Formaterad extern hårddisk saknar partition, hur lagar jag den?
Hej!
Jag har försökt hitta svar på mitt problem i massor av olika trådar, har sökt som en galning men jag hittar inte riktigt rätt.
Jag klantade mig, råkade i cmd klicka i fel hårddisk och valde sedan clean. Jag kan absolut ingenting om datorer, jag följde en lista på steg jag fått av WD supporten men blev less när det jag egentligen skulle göra (inaktivera skrivskydd) inte funkade vad än jag provade så då tänkte jag så smart att jag rensar hela disken istället. Men det blev fel disk, så den som då tydligen formaterades var den disk all min data låg på. Hur jag kan få tillbaka datan har jag hittat svar på. Men när disken formaterades verkar det ha försvunnit en så kallad partition. Jag har ingen aning om vad detta är, om jag hade flera olika, eller något. Den hårddisken dyker nu inte upp i "den här datorn" men om jag öppnar enhetshanteraren finns den med i listan, den finns även i listan i cmd. I enhetshanteraren står det att enheten fungerar korrekt, felsökaren hittar inget fel, den har uppdaterade drivrutiner, enhetstyp diskenheter, tillverkare (standarddiskenheter), Plats 0, den är markerad som aktiv. Om jag däremot tittar under fliken volym så får jag följande information: Disk: Disk 2 Typ: okänd Status: Inte initierad Partitionstyp: Inte tillämplig Kapacitet: 953867 MB Inte allokerat utrymme: 95867 MB Reserverat utrymme: 0 MB
Jag har provat att köra testdisk, men den säger bara att hårddisken verkar vara för liten. Den anger att en partition saknas men jag förstår inte hur jag ska kunna gå vidare. Den så något om att kolla jumper drives eller något liknande. Men som jag sa, jag kan absolut ingenting om datorer och när termerna då är på engelska är jag helt borttappad. Jag körde detta tre gånger med samma resultat, förstod inte hur jag skulle göra för att slippa få beskedet att disken verkar vara för liten eller hur jag kunde fixa partitionen. Sen kollade jag på detta forum och hittade programmet getdataback, så jag har kört det och den verkar ha hittat alla filer som låg på disken. Men när jag försökte kopiera dem ville de ha 80 dollar. Jag har inte vågat starta om datorn för att se om den kan hitta hårddisken nu så jag vet inte om detta program har lagat disken eller inte. Jag vill gärna laga disken innan jag hämtar tillbaka filerna men jag kan inte för mitt liv begripa hur jag ska göra det. Men kanske måste jag ta tillbaka all data innan för när disken är lagad kanske informationen skrivs över så att filerna är borta för alltid?
Jag har inte rört hårddisken sen den formaterades. Jag kan ju inte öppna den eller komma åt den på något sätt. Jag använder windows xp och hårddisken är en WD elements 1tb (WD 10EACS External USB Device)
Om nu någon vänlig själ därute överhuvudtaget förstod mitt problem och möjligen har en lösning så skulle jag vara oändligt tacksam för svar. (som inte innehåller data termer för sådana förstår jag inte) Och jag ber på förhand extremt mycket om ursäkt om denna fråga faktiskt har blivit besvarad innan, men jag kunde verkligen inte hitta något annat svar än testdisk som jag ju inte lyckades få att fungera.