Permalänk
Medlem

Få ut hårddisk ur HP-dator

Efter att ha införskaffat min nya dator bestämde jag mig för att ta ut hårddisken ur den gamla och även flytta den till min nya dator, men jag har lite problem med själva uttagningsdelen.

Jag har tagit ut frontpanelen, dragit ut alla sladdar och plockat ur allt som låg i vägen men körde fast mig vid delen där man skulle ta ut själva hårddisken ur chassit.

Är det någon del jag måste skruva i som jag missat (Har försökt med de gröna delarna, och tro mig, det fungerar inte), eller måste jag ta isär hela datorn för att få ut hårddisken?

Det här är hur chassit ser ut (tror det är en HP Compaq dc5850)

Dold text

Och här har jag tagit lite bilder runt hårddisken (ledsen för den usla kvaliteten, har ingen ordentlig kamera )

Dold text

All hjälp skulle vara högst uppskattad!
Tack på förhand

Visa signatur

PC: 970A-G46 | FX-6300 | Hyper 212 EVO | Define XL R2 | HD 7850 | 1600MHz 16GB | 750W | 60GB SSD | 4TB HDD
Kringrustning: L2245wg x2 | Vengeance K95 | Mamba | Flight Stick X | ATH-M50

Permalänk
Medlem

Skruven på första bilden, den med lite blått på, skruva loss den och om det finn några likadana på andra sidan.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

skruva ur moderkortet, lossa skruvarna du ser vid hdd:n och dra den ur sin vagga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk

1. Vålda.
2. "oj det fanns en skruv"
3. Skruva bort skruven.
4. Vålda lite till

Permalänk
Medlem

Jag har själv funderat lite på det där med moderkortet, och nu när även andra anser det kan det nog vara värt ett försök!
Den där blå skruven på toppen av bild ett har jag däremot försökt skruva ut i ~5 minuter utan något resultat :(.
Har ni någon idé på hur jag ska göra för att få ut den skruven?

Visa signatur

PC: 970A-G46 | FX-6300 | Hyper 212 EVO | Define XL R2 | HD 7850 | 1600MHz 16GB | 750W | 60GB SSD | 4TB HDD

Permalänk
Medlem

en tång eller nåt kanske.

Och då menar jag försöka skruva med hjälp av tången, inte böja och benda sönder skruven

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

en tång eller nåt kanske

*Edit
Såg ditt senare inlägg och förstår vad du menade nu
Den lösningen kommer dessvärre ta lite tid, då jag inte kommer ha en tång tillgänglig förrän efter skolan imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stopp!
Titta på bilden, det sitter en "sprint" som låser fast disken i spåren. Tryck på den gröna "flärpen" så kommer du att frikoppla disken och dra den sedan rakt ut ur vaggan som den sitter i. Det ska vara enkelt att serva så hårddiskarna "glider in" och låses fast med en sprint. Efter det kan du skruva loss skruvarna som antagligen är Torx.

Edit: Ritade på en av dina bilder

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

följ spåret till nästa skruv e de inte ett fjädrande lås såm håller fast den där??? lätta på de med ett finger sen dra den rakt ur de e mitt tips men kan ha fel

andra bild serien o bild nr 3 så visas den bra

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Stopp!
Titta på bilden, det sitter en "sprint" som låser fast disken i spåren. Tryck på den gröna "flärpen" så kommer du att frikoppla disken och dra den sedan rakt ut ur vaggan som den sitter i. Det ska vara enkelt att serva så hårddiskarna "glider in" och låses fast med en sprint. Efter det kan du skruva loss skruvarna som antagligen är Torx.

Kommer jag behöva ta ut moderkortet för det?
I nuläget sitter det en liten utstickare som gör så att jag inte kan trycka ner den gröna flärpen.
Var menar du att sprinten finns annars? Kan inte riktigt finna den själv...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På första bilden i datorn ser det ut som att det sitter en metalgrej närmast moderkortet som går att böja ut för att sedan bara dra hårddisken ur sin vagga. Alla tillverkare brukar bygga sina chassin så de ska gå att plocka isär med så få verktyg som möjligt,
Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostpai:

Kommer jag behöva ta ut moderkortet för det?
I nuläget sitter det en liten utstickare som gör så att jag inte kan trycka ner den gröna flärpen.
Var menar du att sprinten finns annars? Kan inte riktigt finna den själv...

Kolla på bilden, tryck flärpen mot hårddiskvaggan. Du behöver inte ta ut moderkortet för att göra det.

Edit: Antingen ska den tryckas in mot hårddisken/vaggan eller böjas utåt. Testa försiktigt.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Skrivet av Ostpai:

Efter att ha införskaffat min nya dator bestämde jag mig för att ta ut hårddisken ur den gamla och även flytta den till min nya dator, men jag har lite problem med själva uttagningsdelen.

Jag har tagit ut frontpanelen, dragit ut alla sladdar och plockat ur allt som låg i vägen men körde fast mig vid delen där man skulle ta ut själva hårddisken ur chassit.

Är det någon del jag måste skruva i som jag missat (Har försökt med de gröna delarna, och tro mig, det fungerar inte), eller måste jag ta isär hela datorn för att få ut hårddisken?

All hjälp skulle vara högst uppskattad!
Tack på förhand

På de två HP datorer jag har haft, måste man ta bort själva buren som håddiskarna sitter i, sedan trycka ner någon sprint. Du ser inte om det går på din dator?

Det ser ut som att de skruvarna närmast fläkt platsen (om det nu är det) ser ut att kunna hålla fast buren.

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Kolla på bilden, tryck flärpen mot hårddiskvaggan. Du behöver inte ta ut moderkortet för att göra det.

Edit: Antingen ska den tryckas in mot hårddisken/vaggan eller böjas utåt. Testa försiktigt.

Testade flera gånger åt båda hållen, tyvärr utan någon effekt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sidan 85 i manualen beskriver med text och bild hur du ska göra:
http://bizsupport2.austin.hp.com/bc/docs/support/SupportManua...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TasTheDevil:

På de två HP datorer jag har haft, måste man ta bort själva buren som håddiskarna sitter i, sedan trycka ner någon sprint. Du ser inte om det går på din dator?

Det ser ut som att de skruvarna närmast fläkt platsen (om det nu är det) ser ut att kunna hålla fast buren.

Skulle du kunna specificera vart jag finner dem?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Har försökt dra på det sättet, men det tar stopp efter en tredjedel av vägen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hårdisken vill inte röra sig en millimeter, oavsett hur jag vänder och drar på den eller den gröna flärpen

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ostpai:

Skulle du kunna specificera vart jag finner dem?

Första bilden i datorn nära rutnätet på varsin sida högst upp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TasTheDevil:

Första bilden i datorn nära rutnätet på varsin sida högst upp.

Vilken form av skruvmejsel använder man för sådana skruvar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr lägga ner för tillfället (prov imorgon), men jag ska se till att komma tillbaks hit så fort som möjligt efter skolan!
Tack för all den hjälp jag fått hittills, men för tillfället funderar jag helt enkelt på att ge mig på den med grovt våld tills jag lyckas få ut hårddisken (ingen annan del är riktigt värd att spara).

Vi får se hur det går
På återseende!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ostpai:

Vilken form av skruvmejsel använder man för sådana skruvar?

Sitter med en liten skärm så jag ser inte vad det är för skruvar :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostpai:

Läs bilden av instruktionerna i posten ovan. Och igen. Och igen.

Följ sedan denna lista:
1. Se till att disken är helt urdragen genom att öppna andra sidoplåten oxå.
2. Ta tag i disken med bekvämt antal (svettiga och äckliga^^) fingrar.
3. Tryck den gröna spaken ifrån hårddiskburen och dra hårddisken ut ut vaggan.
4. När den stannar vid 1/3 ta och kolla vad som stoppar den.
5. Lös det
6. Ta ut den.

Min gissning är att det är en av spårskruvarna som tar i någonstans, vet du inte vilka det är så läs instruktionerna från bilden i posten ovan igen.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Jag läste allt som stod i den här tråden en gång till, och efter att ha tagit bord flärpen, tagit bort alla andra delar ur chassit (även sidopanelerna) och skruvat som in i helvete på de blåa skruvarna lyckades jag äntligen få loss hårddisken!

Tack för all hjälp jag fick i den här tråden

Visa signatur