Vilken linux distro rekommenderar ni för mig?
Hej Swec forum!
Det är så att jag har lagt mitt game'ande på hyllan pga arbete och det har alltid varit anledningen till
att jag inte riktigt släppt windows om jag ska vara ärlig. Ni förstår säkert. Nu när jag väl känner att jag
kan hoppa fritt till det OS jag vill med min stationära dator så var min första tanke Ubuntu.
Varför? Jo, för att jag testade det lite vid 8.x release och jag tyckte verkligen om det på den tiden.
Som ni säkert förstått så bytte jag tillbaka just pga att spel helt enkelt fungerar bättre när man använder
sig utav windows och jag tyckte det blev lite smått störande att använda mig av multiboot features.
Jag har tittat runt på youtube och läst lite i forum och jag gillar verkligen inte vad som har hänt med Ubuntu.
Nej, jag har inte testat det själv ännu men jag tycker Ubuntu verkar handla mer och mer om ögongodis vilket
jag inte är särskilt intresserad av. Tvärtom, jag tycker det bara blir störande i längden, jag är väll lite av en
konversatist där antar jag.
Kikade vidare lite och kom över Linux Mint som verkar ha bibehållit hjärtat i det som jag associerar med Linux.
Ett OS där min hårdvara kommer till användning i mitt användande och inte blir slukat av operativet i sig (läs hög ram och cpu under idle).
I mitt användande blir det väll mer frågan om att jag vill få respons på mina knapptryckningar och vill få korta laddningstider
på saker så som Openoffice eller liknande.
Mitt användande? jo, jag surfar väll runt på nätet, tittar på filmer, lyssnar på musik. The usual. Jag älskar
dock att pilla med saker och det är just därför jag är intresserad av Linux. Jag kommer ihåg hur lycklig jag
var när jag installerade och avinstallerade mina första program via terminal. Hur mycket jag lärde mig om datorer
generellt under mina korta tider som linuxanvändare (ja, jag har kikat ett flertal ggr). Med andra ord har jag
verkligen inte något speciellt eller särskilt krävande användande av min dator, där emot vill jag känna att
jag "lär mig igen". Ja, det är väll helt enkelt det gamla hederliga, "jag vill lära mig linux" (hurr durr). Men
samtidigt förstår jag hur dumt det låter och vill därmed börja med en distro jag trivs med och kan utvecklas med.
Här följer lite riktlinjer, jag förväntar mig inte under några omständigheter att ni tar hänsyn till dem till punkt och pricka. Jag ser hellre
att ni använder det som lite som baktanke och inte kastar på mig Backtrack.
- Jag ser gärna att Distron har ett levande forum (ex ubuntuforums.org) där jag kan få hjälp och samtidigt läsa andras problem och lösningar som är relevant för just min distro
- Jag avskyr hur Ubuntu har blivit mer om mer som ett tablet (touch) OS i mina ögon. känns bara som att det ligger i gränslandet för tillfället
- Jag gillar osx men vill ha någonting friare till min stationära dator
- Stort plus är ifall Distron kommer kunna hantera min Macbook Pro bra (streaming, remote desktop, dela mappar samt filer lätt över nätverket)
Det kanske låter som att jag redan bestämt mig men så är inte fallet, jag har helt enkelt inte hunnit titta på Opensuse, Fedora, Solaris etc etc ännu
och vet därmed inte ett jota om hur det står till på den fronten. Enda jag reagerat på är att Mint verkar blomstra. Förklara gärna också
varför ni tycker jag ska kika på något speciellt. Hur länge ni själva använt er av det och varför just det är bra för mig.
Ska jag kanske ge Ubuntu en extra chans eller är det lönlöst i och med att jag står lite tvär till det och bör ta det som tilltalar mig? I och med
att jag kan så lite som jag faktiskt kan så känns det bara som att jag drar lott.
Tack! Mvh Caprisonne.
edit: Glömde skriva, anledningen till att jag gjort posten är för att jag inte har tid att testa dem alla en och en även ifall jag gärna skulle vilja det.
I stort sett så kan jag bara sitta och grotta ner mig på helger vilket är anledningen till att jag vill ha ett hum innan jag börjar den vidriga processen
att installera ett nytt OS, eller närmare bestämt, säkerhetskopiera 3 tb via usb 2.0 :/