Vilken platta rekommenderas, vad skall man tänka på?

Permalänk
Medlem

Vilken platta rekommenderas, vad skall man tänka på?

Frugan satt och svor i lördags över sin döende GSII:a. Hon konstaterade att "vi" behöver en surfplatta eftersom hon knappt använder den bärbara datorn när hon skall surfa. Jag är dum nog att syna en given häst i munnen, så mitt motbud blev, "-bara "vi" inte köper vad skit som helst".

Så här är vi nu.

Det verkar finnas ett antal olika plattor, men jag har egentligen ingen aning om vad som är bra och dåligt.

  1. Kan man streama tex Lovefilm med en iPad?

  2. Det verkar som att ca 10" är att föredra, då 7" blir litet om man skall kolla på tex Netflix.

  3. IOS eller Android, har ingen aning, men iPads är väl generellt lite överprisade, eller?

  4. Lagringsutrymme, behöver man mer än 16Gb?!

  5. WiFi modell är gjutet, ingen 3/4G

Är den senaste iPad värd det det kostar mer än 3:an? Hur står sig Galaxy tab 10.1(?)? Ni som använt dessa en stund, vad tycker ni?

Hittade denna: Sony Xperia Tablet S 16 GB Wi-Fi, spelar den i samma division som de andra två? Verkar som en bra grej med viss vattenbeständighet...

Ps. Tipps på hur jag skall komma in på ämnet att "VI" faktiskt behöver ett GTX Titan; mottages med öppna armar ;D

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk

Köpte en 7" nexus 7. Är storm nöjd med den.
Bör snart komma en 10" med
Ipad är ju jäkligt fina med det stora stora minuset som kommer som bagage till den är ju itunes.
Hatar itunes

Men har man inga problem med det så är ju ipad ett strålande alternativ.

Visa signatur

Asus z77 v lx 2 1055| Intel 3570k |Sapphire hd7950 3gb|
h60 kylare|Antec p183 V3|NZXT Sentry 2 LCD Fan Control 5,25" Bay|
OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC |QPAD MK-50 PRO| MS 3.0 | + filt och saft

Permalänk
Medlem

Efter lite intervjuer med vänner under gårdagen lutar det nu åt en iPad gen 4:a. Kan dock inte undgå att känna mig lite ambivalent.

Har kollat en del på Samsungs sida men kommit fram till att den lämnar lite övrigt att önska...

Blir att ta sig till någon elektronikkedja på lunchen för kläm/känn/köp(?)

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

tja.
en riktig Hi-end platta för bra pris
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=865159

Visa signatur

\\ Intel® Core i5-2500K Processor Quad Core, 3.3Ghz, 6MB \\Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB Heatspreader \\ EVGA GeForce GTX 780 CLASSIFIED \\ Nätagg Corsair AX760 \\ Moderkort ASUS P8Z68-V PRO/GEN3\\ Bitfenix Raider chassi \\ Mus logitec G500 \\ Hårddisk Samsung 840 pro 256 gig \\ Maxtor 500 gig 7200 rpm \\ Steelseries mekaniskt tangentbord \\ Världens bästa pappa kaffekopp "blue edition" \\

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inzane80:

tja.
en riktig Hi-end platta för bra pris
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=865159

Hur är den på något sätt high-end?

http://reviews.cnet.co.uk/ipad-and-tablets/archos-arnova-10-r...

Permalänk
Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Medlem

Jag har ägt en iPad 2 under ett år (detta var tiden då iPad 2 var Apple's värstingmodell) och jag tyckte den var kanon! Jag använde den för att se på film/surfa/streama (dock inte med Lovefilm så kan inte uttala mig i det fallet) och det gjorde den med bravur. Inget krångel, allt bara fungerar! Använde ett program som heter (något jag har glömt) men det fungerade i alla fall så att man kunde föra över i stort sett vilket videoformat som helst till platta och se på filmerna.

Personligen så _älskar_ jag iTunes. Jag betygsätter hela mitt bibliotek (det är några tusen låtar, men så länge man inte kraschar datorn [eller som jag, ominstallerar den utan att ta backup, FML] så behöver man ju bara göra det en gång) och låter sedan iTunes sortera musiken åt mig efter hur mycket jag lyssnar på den. Applikationer, filmer, podcaster, allt sköts snyggt!

I nuläget är jag dock sugen på en Nexus 10, inte för att jag tror att den är 'bättre' utan för att jag är sugen på något nytt och en leksak att pilla med. (Går ju som bekant att pilla lite mer, lite enklare, i en Android än en iOs-enhet.) När det kommer till telefon, eller en platta jag ska använda i vardagen, så spelar inte detta någon roll för mig - då vill jag bara att allt ska fungera! När det kommer till leksaker, då får de gärna finnas oändliga möjligheter att pilla med dem!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Nexus 10 helt klart om det är android som gäller

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

Nexus 10 helt klart om det är android som gäller

Den verkar vara sjukt ny, finns bara några få på Prisjakt?

Detta är uppföljaren eller "storebror" till Nexus 7 om jag förstått det hela rätt?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Skrivet av Rocklets:

Den verkar vara sjukt ny, finns bara några få på Prisjakt?

Detta är uppföljaren eller "storebror" till Nexus 7 om jag förstått det hela rätt?

Jajje men det stämmer.
köpte min för 2300:- 32gb dock inte simkort i den.
Hoppas på att 10" har en fin prisbild.
Tror den är på g snart

Visa signatur

Asus z77 v lx 2 1055| Intel 3570k |Sapphire hd7950 3gb|
h60 kylare|Antec p183 V3|NZXT Sentry 2 LCD Fan Control 5,25" Bay|
OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC |QPAD MK-50 PRO| MS 3.0 | + filt och saft

Permalänk
Avstängd
Skrivet av davey2kay:

Köpte en 7" nexus 7. Är storm nöjd med den.
Bör snart komma en 10" med
Ipad är ju jäkligt fina med det stora stora minuset som kommer som bagage till den är ju itunes.
Hatar itunes

Men har man inga problem med det så är ju ipad ett strålande alternativ.

Använder folk ens iTunes? Kan inte komma ihåg senast jag använde det på iPaden, iPhonen eller Macen.

Vilket jobbigt bagage alltså.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem

Jag fick en Sony Xperia Tablet Z i måndags Tveklöst den bästa plattan! Jag har en Nexus 7 sen tidigare men den är en leksak i jämförelse. Samsung 10" har ju upplösningen mot Sonyn men både gsmarena och swedroid är överrens om att Sonyn har den bättre skärmen iaf. Och Sonyn är bara 6,9 mm tjock, väger mindre än 500 gram och är vattentät. Bra om frugan vill kolla på film i badkaret

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Avstängd

- Kan man streama tex Lovefilm med en iPad?

Ja, Lovefilm har en egen app för det.

-IOS eller Android, har ingen aning, men iPads är väl generellt lite överprisade, eller?

Tycker jag inte efter att ha testat lite olika surfplattor, däribland Nexus 7. iPaden har upplevts som betydligt snabbare, bättre skärm (kör retina idag) och allmänt bättre "helhetsintryck".

- Lagringsutrymme, behöver man mer än 16Gb?!

Jag har inte lyckats fylla mer än 8 Gb och då har jag ändå ganska feta appar installerade. Men det är klart om du fyller den med filmer så drar det snabbt iväg men generellt sett så skulle jag säga att 16 Gb räcker gott och väl om du mestadels kommer att streama film/musik till den.

- WiFi modell är gjutet, ingen 3/4G

Finns ingen större anledning att skaffa 3/4G om redan har en smartphone som fixar thethering. Kör själv endast wifi-modellen och är jag t.ex ute i skärgården utan wifi och vill surfa på iPaden så gör jag det genom iPhonen.

Sambon har en Nexus 7 men hon använder hellre min iPad. "Ful, tråkig och seg" är hennes egna ord om Nexus 7:an.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk

Är det någon som vet varför windows 8 plattorna kör med 720p upplösning ? Kommer de släppa plattor med högre upplösning inom de närmsta månaderna?

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

- Kan man streama tex Lovefilm med en iPad?

Ja, Lovefilm har en egen app för det.

-IOS eller Android, har ingen aning, men iPads är väl generellt lite överprisade, eller?

Tycker jag inte efter att ha testat lite olika surfplattor, däribland Nexus 7. iPaden har upplevts som betydligt snabbare, bättre skärm (kör retina idag) och allmänt bättre "helhetsintryck".

- Lagringsutrymme, behöver man mer än 16Gb?!

Jag har inte lyckats fylla mer än 8 Gb och då har jag ändå ganska feta appar installerade. Men det är klart om du fyller den med filmer så drar det snabbt iväg men generellt sett så skulle jag säga att 16 Gb räcker gott och väl om du mestadels kommer att streama film/musik till den.

- WiFi modell är gjutet, ingen 3/4G

Finns ingen större anledning att skaffa 3/4G om redan har en smartphone som fixar thethering. Kör själv endast wifi-modellen och är jag t.ex ute i skärgården utan wifi och vill surfa på iPaden så gör jag det genom iPhonen.

Sambon har en Nexus 7 men hon använder hellre min iPad. "Ful, tråkig och seg" är hennes egna ord om Nexus 7:an.

Tack för en fin räcka svar! Skall se om någon BRA säljare är sugen att svänga lite munläder under lunchen. Nu har jag ju lite att ammunition att skjuta med.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk

Retina-skärmen på Ipad 4 är grym. Dock hade jag personligen köpt en Acer Icona W7 (Win8). Eller Sony Xperia Tablet Z om du vill ha android.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

Dock hade jag personligen köpt en Acer Icona W7 (Win8). Eller Sony Xperia Tablet Z om du vill ha android.

Vad an detta. Någon spec anledning eller bara tycke?

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

älskar min asus transformer 300 visst finns kanske bättre skärmar och så men tycker den är kanon

Permalänk
Medlem

Teknik-fipplande -> android
Allt annat -> ipad

16GB räcker om det bara är för surf/stream och vanliga appar.

Men tänk på att spel tar mycket plats, 1-2GB är inte ovanligt för mer avancerade spel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag fick en Sony Xperia Tablet Z i måndags Tveklöst den bästa plattan! Jag har en Nexus 7 sen tidigare men den är en leksak i jämförelse. Samsung 10" har ju upplösningen mot Sonyn men både gsmarena och swedroid är överrens om att Sonyn har den bättre skärmen iaf. Och Sonyn är bara 6,9 mm tjock, väger mindre än 500 gram och är vattentät. Bra om frugan vill kolla på film i badkaret

Går den redan att köpa?

Permalänk
Avstängd

Vart hittar man Sony Xperia Tablet Z?

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem

Köpte en iPad 4 32 Gb (med 3G) förra veckan för att ersätta min bärbara Mac och kan inte vara mer nöjd. Skärmen är väldigt trevlig vid surfande och filmtittande.

1. Kan man streama tex Lovefilm med en iPad?

Finns en app för det.

2. Det verkar som att ca 10" är att föredra, då 7" blir litet om man skall kolla på tex Netflix.

Jag håller med, kollade på en iPad mini (7.9" och det var för litet)

3. IOS eller Android, har ingen aning, men iPads är väl generellt lite överprisade, eller?

Jag föredrar iOS.

4. Lagringsutrymme, behöver man mer än 16Gb?!

Beror på hur mycket appar/offline musik/film du vill ha på den, jag tog 32 Gb för att vara säker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickybobby:

Är det någon som vet varför windows 8 plattorna kör med 720p upplösning ? Kommer de släppa plattor med högre upplösning inom de närmsta månaderna?

Jag tror det handlar om hårdvarubegränsningar. De surfplattorna med Windows 8 som har liknande storlek och batteritid drivs av Intel Atom, som inte klarar av högre upplösningar p.g.a den klena grafikdelen. Annars har många av plattorna med Intel Core iX Full HD-skärmar eftersom de är kraftigare.

Tyvärr kommer vi nog inte se mer högupplösta Windows 8-surfplattor innan Bay Trail (nästa generation Intel Atom) släpps mot slutet av året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickybobby:

Är det någon som vet varför windows 8 plattorna kör med 720p upplösning ? Kommer de släppa plattor med högre upplösning inom de närmsta månaderna?

Det är nog för att desktop appen fortfarande finns kvar? Desktop fungerar daligt med hög DPI eftersom allting blir väldigt smatt. Sa när Microsoft far ordning pa sina ankor (t.ex. Windows Blue kanske) sa lär högre DPI skärmar komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inzane80:

tja.
en riktig Hi-end platta för bra pris
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=865159

Nu trollar du ju *riktigt* hårt...
Han vill ha en *bra* platta, inget Kinaskräp...

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Jag har en iPad Mini och för mig räcker 7,9 tum, men det beror kanske på vad man ska ha den till. Jag har 3G-varianten och använder den regelbundet på resande fot, så för mig är format och vikt mer viktigt än det kanske är om man använder den hemma.

Permalänk
Skrivet av pixelpuke:

Använder folk ens iTunes? Kan inte komma ihåg senast jag använde det på iPaden, iPhonen eller Macen.

Vilket jobbigt bagage alltså.

Tror man använder det fortfarande, backuper flytt av mp3 och film..
I-landsproblem med itnues kanske, men alla tycker vi ju olika ibland

Visa signatur

Asus z77 v lx 2 1055| Intel 3570k |Sapphire hd7950 3gb|
h60 kylare|Antec p183 V3|NZXT Sentry 2 LCD Fan Control 5,25" Bay|
OCZ AGILITY 3 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC |QPAD MK-50 PRO| MS 3.0 | + filt och saft

Permalänk
Medlem

efter ca 40 min av klämm och känn på Mediamarkt, tyckte att androidplattorna skapade en "tryckte jag inte?!" känsla när jag ville starta något program. När jag snabbscrollade websidor kan vi milt uttrycka det som en hackig upplevelse.

Någon skrev att man kan "fippla" mera med Android, vad är det detta "fipplande" består i? Hittade ingen inställning jag tyckte gav frihetskänsla.

:/ detta kommer att sluta i en %¤"#%¤# iPad, MEN KOM INTE OCH SÄG ATT JAG INTE FÖRSÖKTE!

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Note 10.1, bästa plattan enligt mig, lätt att använde, mycket trevliga program som man får med, snabb, öppen (inte låst som iPads) mycket utvecklarvänlig, klarar filmer och streaming sjukt bra, skärmen är bra, batteriet är jag supernöjd med samt den är mycket bra inom studier, jobb samt alldaglig surf

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem

Är inte kostnaden ett problem skulle jag personligen gå efter antingen nyaste ipaden eller nexus 10. Personligen så är jag van vid Android numera så skulle nog luta åt det hållet. Är ju lite knivigare att få tag på en Nexus 10 men kan vara värt mödan.
http://www.swedroid.se/nexus-10-recension/

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010