Hjälp med server uppbyggnad

Permalänk
Medlem

Hjälp med server uppbyggnad

Hej

Jag har alltid varit intresserad av serverar och startade för länge sedan med en windows 7 dator som jag installerade WAMP på och körde några hemsidor på. Den servern hade jag i 1,5 år innan cpun gick sönder, den datorn var inte byggd för att vara på dygnet runt gissar jag på

När den datorn gick sönder så lade jag server intresset på hyllan i ett år, till nyligen då jag beställde en mac mini 2012 från usa. Den körde jag OS X Server (Mountain lion) på i ca en månad innan jag blev frustrerad på hur begränsad mjukvaran var.

Det jag beslöt mig för att göra då var att formatera hårdisken på den och installera på WINDOWS SERVER 2012, alla drivrutiner är också installerade och fungerar som det ska. Servern sitter direkt i switch ut mot internet så inga portar är ivägen och blockerar.

Hårdvara: 16 GB RAM, 1TB Hårddisk, Intel i7 2,3 GHZ

Nu behöver jag era tips på hur jag ska bygga upp den, tjänster som jag vill köra på den är: Webbserver,FTP, MYSQL, phpmyadmin, lokal filserver, Active directory samt en minerat-server.

Fråga 1: Har windows server 2012 någon inbyggd webbserver för php eller måste jag installera APACHE, mysql osv manuellt?

Fråga 2: Har windows server 2012 inbyggd ftp server?

Fråga 3: Är denna uppbyggnad vettig? (se bild nedan)

Fråga 4: Går det att köra minecraft server på core versionen av server 2012 eller behöver jag linux till detta?

Tacksam för alla tips och idéer!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D - Deepcool AS500 Plus - MSI MAG B650.
GPU: RTX 4090FE 24 GB GDDR6X
RAM: 64GB DDR5 CL30 6000MHz - DRIVE: Kingston Fury Renegade M.2 SSD Gen 4 2TB.
MONITOR: Super UltraWide 49" Samsung Odyssey OLED G9
CASE: Fractal Design Torrent Compact RGB - Nätagg: MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Permalänk

Jag skulle nog köra på linux, ubuntu och installera LAMP eller cPanel på servern, allt beroende på kunskapsnivå.

Sedan köpa in Multicraft för 70kr, engångskostnad och använde det eftersom du kan då styra allt på MC server via webben utan problem

Visa signatur

bitcloud | Som en webbyrå, fast bättre

Permalänk
Medlem

I 2012 har du IIS (web mm) och som en delkomponent i IIS även FTP.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Medlem

Ojdå du kör datacentral privat? Det går bra nu men det ser väll bra ut det beror ju på vad du vill ha ut ifrån tex hyper-v maskinen . Du kan ju köra tex en server för bara lagring med smb 3.0 över nätverket o köra dina virtuella kärror där. Ftp osv kan du också köra på samma iaf lagring

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke O:

I 2012 har du IIS (web mm) och som en delkomponent i IIS även FTP.

Även databas service för webbsidor eller?

Visa signatur

Permalänk

Till minecraft servern skulle jag rekommendera att du köper McMyAdmin för 100:- ! det är väldigt bra och fungerar perfekt. Den skriver permissions och du kan ändra allt möjligt. PMa mig så kan du få se hur jag kör och bygger upp min MC server

EDIT: Om du joinar min server efter klockan 17:00 idag så kan jag visa dig runt och vad McMyAdmin kan göra. IP: frecycraft.no-ip.org
Andra får även joina då jag söker spelare.

Permalänk

En nyfiken fråga, vad var det du inte kunde göra med OSX Server? Du är medveten om att det är en fullfjädrad UNIX som kan i stort sett allt som linux och *BSD kan? Däremot är det inte säkert att du kan göra allt du behöver via GUI, men det vill man ju ändå inte använda på en server egentligen

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacha05:

Hej

Jag har alltid varit intresserad av serverar och startade för länge sedan med en windows 7 dator som jag installerade WAMP på och körde några hemsidor på. Den servern hade jag i 1,5 år innan cpun gick sönder, den datorn var inte byggd för att vara på dygnet runt gissar jag på

När den datorn gick sönder så lade jag server intresset på hyllan i ett år, till nyligen då jag beställde en mac mini 2012 från usa. Den körde jag OS X Server (Mountain lion) på i ca en månad innan jag blev frustrerad på hur begränsad mjukvaran var.

Det jag beslöt mig för att göra då var att formatera hårdisken på den och installera på WINDOWS SERVER 2012, alla drivrutiner är också installerade och fungerar som det ska. Servern sitter direkt i switch ut mot internet så inga portar är ivägen och blockerar.

Hårdvara: 16 GB RAM, 1TB Hårddisk, Intel i7 2,3 GHZ

Nu behöver jag era tips på hur jag ska bygga upp den, tjänster som jag vill köra på den är: Webbserver,FTP, MYSQL, phpmyadmin, lokal filserver, Active directory samt en minerat-server.

Fråga 1: Har windows server 2012 någon inbyggd webbserver för php eller måste jag installera APACHE, mysql osv manuellt?

Fråga 2: Har windows server 2012 inbyggd ftp server?

Fråga 3: Är denna uppbyggnad vettig? (se bild nedan)

Fråga 4: Går det att köra minecraft server på core versionen av server 2012 eller behöver jag linux till detta?

http://s14.postimg.org/dhhoq7mep/ILLU.png

Tacksam för alla tips och idéer!

Om apple gett möjlighet till rätt instruktioner kommer du kunna installera hyper-v, ja. Hade du tänkt joina dina datorer till din domän? Annars fyller inte active directory någon större funktion. Du kan redan i Windows server skapa användare och ge de rättigheter på mapparna.

Kör Linux på webbservern. Mindre overhead, apache, php,mysql och phpmyadmin rullar som smort i en linuxburk. Det finns iis i Windows server men ofta vill man köra php och då är apache eller nginx ett bättre val som webbserver.
Det finns inbyggd ftp i Windows server, hur bra den är vet jag inte, men tänk på att vanlig ftp skickar all information i klartext. Du vill minst köra ftps på kontrollkanalen, data är overkill så länge man inte skickar känslig information.

Du borde kunna få igång minecraft i server core, men det är trevligare med linux imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om apple gett möjlighet till rätt instruktioner kommer du kunna installera hyper-v, ja. Hade du tänkt joina dina datorer till din domän? Annars fyller inte active directory någon större funktion. Du kan redan i Windows server skapa användare och ge de rättigheter på mapparna.

Kör Linux på webbservern. Mindre overhead, apache, php,mysql och phpmyadmin rullar som smort i en linuxburk. Det finns iis i Windows server men ofta vill man köra php och då är apache eller nginx ett bättre val som webbserver.
Det finns inbyggd ftp i Windows server, hur bra den är vet jag inte, men tänk på att vanlig ftp skickar all information i klartext. Du vill minst köra ftps på kontrollkanalen, data är overkill så länge man inte skickar känslig information.

Du borde kunna få igång minecraft i server core, men det är trevligare med linux imo

Har fått igång webbservern nu (IIS8) ska ta och installera php samt mysql på den.

Och ja de virtuella ska ligga med i domänen men frågan är om det är någon poäng att webbservern gör det?

Tror jag kör på linux till minecraft

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jacha05:

Har fått igång webbservern nu (ISS8) ska ta och installera php samt mysql på den.

Och ja de virtuella ska ligga med i domänen men frågan är om det är någon poäng att webbservern gör det?

Tror jag kör på linux till minecraft

Köp McMyAdmin till MC servern! Det är väldigt effektivt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacha05:

Beror helt på vad du har för syfte med din domän

Permalänk
Medlem

Problem med nätverk

Hallå igen!

Jag skulle behöva ha lite hjälp med nätverket till de virtuella servrarna, jag har det uppsatt som bilden visar nedan. Men jag tror jag har slut på publika ip-adresser från min leverantör (bredbandsbolaget) Och skulle behöva skapa interna ip-adresser från servern så som en router gör.

Det jag inte förstår är hur jag ska göra detta i Hyper-V, jag har varit inne och kollat på virtuell switch och testat olika inställningar. Den virtuella switchen jag vill skapa är en switch som ger de andra servrarna en intern ip-adress men ändå åtkomst till internet. Hur gör jag för att åstakomma detta. Väljer jag internal switch så får jag ingen åtkomst utåt (T.ex på filesharen som får interna adressen:169.254.180.16 men inte får extern internet åtkomst.

Är det något jag måste göra i brandväggen på fysiska servern?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacha05:

Hallå igen!

Jag skulle behöva ha lite hjälp med nätverket till de virtuella servrarna, jag har det uppsatt som bilden visar nedan. Men jag tror jag har slut på publika ip-adresser från min leverantör (bredbandsbolaget) Och skulle behöva skapa interna ip-adresser från servern så som en router gör.

Det jag inte förstår är hur jag ska göra detta i Hyper-V, jag har varit inne och kollat på virtuell switch och testat olika inställningar. Den virtuella switchen jag vill skapa är en switch som ger de andra servrarna en intern ip-adress men ändå åtkomst till internet. Hur gör jag för att åstakomma detta. Väljer jag internal switch så får jag ingen åtkomst utåt (T.ex på filesharen som får interna adressen:169.254.180.16 men inte får extern internet åtkomst.

Är det något jag måste göra i brandväggen på fysiska servern?

http://s7.postimg.org/t19n448y3/Screen_Shot_2013_04_05_at_20_...

Hade jag varit dig hade jag gjort om hela nätverksdesignen. Har du några tjänster med överlappande portnummer (som behöver nås från internet)? Då behöver du troligen en ny router som klarar av att hantera flera externa IP-adresser. Koppla och kör allt bakom routern. Känns riktigt dumt att köra en extern ip på en domänkontrollant, för den behöver man inte nå från internet tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Hade jag varit dig hade jag gjort om hela nätverksdesignen. Har du några tjänster med överlappande portnummer (som behöver nås från internet)? Då behöver du troligen en ny router som klarar av att hantera flera externa IP-adresser. Koppla och kör allt bakom routern. Känns riktigt dumt att köra en extern ip på en domänkontrollant, för den behöver man inte nå från internet tex.

Behöver inte domänkontrollanten extern ip om man sedan ska använda sig utav directaccess?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacha05:

Behöver inte domänkontrollanten extern ip om man sedan ska använda sig utav directaccess?

Nej, du kommer kunna köra NAT på den trafiken om jag förstått rätt. Tror det var första versionen av DA som krävde att edge-maskinen för DA hade publik IP. Domänenkontrollanten har aldrig krävt publikt IP. Vad vinner du föresten på DA när redan allt ligger mot internet? DA är ju microsofts svar på VPN.

Permalänk
Inaktiv

Varför vill du köra en massa virtuella maskiner?

Permalänk
Medlem

Som jocke säger..

Det skulle nog vara bättre att sätta ISP - Router - Switch - - - - alla dina datorer.

Ser inte vad du skulle vinna på att ge servern ett publikt IP. Snarare en säkerhetsrisk.

Fråga 1: IIS finns
Fråga 2: Ja i IIS
Fråga 3: Se svaret ovan
Fråga 4: pass

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Varför vill du köra en massa virtuella maskiner?

aldrig fel att separera olika tjänster i olika installationer

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Jag gissar på att det är detta jag behöver göra för att servrarna ska kunna få internet access?

http://chocosmith.wordpress.com/2012/10/21/hyper-v-windows-8-...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacha05:

Tack för svaren.

Jag gissar på att det är detta jag behöver göra för att servrarna ska kunna få internet access?

http://chocosmith.wordpress.com/2012/10/21/hyper-v-windows-8-...

Det är en lösning, ja. Även om jag inte alls gillar din nätverksdesign i grunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det är en lösning, ja. Även om jag inte alls gillar din nätverksdesign i grunden.

När jag försöker slå igång tjänsten får jag detta fel.

Vad kan vara fel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacha05:

När jag försöker slå igång tjänsten får jag detta fel.

http://s24.postimg.org/7o84ktnxh/Screen_Shot_2013_04_06_at_12...

Vad kan vara fel?

Installerat tjänsten via servermanagern? kan ju vara så att den inte går att enable:a direkt bland tjänsterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Installerat tjänsten via servermanagern? kan ju vara så att den inte går att enable:a direkt bland tjänsterna.

Gjorde som du sa och nu slapp jag felmeddelandet men får fortfarande inte internetåtkomst till mina virtuella servrar som använder sig av virtuella switchen "internal switch"

Angående att inte ha servern bakom routern är väl ganska smart då man gör alla regler direkt i windows firewall istället för att hålla på att fixa i routerns port-inställningar också?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacha05:

Gjorde som du sa och nu slapp jag felmeddelandet men får fortfarande inte internetåtkomst till mina virtuella servrar som använder sig av virtuella switchen "internal switch"

Angående att inte ha servern bakom routern är väl ganska smart då man gör alla regler direkt i windows firewall istället för att hålla på att fixa i routerns port-inställningar också?

Nja, man behöver inte röra brandväggen i Windows. Tjänsterna öppnar för sig själva. Jag hade kört tjänsterna på insidan då allt inte är ämnat åt det publika internet.

Vet inte vad som kan krånga med RAS. Men hur testar du? Din fysiska server och den virtuella ska ju nå varandra på inside-nätverket till att börja med. Sedan är det ju NAT som sker med RAS dvs. servern får samma publika IP som den fysiska hosten har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nja, man behöver inte röra brandväggen i Windows. Tjänsterna öppnar för sig själva. Jag hade kört tjänsterna på insidan då allt inte är ämnat åt det publika internet.

Vet inte vad som kan krånga med RAS. Men hur testar du? Din fysiska server och den virtuella ska ju nå varandra på inside-nätverket till att börja med. Sedan är det ju NAT som sker med RAS dvs. servern får samma publika IP som den fysiska hosten har.

Jag följer guiden jag länkade men får no internet access.(från virtuella servern) Jag kan pinga fysiska servern från den virtuella men kan inte pinga den virtuella från den fysiska. Det som heller inte fungerar att att pinga dns-servrarna från virtuella maskinen.

Väldigt konstigt tycker jag.

Internal switch på fysiska servern:

Virtuella servern:

Dns-servrarna jag tagit är de adresser jag får ut från fysiska servern om jag kör ipconfig/all

Ser att dns-erna inte stämmer men det är åtgärdat utan framgång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacha05:

Använd de adresser som är lämpade för privata nät. Dom räcker till mer än ett privat nät kan tänkas behöva.

http://en.wikipedia.org/wiki/Private_network

eftersom 5.5.5.5 går till något ställe i Tyskland..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacha05:

Jag följer guiden jag länkade men får no internet access.(från virtuella servern) Jag kan pinga fysiska servern från den virtuella men kan inte pinga den virtuella från den fysiska. Det som heller inte fungerar att att pinga dns-servrarna från virtuella maskinen.

Väldigt konstigt tycker jag.

Internal switch på fysiska servern:

http://s22.postimg.org/xvvi9cspd/fysik.png

Virtuella servern:
http://s23.postimg.org/b5aqi8swr/Screen_Shot_2013_04_06_at_18...

Dns-servrarna jag tagit är de adresser jag får ut från fysiska servern om jag kör ipconfig/all

Ser att dns-erna inte stämmer men det är åtgärdat utan framgång.

Vet inte om du kan sätta den fysiska med sig själv som GW. Som Schrimp säger använd näten i rfc 1918 dvs. privata adresser. Det ska inte påverka din internet access i detta fallet, men vill du nå nätet 5.5.5.0/24 från din klient blir det problem.

Problemet nu ligger i RAS-konfen. Jag har konfat RaS tidigare, men har dålig koll så jag kan inte ge några förslag på saker att kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vet inte om du kan sätta den fysiska med sig själv som GW. Som Schrimp säger använd näten i rfc 1918 dvs. privata adresser. Det ska inte påverka din internet access i detta fallet, men vill du nå nätet 5.5.5.0/24 från din klient blir det problem.

Problemet nu ligger i RAS-konfen. Jag har konfat RaS tidigare, men har dålig koll så jag kan inte ge några förslag på saker att kolla.

Testade att göra samma sak i Hyper-V fast på windows 8 och då fungerade det. Kan de finnas någon speciellt som blockerar i server 2012?

Visa signatur

Permalänk

1. Antar att du har två nätverksinterface på din Hyper-V host/domänkontrollant? Ett fysiskt som är kopplat mot det externa nätet och ett virtuellt mot den interna switchen? På denna burk bör nätverksinställningarna se ut enligt följande:
Externt:
IP: från din ISP
Netmask: från din ISP
Default gateway: från din ISP
DNS: tom

Internt:
IP: privat IP-adress (typ 192.168.1.1)
Netmask: 255.255.255.0 (om du inte behöver fler än 254 hostar)
Default gateway: tom
DNS: samma som IP eller 127.0.0.1

Eftersom denna dator är domänkontrollant är den även DNS. I DNS:en ska du konfigurera så att den använder din ISP:s DNS som forwarder. Det gör att domänkontrollanten även kan slå upp externa adresser.

Datorerna på det interna nätet ska ha nätverkskonfiguration enligt följande:
IP: 192.168.1.x
Nätmask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.1.1
DNS: 192.168.1.1
Kan sättas antingen manuellt eller genom DHCP som du kan välja att sätta upp på din domänkontrollant.

2. Direct Access är en trevlig funktion! Däremot rekommenderar jag inte att du kör den på samma burk som du har din domänkontrollant, det ställer bara till det. Det går utmärkt att ha det på en annan server innanför nätet. Du kan göra på två sätt, antingen kör du en burk med ett nätverkskort kopplat till det interna nätverket och NAT:ar port 443 genom RAS:en till din server. Det andra alternativet är att du kör den som Edge med ett interface till det interna och ett till det externa.

3. Till Minecraft rekommenderar jag att du kör en Linux-VM. Ubuntu kan rekommenderas då det har inbyggt stöd för Hyper-V 3.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacha05:

Hej
...en mac mini 2012 ... Den körde jag OS X Server (Mountain lion) på i ca en månad innan jag blev frustrerad på hur begränsad mjukvaran var.... beslöt mig för att ... installera ... WINDOWS SERVER 2012,

I lol'ed.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux