Permalänk

OS till 486:a?

Jag grävde fram en gammal burk hemma igår, och tänkte göra någonting med den, men vad?

486DX4 100MHz
IBM H3342-A4 342MB Hårddisk
48MB RAM
200w-nätdel
Mitsumi CD-rom
Floppy

Moderkortet är nog baserat på någon SiS-krets.

Men vad finns det för mini-distributioner som kan köras på ett så här gammalt härke? Jag vet inte riktigt vad jag skall göra med den, men något kan man väl alltid smälla in för att leka lite med?

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

du kan köra nästan vilken dist som helst på den, undvik mandrake och dem bara

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk

Ge mig ett bra exempel på en liten och fin dist.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Slackware

edit: eller crux

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem

Crux som är optimerat för 686, kommer nog att bli en ganska smärtsam upplevelse på en 486.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

gentoo kanske funkar

Visa signatur

Jag har dyslexi.

Permalänk
Hedersmedlem

Binärbaserade distar gör sig bäst på en sådan maskin eftersom du har extremt lite diskutrymme så är det typ omöjligt att kompilera t.ex. gentoo utan att behöva nfs-montera och greja, typ Debian eller varför inte NetBSD.

Permalänk

Jag har rivit lite till hemma och fann en 2,1GB hårddisk, så den åker in istället för den som satt i just nu. Dock vill jag ha fler förslag på minimala distar, men helst ingen form av BSD, för det har jag ingen erfarenhet av.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk

Debian är mysigt och dess apt-system för installation av program är rena drömmen.

Permalänk

Jag skulle också föreslå debian. Främst av anledningen som nämts ovan, du slipper kompilera alla program vilket skulle ta år och dar på en 486:a.

Permalänk
Medlem

Även om flera har sagt det tidigare så skadar det inte att upprepa, du ska ha Debian!

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Crux som är optimerat för 686, kommer nog att bli en ganska smärtsam upplevelse på en 486.

fan, jag visste att det var en anledning till att jag inte skrev det först..

Visa signatur

Powermac G4/AGP, Motorola 7400 400Mhz 768MB PC100, Radeon 8500
Sharp MM1, TM5800 1GHz, 256MB DDR, 15GB, 10" 1024x768.
Palm Tungsten T3, Intel XScale 400MHz, 64MB RAM, 256MB SD, 3" 320x480.

Permalänk
Medlem

I och för sig behöver optimera inte betyda uteslutande designad för så det kan gå men det blir nog en smärtsam upplevelse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av root

fan, jag visste att det var en anledning till att jag inte skrev det först..

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quizor
Binärbaserade distar gör sig bäst på en sådan maskin eftersom du har extremt lite diskutrymme så är det typ omöjligt att kompilera t.ex. gentoo utan att behöva nfs-montera och greja, typ Debian eller varför inte NetBSD.

erbjuder netbsd binärer?
gör open- och freebsd det också?

Visa signatur

[size="1"]..[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Crux som är optimerat för 686, kommer nog att bli en ganska smärtsam upplevelse på en 486.

I686 och i586. Men endå.

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _3fps

erbjuder netbsd binärer?
gör open- och freebsd det också?

Ja.

Permalänk
Medlem

OpenBSD är litet och näpet.

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, jag hade lite kul med min 486:a förut (som fortfarande står och puttrar)
Nån cyrix 486 66MHz
8MB SIMMar (2x4 såklart )
500MB HD

Linux testade jag inte ens med tanke på minnet. Började med OpenBSD. Installerade fint, skulle boota. Den startade services i 5 timmar, sen gav jag upp med OpenBSD. Det lär ju inte ha funkat bättre när jag stängt av alla services och provat igen.

Sen tog jag FreeBSD. Gick av nån anledning inte ens att boota från disketterna, så jag gav upp direkt (nej, jag är ingen som kör RH och skiter i allt direkt ).

Sen NetBSD. Installerade fint, bootade väl på ~2-3 minuter... Sen tweakade jag lite (läs: stänga av allt och fixa ny kernel på maindatorn). Gick fint sen, körde IRC på den datorn några månader

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån, men Novell Netware 4.x Funkar klockrent på en sån maskin. Har inte bestämt mig vad jag ska köra på min dual p66'a än... med riktig hårdvaru raid med scsi o grejjer

Visa signatur

We live in the age o stupidity || SparcStation 20,384mb RAM,1gb disk,2*125mhz, Solaris8
--------------------------------------------------------------------------------------------
Every suicide is a solution to a problem. -- Jean Baechler