Permalänk
Medlem
Skrivet av anon146897:

Det är ju bara att kolla på "waste disposal map". Om det ser bra ut där så är det bara problem med "per day" texten (är välkänd bugg)

Nix, det är förorenat och skyhöga staplar trots att jag ser att sopbilarna åker förbi flera gånger om. Blir så jävla lack! Men tack för hjälpen

Fattar inte varför spelföretag ska RUSA fram ett spel och produkt. Bättre att vänta ett år och släppa ett fulländat spel.

Klappmongon hela bunten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Nix, det är förorenat och skyhöga staplar trots att jag ser att sopbilarna åker förbi flera gånger om. Blir så jävla lack! Men tack för hjälpen

Fattar inte varför spelföretag ska RUSA fram ett spel och produkt. Bättre att vänta ett år och släppa ett fulländat spel.

Klappmongon hela bunten.

Jag försvarar inte på något sätt spelet eller EA Maxis, men det är lite mer komplicerat än så, fast det kanske du egentligen förstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det är en jäkla skillnad på 200k och 20k medborgare. Det är ju inte speciellt kul att veta att nä, jag har faktist inte 200k medborgare utan det är bara 20k.

Och sen blir det väldigt missvisande när det står att man har 200k medborgare och sedan endast 5k workers? Vart finns logiken i det? Vad gör resten?

Och i vilket land får det plats 200k människor på 2x2km i en stad?

Fast, det är ett spel och ingen verklig simulator. Jag tycker också det vore bättre med korrekta siffror, men jag tycker ändå att många överreagerar och hatet mot det blir lite överdrivet. Jag är tveksam till att de flesta faktiskt känner ett jättehat bara för att de trixar lite med siffrorna, när det som sagt, egentligen inte gör någon skillnad för spelandet.

Ska vi prata logik så finns det värre saker än att bara en åttondel av befolkningen faktiskt existerar och jobbar. Hur logiskt är det med UFO-attacker, en godzilla som hälsar på ibland, meteorskurar en gång om året och en hel del andra saker som faktiskt påverkar själva spelet. Jag har inte alls sett lika mycket gnäll om det här som om de modifierade siffrorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jag försvarar inte på något sätt spelet eller EA Maxis, men det är lite mer komplicerat än så, fast det kanske du egentligen förstår?

Är det verkligen så tror du? Spelmekanismen i Sim city är väldigt basic, det finns väldigt få val, väldigt få byggnade och egentligen väldigt lite som kan gå fel - trots det går allt fel i SimCity. Det skiljer sig inte något från tidigare city-builder spel jag spelat senaste 15 åren, skulle faktiskt vilja påstå att det är det mest basic city-builder spelet jag spelat på väldigt länge även om "region-sharing" försöker ta spelet till en ny nivå så är det mest bara till dess nackdel.

Och jag har aldrig spelat ett så trasigt spel på insidan som Simcity, på den gamla goda tiden när spel väl släpptes så hade speltillverkaren en enda chans att göra intryck och det var skivan du köpte i butik. Det var väldigt få som gick in och uppdaterade spelet online.

Att spel släpps halvdana och framrusade av pengakåta ledningar på företag som EA är ett nytt fenomen och inte alls komplicerat. Spelutvecklarna ges inte den tid som det krävs helt enkelt.

Men det kanske du förstår...

Permalänk
Medlem

http://en.reddit.com/r/SimCity/comments/1abifl/maxisguillaume...

Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Öka kartorna så de blir iaf 4 gånger större sen så börjar det likna ngt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChRiiLLe:

Fast, det är ett spel och ingen verklig simulator. Jag tycker också det vore bättre med korrekta siffror, men jag tycker ändå att många överreagerar och hatet mot det blir lite överdrivet. Jag är tveksam till att de flesta faktiskt känner ett jättehat bara för att de trixar lite med siffrorna, när det som sagt, egentligen inte gör någon skillnad för spelandet.

Ska vi prata logik så finns det värre saker än att bara en åttondel av befolkningen faktiskt existerar och jobbar. Hur logiskt är det med UFO-attacker, en godzilla som hälsar på ibland, meteorskurar en gång om året och en hel del andra saker som faktiskt påverkar själva spelet. Jag har inte alls sett lika mycket gnäll om det här som om de modifierade siffrorna.

Det förstör ganska mycket när man behöver 1x1km bostäder till 0.1x0.1km industrier för att dem ska vara nöjda. Det är trots allt en stads simulator och bör fungera som en.

Och sen med UFO-attacker osv har jag inte så mycket att säga till om, hade jag fått bestämma hade jag avaktiverat den funktionen då det bara är ett irritations moment. Jag kommer inte ihåg att det va en obligatorisk sak i dem tidigare Simcity spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Är det verkligen så tror du? Spelmekanismen i Sim city är väldigt basic, det finns väldigt få val, väldigt få byggnade och egentligen väldigt lite som kan gå fel - trots det går allt fel i SimCity. Det skiljer sig inte något från tidigare city-builder spel jag spelat senaste 15 åren, skulle faktiskt vilja påstå att det är det mest basic city-builder spelet jag spelat på väldigt länge även om "region-sharing" försöker ta spelet till en ny nivå så är det mest bara till dess nackdel.

Och jag har aldrig spelat ett så trasigt spel på insidan som Simcity, på den gamla goda tiden när spel väl släpptes så hade speltillverkaren en enda chans att göra intryck och det var skivan du köpte i butik. Det var väldigt få som gick in och uppdaterade spelet online.

Att spel släpps halvdana och framrusade av pengakåta ledningar på företag som EA är ett nytt fenomen och inte alls komplicerat. Spelutvecklarna ges inte den tid som det krävs helt enkelt.

Men det kanske du förstår...

Jag syftade inte på spelets tekniska status alls. Inte heller på designen utan bara på det du skrev. Det är en aning mer komplicerat än att bara "släppa det när det är klart". Finns, tyvärr, så många led som är direkt beroende av att ett spel håller sin deadline. Åtminstone speciellt när jättarna är inblandade.

Och nej, det är inte direkt ett nytt fenomen egentligen, det är bara det att man glömmer magplasken, oseriösa företag och usla spel när tiden går och i det här fallet minns man ju goda tider med spelets föregångare och höjer sina förväntningar enormt.
Det är inte lika lätt att bli imponerad längre och man hade en annan acceptans då också eftersom spelen ändå inte rättades till. Visst, spelen vid release är i det närmaste aldrig klart och i bästa fall korrigeras efteråt, vilket är en trist utveckling. Man borde istället använda den möjligheten mer till att utveckla spelet vidare.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid älskat sim city. Kom ihåg på min dator när 3000 kom. Jag lyckades efter månader av spel fylla hela marken med städer, flygplatser osv. När jag startade mapen tog det ca 5 minuter för datorn att ladda.

Var så jävla sugen att köpa men tvekade då jag såg att man var tvungen att var kopplad mot origin. Jag hatar origin. Origin har gjort mitt liv till ett helvete. Allt började med BF3. När 3:an kom med origin så funkade inte ett skit. Spelet hängde sig, man loggades ur mitt under spelet osv.
Så jag har följt denna tråd istället och mina fördomar har besannats. Jag kan bara tycka synd om er alla drabbade och för min och eran skull att ni överbelastar EA:s forumsida. Allt för att dom ska fatta vilket stort misslyckande dom har lyckats med.

Nu ska jag inte gnälla mer och ska istället när jag kommer hem leta fram Sim City 4 och installera. Uppleva hur det var att spela förr i tiden när saker och ting bara funkade. Kalla mig gammalmodig, tillbaka strävare osv. Men det är en sak vi alla har gemensamt...

Vi vill ha ett spel som bara funkar.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

Kul att höra folk säga att sim city 4 "bara funka". Många timmars spel har försvunnit tack vare SC4:s benägenhet att hata fler kärnor än en.

Ett fel som var lätt att undvika men vi ska inte överdriva tron på att det var bättre förr.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att det är så många med starka åsikter om ett spel de inte ens testat

Permalänk
Medlem

Ptjah även fast folk klankat ner på spelet därav mig själv i början så köpte jag det ändå. Kunde inte va mer nöjd än såhär och lite buggar mm är vardagsmat nuförtiden så inget jag lägger min energi på att klaga över direkt.

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sca:

Kul att höra folk säga att sim city 4 "bara funka". Många timmars spel har försvunnit tack vare SC4:s benägenhet att hata fler kärnor än en.

Ett fel som var lätt att undvika men vi ska inte överdriva tron på att det var bättre förr.

Håller absolut med dig att allt inte var bättre förr. Frågar men en person som gjort värnplikt (jag) så kommer man bara på dom bra sakerna. Man glömmer gärna timmarna man stod ute på fotbollsplanen i oväder och väntade på ingenting. Men jag hade faktiskt aldrig problem med 4:an. Jag hade då en gammal dator och det kanske var tur det. Jag förstår det dig vad du menar.

Skrivet av Sabush:

Jag gillar att det är så många med starka åsikter om ett spel de inte ens testat

Man ska inte yttra sig för mycket om ett spel man inte provat. Jag har blivit väldigt övertygad om att spelet inte fungerar som det borde göra när det släppts. Alpha och Beta tolerar man strul. Inte på ett "färdigt" släppt spel. För många forum, spel recensioner väger väldigt tungt för att jag skulle köpa det nu. Än mer att man måste vara uppkopplad.
Jag tror att om jag köpte det skulle jag nog älska spelet dock alla dessa brister och lägga ner väldigt mycket energi för att få det funka.
För spelet idén är underbar. Älskar strategi spel och just med Sim City där man kan logga in och pilla på lite vägar, hus och när man tittar på klockan för man känner sig lite hungrig så har det gått 4-5h.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Jag syftade inte på spelets tekniska status alls. Inte heller på designen utan bara på det du skrev. Det är en aning mer komplicerat än att bara "släppa det när det är klart". Finns, tyvärr, så många led som är direkt beroende av att ett spel håller sin deadline. Åtminstone speciellt när jättarna är inblandade.

Och nej, det är inte direkt ett nytt fenomen egentligen, det är bara det att man glömmer magplasken, oseriösa företag och usla spel när tiden går och i det här fallet minns man ju goda tider med spelets föregångare och höjer sina förväntningar enormt.
Det är inte lika lätt att bli imponerad längre och man hade en annan acceptans då också eftersom spelen ändå inte rättades till. Visst, spelen vid release är i det närmaste aldrig klart och i bästa fall korrigeras efteråt, vilket är en trist utveckling. Man borde istället använda den möjligheten mer till att utveckla spelet vidare.

Bra inlägg, då förstår vi varandra bättre! Självklart fanns det även fel i spel förr, men det var i nästan aldrig några allvarliga buggar. Utan, hur ska man säga det, småfix som alltid gick att komma runt.

Nuförtiden känns det som spelen släpps halvfärdiga också spenderas närmaste månaden framöver åt att fixa buggar dagligen, ibland flera gånger om dagen. När jag förhandsbokar ett spel förväntar jag mig att det ska vara färdigt när det släpps, inte en halvfärdig produkt.

Blir så lack i det här fallet, SimCity är så sjukt roligt och beroendeframkallande. Men igår rann det över för mig med alla buggar, det förstör all sorts spelglädje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Bra inlägg, då förstår vi varandra bättre! Självklart fanns det även fel i spel förr, men det var i nästan aldrig några allvarliga buggar. Utan, hur ska man säga det, småfix som alltid gick att komma runt.

Nuförtiden känns det som spelen släpps halvfärdiga också spenderas närmaste månaden framöver åt att fixa buggar dagligen, ibland flera gånger om dagen. När jag förhandsbokar ett spel förväntar jag mig att det ska vara färdigt när det släpps, inte en halvfärdig produkt.

Blir så lack i det här fallet, SimCity är så sjukt roligt och beroendeframkallande. Men igår rann det över för mig med alla buggar, det förstör all sorts spelglädje.

Hade spelet varit i bättre skick så skulle jag förmodligen "bara testa lite" och sätta mig i ännu mer klister än vad jag redan är i. Sitter hemma och pluggar och ligger ordentligt efter.
När jag spelat så har jag ändå tyckt det varit roligt fram tills buggar och direkta designproblem gjort sig påminda.

Jag skulle om jag hade tid och ork rabbla upp alldeles för många spel som var omöjliga att spela klart tack vare buggar. Bra, och roliga spel dessutom. Sim City 4 drogs med sina problem också men som sagt, man hade en aning annorlunda inställning till det då.

Det är väl det största problemet i spelbranschen i dagsläget, att det är sådan löjligt stor konkurrens att det bara går att hålla fokus på ett fåtal spel under en viss tid och det är utgivarna fullständigt medvetna om. Ibland behöver utvecklarna mer tid men får det inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av karjix:

Ptjah även fast folk klankat ner på spelet därav mig själv i början så köpte jag det ändå. Kunde inte va mer nöjd än såhär och lite buggar mm är vardagsmat nuförtiden så inget jag lägger min energi på att klaga över direkt.

Känns inte som man vill spela SimCity med dom buggar som finns idag. Det är spelförstörande saker, det sabbar helt enkelt ens stad, får föroreningar som inte bör finnas för AI:n kring sopbilarna är obefintlig, industrier sin brinner ner för spelet inte tycker man har HazMat firetrucks fast man har det osv...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Medlem

Finns det inget demo till detta?
Är det krävande grafimässigt eller klarar man sig med en Core I5 och integrerat grafikchip?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Finns det inget demo till detta?
Är det krävande grafimässigt eller klarar man sig med en Core I5 och integrerat grafikchip?

Här har du systemkraven
https://help.ea.com/se/article/simcity-system-requirements

Permalänk
Medlem

Bara jag som upplever att turister kan en dag strömma in i staden och nästa dag är det stendött? Vet inte om jag gör något fel eller om det bara är spelet som uppför sig konstigt. Jag har extrema svängningarna i turistflödet utan att jag gör några förändringar och det gör att min inkomst går från bra till katastrof dag till dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Känns inte som man vill spela SimCity med dom buggar som finns idag. Det är spelförstörande saker, det sabbar helt enkelt ens stad, får föroreningar som inte bör finnas för AI:n kring sopbilarna är obefintlig, industrier sin brinner ner för spelet inte tycker man har HazMat firetrucks fast man har det osv...

Tänkte på en sak angående det där, jag har haft typ 3 HazMat fires i min stad men jag har ingen sån brandbil. Ändå har bränderna försvunnit av någon mystisk anledning och jag fick achievment för att släcka HazMat bränder, väldigt konstigt.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får "Din stad har slutat fungera" en himla massa den senaste timman? Stängde av nu, man blir ju trött på att ens förändringar försvinner konstant, får spela senare eller något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hambli:

Bara jag som upplever att turister kan en dag strömma in i staden och nästa dag är det stendött? Vet inte om jag gör något fel eller om det bara är spelet som uppför sig konstigt. Jag har extrema svängningarna i turistflödet utan att jag gör några förändringar och det gör att min inkomst går från bra till katastrof dag till dag.

Jag hade detta problem i min kasinostad..

jag slängde ner ett kasino, fick bra inkomst 7-8000 per timme, byggde addons och dom gick också bra,
slängde sedan ner ett nytt kasino, PANG... noll turister... noll inkomst..

jag fick ingen ordning på problemen heller, inga varningar eller tips.

slutade med att jag i ren panik försökte få ner en flygplats och kolla om turisterna kunde komma in den vägen, när jag placerat ner flygplatsen så kunde jag inte bygga addons på den hur än jag rev och rensade runt om, och riva och bygga om är ju inte direkt ett alternativ för den kostade ju en hel del

den staden fick gå i graven, jag hade dessutom problem med att INGA tåg blev connectade även fast kartan HAR tåg koppling.. MIN GRANNE dock fick visitors från mig via tåg, men inte en enda kom till min stad, (han har väl 12000 innevånare och jag 48000)

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hambli:

Bara jag som upplever att turister kan en dag strömma in i staden och nästa dag är det stendött? Vet inte om jag gör något fel eller om det bara är spelet som uppför sig konstigt. Jag har extrema svängningarna i turistflödet utan att jag gör några förändringar och det gör att min inkomst går från bra till katastrof dag till dag.

Trafikstockning/infrastruktur-kollaps Upplever exakt samma fenomen i min stad..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ChRiiLLe:

Jag förstår inte riktigt varför folk piper så mycket över det här. Vad är det som är så pass jobbigt med att de vräker på lite/inte simulerar alla sims?
Det blir ingen skillnad i spelet bara för att den skulle visa korrekt. Och det går fortfarande att jämföra sin stad med en annan stad, när det kommer till befolkningsmängd.

Ibland gör man designval som i efterhand inte fungerar så bra som man trodde, man underskattar hur mycket server-kapacitet man behöver -- allt detta görs i god tro. Men att manipulera data sådär känns så löjligt, det är helt onödigt gjort och visar hur lite respekt maxis har för spelet och spelarna. Specielt när de har snackat så mycket om att varje individuell sim är simulerad.

Det finns bara 1 anledning till att de gjorde så och det var för att medvetet missleda spelarna om stadens storlek, men om du inte har något emot att bli manipulerad på det sättet så är det ditt val..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag har 60% medium wealth och 40% wealthy och har inte ens 1% återvinning... även dem huset som vill att jag ska bygga återvinnings central har inget att återvinna. Så det är bra trasigt.

Jag har exakt samma setup som dig och det verkar inte finnas stöd för windowed mode överhuvud taget

Jo, det är ju bara att kryssa ur Fullscreen!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte exportera varor längre? Har fullt med kol, olja och processorer på mitt handelscentrum och blir inte av med det. Allt är markerat för export. Spelar på en karta med många spelare men får ändå inte iväg några varor. Blir problem i min stad nu för avfallet ökar eftersom inte min återvinningsstation blir av med sakerna längre. Tips någon?

Edit: Löste det, de gillade inte min serpentinväg som löper genom hela staden så med en kortare väg mellan motorvägen och handelsdepån så flyter det nu på igen. Skumt..

Permalänk
Medlem

Nu blir jag fan skogstokig.. Först spolades staden tillbaka ett flertal gånger och nu är den helt borta? Jag är inte en man med kort stubin men fy fan va irriterande när man har fått allting i sin stad att rulla någorlunda bra och skiten bara försvinner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thalo:

Nu blir jag fan skogstokig.. Först spolades staden tillbaka ett flertal gånger och nu är den helt borta? Jag är inte en man med kort stubin men fy fan va irriterande när man har fått allting i sin stad att rulla någorlunda bra och skiten bara försvinner?

Samma hände mig precis på Europe West 2, blir skitorolig nu alltså. Har säkerligen lagt ned 10 timmar nu eller något på min stad..
Helvete!

Visa signatur

Overkill Desktop: Corsair Graphite 600T | Corsair TX850W | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1100T@4.0 GHz (Corsair H50 Liquid CPU Cooler) | Corsair Vengeance Red DDR3 16GB CL9 1866Mhz | Asus Radeon HD7970 3GB DirectCUII OC TOP | Intel SSD 160GB 320 Series & Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB | Samsung SyncMaster BX2450 24" | Logitech Z-2300 & Logitech G35. Laptop: Alienware M14x

Permalänk

Någon som vet varför mina handelsdepåer står fulla med kol och inte säljer något fast jag klickat på exportera?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Gigabyte Geforce GTX 670 | ASRock Z77 Extreme4 | Corsair Vengeance LP 4x4gb | Intel 330 120GB SSD | Western Digital 2TB 5200rpm | Fractal Design Define R4 | Corsair 650W HX

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleipner42:

Någon som vet varför mina handelsdepåer står fulla med kol och inte säljer något fast jag klickat på exportera?

Antagligen för att dina bilar sitter fast i trafiken nånstans.