Vilken linux distro rekommenderar ni för mig?

Permalänk
Medlem

Debian är otroligt stabilt och jag tycker det är bra att som nybörjare börja och lära sig Debian direkt. Debian har flest paket, bäst pakethanterare och dessutom är det icke-kommersiellt och alltså inte beroende av att det ska gå bra för nåt företag. Det finns otroligt mycket resurser där ute, forum och trådar om allt möjligt, för Debian. En bra bok att börja med är The Debian Administrator's Handbook, finns gratis som e-bok.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanto64:

Nej, jag vet inte om jag kan hålla med om det där. Visst, FreeBSD är mycket stabil, den är ju den 'riktiga' UNIX.

Men den stabiliteten skulle inte vanliga användare, och till och med erfarna användare som använder Linux varje dag, märka något av. FreeBSD och Linux ser ju nästan identiska ut när det är samma skrivbordsmiljö som körs ovanpå dom.

Men om man däremot har stora servrar som är på dygnet runt 24/7, som inte kräver en omstart på flera år, och om man vill ha säkerhet, ja då kanske man kan överväga FreeBSD.

Men Linux är redan stabil, mycket stabilare än Microsoft Windows, så den stabiliteten räcker bra för vanlig användning. Dessutom så har Linux 'stöd för flera grejer', så det är bra.

Nu snacka ju jag om PC-BSD...
Det vart valt till det mest användarvänliga OSet för några år sen
http://en.wikipedia.org/wiki/PC-BSD

Jämför man med nya Ubuntu så slipper man i PC-BSD att det inte går att installera nvidia-drivers, man siipper att UI:t för ubuntus update-manager crashar varje uppstart och man slipper Unity och Compiz och alla deras påhitt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Nu snacka ju jag om PC-BSD...
Det vart valt till det mest användarvänliga OSet för några år sen
http://en.wikipedia.org/wiki/PC-BSD

Jämför man med nya Ubuntu så slipper man i PC-BSD att det inte går att installera nvidia-drivers, man siipper att UI:t för ubuntus update-manager crashar varje uppstart och man slipper Unity och Compiz och alla deras påhitt

Jag vet. Ville bara säga att man inte borde jämföra FreeBSD och Linux med varandra, när det gäller stabiliteten, på samma sätt som man jämför Linux med Windows. Linux är mycket stabilare än Windows, men FreeBSD och Linux är båda mycket stabila för vanlig användning så man kan använda vilken man vill.

Jag ska försöka installera PC-BSD, det var länge sen.

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen rekomendera linux mint. Har kört ubuntu sedan 6.xx men bytte i och med att man övergav gnome 2. Senaste rundan så har jag kört Linux mint debian edition och det har vart bra men den har varit lite (med betoning på lite) mer meckigare än ubuntu varianten. Exempelvis så kom 32bits versionen med en kernel som inte klararade flera kärnor. Jag skulle nog rekomendera deras vanliga ubuntu baserade dist framför lmde, men båda är bra.

Det som för mig får linux mint att sticka ut ur mängden är två anledningar, Mate och cinnamon.

Mate är en fork/vidareutveckling utav gnome2 och linux mint är disten som (så vitt jag vet) stödjer projektet mest.

Cinnanom är utvecklat av linux mint själva, det är en skrivbordsmiljö i mer klassiskt gnome2 stuk men som kör med gnome 3 i botten. snyggt.

Jag gillar verkligen båda skrivborden.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Om man primärt är intresserad av att lära sig hur Linux fungerar samt få mecka en hel del så rekommenderas http://www.linuxfromscratch.org/ som något av det roligare man kan ägna sig åt.

Visa signatur

.<

Permalänk

Hej!

Kommer nog bli Arch Linux men jag ska ha ubuntubaserade mint ifall jag märker att jag tagit vatten över huvudet.
Tackar så mycket för alla svar, känns som att om jag får Arch linux som jag vill ha det så kommer jag få det bästa
från det mesta

Tack än en gång! Det är ni som påminner mig om varför jag blev medlem på Sweclockers från hela början.

Permalänk
Medlem

kul, låter som en bra ide! Har inte kört jätte mycket arch men det är en trevlig dist när man väl fått det att rulla. Pillig men man lär sig desto mer och får ett smalare system

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Debian är otroligt stabilt och jag tycker det är bra att som nybörjare börja och lära sig Debian direkt. Debian har flest paket, bäst pakethanterare och dessutom är det icke-kommersiellt och alltså inte beroende av att det ska gå bra för nåt företag. Det finns otroligt mycket resurser där ute, forum och trådar om allt möjligt, för Debian. En bra bok att börja med är The Debian Administrator's Handbook, finns gratis som e-bok.

Vad är det som säger att APT är bäst? Själv tycker jag Arch's Pacman är mycket vettigare än APT. Flest paket vette fan, vad har du för källa på det? Icke-kommersiellt är det väldigt många linuxdistar som är, de allra flesta tom. Debian och dess paket är däremot 100% open source, vilket ingen (?) annan dist är.

Såg att TS har bestämt sig för Arch. Tycker det är ett bra val, det är en enkel dist, med många möjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jooster:

Vad är det som säger att APT är bäst? Själv tycker jag Arch's Pacman är mycket vettigare än APT. Flest paket vette fan, vad har du för källa på det? Icke-kommersiellt är det väldigt många linuxdistar som är, de allra flesta tom. Debian och dess paket är däremot 100% open source, vilket ingen (?) annan dist är.

Såg att TS har bestämt sig för Arch. Tycker det är ett bra val, det är en enkel dist, med många möjligheter.

Finns så kallade Libre distros som bara kör open source. Två exempel är Trisquel & Parabola.

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Medlem

Jag använder Sabayon med KDE, och det enda som är bevärligt med sabayon är... ja egentligen är det lika enkelt som ubuntu nu. De använder rigo som liknar synaptic och programvarucentralen i ubuntu mycket. Man kan också använda equo precis som man använder apt-get i debian/ubuntu/mint.

När det gäller sabayon pro ubuntu så kan man väl säga att ubuntu/mint/debian har mer paket att ladda ner, men sabayon fungerar enligt mig bättre. Nvidias drivrutiner har aldrig bråkat för mig, vilket de som ubuntu tillhandahåller gör. Sabayon uppdaterar i princip hela sin programsvit varje/varannan vecka.

En sak ska man ha klart för sig, och det är att linux är linux, och skrivbordsmiljöer är något helt annat.
Ubuntu är gnomebaserat, men använder compiz och unity, och det skiljer sig ganska mycket från ubuntu 8 som jag tror var ren gnome. Egentligen är inte unity alls enbart för surfplattor/touch utan fungerar mycket bra till pc imo, tom bättre än metro tycker jag.

Xfce/xubuntu är jättetrevlig, lxde/lubuntu fungerar alltid toppen, e17 är en trevlig miljö som liknar xfce mycket men med mer ögongodis. e17 är inte tungdrivet dock
KDE är riktigt bra, det är jämförbart med windows tycker jag. Massor med inställningar och bra förinställningar utan att det är segt eller tråkigt att använda.

Skrivet av SamWin:

Finns så kallade Libre distros som bara kör open source. Två exempel är Trisquel & Parabola.

Jag kom och tänka på gnewsense, det är väl också en helt fri dist som liknar ubuntu.

Skrivet av jooster:

Vad är det som säger att APT är bäst? Själv tycker jag Arch's Pacman är mycket vettigare än APT. Flest paket vette fan, vad har du för källa på det?

Alltså, det är mycket enklare att installera små dependencies som diverse libs i debian baserade än det är i exempelvis gentoo, arch tror jag inte är något undantag.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Alltså, det är mycket enklare att installera små dependencies som diverse libs i debian baserade än det är i exempelvis gentoo, arch tror jag inte är något undantag.

Lust att utveckla det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rist:

Lust att utveckla det?

Nu var det inte mig du frågade men Arch kör ju KISS, alltså Keep It Simple Stupid. De vill inte att man ska behöva en massa beroende till många små bibliotek utan kör med färre större paket där dessa beroenden är inbakade (om jag fattat rätt). Debian har däremot förkärlek till att separera program och bibliotek i separata paket. Så visst man kan då mera välja i detalj vilka bibliotek man vill installera för respektive program, men samtidigt blir det krångligare att hålla reda på vilka beroenden som behövs när man ska installera något manuellt.

Rätta mig gärna om jag fattat fel, det är så jag tror det hänger ihop. Finns för- och nackdelar med dessa olika metoder. Krångligt detaljstyrt men går att få mera slimmat om man vill, eller enkelt men kanske onödigt maffigt istället.

Permalänk
Medlem

Ja det stämmer ju faktiskt. Men jag syftade snarare på de citatet/ citathistoriken han kommenterade. Sweclocker klipper ju bort citat i citat så det blev otydligt, jag skulle formulerat mig bättre. Det som skiljer mellan debian med apt/dpkg och arch med pacman är ju som du säger deras paketerings filosofi( och till viss del runt omkring programmen för att skapa paket). Vilken pakehanterare som används är är ju mindre viktigt. De har ju mestadels ekvivalenta funktioner.