Permalänk
Medlem

Antivirus progran till Ubuntu!

Hej!

Finns något bra antivirus program som skyddar Ubuntu? Och i länden skyddar windows också?
Gärna på skiva också!

Mvh
Mr.Z

Permalänk

Behövs inte virus skydd till linux:) Och till windows tycker jag microsofts egna funkar bra.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Medlem

Som sagt behövs inte till linux och när det gäller Windows är eset nod 32 bäst.

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Medlem

Nja, vad jag har hört finns det några virus till Linux och fler kommer säkert. I vart fall så kan du hitta ett antivirusprogram i Programhanteraren som heter ClamTK. Det är gratis och är lättanvänt. Bara att installera och köra.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleipner42:

Behövs inte virus skydd till linux:) Och till windows tycker jag microsofts egna funkar bra.

Berätta gärna varför du tycker Microsofts egna antivirus-program funkar bra. Vänligen tänk om.

Trådskaparen
Linux-distributioner behöver inga antivirus-program, då det inte finns några malwares till dessa system, vad jag vet När det gäller antivirus-program till Windows, vänligen läs igenom följande trådar: sökresultat av frasen "antivirus" i forumsdelen Microsoft Windows.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleipner42:

Behövs inte virus skydd till linux:) Och till windows tycker jag microsofts egna funkar bra.

Deras är bara skit enlit AVtest ellefall. Tycker det själv också.

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem

Det finns visst malwares/virus till linux.. ni har inga AV det är därför ni inte märker dom, just saying..

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Avstängd

har kört linux flera år utan att fått virus..men det hela beror ju på hur du använder din dator.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Jag har använt windows utan AV i många år utan att få virus.
Om man bara har lite vett så kan man ganska lätt undvika virus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalaDain:

Jag har använt windows utan AV i många år utan att få virus.
Om man bara har lite vett så kan man ganska lätt undvika virus.

Att du inte märker det betyder inte att du inte har virus. 90% av dagens skadliga program är inte direkt destruktiva, utan sitter och tuggar i bakgrunden. Snor bankinfo, lösenord osv.

Linux behöver inget AV. Windows så är Avast Free ett bra och gratis alternativ.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Boozfob:

Det finns visst malwares/virus till linux.. ni har inga AV det är därför ni inte märker dom, just saying..

Visst, det finns några, men främst inriktade på servrar. Det finns å andra sidan inget riktigt "lyckat" virus i det vilda som kan göra mer än att öppna en back-door för manuella intrång. Så länge du inte administrerar någon publik server finns inga starka skäl att göra mer än kanske skanna mejl, mest för att inte skicka vidare något infekterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Visst, det finns några, men främst inriktade på servrar. Det finns å andra sidan inget riktigt "lyckat" virus i det vilda som kan göra mer än att öppna en back-door för manuella intrång. Så länge du inte administrerar någon publik server finns inga starka skäl att göra mer än kanske skanna mejl, mest för att inte skicka vidare något infekterat.

finns java baserade rats som ska funka fin fint på linux, kan kanske testa i en virtual machine senare

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Hedersmedlem

Java är en virtuell maskin!

Än om de stora delar av kodbasen är densamma använder sig nog de flesta Linux användare av OpenJDK istället för Oracles version, och några säkerhetsproblem har varit just Oracle exclusiva. Jag har sett rapporterna, och det handlar återigen om att en back-door öppnas. Däremot har jag inte sett något annat än själva nyhetsrapporteringen, så hur verkningsfullt det är i verkliga livet vet jag inte. Hur långt kommer man om inte Java av någon oförklarlig anledning körs med root-rättigheter?

Säkerhetsproblem med Java är nog lika gamla som Adobes dito. Java är trots allt den extra komponenten du själv kan välja att installera eller inte.

Permalänk
Medlem

clamav ar bra
http://www.clamav.net/lang/en/
Finns nog i default reposarna for ubuntu

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvis:

clamav ar bra
http://www.clamav.net/lang/en/
Finns nog i default reposarna for ubuntu

Denna finns väl även för OSX, eller? Har ett minne av att ha använt ett antivirus som kallades "clam" nånting i ML.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Till Linux: Vet ej.
Till Windows: Malwarebytes, Nod 32

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Medlem

Avast
http://askubuntu.com/questions/119884/avast-antivirus-for-ubu...

Till Windows/Mac/Android är det Avast flera dagar i veckan.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Avast har funnits för linux hittar bara inte vart man laddar ner det hela.

Till Windows är det Avast flera dagar i veckan.

Spännande. Har oerhört dåliga erfarenheter av Avast på jobbet. Privat så känner jag ingen som kört på det de senaste 10 åren så jag vet inte riktigt. Kanske har blivit bra!

Visa signatur

Case: Fractal Design R3 Define * MoBo: MSI P67A-C45 * CPU: Intel i5 2500K @4.5 GHz (CM Hyper Evo 212+, Gentle Typhoon P'n'P, max 63c Prime95) * GPU: Asus GTX 580 DirectCUII * RAM: Corsair 8 GB 1600 MHz * PSU: Corsair HX 750W * SSD: Plextor M5 Pro 256GB + Intel 320 Series 120GB * Monitor: Asus PB278Q 2560x1440 27" * Övrigt: Logitech z506 5.1, Logitech G400, Roccat Arvo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fleet_of_Mind:

Spännande. Har oerhört dåliga erfarenheter av Avast på jobbet. Privat så känner jag ingen som kört på det de senaste 10 åren så jag vet inte riktigt. Kanske har blivit bra!

Kolla min föregående post så hittar du instruktioner för linux

Jaha och vilka är dem då. Avast används av över hundra miljoner användare världen över och är en av dem bästa gratis programmen på marknaden när det gäller säkerhet och på sista tiden har det även bevisats i en del tester mot dem större drakarna.

Permalänk
Medlem

Wikipedia har en lista på antivirus-program för Linux. Men det är osäkert om någon av dem faktiskt letar efter Linux-virus, de används mest till att söka efter Windows-virus på t.ex. mailservrar. Mängden virus som finns till Linux är försvinnande liten, och när något virus väl hittas så patchas säkerhetshålet istället. Så i Linux är det oftast viktigare att vara uppdaterad än att ha ett antivirus-program.

Permalänk
Medlem

Kör ni webserver som är live ut mot nätet så kan det absolut vara en bra ide med virusscanner då de även upptäcker vissa malwarescript som kan ha lagts upp via sårbarheter i de vanligaste scripten.
Jag kör både clamav och avast som CLI-scanner.

Permalänk
Medlem

Jag skrev en kort sammanfattning av den återkommande "virus finns inte på linux"-diskussionen på >> http://pingofy.me/linux-and-malware/ ....kan vara bra läsning om man vill medverka till en trevligare värld, inte bara för pingviner utan även för folk som kör wintendo och äppleskrutten också

Som andra redan rekommenderat finns Clam i repon för Ubuntu - det gör jobbet rätt väl.

Permalänk
Medlem

Stopp stopp stopp hur kan ni vara så säker på att de inte behövs något virusskydd till linux ??

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Stopp stopp stopp hur kan ni vara så säker på att de inte behövs något virusskydd till linux ??

Statistik. Det finns en sån liten andel Linuxanvändare att ingen skriver virus till Linux. Finns ingen vinst i det.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Statistik. Det finns en sån liten andel Linuxanvändare att ingen skriver virus till Linux. Finns ingen vinst i det.

Okej...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Linux är rätt skyddat från virus så länge du inte är inloggad som root alltid och så dum är man inte. Om det skulle dyka upp nåt som frågar efter mitt root password för att installera nåt om jag besöker en hemsida så skulle i alla fall inte jag tillåta det.

Permalänk
Skrivet av Airikr:

Berätta gärna varför du tycker Microsofts egna antivirus-program funkar bra. Vänligen tänk om.

Trådskaparen
Linux-distributioner behöver inga antivirus-program, då det inte finns några malwares till dessa system, vad jag vet När det gäller antivirus-program till Windows, vänligen läs igenom följande trådar: sökresultat av frasen "antivirus" i forumsdelen Microsoft Windows.

Kör med Windows egna, tycker den fick bra betyg? Kanske inte bästa. Men fortfarande riktigt simplet. Körde Nod 32 innan. Visst, det var säkert bättre, men har tycker det slöar ner datorn faktiskt. Windows är snabbare, sen la jag in den på min fars dator istället. Han behöver den mera än mig. Jag ominstallerar så fort jag får något litet. Och det är sällan nu för tiden. Då jag är bara inne på "säkra" sidor.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ares93:

Statistik. Det finns en sån liten andel Linuxanvändare att ingen skriver virus till Linux. Finns ingen vinst i det.

Visst finns det färre virus till Linux än till Windows men det finns en annan viktig anledning. Det kommer ut patchar till din Linux-dist i princip dagligen. Ifall någon skadlig kod som kan utsätta ditt system för fara så patchas det väldigt snabbt till Linux. Händer det i Windows så kan du få vänta en månad, alternativt uppdatera ditt AV som kommer med en patch.

Edit: Skulle nog vilja påstå att du med närmare eftertanke har åt minstone delvis fel. Linux dominerar marknaden när det gäller webservrar som är betydligt mer attraktiva att få kontroll över med malware än vanliga användares datorer.

Andra anledningar till att risken för att råka ut för virus på Linux är mindre är att man oftast installerar programvara mha packet managers där all programvara är kontrollerad.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem