GPU up to 1330MHz in a few games, with no crashing. However, there were some more shader intensive games that crashed at this frequency, but backing it down to 1310MHz made it 100% stable in all the games. That is just an incredible frequency overclock for a GHz Edition video card, and quite frankly we wouldn't have been satisfied if we didn't get at least 1.3GHz out of this video card. Thankfully, we did, it has earned its stripes by achieving this. On top of that, we were able to get the memory up to 7GHz with the overclock.

Overall, the MATRIX HD 7970 Platinum is an amazing video card that yielded performance improvements up to 20%. There were real-world advantages to this overclock, higher in-game settings could be used, better performance was achieved, and we could feel the real world gaming difference.

The Bottom Line

The price is right for the ASUS MATRIX HD 7970 Platinum video card. The non-Platinum version MSRP has not been announced. The MATRIX HD 7970 Platinum version MSRP is set at $480. You might guess it would be a $600 video card, but ASUS has done right by keeping the price at a sane level below $500. Both Platinum and non-Platinum versions of the video card are the same except for one thing: the MATRIX HD 7970 Platinum version uses hand-picked GPUs that showed the best potential for overclocking. From what we are hearing, there will likely be very limited amounts of the non-Platinum cards sold. Given the nature of the MATRIX HD 7970 Platinum, we think that this will be the version of the card sought out by enthusiasts.

The MATRIX HD 7970 Platinum pricing does set it at the high-end of GTX 680 cards, but it is able to compete by being able to be overclocked so high. That is the key to the ASUS MATRIX HD 7970 Platinum cards success; it is meant to be overclocked. In a time when NVIDIA is gating voltage overclocking on the current GTX 600 series, the ASUS MATRIX comes along and shows us why we love tweaking voltage, what it can produce in terms of an overclock, and why voltage tweaking will hopefully never die amongst hardware enthusiasts.

The ASUS MATRIX HD 7970 Platinum can be summed up in one sentence. The ASUS MATRIX HD 7970 Platinum achieved the highest overclock we've seen yet; it's big, it's power efficient for its clock speeds, it runs cool, it's quiet, and it is worth every penny of its cost. Kudos to ASUS for building the best HD 7970 we have experienced.

Sweclockers recension av Asus Geforce GTX 680 DirectCU II TOP (som du säker läst)
http://www.sweclockers.com/recension/15353-asus-geforce-gtx-6...

Annars grotta ner dig i detta och extrapolera fram vilka resultat du kan få med nya drivrutiner baserat på hur korten presterade i äldre tester

http://www.hardocp.com/article/2013/02/18/2012_amd_video_card...

http://www.hardocp.com/article/2013/01/21/2012_nvidia_video_c...

Gällande testmetodiken testar ju HARDOCP på ett mycket mer realistiskt sätt...

Detta är intressant med, men det har kommit ännu nyare drivrutiner sen dess

http://www.hardocp.com/article/2012/11/12/fall_2012_gpu_drive...

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst genom det du skrev väger 7970-kortet mest just nu.
Problemet med testerna är ju dock att dom inte använder dessa överklockade kort, vilket får mig att bli väldigt osäker på vad jag ska välja.

Hittade detta testet från Nov. 2012 där dom faktiskt testar båda korten jag länkat: http://www.legitreviews.com/article/2068/1/
Blir nog ett 7970-kort ifall inte någon har något att invända med?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | GPU: ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCUII TOP | RAM: 12GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | MB: ASUS Z97-PRO GAMER ATX | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold | Monitor: BenQ 27" XL2720Z 144hz

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/grafikkor...
Dock 2 månader gammalt men båda korten är med där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/grafikkor...
Dock 2 månader gammalt men båda korten är med där

Även de testerna får mig att luta mot 7970-kortet.

Har 680-kortet samma förutsättningar för överklockning som 7970-kortet har?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | GPU: ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCUII TOP | RAM: 12GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | MB: ASUS Z97-PRO GAMER ATX | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold | Monitor: BenQ 27" XL2720Z 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamzter:

Även de testerna får mig att luta mot 7970-kortet.

Har 680-kortet samma förutsättningar för överklockning som 7970-kortet har?

Nej, Matrix platium ska använda handplockade GPUer vilket är bland det viktigaste när du ska vara säker på att kunna klocka långt. Matrix (utan platium) använder inte handplockade GPUer och jag har sett ett test där ett vanligt kort från sapphire klockas längre än platium och all extra finneser på Matrix är därför till stor del meninglösa om du inte vet att GPUn kan utnyttja den dyra hårdvaran. Jag har inte hört något om att 680 ska ha handplockade GPUer.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamzter:

Även de testerna får mig att luta mot 7970-kortet.

Har 680-kortet samma förutsättningar för överklockning som 7970-kortet har?

ungefär. Enda kruxet är väl Asus DCII kylaren som nödvändigtvis inte är den bästa,men en av de dyraste.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TontteJooi:

ungefär. Enda kruxet är väl Asus DCII kylaren som nödvändigtvis inte är den bästa,men en av de dyraste.

Skickades från m.sweclockers.com

Dock så har väl båda korten exakt samma kylare? Eller har AMD-kortet någon modifikation som gör kylarn bättre?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | GPU: ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCUII TOP | RAM: 12GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | MB: ASUS Z97-PRO GAMER ATX | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold | Monitor: BenQ 27" XL2720Z 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamzter:

Dock så har väl båda korten exakt samma kylare? Eller har AMD-kortet någon modifikation som gör kylarn bättre?

båda har samma kylare, men Asus DCII kylaren har inte rykte om sig att va den allra bästa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Okej, låt säga så här. Ifall du satt och valde mellan vilket 680/7970 som helst på marknaden
Vad hade du valt för så hög & stabil fps som möjligt? Med överklockning om du så vill.

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | GPU: ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCUII TOP | RAM: 12GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | MB: ASUS Z97-PRO GAMER ATX | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold | Monitor: BenQ 27" XL2720Z 144hz

Permalänk
Skrivet av xamzter:

Okej, låt säga så här. Ifall du satt och valde mellan vilket 680/7970 som helst på marknaden
Vad hade du valt för så hög & stabil fps som möjligt? Med överklockning om du så vill.

7970.

AMD håller på att fixa minnesanvändningsprotokollet för alla kort i 7000-serien, men är långt från klara, så förbättringar inom både renderingstider och prestanda är att vänta.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

7970.

AMD håller på att fixa minnesanvändningsprotokollet för alla kort i 7000-serien, men är långt från klara, så förbättringar inom både renderingstider och prestanda är att vänta.

Ah, blir nog ett 7970
Fast vart har du läst att dom jobbar på det?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | GPU: ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCUII TOP | RAM: 12GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | MB: ASUS Z97-PRO GAMER ATX | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold | Monitor: BenQ 27" XL2720Z 144hz

Permalänk
Skrivet av xamzter:

Ah, blir nog ett 7970
Fast vart har du läst att dom jobbar på det?

De har, i samband med deras uttalanden om att 7000-serien ska vara deras fokus nästan året ut, skrivit på sin blogg att bättre drivrutiner är att vänta.

Jag tycker dock att de fungerar otroligt bra i dagsläget.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

En snabb fråga angående 7970 MATRIX PLATINUM. Eftersom det endast finns två stycken DVI-utgångar, varav ena kommer användas till min 120hz-skärm (DVI-D).
Vad för adapter kommer krävas på displayport för att kunna koppla in en tredje skärm?

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | GPU: ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCUII TOP | RAM: 12GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | MB: ASUS Z97-PRO GAMER ATX | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold | Monitor: BenQ 27" XL2720Z 144hz

Permalänk
Medlem

Du behöver en aktiv adapter, kan hittas på ebay för skitpengar eller köpas på valfri av de större svenska webbshopparna
kom ihåg att det finns både stor och liten display port kontakt, köp rätt från början om du kan så slipper du köpa ännu en adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insight:

Du behöver en aktiv adapter, kan hittas på ebay för skitpengar eller köpas på valfri av de större svenska webbshopparna
kom ihåg att det finns både stor och liten display port kontakt, köp rätt från början om du kan så slipper du köpa ännu en adapter.

Så det är alltså en aktiv som krävs, tack

Visa signatur

CPU: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | GPU: ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCUII TOP | RAM: 12GB Corsair CL9 1600Mhz XMS3 | MB: ASUS Z97-PRO GAMER ATX | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold | Monitor: BenQ 27" XL2720Z 144hz