Söker "rymdspel" från mitten/senare delen av 90-talet

Permalänk
Medlem

Söker "rymdspel" från mitten/senare delen av 90-talet

Försöker komma ihåg titeln på ett PC-spel från mitten på 90-talet, kanske senare halvan.

Vet att det heter "-någonting- 2".

Minns bara delar av det, men det handlade om att bygga baser på olika planeter för att utvinna material för att tillverka rymdskepp att strida med. (Typ fighters, battlecruisers osv.)
Man kunde också bygga rymdstationer för att producera rymdskepp med.

Alienraser försökte invadera dig och tvärt om. Striderna var typ i realtid där du såg dina enheter som prickar som for runt och försökte besegra fienden - och de höll på tills en sida segrat.

Någon som kan hjälpa mig att minnas denna pärla?

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan komma och tänka på är Homeworld 2, men det släpptes 2003 och man bygger inte på planeter.

Permalänk
Medlem

Kan det gälla X-COM: Terror From The Deep från 1995?

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

Master of Orion II kanske? Annars låter det som ett 4X-spel, så kolla den här listan om spelet du söker finns med.

Permalänk
Medlem

Inget av ovanstående... Fokus är alltså på att bygga bas på olika planeter (månen först?) och sedan strida mot aliens i stora rymdstrider där du ser skeppen som små prickar ovanifrån. (Tror man var ganska passiv under striderna - tog kanske strategiska beslut- , och striderna såg ut som små myror som svärmade runt. De var ganska korta, tog kanske en minut styck.)

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Master of Orion II kanske? Annars låter det som ett 4X-spel, så kolla den här listan om spelet du söker finns med.

Inte så strategiskt som Master of Orion. Ska kolla listan.

Edit: Sorry för dubbelpost.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Haegemonia?

Nexus the Jupiter Incident? Prova det annars, definitivt bättre än spelet du letar efter
http://www.metacritic.com/game/pc/nexus-the-jupiter-incident

Permalänk
Medlem

Tror det är Frontier:Elite 2 du tänker på.

Visa signatur

Mycke snö, men ingen ficklampa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Haegemonia?

Nexus the Jupiter Incident? Prova det annars, definitivt bättre än spelet du letar efter
http://www.metacritic.com/game/pc/nexus-the-jupiter-incident

Nope..

Skrivet av Elosh:

Tror det är Frontier:Elite 2 du tänker på.

Nej, detta var mycket senare än Elite 2. Grymt spel dock..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ascendancy?
Bortglömd pärla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk
Medlem

Kan det vara Star Control 2?
http://en.wikipedia.org/wiki/Star_Control_II
Men jag minns inte att man kan bygga nya baser, endast nya skepp.

Det finns ett open source projekt som har gjort en ny likadan version som fungerar i moderna operativsystem som du kan prova om du vill:
http://sc2.sourceforge.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av majsalle:

Ascendancy?
Bortglömd pärla.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Skyflyer:

Kan det vara Star Control 2?
http://en.wikipedia.org/wiki/Star_Control_II
Men jag minns inte att man kan bygga nya baser, endast nya skepp.

Det finns ett open source projekt som har gjort en ny likadan version som fungerar i moderna operativsystem som du kan prova om du vill:
http://sc2.sourceforge.net/

Tyvärr... Hoppet börjar sina.

Tror inte det var särskilt stort, kanske för okänt för gemene man. Vet bara att det var grymt kul! Det var alltså inga 1st-person-moment vad jag kan minnas, var mer "äventyr" emellan de strategiska elementen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Imperium Galactica 2?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Millennium 2.2 ?

Är iofs ett gammalt Amiga spel. Finns en uppföljare som heter deuteros.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Imperium Galactica 2?

Skrivet av drotz2000:

Millennium 2.2 ?

Är iofs ett gammalt Amiga spel. Finns en uppföljare som heter deuteros.

Nope...

Börjar smått tvivla på mig själv. Kanske har jag fantiserat dit "2" i titeln. Det övriga kvarstår dock.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av daolo:

Försöker komma ihåg titeln på ett PC-spel från mitten på 90-talet, kanske senare halvan.

Minns bara delar av det, men det handlade om att bygga baser på olika planeter för att utvinna material för att tillverka rymdskepp att strida med. (Typ fighters, battlecruisers osv.)

Alienraser försökte invadera dig och tvärt om. Striderna var typ i realtid där du såg dina enheter som prickar som for runt och försökte besegra fienden - och de höll på tills en sida segrat.

Jag kom ihåg ett spel där man byggde upp sig från typ stenåldern till framtiden, kommer dock inte ihåg namnet på spelet.

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadPixel:

Jag kom ihåg ett spel där man byggde upp sig från typ stenåldern till framtiden, kommer dock inte ihåg namnet på spelet.

Det är inte så tyvärr.

Man börjar i typ nära framtid och jag tror "storyn" har fokus på dig som karaktär - du är inte "anonym"..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Imperium Galactica 2?

Fan trodde oxå det var Imperium Galactica. Många timmar av min barndom som gick åt där
EDIT: Såg att de finns till IOS nu Min helg har just blivit uppbokad haha

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det låter liiite bekant det du beskriver. Nåt mer du kommer ihåg?

(En grej du kan prova, kolla gog.com och se om du känner igen åt där...)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Det låter liiite bekant det du beskriver. Nåt mer du kommer ihåg?

(En grej du kan prova, kolla gog.com och se om du känner igen åt där...)

Nja..

Har för mig att det fanns någon kort filmsekvens i spelet i förstaperson när man sitter i ett rymdskepp och antingen ser en stor port öppnas eller så flyger man upp från sin bas typ. Allt jag minns för tillfället.

Men ett starkt intryck är att man i isometriskt perspektiv bygger basdelar i en öken (Mars?) för att få mer byggmaterial - och när man kan bygga en rymdbas utanför jorden och därigenom förenkla rymdskeppsbygge och möjligheten att attackera motståndare/expandera.

Har kollat igenom gog utan att hitta det jag sökte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

http://spacesimcentral.com/ssc/gallery/category/24-the-classi... Kanske finns här? Om inte, backa ett steg och kolla i andra delar av galleriet.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Inaktiv

Hah, redan nämts såg jag, deuteros + milleniuM, lät slag beskrivningen precis som.. :}

Permalänk

Låter verkligen som Haegemonia.

Kanske är lite nyare, typ Supreme Commander?

Permalänk
Medlem

Gaaah - jag har hittat det!

Tack för alla förslag. Jag gjorde det ju inte särskilt lätt med felaktig information... Det var ingen "2" i titeln.

Låt mig presentera pärlan:

Reunion från 1994/1995!

http://en.wikipedia.org/wiki/Reunion_%28video_game%29

Finns ett antal gameplayvideos på tuben:

http://www.youtube.com/watch?v=dCMOwh_0Fwc

Vilka minnen. Har ni inte spelat det så gör det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadPixel:

Jag tror att du menar Empire Earth;

Finns ett otal fler videos på Youtube.

Empire Earth följdes upp av både en 2:a och en 3:a

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DeadPixel:

Civilization?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Coolt spel, har aldrig kört det men spelade mycket Imperium Galactica 1 och 2 när det begav sig... Nån som vet var man kan få tag på Reunion nu för tiden?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Coolt spel, har aldrig kört det men spelade mycket Imperium Galactica 1 och 2 när det begav sig... Nån som vet var man kan få tag på Reunion nu för tiden?

Jag hittade denna länk:

http://www.abandonia.com/games/150

Där finns en knapp för att ladda ned. Jag vet dock inte om det är lagligt eller inte, mod får gärna redigera denna kommentar om det inte är ok.

Hur vet man det utifrån ett 19 år gammalt spel på en sida som verkar legit?

Edit: Hittade en mängd retroklassiker på sidan. Vilka minnen! (T.ex. Theme Hospital, Pizza Tycoon, Gunship 2000, Transport Tycoon, Monstertruck Madness, Wing Commander, Dune 2, Zak McKracken, Quarantine m.fl.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ser väldigt intressant ut. får nog checka ut det då.

Såg att dom har CD versionen med speech på DJ Old Games. http://www.oldgames.sk/en/game/reunion/download/2403/

Dock så måste man ha ett premium konto för att ladda ner större CD versioner. Fast är bara 1.40€ för 24 timmars access. Mindre floppy versioner är alltid gratis däremot.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro