Permalänk
Medlem

Hjälp med funktion i Excel

Hej,

Jag har ett antal analysresultat som jag får på olika datum och mitt problem är att jag vill få värdena för t.ex. analys 1 för de olika datumen samlade i en ihophängande rad. Jag illustrerar nedan:

Det jag har ser ut som såhär (basdata):

A-spalt - B-spalt C-spalt
2-mars Analys 1 300
Analys 2 600
Analys 3 1000

4-mars Analys 1 200
Analys 2 400
Analys 3 800

A-spalt - B-spalt C-spalt
7-mars Analys 1 400
Analys 2 500
Analys 3 900
OSV ...

Utifrån det jag har så vill jag skapa följande i en ny kolumn:

Analys 1
2-mars 300
4-mars 200
7-mars 400

Jag vill alltså göra en funktion som gör att jag kan "dra" ner cellkanten i nya kolumner så att datum och värden plockas i en logisk ordning och inte tar med värden för analys 2 och analys 3. Notera att jag inte vill addera värdena utan endast plocka värden i en given ordning genom att skapa en cell innehållandes en funktion som tillåter mig att dra ner cellkanten så att datum och värden fylls på från "basdatan" så som jag vill ha det..

Jag hoppas att jag förklarade tillräckligt bra :/ En lösning skulle spara mig väldigt mycket onödigt jobb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MEWA:

Hej,

Jag har ett antal analysresultat som jag får på olika datum och mitt problem är att jag vill få värdena för t.ex. analys 1 för de olika datumen samlade i en ihophängande rad. Jag illustrerar nedan:

Det jag har ser ut som såhär (basdata):

A-spalt - B-spalt C-spalt
2-mars Analys 1 300
Analys 2 600
Analys 3 1000

4-mars Analys 1 200
Analys 2 400
Analys 3 800

A-spalt - B-spalt C-spalt
7-mars Analys 1 400
Analys 2 500
Analys 3 900
OSV ...

Utifrån det jag har så vill jag skapa följande i en ny kolumn:

Analys 1
2-mars 300
4-mars 200
7-mars 400

Jag vill alltså göra en funktion som gör att jag kan "dra" ner cellkanten i nya kolumner så att datum och värden plockas i en logisk ordning och inte tar med värden för analys 2 och analys 3. Notera att jag inte vill addera värdena utan endast plocka värden i en given ordning genom att skapa en cell innehållandes en funktion som tillåter mig att dra ner cellkanten så att datum och värden fylls på från "basdatan" så som jag vill ha det..

Jag hoppas att jag förklarade tillräckligt bra :/ En lösning skulle spara mig väldigt mycket onödigt jobb!

Det finns två sätt att lösa ditt problem som jag ser det (om jag har förståt dig rätt) och de är;
1)
Använd $ framför rad eller kolumn betäckningen så kommer den inte att ändras när du drar.

2)
Kopiera cellen som ska byta plats och ta klistra in special och ta klistra in länk ner till vänster i dialogrutan.

Permalänk
Medlem

Ändra rådatan så den blir mer korrekt. Skriv datum framför varje analays. t.ex 2013-03-02 Analys1 300, 2013-03-02 Analys2 600 och 2013-03-02 Analys3 1000. Gör sedan likadant med övriga datum och analyser, borde vara enkelt. Markera allt, infoga -> pivottabell. Nu kan du klumpa ihop det som du vill.

Permalänk
Medlem

Om du har

Kolumn
..............A....B..C
Rad 1 Analys 1 300

Formel: =B1 & "-" & "mars " & C1

Resultat på en ruta: 1-mars 300

Så borde det gå att dra ner. Översta raden verkar olikt formaterat än övriga.

Den kan jag inte lösa.

Jag kanske fattade allt fel...

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.