Varför går det i olika hastigheter på 2 datorer?

Permalänk
Medlem

Varför går det i olika hastigheter på 2 datorer?

Hej sitter här och små lanar lite med en kompis och undrar varför i h-vete wifi på min dator går så segt!

Full styrka på signal och laddar ner i 100-300kb

Och kompisen när han laddar ner så går han rätt upp och ligger stadigt över 3000kb hela tiden!

Tex... jag sitter och laddar ner från en sida... 100-300kb... Sen kommer han in på samma sida som mig och startar en ny nerladdning och pang bom är han uppe i över 3000.... Suck....

Min nerladdninge ökar inte eller minskar beroende på om han laddar ner nå

Vi kör båda wifi

Han på en laptop och jag på min stationära dator med Asus p8z77-i deluxe

Finns det nån kvick fix ?

Permalänk
Medlem

Varför har två motorer olika effektvärden?

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Varför har två motorer olika effektvärden?

Hehe rolig du...

Grejen är den att jag ska ha bättre prylar på alla plan än han....
Så finns det nå inställningar som gör att jag har nån sorts begränsning?

Permalänk
Medlem

Sämre placering av antenner brukar vanligtvis vara ett problem för stationära burkar som kör wifi, för du kan ha full signalstyrka men kvalitén är usel för att det finns så mycket störningar.

Det är då antennerna oftast brukar sitta bakom denna fina plåtlåda med massor av störningar i sig, då blir kvalité helt åt skogen.

Visa signatur

"Riktig fakta? kolla ut genom fönstret på snön och all jävlighet där har du riktig fakta, eller de som går där i kylan, idioter, det är riktig fakta" -- Ett fyllo på bussen, ganska trevlig ändå :)

Permalänk

Testa installera om drivrutinerna till nätverkskortet

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Kabel? Wi-fi är för sånt som man kan bära runt och lalla med. Stationärt krävfa kabel

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Skrivet av LupX:

Kabel? Wi-fi är för sånt som man kan bära runt och lalla med. Stationärt krävfa kabel

Du kanske missade att både han och hans kompis kör Wifi? Och självklart så klarar wifi av högre hastighet än 300kb/s,
Han skriver ju även att hans kompis tankar i 3mb/s.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Jag skulle också vara intresserad av möjliga lösningar på det här.

I mitt fall gäller det ett trådat nätverk. Betydligt lägre hastighet på den stationära datorn än den bärbara.

Den stationära datorn har Gbit-nätverkskort och cat6-kabel. Uppmätt hastighet med bredbandskollen, runt 40Mbit.

Den bärbara datorn har 100 Mbit-nätverkskort och cat5e-kabel. Uppmätt hastighet med bredbandskollen, runt 60 Mbit.

Jag har testat med att använda samma kabel till båda datorerna och jag har testat att koppla förbi switch och router, det blir ingen skillnad. Så det verkar som det går att utesluta allt annat än felaktiga inställningar i den stationära datorn.

/Jonas