Formaterad extern hårddisk saknar partition, hur lagar jag den?

Permalänk
Medlem

Formaterad extern hårddisk saknar partition, hur lagar jag den?

Hej!
Jag har försökt hitta svar på mitt problem i massor av olika trådar, har sökt som en galning men jag hittar inte riktigt rätt.
Jag klantade mig, råkade i cmd klicka i fel hårddisk och valde sedan clean. Jag kan absolut ingenting om datorer, jag följde en lista på steg jag fått av WD supporten men blev less när det jag egentligen skulle göra (inaktivera skrivskydd) inte funkade vad än jag provade så då tänkte jag så smart att jag rensar hela disken istället. Men det blev fel disk, så den som då tydligen formaterades var den disk all min data låg på. Hur jag kan få tillbaka datan har jag hittat svar på. Men när disken formaterades verkar det ha försvunnit en så kallad partition. Jag har ingen aning om vad detta är, om jag hade flera olika, eller något. Den hårddisken dyker nu inte upp i "den här datorn" men om jag öppnar enhetshanteraren finns den med i listan, den finns även i listan i cmd. I enhetshanteraren står det att enheten fungerar korrekt, felsökaren hittar inget fel, den har uppdaterade drivrutiner, enhetstyp diskenheter, tillverkare (standarddiskenheter), Plats 0, den är markerad som aktiv. Om jag däremot tittar under fliken volym så får jag följande information: Disk: Disk 2 Typ: okänd Status: Inte initierad Partitionstyp: Inte tillämplig Kapacitet: 953867 MB Inte allokerat utrymme: 95867 MB Reserverat utrymme: 0 MB
Jag har provat att köra testdisk, men den säger bara att hårddisken verkar vara för liten. Den anger att en partition saknas men jag förstår inte hur jag ska kunna gå vidare. Den så något om att kolla jumper drives eller något liknande. Men som jag sa, jag kan absolut ingenting om datorer och när termerna då är på engelska är jag helt borttappad. Jag körde detta tre gånger med samma resultat, förstod inte hur jag skulle göra för att slippa få beskedet att disken verkar vara för liten eller hur jag kunde fixa partitionen. Sen kollade jag på detta forum och hittade programmet getdataback, så jag har kört det och den verkar ha hittat alla filer som låg på disken. Men när jag försökte kopiera dem ville de ha 80 dollar. Jag har inte vågat starta om datorn för att se om den kan hitta hårddisken nu så jag vet inte om detta program har lagat disken eller inte. Jag vill gärna laga disken innan jag hämtar tillbaka filerna men jag kan inte för mitt liv begripa hur jag ska göra det. Men kanske måste jag ta tillbaka all data innan för när disken är lagad kanske informationen skrivs över så att filerna är borta för alltid?
Jag har inte rört hårddisken sen den formaterades. Jag kan ju inte öppna den eller komma åt den på något sätt. Jag använder windows xp och hårddisken är en WD elements 1tb (WD 10EACS External USB Device)

Om nu någon vänlig själ därute överhuvudtaget förstod mitt problem och möjligen har en lösning så skulle jag vara oändligt tacksam för svar. (som inte innehåller data termer för sådana förstår jag inte) Och jag ber på förhand extremt mycket om ursäkt om denna fråga faktiskt har blivit besvarad innan, men jag kunde verkligen inte hitta något annat svar än testdisk som jag ju inte lyckades få att fungera.

Permalänk
Medlem

*Du får nog mer hjälp om du redigerar ditt inlägg för att delar upp texten och frågorna i fler stycken (gör ny rad) så att folk orkade läsa vad du skrivit.

*Efter att du räddat det du vill ha kvar så går man till diskhanteraren och skapar en ny partition som man (snabb) formaterar så dyker den upp på de vanliga ställena.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering

Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Permalänk
Medlem

Nu har jag provat i princip alla program för att återfå filerna från hårddisken men det enda program som lyckas hitta hårddisken och återskapa alla filer verkar vara GetDataBack. Recuva och Data Recovery hittar inte disken, Renee undeleter går inte att öppna alls, Pc Inspector File Recovery verkar försöka leta men stängs sedan av efter några sekunder, Så det är väl bara att snällt punga ut de där pengarna då. Nackdelen är att jag avslutade programmet tidigare så nu måste jag scanna om allt vilket tar 11 timmar.
Så I morgon får jag försöka med ditt förslag för att laga hårddisken.
Tack så mycket för svaret.

Permalänk

Jag gjorde samma misstag. Men jag öppna själva chassit på externa hårddisken och tog ut hårddisken och satte in den i datorn och formatirade den och sen satte i den i externa chassit igen.

edit: det är ju en vanlig hårddisk i den.

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Jag gjorde samma misstag. Men jag öppna själva chassit på externa hårddisken och tog ut hårddisken och satte in den i datorn och formatirade den och sen satte i den i externa chassit igen.

edit: det är ju en vanlig hårddisk i den.

Ja jo. som sagt. Jag kan Ingenting om datorer så att börja skruva och koppla är inte ens att tänka på. Jag vet inte ens vart i chassit man sätter fast en hårddisk.

Permalänk
Medlem

Nej nu blir jag snart galen. Alla dessa återskapningsprogram ber mig ange vilken partition jag vill söka i. Jag vet inte om jag hade mer än en, vilken typ det var, eller hur jag kan hitta den informationen. I enhetshanteraren under egenskaper ser jag det ingenstans. Det verkar också som att de flesta rekommenderar EaseUS Data Recovery Wizard. Får man med detta program tillbaka filerna i rätt ordning, dvs i de mappar de låg i innan eller kommer det tillbaka helt random?
Gud vad jag hatar teknologi.

Permalänk
Medlem

Asså, testdisk kan återskapa MBR (Googla) till en tidigare fungerande struktur. Prova skanna disken, läs manualen.
OM, inte testdisk fixar biffen kan GetDataBack provas, dock krävs en ledig partition dit de "räddade" filerna skall kopieras.

Är du det minsta osäker på hur diskar och dess datatstrukturer är uppbyggda -> uppsök någon som KAN det här innan du förstört det som räddas kan.

Sen skall du inte skylla på "teknologin" utan på din okunnighet. Inget att skämmas över att man inte kan allt om allt. Att inse sin begränsning är större än att skylla på annat.

Permalänk
Medlem

Testdisk säger bara att disken verkar vara för liten och ber mig sedan göra något som jag inte förstår ett jota av eftersom att det är dataspråk och dessutom på engelska. GetDataBack hittade så vitt jag vet alla filer i rätt ordning dessutom men när de ville ha 80$ fast det på deras hemsida står 69$ blev jag lite grinig så jag stängde ner det. Sen tänkte jag att va fan, det är faktiskt värt de där typ 500kr så jag körde det igen, men då lade det av innan jag kunde köpa licens spara filerna.
Jag har en annan extern hårddisk att spara de räddade filerna på och jag har inte försökt fumla något alls med disken som gick sönder annat än att skanna av den med diverse program.
Saken är ju att jag hatar teknologi just för att jag inte förstår den så egentligen hatar jag ju min brist på kompetens.
Det är en himla tur att det finns sådana här forum där vänliga människor tar sig tid att försöka förklara saker för oss som bara startar och kör.

Jag har dock inte listat ut hur jag ska lyckas laga hårddisken efter jag fått tillbaka mina filer. Anar att jag borde formatera om den igen kanske? Och så tror jag att det är FAT32, det kom upp i testdisk att den partitionen var skadad i alla fall. Jag tror även att det är den enda partitionen som finns på disken. Som jag har förstått det är det bättre att ha NTFS så om jag kan borde jag omvända den till det istället. Jag kör windows XP i dagsläget och detta är alltså en extern USB hårddisk.

Permalänk
Medlem

+ att GetDataBack kräver att man vet vilken typå av partition som man vill få tillbaka filer från och jag är ju som sagt inte helt säker på hur det står till med det, versionen jag körde var dock för FAT och det verkar ju vara rätt eftersom att den verkade hitta alla filer.

Permalänk
Medlem

Asså, att köra diskar på USB är ingen höjdare, än mindre försöka med dataräddning. USB 2.0 är långsamt, USB stödjer inte vissa funktioner avsedda för diskar. Externa diskar trillar omkull, tappas, man rycker ut sladden utan att göra "Säker borttagning" innan varvid diskstrukturen riskerar bli korrupt, osv.. Huuuh... Sicken skit va? Visst, det funkar så länge det funkar men räkna med att det blir extra jobb vid dataräddning. Har man BACKUP är allt OK, men "tuffa grabbar tar aldrig backup" - kamikazipiloter.

Rekommenderar du ber nån hjälpa dig med att plocka ut disken ur skalet å montera internt. Det kommer att lira mycket fortare och säkrare.

Du skall ALDRIG skriva till en partition som du vill datarädda. Att konvertera en trasig partition från FAT32 till NTFS är livsfarligt.
Att formatera en korrupt partition med filer man vill rädda är FULLSTÄNDIGT LIVSFARLIGT.

Egentligen skall du klona en korrupt disk och datarädda från kopian däfföatt en korrupt disk kan bli ännu mer korrupt ju mer man meckar med den. Särskilt lämpligt är detta för externa då en av deras svagheter är för hög värme vilket kan undvikas med intern montering som kan ge bättre kylning.

Så, åter igen, be någon om fysisk hjälp på plats.

Permalänk
Medlem

Disken används enbart som lagring av filer. Självfallet har jag I VANLIGA FALL backup på minst två ställen på de viktiga filerna, men jag har just bytt dator och även köpt en större extern hårddisk så jag skulle ju bara städa upp lite innan jag säkerhetskopierade till usb-minnen. Datorn var jag osäker på om jag skulle returnera eller inte så jag har därför inte lagt in några filer på den. Murphys lag såklart.
Disken står säkert till så det där med att tappa eller dra ut sladdar händer aldrig, den har heller aldrig blivit överhettad under de år jag ägt den. Det är absolut inte diskens fel att det gått åt fanders utan som jag skrev i det första inlägget helt och håller min egna klantighet och ouppmärksamhet som skapat detta bekymmer. Eller, att partitionen skadats kanske inte var mitt fel egentligen.
Jag tänkte såklart inte formatera/konvertera disken innan jag fått tillbaka filerna utan efteråt.
Okej, klona disken alltså. Ehum -hostar förläget- hur gör man det? Framförallt, hur gör man det på ett säkert sätt utan att råka göra något fel så att man förstör chanserna att få tillbaka filerna? Jag får en känsla av att Murphy kommer att kicka mig igen och skriva över original disken genom en kloning.

Permalänk
Medlem

Testdisk kan återskapa MBRn.

Läs http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step för en precis guide, förvisso är den på engelska.

Är du osäker, uppsök någon som kan och som faktiskt VET vad h*n pysslar med, annars kan man sabba mycket. Bor du krokarna av Göteborg kan jag göra det, mot lämplig ersättning (typ kaffe och kaka och jag är glad).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Testdisk kan återskapa MBRn.

Läs http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step för en precis guide, förvisso är den på engelska.

Är du osäker, uppsök någon som kan och som faktiskt VET vad h*n pysslar med, annars kan man sabba mycket. Bor du krokarna av Göteborg kan jag göra det, mot lämplig ersättning (typ kaffe och kaka och jag är glad).

Stämmer bra det. Dock är testdisk en aning "svår" för noobies. Inte nog med att testdisk är mästare på MBR-restaurering, den kan oxå det mesta som GetDataBack kan enl. min erf.. + GRATIS!

OT: Intressant i din sigg zyberzero: Server: Intel Xeon E3-1240@3.4 GHz, ESXi, 16GB RAM, 8*2TB RAID-Z2 + SSD-cache
Mums! Vikken dist kör du zfs på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Stämmer bra det. Dock är testdisk en aning "svår" för noobies. Inte nog med att testdisk är mästare på MBR-restaurering, den kan oxå det mesta som GetDataBack kan enl. min erf.. + GRATIS!

OT: Intressant i din sigg zyberzero: Server: Intel Xeon E3-1240@3.4 GHz, ESXi, 16GB RAM, 8*2TB RAID-Z2 + SSD-cache
Mums! Vikken dist kör du zfs på?

Jo, jag kan hålla med om testdisk är aningen svår om man inte kan terminologin. Men det är ju den schweiziska armékniven när diskar ballar ur, har räddat mig när mitt minneskort till kameran har behagat att gå hem och lägga sig eller när kompisar inte backupar sina diskar. Jag har nog kört det för någon kund också, om jag inte minns helt fel.

OT: Det ligger och snurrar på en FreeNAS 8-maskin

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Tja vart bor du? Bor du i stockholm kan jag hjälpa dig
Om inte så ladda ner Ultimate boot CD och starta Parted Magic där finns några verktyg som faktiskt fungerar.

Permalänk
Medlem

Testdisk som sagt säger bara att disken verkar för liten sedan kan jag inte göra mer eftersom den som sagt bara ber mig göra saker på engelska som jag inte förstår.
Jag bor inte i krokarna av någonting utan i Norrland såklart. Jag kan få tillbaka alla filer eftersom jag just fört över dem från min nya till min gamla hårddisk.(för att jag ville få bort ett envist skrivskydd som vägrade ge med sig) Jag vill mest bara inte vara tvungen att sortera igenom alla filer för att hitta de som inte är säkerhetskopierade, vilket inte är särskilt mycket. Det är mest det att jag efter den senaste säkerhetskopieringen har spenderat timmar med att sortera filer och det är det jobbet jag vill slippa göra igen. Egentligen det enda som inte finns någon annanstans än på den olyckligt formaterade disken är några foton och textdokument och enstaka musikfiler som jag lagt till de senaste månaderna. Men dessa låg alltså på min nya externa fram tills någon dag innan olyckan och jag har inte rört någon av diskarna alls sedan dess.
Poängen är alltså att jag kommer få tillbaka filerna även om jag klantar till det när jag försöker rädda dem från den trasiga disken. (Jag har kört Recuva på min nya externa och den hittade alla de filer jag flyttat från den som inte finns någon annanstans, men den hittade sammanlagt 2,75TB filer och jag har inte plats att hämta tillbaka alla utan måste då gå igenom hela listan för att hitta de jag saknar.)
Och att jag vill lära mig att kunna fixa sådant här själv utan att behöva ta hjälp av någon databutik eller liknande. Jag vill vara en stark och självständig kvinna! Haha, nej men seriöst vill jag verkligen lära mig det här med teknologi.
Men mest att jag är lat och vill hitta ett enkelt sätt att få tillbaka allt med rätt mapp struktur.
Ungefär så ligger det till. + att det skulle kosta åt helskotta för mycket att lämna in grejerna till något företag. Och nej, jag känner ingen annan som kan hjälpa mig heller.

Permalänk
Inaktiv

Okej, men ladda ner UBCD (http://www.ultimatebootcd.com/download.html) bränn skivan och kör sedan PartedMagic där finns GParted som du ska använda för att återskapa partitionen, detta tar några timmar men fungerar bra, har använt det på alla möjliga diskar även RAID volymer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ephemral:

Testdisk som sagt säger bara att disken verkar för liten sedan kan jag inte göra mer eftersom den som sagt bara ber mig göra saker på engelska som jag inte förstår.
Jag bor inte i krokarna av någonting utan i Norrland såklart. Jag kan få tillbaka alla filer eftersom jag just fört över dem från min nya till min gamla hårddisk.(för att jag ville få bort ett envist skrivskydd som vägrade ge med sig) Jag vill mest bara inte vara tvungen att sortera igenom alla filer för att hitta de som inte är säkerhetskopierade, vilket inte är särskilt mycket. Det är mest det att jag efter den senaste säkerhetskopieringen har spenderat timmar med att sortera filer och det är det jobbet jag vill slippa göra igen. Egentligen det enda som inte finns någon annanstans än på den olyckligt formaterade disken är några foton och textdokument och enstaka musikfiler som jag lagt till de senaste månaderna. Men dessa låg alltså på min nya externa fram tills någon dag innan olyckan och jag har inte rört någon av diskarna alls sedan dess.
Poängen är alltså att jag kommer få tillbaka filerna även om jag klantar till det när jag försöker rädda dem från den trasiga disken. (Jag har kört Recuva på min nya externa och den hittade alla de filer jag flyttat från den som inte finns någon annanstans, men den hittade sammanlagt 2,75TB filer och jag har inte plats att hämta tillbaka alla utan måste då gå igenom hela listan för att hitta de jag saknar.)
Och att jag vill lära mig att kunna fixa sådant här själv utan att behöva ta hjälp av någon databutik eller liknande. Jag vill vara en stark och självständig kvinna! Haha, nej men seriöst vill jag verkligen lära mig det här med teknologi.
Men mest att jag är lat och vill hitta ett enkelt sätt att få tillbaka allt med rätt mapp struktur.
Ungefär så ligger det till. + att det skulle kosta åt helskotta för mycket att lämna in grejerna till något företag. Och nej, jag känner ingen annan som kan hjälpa mig heller.

Vågar du skicka disken så gör jag ett försök det om du betalar porto (runt 100 pengar/riktning för REK enligt Postens prislista). Posten ligger precis intill min väg till jobb och skola så det är ingen omväg för min del. Iofs, bor man i Norrland så är ju avstånden något längre (givet att man bor i Norrland, och inte söder om Sundsvall).

Om du vill lära dig teknologi så är det bara att vänja sig vid att eländet är på engelska. När man väl får felmeddelanden på svenska lär man sig fort att man vill ha det på engelska, då det är ganska mycket lättare att hitta någon annan som har haft samma fel då

Vill du mecka själv, så klona disken. Det innebär då att du har en (minst) lika stor disk, och kopierar block för block (eller sektor för sektor, om man är lagd åt det hållet) från "trasig" disk till ny disk. En sektor är den minsta adresserbara enheten på en hårddisk. Att kopiera på det här viset innebär att man kopierar även all dold data, så gör man en block-för-block-kopiering på en ny 2 TB-disk så flyttas det verkligen 2TB data från disk 1 till disk 2 till skillnad om du kopierar på filnivå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

*Du får nog mer hjälp om du redigerar ditt inlägg för att delar upp texten och frågorna i fler stycken (gör ny rad) så att folk orkade läsa vad du skrivit.

*Efter att du räddat det du vill ha kvar så går man till diskhanteraren och skapar en ny partition som man (snabb) formaterar så dyker den upp på de vanliga ställena.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering

Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen. Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Nu har jag efter många om och men med hjälp av Recuva och EaseUS (gratisversionen du får hämta 1gb med) kombinerat fått tillbaka alla filer. Nu är de så fint sorterade och säkerhetskopierade på två-tre ställen. (GetDataBack kraschade någon gång under den 11 timmar långa scanningen när jag bestämt mig för att ändå lägga ut de där 80$ men jag provade igen men den gången blev skärmen svart och jag hade inget annat val än att trycka på reset knappen. Så GetDataBack var fullkomligt värdelöst)
Så nu ska jag försöka mig på att laga den trasiga partitionen. Vilka val ska jag välja i menyn som dyker upp?

Sen har jag även upptäckt att jag har både en c: och en d: partition i datorn, dessa är två partitioner av samma hårddisk varav d: disken är den större. Men i den här datorn om man kollar egenskaper för d: är den på 0 byte och RAW filsystem. Om jag försöker öppna den frågar den om jag vill formatera disken. Om jag gör det kommer det att skada innehållet på c: disken på något sätt? Och samma där, hur ska jag formatera den?

Om någon av er någonsin har vägarna förbi norrland, och ja, riktiga norrland som i Piteå trakten så ska jag bjuda er på middag för all hjälp ni gett mig!

Permalänk
Medlem

En RAW-partition saknar sina partitionsattribut (som skapas vid formatering). Testdisk brukar kunna återställa dessa. Men, du och/eller testdisk tycks ha problem med disken då diskarkitekturen (C,H,S) tycks vara "skum" enl. testdisk.

Jag skulle backa av allt av värde å sen köra Active@Killdisk i 1 min. för att nollställa skiten till fabrikstatus.

Jag har aldrig varit med om att en formatering av en partition skulle skada de intilliggande.

"riktiga Norrland" - jojo, själv bodde jag i Boden å Lule - ännu mera "riktigt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

En RAW-partition saknar sina partitionsattribut (som skapas vid formatering). Testdisk brukar kunna återställa dessa. Men, du och/eller testdisk tycks ha problem med disken då diskarkitekturen (C,H,S) tycks vara "skum" enl. testdisk.

Jag skulle backa av allt av värde å sen köra Active@Killdisk i 1 min. för att nollställa skiten till fabrikstatus.

Jag har aldrig varit med om att en formatering av en partition skulle skada de intilliggande.

"riktiga Norrland" - jojo, själv bodde jag i Boden å Lule - ännu mera "riktigt"

Fast partitionen som har RAW filsystem är inte den trasiga partitionen på hårddisken som bråkat med mig tidigare utan en del av den inbyggda hårddisken i datorn som fanns med när jag köpte den. Jag kan se den som en partition i EaseUS, c: partitionen är NTFS och d: är UNKNOWN, jag ser även att de ligger på samma hårddisk.
Den har såvitt jag vet aldrig varit formaterad. Datorn är relativt ny och jag har enbart använt c: partitionen. d: partitionen har jag inte rört alls utan den kom från databutiken i RAW filformat. Den har med andra ord aldrig haft något partitionsattribut. Om jag har förstått saken rätt?
Jag antar att jag måste formatera denna partition för att den ska kunna användas, jag vet dock inte hur man gör detta på ett säkert sätt. Jag har inte vågat klicka vidare när den frågar om jag vill formatera eftersom jag inte vet jag förväntas välja.

Den externa disken, alltså den med en trasig partition har jag räddat allt från, nu vill jag bara få den att fungera igen. Men att köra testdisk på den känns inte värt, jag har försökt det tre gånger och nu behöver jag ju inte vara rädd för att förlora filer eller något utan jag ska bara laga den.
Hur jag gör det behöver jag dock hjälp med. Jag vill ju gärna att den trasiga partitionen ska försvinna helt. Fabriksåterställa lät som en utmärkt idé.
Så vad är Active@Killdisk, hur får jag tag på det och hur kör jag det? Och varför 1 minut?

Och jag håller mitt fyndiga svar om riktigt riktiga Norrland angående Boden och Luleå för mig själv =P

EDIT: Jag kom på att jag inte kollat på Western Digitals hemsida om att formatera en partitionsskadad disk så jag gjorde det. Så nu är disken med partitionsfel återställd. Dessutom valde guiden automatiskt NTFS, kunde inte ens välja något annat filsystem så jag slapp bekymra mig om det.
Jag har alltså löst mitt ursprungliga problem fullt ut, alla filer är räddade och hårddisken formaterad och klar för användning igen

Men jag har ju på vägen stött på nya funderingar, det vill säga hur jag får tillgång till d: partitionen på min interna hårddisk.
I datorhanteringen är c: disken är mörkblå (primär partition) och listad som system, vilket jag typ har koll å vad det innebär, d: disken däremot är ljusblå och alltså en Logisk enhet. Vad nu det ska innebära. Det känns som om den borde vara grön och en utökad partition?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ephemral:

Men jag har ju på vägen stött på nya funderingar, det vill säga hur jag får tillgång till d: partitionen på min interna hårddisk.
I datorhanteringen är c: disken är mörkblå (primär partition) och listad som system, vilket jag typ har koll å vad det innebär, d: disken däremot är ljusblå och alltså en Logisk enhet. Vad nu det ska innebära. Det känns som om den borde vara grön och en utökad partition?

Enda gången den ska vara grön osv är om du jätte gärna att vill gå igenom hela den här huvudvärken IGEN, partitioner plötsligt blir raw mm och nästa förlorar allt på partitionen.

Vill du minska risken att det partitioner blir raw osv så räcker det inte att bara formatera. Du måste ta bort partitionen du vill fixa tills den blir svart. Blir den grön eller annan färg väljer du ta bort igen och igen och igen tills den blir svart. Sen skapar du en ny partition som du (snabb) formaterar. Mer detaljer skrev jag tidigare i tråden som du också har citerat en gång.

Har du inte redan backup så är det hög tid att fixa det så slipper du sitta och vara orolig när du hamnar i en sån här situation.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Enda gången den ska vara grön osv är om du jätte gärna att vill gå igenom hela den här huvudvärken IGEN, partitioner plötsligt blir raw mm och nästa förlorar allt på partitionen.

Vill du minska risken att det partitioner blir raw osv så räcker det inte att bara formatera. Du måste ta du bort partitionen du vill fixa tills den blir svart. Blir den grön eller annan färg väljer du ta bort igen och igen och igen tills den blir svart. Sen skapar du en ny partition som du (snabb) formaterar. Mer detaljer skrev jag tidigare i tråden som du också har citerat en gång.

Har du inte redan backup så är det hög tid att fixa det så slipper du sitta och vara orolig när du hamnar i en sån här situation.

Fast den ljusblå partitionen är ju inte den som gick sönder tidigare. Utan det är en del av den inbyggda hårddisken i datorn som jag aldrig använt alls. Den kom i RAW format från databutiken så vitt jag vet.

Backup är fixat kan jag lova.
Detta är inte relaterat till det utan något helt nytt jag upptäckt under min resa i partitionernas underliga värld. Denna ljusblå partition är på över 300gb och skulle ju passa bra som ytterligare backup så att jag kan ha de viktiga filerna dels på datorn utan att de ligger på system partitionen, på en extern hårddisk och på ett usb minne.

Det finns ingen partition som är grön iallafall, så det är väl bra då!

Men det löser sig nog, det ligger ju som sagt inget där, har aldrig legat något på den så jag kan nog lyckas få den svart. Undrade mest vad det innebär att en partition är en logisk enhet.

Permalänk
Medlem

Restorer 2000 Pro går att få tillbaka filerna med, Såvida du inte redan "förstört" (Skrivit filer m.m) till disken igen..

Visa signatur

| B550 | R5-3600 | Kingston 1Tb M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas Scale |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B |
| iPhone 16 Pro 128Gb |