Permalänk
Medlem

Bottlehead Crack

Blev under veckan äntligen klar med mitt första DIY projekt, en Bottlehead Crack hörlurs-förstärkare.
Själva byggande va väldigt roligt och framför allt så har den har gett ett helt nytt liv i mina Sennheiser HD650.
Låter bilder tala för sig själva.

Bottlehead Crack

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem

Mycket fint.

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk

snyggt!

om du skulle ge ljudet innan 5/10, hur är det nu?

Permalänk
Medlem

Hur tufft som helst

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

snyggt!

om du skulle ge ljudet innan 5/10, hur är det nu?

Tack!

Stort lyft över min v-can förstärkare, ljudet har blivit varmare, basen djupare och hd650:ns "veil" är borta.
Betyg nu 9/10

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av sipe46:

Tack!

Stort lyft över min v-can förstärkare, ljudet har blivit varmare, basen djupare och hd650:ns "veil" är borta.
Betyg nu 9/10

Vad kostade det?

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Sjukt härligt och se en som har bra dator och bra ljud. Underbart

Permalänk
Medlem

Är rören där som prydnad, eller är du ute efter den distorsion de ger?

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem

Nu är du känd pä Facebook Får man fråga vad kostnaden vart? Och kanske har du en ritning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tjusigt, funderar själv på en likadan!

Visa signatur

5GHz 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 64GB C16@3.4GHz
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 2TB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 32TB TrueNAS

Permalänk
Avstängd

Satan va fint .!

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Inte bra, det skär ju sig med datorn. Enda rätta är ju att bygga ett passande chassie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Vad kostade det?

Köpte han paketet direkt från Bottlehead så kostar det $279 plus $25 för att få 240V transformator istället för 120V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

Nu är du känd pä Facebook Får man fråga vad kostnaden vart? Och kanske har du en ritning?

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte kittet frånhttp://www.bottlehead.com/
Blev ca 2800:- med frakt och tull.

Skrivet av Niclas:

Tjusigt, funderar själv på en likadan!

Gör det, är supernöjd!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sipe46:

Köpte kittet frånhttp://www.bottlehead.com/
Blev ca 2800:- med frakt och tull.

2800:- !! Skulle det gått på 280:- så hade jag tyckte det var dyrt, möjligen värt 280:- för lådans skull då..

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Skrivet av XTRO:

2800:- !! Skulle det gått på 280:- så hade jag tyckte det var dyrt, möjligen värt 280:- för lådans skull då..

Kan du fixa samma saker för 280kr så du välkommen att sjunga ut om det. Kan tänka mig att det är nog många som är intresserade av det i sånafall.
Ett tips är att du kolla rundor lite så du får se vad rörförstärkare kostar. Det är inga billiga prylar och det har sina skäl.
1 Vackert att titta på 2 Du får ut ett fantastiskt vackert ljud ur rör förstärkare=Då har det sitt pris

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Skrivet av GrymmeMannen:

Kan du fixa samma saker för 280kr så du välkommen att sjunga ut om det. Kan tänka mig att det är nog många som är intresserade av det i sånafall.
Ett tips är att du kolla rundor lite så du får se vad rörförstärkare kostar. Det är inga billiga prylar och det har sina skäl.
1 Vackert att titta på 2 Du får ut ett fantastiskt vackert ljud ur rör förstärkare=Då har det sitt pris

Vill bara kompletera med "likvärdig" produkt som sälj på blocket.
http://www.blocket.se/goteborg/Williamson_rorforstarkare_4441...
Så får du kanske lite uppfattning vad det handla om och då är det inga onaturliga priser.
Vi prata ålder med respekt när vi prata rörförstärkare det leverar.

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem

Kanske smått irrelevant fråga men vart har du fått tag på "kroken" du hänger ditt headset på?

Permalänk

Snyggt bygge. Mer rör åt folket!

Visa signatur

Moderkort Asus Maximus VI Formula |CPU Intel i7 4770K | Kylning HW-Labs Black Ice GTX 280 + Aphacool NexXxos ST30 280, D5 med EKtop, EK Supremacy + EK FC780 GTX DCII | RAM Corsair Platinum 1866 4x4 | GPU ASUS GTX780 DCII OC| PSU Cooler Master V1000 | Chassi Phanteks Enthoo Primo | SSD Samsung 840 Evo 250Gb x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DNA117:

Kanske smått irrelevant fråga men vart har du fått tag på "kroken" du hänger ditt headset på?

Kroken kommer från Ikea och heter bjärnum:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40152591/

Visa signatur

Permalänk

Och jag som är audiofil och rör nörd.. 5/5

Visa signatur

Fractal Design R3 Fractal Design Newton R2 1000w Intel 3770K ASUS P8Z77 -V Pro Corsair Force GT 120gb Kingston Hyperx Genesis

Permalänk
Medlem

Säger som min systerdotter brukar säga när hon ser ett gulligt djur "Ja vill haaa den..."

Permalänk
Medlem

vad är det för skillnad på en rörförstärkare och en "vanlig"?

snyggt förövrigt!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Trevligt bygge.

Den påminner om en "äldre" konstruktion av Aren van Waarde, även implementerad av Illuwatar.

Konstruktionen är snarlik, med liknande val utav rör (6080 och 6AS7 är så gott som ekvivalenta, ECC82/12AU7 och ECC88 har snarlika data i denna konstruktion).
Din Bottleneck saknar dock stabiliserad nätdel, vilket kan vara till dess nackdel. Rör-konstruktioner har i regel, vad jag känner till, låg PSRR (undertryckning av variationer hos nätdelen). I praktiken innebär det att brum, brus och övriga störningar från nätdelen fortplantar sig till utsignalen.

Vad hör du om du drar ner volymkontrollen till noll? Dina HD650 med sin höga känslighet, borde utan problem plocka upp eventuellt ofiltrerat brum från nätdelen. Om där finns något.

Skrivet av GrymmeMannen:

Vill bara kompletera med "likvärdig" produkt som sälj på blocket.
http://www.blocket.se/goteborg/Williamson_rorforstarkare_4441...
Så får du kanske lite uppfattning vad det handla om och då är det inga onaturliga priser.

Jag är beredd att inte hålla med. Förstärkaren som du länkar till är på intet sätt likvärdig med den hörlursförstärkare som TS har byggt.
Utgångsrören (KT88) kostar några hundralappar stycket. Ingångsrören (6SN7 kanske?) kan du få för mellan 100 - 1000 kr stycket.
Utgångstransformatorn kostar gott och väl en tusenlapp, nättransformatorn likaså, och därtill lite passiva komponenter för en hundralapp eller två, samt material till chassit.

De två dyraste komponenterna i TS hörlursförstärkare är nättrafon och högspänningskondensatorerna. Dessa fås för ungefär 200 kr.
Därtill kommer de två rören, en handfull passiva komponenter, ett IEC-uttag, RCA-uttag, hörlursuttag, en potentiometer, två rör-socklar, några lödstöd, lite kabel, ett stycke aluminium och en bräda till chassit.
I värsta fall landar notan på 500 kr för ett one off-bygge.
Glöm sedan inte bort den volymrabatt som Bottleneck-pojkarna får.

Till syvende och sist ser TS förstärkare ut som ett trevligt nybörjarprojekt för den som är intresserad av rörteknik.
Men priset, tja... jag förmodar att det är bekvämligheten i att själv slippa sourca komponenter som man betalar för.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag blir nästan lite rörd av att se sånt här. Kul att se att någon annan uppskattar bra ljud. Väldigt fint bygge 5/5p, keep it up!

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske bilden som luras men jag tycker lödningarna ser rätt kassa ut.......

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

300B rör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkevin:

Trevligt bygge.

Den påminner om en "äldre" konstruktion av Aren van Waarde, även implementerad av Illuwatar.

Konstruktionen är snarlik, med liknande val utav rör (6080 och 6AS7 är så gott som ekvivalenta, ECC82/12AU7 och ECC88 har snarlika data i denna konstruktion).
Din Bottleneck saknar dock stabiliserad nätdel, vilket kan vara till dess nackdel. Rör-konstruktioner har i regel, vad jag känner till, låg PSRR (undertryckning av variationer hos nätdelen). I praktiken innebär det att brum, brus och övriga störningar från nätdelen fortplantar sig till utsignalen.

Vad hör du om du drar ner volymkontrollen till noll? Dina HD650 med sin höga känslighet, borde utan problem plocka upp eventuellt ofiltrerat brum från nätdelen. Om där finns något.

Jag är beredd att inte hålla med. Förstärkaren som du länkar till är på intet sätt likvärdig med den hörlursförstärkare som TS har byggt.
Utgångsrören (KT88) kostar några hundralappar stycket. Ingångsrören (6SN7 kanske?) kan du få för mellan 100 - 1000 kr stycket.
Utgångstransformatorn kostar gott och väl en tusenlapp, nättransformatorn likaså, och därtill lite passiva komponenter för en hundralapp eller två, samt material till chassit.

De två dyraste komponenterna i TS hörlursförstärkare är nättrafon och högspänningskondensatorerna. Dessa fås för ungefär 200 kr.
Därtill kommer de två rören, en handfull passiva komponenter, ett IEC-uttag, RCA-uttag, hörlursuttag, en potentiometer, två rör-socklar, några lödstöd, lite kabel, ett stycke aluminium och en bräda till chassit.
I värsta fall landar notan på 500 kr för ett one off-bygge.
Glöm sedan inte bort den volymrabatt som Bottleneck-pojkarna får.

Till syvende och sist ser TS förstärkare ut som ett trevligt nybörjarprojekt för den som är intresserad av rörteknik.
Men priset, tja... jag förmodar att det är bekvämligheten i att själv slippa sourca komponenter som man betalar för.

Den är väldigt tyst, även på låg volym.

Skrivet av mekanomind:

300B rör?

6080 och 12AU7.

Skrivet av screamin-daemon:

Kanske bilden som luras men jag tycker lödningarna ser rätt kassa ut.......

Är första gången jag löddar så bara dom fungerar så är jag nöjd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

>Den är väldigt tyst, även på låg volym.
Härliga tider!
Fick du någon uppmätt data på rören, så att du har ett hum om hur åldrade de är och hur länge de kan tänkas överleva?

>Är första gången jag löddar så bara dom fungerar så är jag nöjd.
Det tycker jag att du ska vara. Det såg riktigt bra ut för att vara första försöket.

Om du, eller någon annan, skulle vilja lära sig riktig lödningsteknik finner ni några instruktionsfilmer här.
https://www.youtube.com/user/paceworldwide
https://www.youtube.com/watch?v=fYz5nIHH0iY
https://www.youtube.com/watch?v=J5Sb21qbpEQ

Jag skulle vilja ge dig ett tips, för din säkerhets skull. Sätt krympslang runt alla strömförande delar där du har högspänning.
Alltså, över anslutningarna till nätuttaget, över transformatorns uttag, lödstöden, på anodbenen på rörsockeln, osv.
Självklart ska du inte in och peta i den med nätspänning ansluten, men olyckor kan trots allt uppstå.

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pinkevin:

>Den är väldigt tyst, även på låg volym.
Härliga tider!
Fick du någon uppmätt data på rören, så att du har ett hum om hur åldrade de är och hur länge de kan tänkas överleva?

>Är första gången jag löddar så bara dom fungerar så är jag nöjd.
Det tycker jag att du ska vara. Det såg riktigt bra ut för att vara första försöket.

Om du, eller någon annan, skulle vilja lära sig riktig lödningsteknik finner ni några instruktionsfilmer här.
https://www.youtube.com/user/paceworldwide
https://www.youtube.com/watch?v=fYz5nIHH0iY
https://www.youtube.com/watch?v=J5Sb21qbpEQ

Jag skulle vilja ge dig ett tips, för din säkerhets skull. Sätt krympslang runt alla strömförande delar där du har högspänning.
Alltså, över anslutningarna till nätuttaget, över transformatorns uttag, lödstöden, på anodbenen på rörsockeln, osv.
Självklart ska du inte in och peta i den med nätspänning ansluten, men olyckor kan trots allt uppstå.

Tack för tipset, ska jag göra!

Ska nog uppgradera den med speedball också:
http://www.bottlehead.com/store.php/products/speedball-upgrad...

Visa signatur