Vilken linux distro rekommenderar ni för mig?

Permalänk

Vilken linux distro rekommenderar ni för mig?

Hej Swec forum!

Det är så att jag har lagt mitt game'ande på hyllan pga arbete och det har alltid varit anledningen till
att jag inte riktigt släppt windows om jag ska vara ärlig. Ni förstår säkert. Nu när jag väl känner att jag
kan hoppa fritt till det OS jag vill med min stationära dator så var min första tanke Ubuntu.
Varför? Jo, för att jag testade det lite vid 8.x release och jag tyckte verkligen om det på den tiden.
Som ni säkert förstått så bytte jag tillbaka just pga att spel helt enkelt fungerar bättre när man använder
sig utav windows och jag tyckte det blev lite smått störande att använda mig av multiboot features.

Jag har tittat runt på youtube och läst lite i forum och jag gillar verkligen inte vad som har hänt med Ubuntu.
Nej, jag har inte testat det själv ännu men jag tycker Ubuntu verkar handla mer och mer om ögongodis vilket
jag inte är särskilt intresserad av. Tvärtom, jag tycker det bara blir störande i längden, jag är väll lite av en
konversatist där antar jag.

Kikade vidare lite och kom över Linux Mint som verkar ha bibehållit hjärtat i det som jag associerar med Linux.
Ett OS där min hårdvara kommer till användning i mitt användande och inte blir slukat av operativet i sig (läs hög ram och cpu under idle).
I mitt användande blir det väll mer frågan om att jag vill få respons på mina knapptryckningar och vill få korta laddningstider
på saker så som Openoffice eller liknande.

Mitt användande? jo, jag surfar väll runt på nätet, tittar på filmer, lyssnar på musik. The usual. Jag älskar
dock att pilla med saker och det är just därför jag är intresserad av Linux. Jag kommer ihåg hur lycklig jag
var när jag installerade och avinstallerade mina första program via terminal. Hur mycket jag lärde mig om datorer
generellt under mina korta tider som linuxanvändare (ja, jag har kikat ett flertal ggr). Med andra ord har jag
verkligen inte något speciellt eller särskilt krävande användande av min dator, där emot vill jag känna att
jag "lär mig igen". Ja, det är väll helt enkelt det gamla hederliga, "jag vill lära mig linux" (hurr durr). Men
samtidigt förstår jag hur dumt det låter och vill därmed börja med en distro jag trivs med och kan utvecklas med.

Här följer lite riktlinjer, jag förväntar mig inte under några omständigheter att ni tar hänsyn till dem till punkt och pricka. Jag ser hellre
att ni använder det som lite som baktanke och inte kastar på mig Backtrack.

- Jag ser gärna att Distron har ett levande forum (ex ubuntuforums.org) där jag kan få hjälp och samtidigt läsa andras problem och lösningar som är relevant för just min distro
- Jag avskyr hur Ubuntu har blivit mer om mer som ett tablet (touch) OS i mina ögon. känns bara som att det ligger i gränslandet för tillfället
- Jag gillar osx men vill ha någonting friare till min stationära dator
- Stort plus är ifall Distron kommer kunna hantera min Macbook Pro bra (streaming, remote desktop, dela mappar samt filer lätt över nätverket)

Det kanske låter som att jag redan bestämt mig men så är inte fallet, jag har helt enkelt inte hunnit titta på Opensuse, Fedora, Solaris etc etc ännu
och vet därmed inte ett jota om hur det står till på den fronten. Enda jag reagerat på är att Mint verkar blomstra. Förklara gärna också
varför ni tycker jag ska kika på något speciellt. Hur länge ni själva använt er av det och varför just det är bra för mig.
Ska jag kanske ge Ubuntu en extra chans eller är det lönlöst i och med att jag står lite tvär till det och bör ta det som tilltalar mig? I och med
att jag kan så lite som jag faktiskt kan så känns det bara som att jag drar lott.

Tack! Mvh Caprisonne.

edit: Glömde skriva, anledningen till att jag gjort posten är för att jag inte har tid att testa dem alla en och en även ifall jag gärna skulle vilja det.
I stort sett så kan jag bara sitta och grotta ner mig på helger vilket är anledningen till att jag vill ha ett hum innan jag börjar den vidriga processen
att installera ett nytt OS, eller närmare bestämt, säkerhetskopiera 3 tb via usb 2.0 :/

Permalänk
Medlem

Ubuntu, Mint eller ElementaryOS.

EDIT: ElementaryOS väljer du om du känner för att pilla lite mer.
Observera även att det finns många distar som bygger på ubuntu. Xubuntu (XFCE), Kubuntu (KDE) m.fl.
Även med Mint kan du välja din skrivbordsmiljö vid nedladdning. Har för mig att det finns Gnome 2 (i form av MATE) och 3 (i form av Cinnamon), KDE och XFCE.
Själv tycker jag att Unity (bring on the hatred) och KDE är de snyggaste skrivbordsmiljöerna men du får bilda din egen uppfattning.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Stirra dig inte blind på Ubuntu med Unity. Det finns Kubuntu med KDE och xubuntu med xfce. Personligen använder jag mint 13 Cinnamon på en dator och Xubuntu på en annan. Jag kan rekommendera xubuntu om du vill ha ett snabbt system, eller mint 13 xfce. Ubuntu 12.04 och mint 13 är LTS releaser vilket betyder att dom supportas i 5 år vilket kan vara bra om du vill ha stabilitet under lång tid.

Permalänk
Medlem

Kör Linux mint på min laptop och är jätte nöjd med det fungerar skit bra och mycket möjlighet att customiza hur det ser ut osv.
Så inget klaga på hittills bara trevlig upplevelse.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Inaktiv

Skulle rekommendera Xubuntu eller ElementaryOS när det släpps. Xubuntu är lite av en favorit hos mig bland alla distros och är den som oftast åker in på main datorn.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Linux Mint 13 MATE, V14 är långsammare och kräver mycket resurser och de har varnat för det här på deras hemsida!
OpenSuse (fd. Suse Linux) är min personliga favorit för den som är lite mer entusiastisk, mycket trevlig dist. Den var min första linuxdist jag växte upp med på allvar då pappa hittade den, KDE2 var oerhört hemtrevligt på den tiden. Till slut hade alla datorer i hemmet suse linux.

Ubuntu hade jag tills igår men det känns segt med unity och fattigt på inställningar, men det är en snygg dist för dig som är en N00b på linux

Peppermint eller xubuntu är perfekt på datorn som inte orkar med de nyaste distarna med gnome 3 eller KDE4

Permalänk
Medlem

Om du älskar att pilla med datorn och vill lära dig linux på riktigt så rekommenderar jag slackware linux.

Den enda riktiga linuxdisten.

Ubuntu är som windows det krävs inget geni att bruka de bara klicka som i windows iom ganska trist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Om du älskar att pilla med datorn och vill lära dig linux på riktigt så rekommenderar jag slackware linux.

Ubuntu är som windows det krävs inget geni att bruka de bara klicka som i windows iom ganska trist.

Klassikern Blev sugen på den nu, längesedan jag körde slackware, senast på en gammal 370 eller Slot 1 för länge länge sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

Förklara, hur lär man sig mer om Linux genom att använda Slackware Linux?

Säger inte att du har fel, jag är seriös och vill veta....

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang666:

ArchLinux då?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lang666:

Att säga att slackware är den enda riktiga linux distron tycker jag känns rätt så dumt. Bara för att man behöver sitta i x-antal timmar och följa en guide och kompilera sitt eget system? Om det är så kommer nog "riktiga" linux aldrig slå igenom.

Permalänk
Medlem

Som sagt, stirra dig inte blind på Unity om du gillar Ubuntu. Xubuntu är exempelvis ett ypperligt alternativ där du får alla "godbitar" från Ubuntu men med en lättdriven skrivbordsmiljö. Annars så är det precis som med alla linuxdistar, det blir vad du gör det till. Skrivbordsmiljöer går alltid att ändra friskt efter eget behag, så det är knappast direkt avgörande för vilken dist du ska välja.

Frågan är väl huruvida du faktiskt är ute efter något ett stort "färdigpaket" med allt vad det innebär. Du verkar trots allt vara lite sugen på att gå in och pilla lite med saker och ting, eller åtminstone vara en person som gillar att få saker att fungera på egen hand, men utan att besitta oändligt med tid för att få det rullande, eller är jag helt fel ute?

Vill du ha rullande release eller icke rullande? Är du ute efter en "stabil" release eller kan du leva med att paket vid enstaka tillfällen innehåller någon bugg eller säkerhetshål som kanske påverkar dig? Vad för sorts pakethantering är du ute efter: en flashig pakethanterare med bilder och tl;dr-beskrivningar i applestore-stuk, eller en minimalistisk textbaserad pakethanterare? Eller vill du rentutav sitta och kompilera allt från källkod? Det är frågor som är viktigare att ställa sig än vilken skrivbordsmiljö distributionen kommer med.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Hej allihop, tack för alla svar!
Får ursäkta men jag vet inte riktigt vart jag står till ElementaryOS, kändes visserligen mindre lek än ubuntu. Upplever det lite som något som skulle passa på en laptop med touchpad gester etc. Kanske bara är lite för van vid min macbook pro.

Ska kika vidare lite på de olika skrivbordsmiljöerna till mint och försöka förstår vad i xubuntu är, låter som en x-man men förstår att det är en grening ifrån ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caprisonne:

Hej allihop, tack för alla svar!
Får ursäkta men jag vet inte riktigt vart jag står till ElementaryOS, kändes visserligen mindre lek än ubuntu. Upplever det lite som något som skulle passa på en laptop med touchpad gester etc. Kanske bara är lite för van vid min macbook pro.

Ska kika vidare lite på de olika skrivbordsmiljöerna till mint och försöka förstår vad i xubuntu är, låter som en x-man men förstår att det är en grening ifrån ubuntu.

Den största skillnaden är väl skrivbordsmiljön.

Ubuntu har olika distar för många av de olika alternativen om man vill köra KDE, Gnome eller LXDE.

xubuntu använder Xfce som är en lättviktare hos de olika skrivbordsmiljöerna

Permalänk
Medlem

Xubuntu är ubuntu med en annan skrivbordsmiljö.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Som sagt, stirra dig inte blind på Unity om du gillar Ubuntu. Xubuntu är exempelvis ett ypperligt alternativ där du får alla "godbitar" från Ubuntu men med en lättdriven skrivbordsmiljö. Annars så är det precis som med alla linuxdistar, det blir vad du gör det till. Skrivbordsmiljöer går alltid att ändra friskt efter eget behag, så det är knappast direkt avgörande för vilken dist du ska välja.

Frågan är väl huruvida du faktiskt är ute efter något ett stort "färdigpaket" med allt vad det innebär. Du verkar trots allt vara lite sugen på att gå in och pilla lite med saker och ting, eller åtminstone vara en person som gillar att få saker att fungera på egen hand, men utan att besitta oändligt med tid för att få det rullande, eller är jag helt fel ute?

Vill du ha rullande release eller icke rullande? Är du ute efter en "stabil" release eller kan du leva med att paket vid enstaka tillfällen innehåller någon bugg eller säkerhetshål som kanske påverkar dig? Vad för sorts pakethantering är du ute efter: en flashig pakethanterare med bilder och tl;dr-beskrivningar i applestore-stuk, eller en minimalistisk textbaserad pakethanterare? Eller vill du rentutav sitta och kompilera allt från källkod? Det är frågor som är viktigare att ställa sig än vilken skrivbordsmiljö distributionen kommer med.

Först och främst tror jag ni fått mig lite om bakfoten, min dator är under inga omständigheter lightweight, den senaste/bland de senaste i7 och gtx680 t ex.
Jag är väll bara ute efter den där "responsen" som jag inte riktigt känner i ett flashigt OS fastän det under inga omständigheter är tungt. Hoppas jag fick till det lite bättre den här gången, jag är dålig på det där med ord.

Jag är ute efter ganska exakt det du säger, ett bra basutförande där det finns mycket spelutrymme. samtidigt vill jag precis som du säger inte behöva sitta en natt för att installera VLC. Det där kanske var ett extremfall men jag hoppas du förstår poängen.

Måttligt med buggar är helt okej antar jag, det känns inte som ett problem utan snarare en möjlighet att lära sig något :). Det där med pakethanteraren kvittar helt och hållet.

Permalänk
Skrivet av Cecar:

Xubuntu är ubuntu med en annan skrivbordsmiljö.

så man kan i stort sett säga att

Linux mint XFCE

är mints lättviktsversion
där ubuntus är xubuntu?

då kommer ju frågan naturligt, står x'et i Xubuntu för XFCE?

edit: klart det gör. dum jag är, kubuntu blir väll KDE då antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caprisonne:

Linux mint XFCE

där ubuntus är xubuntu?

YES SIR. Korrekt uppfattat! Mint xfce är också en mysig dist tycker jag.

Permalänk
Skrivet av Cecar:

YES SIR. Korrekt uppfattat! Mint xfce är också en mysig dist tycker jag.

såg precis att det går att installera XFCE på ubuntu i efterhand, skulle det gå på Mint, Debian och andra distros också?
t ex något så lätt som
sudo apt-get install XFCE
?

Permalänk
Medlem

Det går ja. Man kan välja miljö vid inloggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caprisonne:

Linux mint XFCE

där ubuntus är xubuntu?

http://xubuntu.org/about/
http://www.kubuntu.org/

Övrigt – testa och leta fram din favorit i en virtuell maskin! Det finns egentligen bara två leverantörer som har någon professionell support. Allt annat är mer eller mindre community-stött. Dit hör Ubuntu också som råkar vara en av de större av dessa. När det gäller sånt som är gratis har du ju Debian, Ubuntuvarianter (Mint), Fedora, OpenSUSE, CentOS, Scientific Linux med flera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caprisonne:

Först och främst tror jag ni fått mig lite om bakfoten, min dator är under inga omständigheter lightweight, den senaste/bland de senaste i7 och gtx680 t ex.
Jag är väll bara ute efter den där "responsen" som jag inte riktigt känner i ett flashigt OS fastän det under inga omständigheter är tungt. Hoppas jag fick till det lite bättre den här gången, jag är dålig på det där med ord.

Jag är ute efter ganska exakt det du säger, ett bra basutförande där det finns mycket spelutrymme. samtidigt vill jag precis som du säger inte behöva sitta en natt för att installera VLC. Det där kanske var ett extremfall men jag hoppas du förstår poängen.

Måttligt med buggar är helt okej antar jag, det känns inte som ett problem utan snarare en möjlighet att lära sig något :). Det där med pakethanteraren kvittar helt och hållet.

Bara för att datorn är en tungviktare behöver inte operativsystemet med tillhörande komponenter vara det.

Nu vet jag inte hur bevandrad du är när det kommer till Linux i allmänhet, men om du känner dig lite vågad och vet med dig att du kan läsa och förstå innan du lägger dig ner och gråter att "det inte fungerar" så skulle jag rekommendera Arch. Det kommer att ta ett tag att installera första gången och sannolikt sedan kräva en del tid för att tweaka som du vill ha det (åtminstone om du är som jag på den fronten ), men avkastningen anser jag vara mödan väl värd.
Men som sagt, du bör vara medveten om vad du ger dig in på. Arch-communityn är kunnig och hjälpsam, men räknar med att du redan har gjort din research väl innan du börjar be om hjälp. Men avkastningen är att du faktiskt lär dig ditt system i processen, att du får ett system som är precis lika (o)bloatat som du själv väljer att göra det, får en enkel men kraftfull, terminalbaserad, pakethanterare, och programvara som är "cutting edge" på rullande release.

Sedan finns det en del installationsskript för Arch, men hur uppdaterade de är och hur bra de är, det kan jag inte svara för. Sedan finns det förstås en hel del Archbaserade distar med tillhörande installationsprogram vilka efter installation är mer eller mindre kompatibla med Arch. Det kan vara ett alternativ om du är sugen på Arch men känner att du inte ännu har vare sig tid eller kunskap nog att dunka igång med en ren Arch-installation.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Arch_Compared_to_Other_D... - En jämförelse mellan distributioner utifrån Archs perspektiv (och följdaktligen inte helt opartiska), men ger ändå en snabb överblick över de vanligaste distarna.

Skrivet av Caprisonne:

såg precis att det går att installera XFCE på ubuntu i efterhand, skulle det gå på Mint, Debian och andra distros också?
t ex något så lätt som
?

Ja.

Edit: Jason Wryan belyser dock en viss problematik bakom "forks" av rullande releaser som kan vara värd att ta i beaktande, inte minst om man är ute efter rullande release och ändå vill ta en genväg in i systemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caprisonne:

anledningen till att jag gjort posten är för att jag inte har tid att testa dem alla en och en även ifall jag gärna skulle vilja det./

Du kommer antagligen få lika många olika svar som personer som postar i tråden...

Själv gillar jag http://www.pcbsd.org/
Det är FreeBSD i grunden med desktopanpassning ovanpå. Man behöver inte mecka massa med det för att få det att funka, det är lika lätt att installera som Ubuntu. Man kan direkt i installern välja vilken desktop environment man vill ha. KDE är bäst, men det finns gnome2, xfce, LXDE, openbox, fluxbox och fler. Gilla du Ubuntu 8 kanske Gnome2 kan va nåt?

Fördelen är att FreeBSD är sjukt mycket stabilare än Linux, nackdelen är att Linux har stöd för fler program.

Skrivet av Caprisonne:

t ex något så lätt som
?

Det är dumt. Kör du vanliga Ubuntu och drar in XFCE ovanpå så är det just ovanpå, dvs massa Ubuntu Unity grejjer ligger igång trots att du kör XFCE. Bland annat hade jag två skärmsläckare igång när jag gjorde så, vilket är irriterande när man kollar film och den ena inte känner av att man kollar film...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Bara för att datorn är en tungviktare behöver inte operativsystemet med tillhörande komponenter vara det.

Nu vet jag inte hur bevandrad du är när det kommer till Linux i allmänhet, men om du känner dig lite vågad och vet med dig att du kan läsa och förstå innan du lägger dig ner och gråter att "det inte fungerar" så skulle jag rekommendera Arch. Det kommer att ta ett tag att installera första gången och sannolikt sedan kräva en del tid för att tweaka som du vill ha det (åtminstone om du är som jag på den fronten ), men avkastningen anser jag vara mödan väl värd.
Men som sagt, du bör vara medveten om vad du ger dig in på. Arch-communityn är kunnig och hjälpsam, men räknar med att du redan har gjort din research väl innan du börjar be om hjälp. Men avkastningen är att du faktiskt lär dig ditt system i processen, att du får ett system som är precis lika (o)bloatat som du själv väljer att göra det, får en enkel men kraftfull, terminalbaserad, pakethanterare, och programvara som är "cutting edge" på rullande release.

Sedan finns det en del installationsskript för Arch, men hur uppdaterade de är och hur bra de är, det kan jag inte svara för. Sedan finns det förstås en hel del Archbaserade distar med tillhörande installationsprogram vilka efter installation är mer eller mindre kompatibla med Arch. Det kan vara ett alternativ om du är sugen på Arch men känner att du inte ännu har vare sig tid eller kunskap nog att dunka igång med en ren Arch-installation.

https://wiki.archlinux.org/index.php/Arch_Compared_to_Other_D... - En jämförelse mellan distributioner utifrån Archs perspektiv (och följdaktligen inte helt opartiska), men ger ändå en snabb överblick över de vanligaste distarna.

Ja.

Tro mig, jag är väldigt sugen på Arch efter att ha tittat på det men jag tror inte jag har tiden för tillfället. Som du säger så förstår jag att det krävs timmar och åter timmar för att få känna på vinstens sötma vilket jag kanske skulle kunna göra nästa år, får se hur det blir med jobbet.
Vad jag förstår så skulle jag kunna applicera de kunskaper jag får ut av andra mindre krävande (av individen) distros på archlinux i slutändan, stämmer det? för isånnafall hade jag kunnat börja med Mint, frågan är bara ifall jag skall köra Debian eller Ubuntu bas. vad är skillnaden utöver lite andra kommandon i terminal?

vad jag försöker säga är att jag inte vill ta mig vatten över huvudet, jag vill få något som funkar out of the box och sedan lära mig utifrån de problem jag stöter på för att avancera. I slutändan får jag helt enkelt se ifall jag vågar mig på något som Arch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caprisonne:

Tro mig, jag är väldigt sugen på Arch efter att ha tittat på det men jag tror inte jag har tiden för tillfället. Som du säger så förstår jag att det krävs timmar och åter timmar för att få känna på vinstens sötma vilket jag kanske skulle kunna göra nästa år, får se hur det blir med jobbet.
Vad jag förstår så skulle jag kunna applicera de kunskaper jag får ut av andra mindre krävande (av individen) distros på archlinux i slutändan, stämmer det? för isånnafall hade jag kunnat börja med Mint, frågan är bara ifall jag skall köra Debian eller Ubuntu bas. vad är skillnaden utöver lite andra kommandon i terminal?

vad jag försöker säga är att jag inte vill ta mig vatten över huvudet, jag vill få något som funkar out of the box och sedan lära mig utifrån de problem jag stöter på för att avancera. I slutändan får jag helt enkelt se ifall jag vågar mig på något som Arch.

Förståeligt.

Det går självklart att applicera många av de kunskaper du får från en dist till en annan, på ett eller annat vis. Frågan är snarast huruvida man ids gräva ner sig på djupet och faktiskt få ut något av det när (nästan) allting fungerar out-of-the-box. Jag kan inte tillstå att jag lärde mig särskilt mycket medan jag satt och lullade i Mint och *ubuntu, inte mycket mer än hur de respektive skrivbordsmiljöerna fungerade (ur ett användarperspektiv), men alla är ju inte som jag, och sedan kan man alltid fråga sig om man verkligen behöver kunna något djupare än så om allt fungerar som det ska?

Debian, Ubuntu eller Mint som bas ... http://www.makeuseof.com/tag/debian-ubuntu-linux-mint-distrib... sammanfattar det hela rätt hyfsat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera Ubuntu eller något som är baserat på Ubuntu.

Jag rekommenderar Foresight Linux. Det använder Gnome2 som Desktop Envirement och ser nästan ut som Ubuntu 8.x. Foresight Linux använder dock Conary instället för APT men borde inte vara några problem då Conary är väldigt lätt att lära sig.

Här är några exempel på vanliga commandon.

Installera program
Ubuntu: apt-get install X
Conary: conary install X

Ta bort program
Ubuntu: apt-get remove X
Conary: conary erase X

Uppdatera systemet
Ubuntu: apt-get update && apt-get upgrade
Conary: conary updateall

Uppgradera systemet till en ny version
Ubuntu: apt-get update && apt-get dist-upgrade
Conary: conary updateall

Foresights användar bas är inte stor och forumet är inte så aktivt men alla användare är väldigt trevliga och hjälpsamma. Dom flesta användarna sitter på IRC kanalerna.

Vill du verkligen använda APT så skulle jag säga att du ska kika på Debian eller någon Debian baserad dist

Skrivet av kanto64:

Förklara, hur lär man sig mer om Linux genom att använda Slackware Linux?

Säger inte att du har fel, jag är seriös och vill veta....

Finns ett gammal talesätt som går "Vill du lära dig APT installera Ubuntu. Vill du lära dig YUM installera Fedora. Vill du lära dig Linux installera Slackware." (Alternativt Frugalware)

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Medlem

För desktop användning så duger Ubuntu alldeles utmärkt. Allt annat är skitsnack.

Vill man däremot lära sig mer om Linux, ja då läser man böcker om Linux. Man kan kan exempelvis sätta upp en server som kör Linux, och då kan man nästan använda vilken dist man vill.

Skrivet av usilusken:

Fördelen är att FreeBSD är sjukt mycket stabilare än Linux, nackdelen är att Linux har stöd för fler program.

Nej, jag vet inte om jag kan hålla med om det där. Visst, FreeBSD är mycket stabil, den är ju den 'riktiga' UNIX.

Men den stabiliteten skulle inte vanliga användare, och till och med erfarna användare som använder Linux varje dag, märka något av. FreeBSD och Linux ser ju nästan identiska ut när det är samma skrivbordsmiljö som körs ovanpå dom.

Men om man däremot har stora servrar som är på dygnet runt 24/7, som inte kräver en omstart på flera år, och om man vill ha säkerhet, ja då kanske man kan överväga FreeBSD.

Men Linux är redan stabil, mycket stabilare än Microsoft Windows, så den stabiliteten räcker bra för vanlig användning. Dessutom så har Linux 'stöd för flera grejer', så det är bra.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem

Jag kör själv Arch Linux men på dotterns dator lade jag in Debian med XFCE som skrivbordsmiljö och det funkar bra för henne. Jag testade med Mint debian edition med xfce först men det funkade inget vidare. Men riktiga debian funkade jättebra. Nackdelen med debian är att man inte får senaste versioner av programmen men det är stabilt och flyter på bra. Kanske lite tråkigt, men bra.

Arch Linux är ju en del pill innan man får kläm på det men jag gillar det jättemycket. Följer man Arch Wiki beginners guide så kanske man ägnar en kväll åt att finjustera bassystemet och en kväll att optimera en skrivbordsmiljö och sedan är man igång. Många verkar tro det är jättesvårt men det är det inte tycker jag. En stor fördel är att man alltid har uppdaterade programvaror och slipper vara irriterad på att nyaste versionen av favoritprogrammet inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag kör själv Arch Linux men på dotterns dator lade jag in Debian med XFCE som skrivbordsmiljö och det funkar bra för henne. Jag testade med Mint debian edition med xfce först men det funkade inget vidare. Men riktiga debian funkade jättebra. Nackdelen med debian är att man inte får senaste versioner av programmen men det är stabilt och flyter på bra. Kanske lite tråkigt, men bra.

Arch Linux är ju en del pill innan man får kläm på det men jag gillar det jättemycket. Följer man Arch Wiki beginners guide så kanske man ägnar en kväll åt att finjustera bassystemet och en kväll att optimera en skrivbordsmiljö och sedan är man igång. Många verkar tro det är jättesvårt men det är det inte tycker jag. En stor fördel är att man alltid har uppdaterade programvaror och slipper vara irriterad på att nyaste versionen av favoritprogrammet inte finns.

Provade LMDE på en av datorerna där hemma sedan i somras till mitten i december eftersom det stod att det som vanligt är en rullande dist där datorn går och går. Tänkte att det blev mindre underhåll och jag slipper uppdatera disten till tex mint 13, mint 14 som den vanliga Mint versionen.
En eftermiddag kom den en kernel uppdatering som gjorde att starthanteraren blev korrupt.. Jo visst att ordna till det är ju inget avancerat men inte det känns onödigt att jag ska behöva lägga tid på sådana problem när den personen som använde den var frun i huset.
Nej det var inget att ha ärligt talat, hände ofta att jag inte kunde göra vissa saker. Installera dropbox tex utan att skriva i terminalen, med synapsis gick det inte..

Permalänk
Medlem

Debian med XFCE. Samma paketsystem som i Ubuntu, men mer cleant utseende och mindre resurskrävande.