Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Kör med Windows egna, tycker den fick bra betyg? Kanske inte bästa. Men fortfarande riktigt simplet. Körde Nod 32 innan. Visst, det var säkert bättre, men har tycker det slöar ner datorn faktiskt. Windows är snabbare, sen la jag in den på min fars dator istället. Han behöver den mera än mig. Jag ominstallerar så fort jag får något litet. Och det är sällan nu för tiden. Då jag är bara inne på "säkra" sidor.

Kom inte tillbaka och gnälla över att du inte kan ta bort någon elak trojan eller nått då xD Microsoft Security Essentials är nämligen det sämsta antivirus-programmet som du kan hitta på marknaden nu för tiden och det är till och med bevisat (kolla den första länken jag skickade i mitt förra inlägg).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Airikr:

Kom inte tillbaka och gnälla över att du inte kan ta bort någon elak trojan eller nått då xD Microsoft Security Essentials är nämligen det sämsta antivirus-programmet som du kan hitta på marknaden nu för tiden och det är till och med bevisat (kolla den första länken jag skickade i mitt förra inlägg).

Vad står det på din avatar, "Kaspersky"?

MSE har en del fördelar. Det är välintegrerat i systemet och resurssnålt. Det erhåller uppdateringar i samband med Windows Update och kräver alltså inte separata uppdateringsprocesser. Det är i alla avseenden gratis. Det finns tester i vilka MSE får bra betyg också (exempelvis här [PDF]). Syntetiska tester av antivirusprogram är svåra att göra representativa för verkliga situationer.

Vad gäller situationen på Linux så tycker jag JoBu i inlägg #29 tar upp de stora punkterna. Sammanfattat så är Windows och Linux fundamentalt olika på många sätt. Det finns risker med rootkits och annat, men istf att skapa stängda antivirusmjukvaror som användare ska betala för som känner igen vissa virus och stoppar dem, så då hela systemet är öppet (inte i säkerhets- men i kodhänseende ) så kommer upptäckta säkerhetshål som utnyttjas av skadlig programvara i stället patchas och snabbt distribueras till alla system genom distributionskanalerna, minst lika snabbt som virusdefinitioner uppdateras i valfritt antivirusprogram på Windows. Det är ett annat sätt att jobba på.

ClamAV och liknande lösningars primära funktion är just att upptäcka virus för vanligen Windows på t ex mail/webservrar och se till att de stoppas så tidigt som möjligt i kedjan.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Vad står det på din avatar, "Kaspersky"?

MSE har en del fördelar. Det är välintegrerat i systemet och resurssnålt. Det erhåller uppdateringar i samband med Windows Update och kräver alltså inte separata uppdateringsprocesser. Det är i alla avseenden gratis. Det finns tester i vilka MSE får bra betyg också (exempelvis här [PDF]). Syntetiska tester av antivirusprogram är svåra att göra representativa för verkliga situationer.

Joda. Det gör det och det klistermärket äger för övrigt

Den PDF-filen som länkade till, är från 2009. Den är alltså 4 år gammal jämfört med det testet jag länkade till, som är från november/december förra året. Microsoft Security Essentials var bra, men det är inte bra i dag, vilket även har blivit bevisat av både AV-TEST och AV-Comparatives. Det är hur väl antivirus-programmet skyddar ens dator mot malwares och även hur väl det tar bort dessa elakheter. Inte hur det uppdateras och när.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBu:

Visst finns det färre virus till Linux än till Windows men det finns en annan viktig anledning. Det kommer ut patchar till din Linux-dist i princip dagligen. Ifall någon skadlig kod som kan utsätta ditt system för fara så patchas det väldigt snabbt till Linux. Händer det i Windows så kan du få vänta en månad, alternativt uppdatera ditt AV som kommer med en patch.

Edit: Skulle nog vilja påstå att du med närmare eftertanke har åt minstone delvis fel. Linux dominerar marknaden när det gäller webservrar som är betydligt mer attraktiva att få kontroll över med malware än vanliga användares datorer.

Andra anledningar till att risken för att råka ut för virus på Linux är mindre är att man oftast installerar programvara mha packet managers där all programvara är kontrollerad.

I hereby stand corrected. Du har en bra poäng där faktiskt.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

ClamAV eller TK, vet inte vad det heter är tänkt för servrar tror jag, med syfte att se till att en linuxserver inte sprider virus till andra datorer. Linux har inte samma problem med virus och det borde alla veta tycker jag

se till att hålla reda på dina lösenord så är du relativt säker i linux.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk
Medlem

Man får väll knappt virus på windows längre oavsett om man använder något virus program eller inte. Trojaner är ju en annan sak. Speciellt för folk som installerar skit från ähumm "untrusted places"

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Kolla min föregående post så hittar du instruktioner för linux

Jaha och vilka är dem då. Avast används av över hundra miljoner användare världen över och är en av dem bästa gratis programmen på marknaden när det gäller säkerhet och på sista tiden har det även bevisats i en del tester mot dem större drakarna.

Trevligt. Jag menade inte att påstå att de är kassa, bara att mina erfarenheter inte är särskilt goda. Jag har väl inte gett dem en seriös chans på sistone. Inte sen jag upptäckte Malwarebytes.

Var din första mening en fråga, och vad syftade den på i så fall?

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fleet_of_Mind:

Trevligt. Jag menade inte att påstå att de är kassa, bara att mina erfarenheter inte är särskilt goda. Jag har väl inte gett dem en seriös chans på sistone. Inte sen jag upptäckte Malwarebytes.

Var din första mening en fråga, och vad syftade den på i så fall?

Undrade vad som var så dåligt med Avast. Första var egentligen inte till dig utan till den som frågade om det fanns något till Linux.

Permalänk
Medlem

Dom tre största inom Linux Antivirus är Comodo's CAVL, ClamAV & Avast. Avast vet jag inte om dom har lagt ner då jag inte hittar avast för linux på deras hemsida längre.

Många säger att det inte finns virus och liknande till Linux vilket inte är sant. Det har ännu inte varit ett utbrett Linux malware hot av den typ som Windows har haft. Dels för den låga delen desktop användare, dels för malwares problem att få root-access i linux, dels för snabba uppdateringar till de flesta Linux-sårbarheter och dels för linux's använding av programförråd. Därför är linux virus inte lika diskuterat.

Dom största virus spridningarna till linux var väl Badbunny i 2007 och den senaste SSHD rootkit som främst var riktad mot RPM baserade Linux distributioner och hur många här har hört om det?

Men dom finns definitivt där ute i cyber rymden och dom blir fler och fler varje dag då linux blir mer och mer populärt för desktop användare och skapandet av cross-platform program bidrar till cross-platform virus. Många nya Linux användare kör också program som wine där dom tror att "nu är det ju ingen fara att testa detta programet jag sitter ju på en linux nu" vilket är helt fel då visa virus kan köras igenom wine.

Behövs antivirus verkligen till linux? några säkerhetsexperter säger såhär.

Citat:

"Does Linux require an anti-virus?
Definitely. It used to be the case that Linux was not heavily targeted by malware writers for two main reasons. Firstly, the general popularity of Linux amongst home users wasn't very high. This meant hackers had a low number of potential victims and hence a low 'return on investment' for their efforts. It was always far more lucrative to attack Windows because of its large user base. Secondly, the fact that there are many variations (distributions) of the Linux OS meant virus programmers would have to create and test separate attack code for each of them. Compare this to Windows where a single virus code is capable of infecting everybody that uses the operating system. In the past few years, however, both these points have been eroded. Firstly, there is a general increase in the popularity of the OS with more and more home users adopting Linux. The fact that major computer distributors like Dell are shipping desktops and laptops with Linux per-installed is testament to this shift. Secondly, the run-away popularity of easy-to-use distributions like Ubuntu has consolidated the fragmented Linux user base. Unfortunately, this makes it easier for hackers to create a single piece of virus code that will hit millions of users."

Problemet med dagens antivirus till Linux är väl att dom specifikt söker efter Windows virus då Linux oftast körs som server. Samba eller NFS-servrar till exempel kan lagra dokument i utsatta Microsoft-format, t.ex. Word och Excel, som kan innehålla och sprida virus. Linux mailservrar kör AV-program för att neutralisera virus innan de dyker upp i inkorgen hos en användare.

Det finns två program som letar efter Linux-specifika hot och det är rkhunter & chkrootkit

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Medlem

Argumentet "det finns ändå inga virus till X" är extremt trångsynt och naivt. Rent skitsnack. Självklart finns det, även om det inte är lika utbrett som för Windowsplattformen.

Ju mer populärt Linux blir, desto mer malware kommer att tas fram.

Glöm inte heller att browsers och browserplugins inte sällan har säkerhetshål som flitigt missbrukas så fort tillfälle ges. Även en välkänd och "säker" site kan mycket väl vara hackad. Oftast är denna form av malware Windowsinriktad, men inte alltid.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SamWin:

Behövs antivirus verkligen till linux? några säkerhetsexperter säger såhär.

"Några säkerhetsexperter" är Comodos egen FAQ. Det betyder i sig inte att det är fel, men att källan är ett företag som producerar just antivirusprogram för Linux är relevant.

rkhunter som du nämner kör jag själv på vissa servrar. Det skadar inte, och kan rekommenderas om man kör servertjänster mot nätet. För en vanlig hemdator är det nog inte speciellt nödvändigt, men känner man att man ser det som en trygghet så skadar det som sagt inte.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Undrade vad som var så dåligt med Avast. Första var egentligen inte till dig utan till den som frågade om det fanns något till Linux.

Avast har missat en massa malwares bl.a., dessutom har en del kunder (i butiken/verkstan där jag jobbar) med Avast haft massa problem med både virus och uppdateringar. Kanske bara isolerade fall. Så länge man inte har F-Secure eller McAfee är det väl lugnt

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk

SwarmX12