Permalänk

Ljudet laggar/försvinner i BF3. Hjälp

Hej!

Jag har problem med ljudet i bf3. Det funkar bra när jag ligger med snipern uppe i ett berg eller liknande men när när jag kommer in i närstrid med mycket smällar osv så laggar eller försvinner ljudet helt. Det kan vara att jag inte hör andra, inte hör mina egna fotsteg, inte hör mitt egna vapnen när jag skjuter.

Det blir alltså värre desto mer det pangar och smäller runt omkring mig.
Jag har en quadcore 6600 processor på 2,4 ghz och ett geforce 560 TI grafikkort. Ljudkortet är inbyggt på moderkortet (asus P5N-D) och är ett realtek.
Jag har nyaste drivrutinerna för ljudet(hämtade på realteks hemsida) och för grafikkortet.

Jag har inga problem med grafiken eller några krasher in-game utan det är bara ljudet som är knas. Jag sitter här och funderar på att köpa mig ett nytt ljudkort men samtidigt vill jag helst inte punga ut pengar på det, och kannske blir det inte ens bättre?

Vad tror ni att det kan vara? Det är sjukt vad dåligt ljud/inget ljud tar bort glädjen från ett dataspel.

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem

vi sitter i samma skit

Har exakt samma problem och har tagit till exakt samma åtgärder. Ljud och grafikdrivrutinerna är på topp, spelet krashar inte eller något men vissa ljud försvinner stundtals. Explosioner hörs medan fotsteg inte gör det etc. Enda skillnaden kan vara att jag spelar på en laptop vilket tillför ett rejält knepighetsmoment när det kommer till att byta ljudkort. Någonting jag helst undviker. Att spela ett spel som BF3 med ljudproblem borde vara straffbart så också jag vore mycket tacksam för svar på frågan!

Permalänk

Mycket av mitt ljudproblem försvann när jag klockade min processor. Så för mig låg problemet i en för slö processor

Visa signatur

Nya spelmaskinen: [i5 4670K][MSI GTX 760][MSI Z87-645 gaming][8 GB Corsair Vengeance LP DDR3][Coolermaster Hyper 212 EVO][Win7 64-bit] "Inhandlad för BF4"

Gammal-datorn, avställd just nu:P [qq6600@3,4 ghz][Gainward GTX 560 ti][Asus P5N-D][4GB Corsair DDR2][Coolermaster TX3][Win7 64-bit] "Gammal rullar på, kvalité".

Permalänk
Medlem

Era ljudkort drivs av processorn, men det är en lågprioriterad del av processorn. När ni då bränner igång BF3 och hamnar i täta strider när mycket skit händer, så märker processorn att den fanimig behöver få lite fart. Sagt och gjort, den börjar bränna på, tyvärr så tar det stopp då era processorer troligtvis är lite äldre och bland det första processorn skiter i då är ljudet, den använder det helt enkelt det utrymmet för att driva spelet istället.

Antingen klockar ni era processorer eller köper ett riktigt ljudkort, som inte går på många kronor i dagens läge.

Hoppas ni förstod förklaringen

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gifflo:

Har exakt samma problem och har tagit till exakt samma åtgärder. Ljud och grafikdrivrutinerna är på topp, spelet krashar inte eller något men vissa ljud försvinner stundtals. Explosioner hörs medan fotsteg inte gör det etc. Enda skillnaden kan vara att jag spelar på en laptop vilket tillför ett rejält knepighetsmoment när det kommer till att byta ljudkort. Någonting jag helst undviker. Att spela ett spel som BF3 med ljudproblem borde vara straffbart så också jag vore mycket tacksam för svar på frågan!

Det finns USB ljudkort.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Tack för förklaringar och snabba svar! Glasklart förklarat. Hoppas att detta löser problemet!

Permalänk

samma skit problem

jag har samma problem, får tabba ur bf3 och höja ljudet på mixer i windows men håller i ca 30sec-3min sen tvär dör det igen men vissa dagar så kan jag spela hela dagen utan problem.

sitter med detta idag:
processor: i5 2500K
grafikkort: xfx 7950 dual fan, black edition(senaste drivrutin)
Ljudkort: Asus Xonar phoebus(senaste drivrutin)
moderkort: MSI z68-GD65(G3)
nätagg: corsair 1200i

Jag har avaktiverat det intigrerade ljudkortet på moderkortet.
När jag startar bf3 så stänger jag av skype, spotify och har bara ingång TS eller Mumble beroende vilken server jag spelar på.

Hadde samma problem innan jag köpte ljudkortet och jag tror inte att min processor orsakar problemet.
och ström borde inte vara något problem.

Någon som vet va problemet är?

mvh lillkimpa

Permalänk
Inaktiv

Har liknande problem trots att jag har ett dedikerat ljudkort. Ljuden försvinner ett tag om det smäller på ordentligt eller låter väldigt högt, speciellt om det är ett jetplan som bränner förbi på låg höjd. Kan det vara någon sorts försök att simulera att det slår lock för öronen i en sådan situation eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalaskulan:

Hej!

Jag har problem med ljudet i bf3. Det funkar bra när jag ligger med snipern uppe i ett berg eller liknande men när när jag kommer in i närstrid med mycket smällar osv så laggar eller försvinner ljudet helt. Det kan vara att jag inte hör andra, inte hör mina egna fotsteg, inte hör mitt egna vapnen när jag skjuter.

Det blir alltså värre desto mer det pangar och smäller runt omkring mig.
Jag har en quadcore 6600 processor på 2,4 ghz och ett geforce 560 TI grafikkort. Ljudkortet är inbyggt på moderkortet (asus P5N-D) och är ett realtek.
Jag har nyaste drivrutinerna för ljudet(hämtade på realteks hemsida) och för grafikkortet.

Jag har inga problem med grafiken eller några krasher in-game utan det är bara ljudet som är knas. Jag sitter här och funderar på att köpa mig ett nytt ljudkort men samtidigt vill jag helst inte punga ut pengar på det, och kannske blir det inte ens bättre?

Vad tror ni att det kan vara? Det är sjukt vad dåligt ljud/inget ljud tar bort glädjen från ett dataspel.

Tror nog problemet ligger i att ni kör med sniper. Sluta campa uppe i berg och längst bort i banans kant så kommer det gå mycket lättare.

Ärligt så hade jag stora problem med BFBC2 och även BF3 med realtek. Mitt fall så hängde sig spelet rakt av. Kom inget ljud. Läste på en sida som hade liknande problem. Så jag tog bort realtek och köpte ett ljudkort. Då försvann problemen direkt.

Nu är bf3 bara allmänt cp då den hänger sig 1-2gånger direkt när man kommer in i spelet. Startar om datorn och så fungerar det utmärkt. Jävla origin som skulle pajja när allt flöt på som det skulle.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Har du provat att ändra GstAudio.AudioQuality till 4 eller högre istället för 1 i PROF_SAVE_profile?

Det hjälpte/hjälper mig att höra fotsteg lättare och andra ljudbuggar försvann.

EDIT: Just ja, om DICE inte har fixat det så kan BF3 enbart använda 15 ljud röster åt gången som högst vilket innebär att ljud kommer försvinna om det blir jätte mycket boom boom, hur man än gör. Så detta kanske inte kommer hjälpa till 100%, för ljudet försvinner i mellan åt för mig ändå, men ändrar man GstAudio.AudioQuality till en högre siffra så underlättar det ändå på något sätt.

Sen läste jag någon annanstans att har man en t.ex. Quad så använder ljudet 50% från 2 kärnor och klarar CPUn inte det så går den ner till 8 röster åt gången använder 30% av 2 kärnor, så förmodligen kanske det är så att din dator går ner till det sistnämnda.

Så är stod det i initfs_Win32 förut, var ett tag sen jag kollade dock så de kan ju ha fixat detta:

if(quality > 0.8) then
applySettings([=[
Audio.MaxAudibleSoundCount 15
Audio.AudioCoreCpuLoadLimit 50
]=])
else
applySettings([=[
Audio.MaxAudibleSoundCount 8
Audio.AudioCoreCpuLoadLimit 30
]=])

Dold text
Permalänk
Skrivet av anon150406:

Har liknande problem trots att jag har ett dedikerat ljudkort. Ljuden försvinner ett tag om det smäller på ordentligt eller låter väldigt högt, speciellt om det är ett jetplan som bränner förbi på låg höjd. Kan det vara någon sorts försök att simulera att det slår lock för öronen i en sådan situation eller?

men då borde ju ljudet komma tillbaka efter ett litet tag eller så blir min gubbe tvär döv direkt

Permalänk
Skrivet av Åkan:

Sen läste jag någon annanstans att har man en t.ex. Quad så använder ljudet 50% från 2 kärnor och klarar CPUn inte det så går den ner till 8 röster åt gången använder 30% av 2 kärnor, så förmodligen kanske det är så att din dator går ner till det sistnämnda.

I mitt fall så borde det ju inte spela någon roll då jag kör med ett externt ljudkort. aja får testa mig fram och försöka komma på andra lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillkimpa:

I mitt fall så borde det ju inte spela någon roll då jag kör med ett externt ljudkort. aja får testa mig fram och försöka komma på andra lösningar.

Nja, om jag inte minns fel så är BF3s ljud mjukvaruaccelererad och använder inte hårdvaran från ljudkortet till 100% och då får ju CPUn jobba i alla fall. Men jag kan ha fel, men det du inte kommer ifrån oavsett ljudkortstyp, är att ljud kommer att försvinna när det sker mycket på samma gång, för det klarar fortfarande inte av att hantera tillräckligt mycket ljud åt gången.

Permalänk