Permalänk

Hälp med datorcrash

På vår gamla Mac OS X 10.4.11 har fyra av fem inloggningar blivit helt återsätllda och både program, tusentals bilder och låtar har försvunnit. Har hört att man kan tidsåterställa en dator, hur gör man det? Eller finns det andra sätt att återfå allt? Jag har ingen koll på datorer så förklara gärna väldigt basic och vart, hur etc man gör detta. Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

För att kunna återställa måste du ha gjort backup först. Och det har du väl knappast gjort, med tanke på din frågeställning. Time Machine som ingår i nyare versioner av OS X (dvs automatisk backup till extern disk) finns inte i den äldre versionen ni använder.

Är filerna faktiskt borta då, om du kollar i Finder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GrinchenGreta:

På vår gamla Mac OS X 10.4.11 har fyra av fem inloggningar blivit helt återsätllda och både program, tusentals bilder och låtar har försvunnit. Har hört att man kan tidsåterställa en dator, hur gör man det? Eller finns det andra sätt att återfå allt? Jag har ingen koll på datorer så förklara gärna väldigt basic och vart, hur etc man gör detta. Tack på förhand!

Vet inte vad du menar med att inloggningar blivit återställda.
Fotona kan ju vara kvar på disken, dom försvinner ju ingenstans från disken för att länken till dom är borta.
Givetvis förutsatt, att inget nytt har skrivits över.

Jag försökte själv att rädda disk-innehåll, för någon vecka sedan. Jag använde freeware program för ändamålet,
provade ett flertal. Men det fungerade inte, jag tror att man måste köpa något riktigt program för ändamålet.
Alternativt får man lämna in disken någonstans, så gräver dom fram innehållet.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+/Winchester | Asus A8V Deluxe | 2x512MB Buffalo DDR 400Mhz | Seagate Barracuda 160GB S-ATA | Club 3D Radeon 9550 | NEC ND-3500A | Nexus 400W Silent Power

Permalänk

Om bara “länkarna” försvunnit/tagits bort finns själva datan kvar på disken men för börja inte gräva efter filerna med program. Varje gång du skriver till disken (dvs. använder datorn över huvudtaget) finns det risk att datan skrivs över. Är filerna viktiga för dig lämna in disken/datorn till en expert t.ex. IBAS. Det kostar dock ~10000 SEK men det vet vad de gör.

(För övrigt låter det som att; a) hårddisken håller på att dö och har börjat tappa data, eller b) den kvarvarande användaren tagit bort alla de andra användarna genom “Systeminställningar -> Användare”.)

Visa signatur