Permalänk

Vad är FPS egentligen

Hej jag undrar vad frame per second är egentligen är osams med min kompis för vi tycker olika om det. Han säger t.ex. att detso mer fps i cod4 desto längre kan du hoppa. medans jag tror det inte spelar någon roll eftersom fps är väll hur många bilder datorn/skärmen visar per sekund men det ska väll inte på verka spelet så eller?

tacksam för svar

jag kanske la tråden fel men hitta ingen stans att lägga den annars en mod kan få flytta den till rätt del av forumet

Visa signatur

Ipad 4 16gb|Stationär: Asus P55, MSI GTX560ti, I5 760 2,8GHz, Crosair 4Gb 1600MHz, 1Tb Hdd|Laptop, gammal compac.

Permalänk
Medlem

Du har rätt, han har fel.

Permalänk
Inaktiv

Nej, i moderna spel påverkar inte FPSen rörelser och dylikt. Men i äldre (och sämre programmerade spel) kan man ibland springa snabbare , hoppa längre/kortare beroende på vilken FPS man får.

I nyare/bättre kodade spel går rörelser och dylikt efter faktisk tid, och inte frames, spel där rörelser och dylikt går efter frames är oerhört ovanliga måste jag säga.

EDIT: Om han använder detta inlägg som argument för att "han faktiskt delvis har rätt" så måste jag bara förbehålla mig rätten till att han inte får det. Han har väldigt fel i detta sammanhanget, särskilt när han säger att man kan "hoppa högre i MW för man har högre fps"

Permalänk
Medlem

Exempel på gamla spel där det faktiskt kan vara skillnad är till exempel NES-spel där NTSC-versionen gick i 60 Hz och PAL i 50. Ibland kompenserade utvecklarna för det, men ofta lät de helt enkelt allt gå lite långsammare och bete sig lite annorlunda i PAL-versionen. Detsamma gällde egentligen också många andra dåliga konverteringar till olika format.

Men du har såklart rätt och din kompis fel när man pratar om moderna spel.

Permalänk
Medlem

Har inte spelat MW3 så vet inte om det är rätt men har för mig att MW3 bygger på en sådan motor som har dessa egenskaper och därför så har de capat FPS men det finns tydligen verktyg för att låsa upp detta:
https://www.youtube.com/watch?v=o9dZm5h2oNQ

Permalänk
Medlem

I CoD1 och CoD2 så körde man ju alltid 125 FPS, då detta gjorde att man kunde hoppa typ en millimeter längre.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Har inte spelat MW3 så vet inte om det är rätt men har för mig att MW3 bygger på en sådan motor som har dessa egenskaper och därför så har de capat FPS men det finns tydligen verktyg för att låsa upp detta:
https://www.youtube.com/watch?v=o9dZm5h2oNQ

Så går det när man "behöver ingen ny motor"

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk

Allt beror på hur spelet är skrivet. Om beräkningar sker pre eller post frames kan det påverka spelet. Om det sker parallellt ska det inte ha någon inverkan. Ett annat exempel är CS där det inte gick att surfa utan en ganska bra fps.

Permalänk

men eftersom han har cod4 mw1 och det är sen 2005 tror jag och det ska då inte spela någon roll att han har högre FPS för det.

Tack för alla svar

Visa signatur

Ipad 4 16gb|Stationär: Asus P55, MSI GTX560ti, I5 760 2,8GHz, Crosair 4Gb 1600MHz, 1Tb Hdd|Laptop, gammal compac.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Aloysius:

Exempel på gamla spel där det faktiskt kan vara skillnad är till exempel NES-spel där NTSC-versionen gick i 60 Hz och PAL i 50. Ibland kompenserade utvecklarna för det, men ofta lät de helt enkelt allt gå lite långsammare och bete sig lite annorlunda i PAL-versionen.

Ett annat exempel är GameCube-spel. Jag vet inte hur det är med Super Smash Bros: Melee, men Mario Kart: Double Dash!! går märkbart långsammare i 50 Hz än i 60 Hz. Det blir ospelbart eftersom man då inte kan tajma några manövrar alls. Därför kör vi alltid det i 60 Hz. Tyvärr innebär det att bilden blir "surrig" och flimrig, men det finns inget val.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doddel_98:

men eftersom han har cod4 mw1 och det är sen 2005 tror jag och det ska då inte spela någon roll att han har högre FPS för det.

Tack för alla svar

I COD4 hoppar man längre men jag har inte hört att det ska vara så i något av de nyare spelen.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

I COD4 hoppar man längre men jag har inte hört att det ska vara så i något av de nyare spelen.

mw3 vet jag hade det. men att mw3 var dåligt programmerat är väll ingen nyhet

Permalänk
Medlem

Det kommer ifrån Quake3-motorn där man alltid skulle cappa FPS på 125 för att man just kunde hoppa lite längre. Varför vet jag inte, trodde inte på det först men det visade sig stämma. MW-serien är baserad på Quake3-motorn och det är möjligt att det är något som följt med.

Generellt sett ska det dock inte spela någon roll, utan det är alltså bilder per sekund som det betyder kort och gott. Att man kunde hoppa längre i Quake3-motorn är bara en effekt som just den motorn hade.

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

I vissa spel har han rätt. Tror cod4 är ett av dem.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doddel_98:

Tack för alla svar

MW1 är från 2007...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Allt beror på hur spelet är skrivet. Om beräkningar sker pre eller post frames kan det påverka spelet. Om det sker parallellt ska det inte ha någon inverkan. Ett annat exempel är CS där det inte gick att surfa utan en ganska bra fps.

hade jämt sämst dator när jag spela cs förr . kändes som alla sprang snabbare än mig. Kändes även som jag hoppa kortare osv. Surfa gick som sagt inte heller något vidare ...

Så vill man vara så snabb som möjligt bör man ha hög fps : )

Permalänk

När man programmerar ett spel och skriver att en bild ska förflytta sig en pixel varje bildruta så påverkas rörelsehastigheten av bildrutefrekvensen. Det är mycket få spel som är skrivna så. De flesta rörelserna är skrivna för att påverkas av hur lång tid det tog att rendera senaste bildrutan och då blir förflyttningen samma oberoende på FPS. Ibland är tiden som det tog att rendera senaste bildrutan inte så exakt eller för liten och då kan det vara en väldigt liten men ibland märkbar skillnad beroende på FPS:en.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk

han har delvis rätt i det i cod4 tex så cappar du fpsen till 125,250 det går med 333 men det är inte tillåtet i matcher så kan man strafa vilket gör att hopper du in en vinkel så kommer du mycket längre fram vilket ger bättre rörelser,man kan komma till ställen som inte går annars kolla denna video
http://www.youtube.com/watch?v=0eYe3pArYGQ

Permalänk
Permalänk

Trodde Det stog för, "Fuck people slowly" men man lär sig något nytt varje dag.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Vilken jävla trolltråd oO
Frames per second är ju just det som det betyder. bilder per sekund.
JU mer bilder destu bättre flyt blir det i bilden.
Tänk dig att du tar 100bilder med en kamera i löpande band på någon som hoppar. och och sen tar du 60bilder med samma kamera.
Ur den samligen som har 100bilder kommer man kunna följa hoppet bättre än den med bara 60.
detsamma gäller spel.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Doddel_98:

Tack för alla svar

Jo det funkar för allla spel som använder quake motorn.

MW3 så tar di mindre skada om du har viss FPS.

Alltså om du hoppar ner från typ högt hus så kan du hoppa ner 4 gånger istället för 3 gånger om har låg FPS.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Semplezz:

Vilken jävla trolltråd oO
Frames per second är ju just det som det betyder. bilder per sekund.
JU mer bilder destu bättre flyt blir det i bilden.
Tänk dig att du tar 100bilder med en kamera i löpande band på någon som hoppar. och och sen tar du 60bilder med samma kamera.
Ur den samligen som har 100bilder kommer man kunna följa hoppet bättre än den med bara 60.
detsamma gäller spel.

Vadå troll tråd? det stämmer om man har högre FPS att man kan hoppa högre och längre i spel som tex MW1-2-3 / Quake CS:Source 1.6 etc.

Tex Quake 333 FPS så kan du hoppa mycket enklare.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Fun Fact: På grund av vissa val i programmeringen i Quake 3 så berodde dina hopp på FPSen.

Källa med djupare information.

Permalänk
Medlem

båda har rätt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Hopplöst hur förlegat hela Call of Duty serien är. Det är en sådan penga ko så man blir gråtfärdig. Efter MW 1 som var både snyggt och bra för sin tid så har MW2/3 Blops 1/2 bara varit samma visa. Pinsamt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doddel_98:

Hej jag undrar vad frame per second är egentligen är osams med min kompis för vi tycker olika om det. Han säger t.ex. att detso mer fps i cod4 desto längre kan du hoppa. medans jag tror det inte spelar någon roll eftersom fps är väll hur många bilder datorn/skärmen visar per sekund men det ska väll inte på verka spelet så eller?

tacksam för svar

jag kanske la tråden fel men hitta ingen stans att lägga den annars en mod kan få flytta den till rätt del av forumet

Oj vad många okunniga i denna tråden som säkert aldrig spelat cod4....

MER fps i cod4 gör så att du kan hoppas högre i cod4.
1000 fps är max och dem flesta som spelar ESL och seriösa grejer kör med 250 fps (som också är max i så kallade promod) detta är för att spelet flyter bättre med ett tal som man kan dela med 1000 (te.x 500,250,125)

Ett exempel på detta är på banan "crash" där man kan hoppa upp på ett ställe med 250fps men inte om man har lägre fps

Visa signatur

RTX 3060ti och Ryzen 7 5800x3D + annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vadå troll tråd? det stämmer om man har högre FPS att man kan hoppa högre och längre i spel som tex MW1-2-3 / Quake CS:Source 1.6 etc.

Tex Quake 333 FPS så kan du hoppa mycket enklare.

._.
Kan man flyga också eller? har lirat css sen det kom ut, och jag vet ju fan själv att man inte kan hoppa längre och snabbare pga högre FPS?
Det som man kunde köra var "bonnyjump" dvs utnyttja buggar i spelet för att hoppa längre och få upp en fart, det samma som i quake och mw. i CS fanns det även någonting som kallas rysshopp, men det är ju buggar som man utnyttjade..
Jag har haft datorer med både låg och hög FPS, spelat samma spel. hoppat lika långt och gjort samma saker.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Semplezz:

._.
Kan man flyga också eller? har lirat css sen det kom ut, och jag vet ju fan själv att man inte kan hoppa längre och snabbare pga högre FPS?
Det som man kunde köra var "bonnyjump" dvs utnyttja buggar i spelet för att hoppa längre och få upp en fart, det samma som i quake och mw. i CS fanns det även någonting som kallas rysshopp, men det är ju buggar som man utnyttjade..
Jag har haft datorer med både låg och hög FPS, spelat samma spel. hoppat lika långt och gjort samma saker.

Verkar som du inte kan bonnyjumpa då det är ingen BUGG och RYSS hopp är ingen bugg heller, då hade dom fixat det.

Har du någonsin bonnyjumpat på en 60hz skärm och en 120hz? på bonnyjump bannor? jag har spelat CSS sen det kom ut och jag vet hur motorn fungerar med olika FPS / configs med bonnyjump.

Det är inte buggar.
Du är tvungen att ha specifc Rate och specifc FPS tror det är 125 eller 250 eller 333 eller 666 eller 999.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton.o:

Oj vad många okunniga i denna tråden som säkert aldrig spelat cod4....

MER fps i cod4 gör så att du kan hoppas högre i cod4.
1000 fps är max och dem flesta som spelar ESL och seriösa grejer kör med 250 fps (som också är max i så kallade promod) detta är för att spelet flyter bättre med ett tal som man kan dela med 1000 (te.x 500,250,125)

Ett exempel på detta är på banan "crash" där man kan hoppa upp på ett ställe med 250fps men inte om man har lägre fps

ÄNTLIGEN kommer någon som vet vad han snackar om. Din kompis har rätt, du har fel.