Permalänk

När man satt med polarna o lira 4 pers på halo på xbox, absolut bästa spelminnet!

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

Det kan det nog vara! Det var riktigt kul!:) var typ 5 år tyckte det var jätte kul!

Ah, jo det lär nog vara det. Tror det är det enda Bond-spelet i förstaperson till PS1an nämligen. Jag är själv fullkomligt beroende av att återuppleva gamla gaming-minnen från barndomen, minns att jag spelade just det Bond-spelet en del hos en kompis som liten Ska försöka hitta det nånstans så man får spela det igen!

Permalänk
Medlem

Första gången jag klarade Super Star Wars till SNES som 10-åring. Var enormt stolt. Eftersom man inte kunde spara var man tvungen att göra det i en sittning dessutom...

Minns också ett sjukt intensivt Perfect Dark 64-maraton hos en polare som precis fått det. 2 vs 2 i ca 8 timmar och första gången jag sett en N64 frysa

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ljunggrens:

James bond Nightfire på ps2 är något av de roligaste spelen som finns, sen har vi Crash bandicoot till ps1 som också var skitkul. Efter det måste jag säga Sly Raccoon alla de spelen till ps2 de var sjukligt roliga och de har spelats igenom ett antal gånger. Sen kan man ju inte glömma pokemon som fortfarande spelas men inte lika mycket fast då inte på ett gameboy utan en emulator i mobilen funkar bra och man får en liten nostalgi känsla iaf.

Nightfire! Juste, hade glömt det helt. Många timmar nedlagda på det. Extremt bra spel, men splitscreen var samtidigt otroligt obalanserat. Haha, oddjobs målsökande hatt! ^^

Visa signatur

rig: NZXT Phantom (röd :P) | i5 3570k 4.1ghz | Corsair h100i | Corsair hx850 (röd sleeve) | Asus HD 7970 Matrix | Asus Sabertooth Z77 | Corsair Vengeance 8gb LP red | Samsung 840 250 gb ssd | 2 Wd 1.5 tb hdd | Windows 7 64bit | 3x Corsair af120 | 2x Dell U2311H
HTPC: Asus P8H77-I | i3 3220 | Asus DirectCU GTX 660 | Cooler Master Elite 120 | Be quiet 530w | 2tb hdd | 8gb Corsair Vengeance LP | Samsung 47"

Permalänk
Medlem

Mitt bästa konsolminne är ifrån när jag gick i andra klass och jag och min kompis satt och spelade MoH Rising Sun och Halo på Xbox:) Goa tider det!

Visa signatur

Jag har T igen!:D
Citera tack!

Permalänk
Medlem

Bästa minnet måste varit när jag fyllde 7år (år 2000) och får ett Playstation av mamma och pappa. Med spelen FormulaOne -98 och Mickey Mouse (det spelet där första banan är svart-vit). Satt och spelade i flera timmar. Blev ännu gladare när jag fick första Colin Mcrae och bilarna kunde bli smutsiga och gå sönder ! Då var man ett lyckligt barn !

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk

Nesen vid runt 87 helt klart. Anledningen är enkel, det var min första konsol.

Jag hade aldrig innan ens sett ett tvspel, jag hade inte en susning om hur de såg ut och fungerade. Farsan och brorsan hade dock fått hem ett nintendopapper med olika spel och jag såg bl.a. denna bild: (jag bodde på landet, inga barn i närheten hade tvspel)

Jag minns om hur jag drömde om spelet och trodde att grafiken var som på fodralet. Men när jag fick min nes så blev jag inte besviken och hade hur roligt som helst. Min bror som var äldre var dock grymt mycket bättre än mig.
Sedan alla dessa spelminnen, där spelet Zelda har de största minerna. Det finns så extremt mycket jag minns, som att jag låt min bror ta över vid bossarna och hur han det första året utklassade mig. Men att jag senare p.g.a. att jag spelade mer än honom blev bättre.

Förutom Nesen så är Xboxen en konsol som jag aldrig kommer att glömma, inte för att det fanns några vettiga spel till den utan att man kunde utveckla egna applikationer till denna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Min favorit är nog när jag och mina bröder fick ett begagnat Nintendo 64. Vi startade The Legend of Zelda: Ocarina of Time, och möts av det mäktiga Temple of Time, med tillhörande majestätiska musik och 3D-grafik(!).

Historien om den "begagnade" sparfilen slutade dock med att min ena lillebror, som då var alldeles för ung för att förstå engelska, raderade sparfilen som hade alla häftiga prylar. Jag blev inte så glad.

Permalänk
Medlem

När jag jag utvecklade min Trapinch till en Vibrava! var typ 5 eller 6 år när det hände ;). Sprang runt på vår trädgård ett tag minns jag.

Visa signatur

Specs
Grafikkort: MSI N580GTX Lightning Processor: i5 3570k 3.40ghz Nätaggregat: 420w (vet ej något om märket) Moderkort: Gigabyte GA-Z77-DS3H

Permalänk

Det var nog den tiden då jag och polarna var 8-9 år gamla och spenderade hela dagarna med att spela Mario Kart 64 och äta glass hos en av oss. Alla var hos honom och spelade på fritiden. Sen fick han ett GameCube och då spelade vi Mario Party 4 och Super smash Bros. Melee.
Vi hade så himla kul tillsammans. Mycket skratt och skrik och framför allt enorma mängder glass. Det var min barndom det. <3

Permalänk
Skrivet av Jakob.L:

Mitt bästa konsolminne är ifrån när jag gick i andra klass och jag och min kompis satt och spelade MoH Rising Sun och Halo på Xbox:) Goa tider det!

Kommer också ihåg rising sun spelade det på ps2 väldigt roligt spel, kom även på ett annat spel som jag hoppas någon annan också har spelat Starwars Battlefront 1 och 2 de var riktigt roliga spel Satt hemma i källaren och spelade med kompisar fordonen var riktigt roliga att åka runt i

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Nintendo 64, med Mario 64, Zelda: OoT och MM, Mario Kart, Donkey Kong 64, Blast Corps, BomberMan 64, Super Smash Bros, Pokemon Snap, Diddy Kong Racing osv..

Jäklar vad mycket man spelat på den konsolen alltså ^^

Visa signatur

Case: Hyte Y40 MoBo: Gigabyte Z790 Aorus Elite AX CPU: Intel Core i7 13700k Cooler: Arctic Liquid Freezer II 280mm GFX: Asus GTX 4070 Super Dual OC RAM: 64 GB Corsair Vengeance 6000 MHz SSD: WD Black SN850X 1 TB PSU: be quiet! Pure Power 12 M - ATX 3.0 - 850W Monitor: LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Måste varit när min morfar kom med en Amiga 500+ och sa att: klart killen skall ha en och spela på!

Många kul spel som SimCity, Ports of Call och North 'n' South!

Eller när min päron gav mig ett Nintendo 8 bitars med Super Mario III Bros, Amigan var dock roligare!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Det är ju så många, men det första ja kom på nu var ju när ja och en kompis precis fått resident evil till ps1. Troligtvis första resident evil?
Var så sjukt spännande att gå runt och utforska och lösa problemen och jagas av zombieliknande grejjer och allt kring det, sen när man gick igenom en korridor med fönster så dyker två blodiga och köttiga residentevil hundar in genom ett fönster mellan gubben och kameran. Vi flög upp och vilken panik det blev att få död på dem när dom anföll så plötsligt. Vi fick pausa och andas ut och skratta efter den striden. Sjukt kul

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk

Antingen när man spelade Crash bandicoot hemma hos en kompis som liten skitunge, eller när man fått sitt gamecube och kompisarna kom över varje dag efter skolan för att lira Gauntlet Dark Legacy

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Kom på två härliga minnen till men vet inte hur kocher det är att skriva om här vad det gäller det första...
Nån mod får väl radera om det är otillåtet, själv tycker jag att det kan anses preskiberat och därför ok.

Jag sakmlade ihop 2500 kronor under nästan två års tid och köpte en Super Wild Card.

En kopieringsmaskin till SNES.

Spelen köpte jag sedan av en skum snubbe som påstod att han fick tag på spelen av sin "kusin som jobbar på Nintendo i japan".
Senare år har jag förstått att han såklart bara tankade ner dem via någon BBS men just då trodde jag att jag på något sätt hade hittat en direktlänk till Nintendo Japan.

Förutom att ens spelbibliotek växte något enormt (jag köpte spelen för 25 kr per diskett och spelen låg i regel på 1-2 disketter). Men coolast av allt var de hackade spelen.
Jag hade Mortal Kombat med rödfärgat blod.
Jag hade en version av Street Fighter II där det var blod, man kunde spela med de fyra bossarna OCH coolast av allt killen jag köpte spelet av hackade Sagat så att han fick mitt namn i spelet.
Jag hade betaversioner av otaliga spel. Etc.
Saker som var 100% helt otänkbara vid den här tidpunkten innan "normala" människor hade internet hemma.

Det andra minnet är den klassiska spelbutiken Gameland nere i Skåne. Jag rekommenderar alla att läsa lite om deras historia, det är extremt fascinerande och alla ni som någonsin sålt eller köpt ett begagnat spel i Sverige borde verkligen läsa lite om vem ni har att tacka för att den branschen ens existerar:
http://hem.spray.se/jocke.ekstrom/svenskadefault.htm
Speciellt roligt är när de busade med Nintendo i deras egen tidning:
http://hem.spray.se/jocke.ekstrom/svenskadefault.htm

Men iaf i deras mörka lilla lokal en lördag började jag lira Star Fox på deras ENORMA 40 tums bakprojektions-CRT och under tidens gång där kom mer och mer kids in i butiken för att ansluta sig till skaran åskådare. Spelet var helt nytt och de flesta hade aldrig sett polygongrafik av det här slaget tidigare, fascinationen var oslagbar.
Jag kände mig som någon slags superstjärna och folk applåderade när jag till slut tog knäcken på Andross och klarade spelet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

Har fortfarande mardrömmar om kattjäveln när man skulle trycka in massa koder för att komma förbi , fan har fortfarande nu lust att
bryta nacken av kattjäveln >> (förlåt..)

kanske man borde leta fram det?

Permalänk
Medlem

Philips G7000 var första men bästa minnet var nog NES. Riktigt bra maskin med MÅNGA bra spel och många fina minnen.

Bästa minnet var nog när man fick Super Marion Bros 3. Förbokade spelet och när jag fick spelet var det helt otroligt snyggt och förbannat roligt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

NES, ice klimber (stavning?) duck hunt med zapper och tennis för 28-29år sen... Om minnet stämmer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Permalänk
Medlem

Finns allt för många egentligen

Ett "bra" minne var när jag lånade Donkey kong country 1 av en äldre kille i skolan, han ville väl egenltigen inte låna ut det till mig, men jag hade väl något spel han gärna ville spela.. så jag fick låna det över helgen. Han var väldigt noga med att jag inte fick "kantstöta" fodralet eller radera hans save.
Det första som hände var att jag spelade lite basket i vardagsrummet och studsade bollen rätt på kartongen så den blev platt som en pannkaka, varpå jag självklart raderar hans save-fil det första jag gör trots två stycken tomma nedanför Fy fan vilken press jag kände över att klara ut spelet den helgen... vilket jag också lyckades med

Permalänk

Metal Gear Solid, första gången jag och polaren mötte Psycho Mantis!
Utan tvekan det spelögonblicket som påverkade mig starkast av alla genom åren.
För er som inte är insatta i det så kan man kortfattat säga att bossen Psycho Mantis har "telekinesiska" och liknande krafter och förutspår och undviker alla attacker man kan tänka sig att göra mot honom. Undviker alla skott, spränger granater innan man hunnit kasta iväg dom. Han sopar undan det mesta mankan göra för att skada fanskapet. Till råga på allt tar han med jämna mellanrum en annan karaktär i besittning via mindcontrol, dödar man denna karaktär är det game over...

Lösningen på hur man var tvungen att lösa fighten på är bland det coolaste jag vart med om i spelväg än idag.

Permalänk
Medlem

Kör en del olika nintendo konsoler. Var rätt liten så jag kan inte namnet på dom.
Var docky kong och ice climber som kördes mest om jag inte kommer ihåg fel och ett guld diskett spel också.

En handhållen nintendo i färg har jag också (inga spel till den tyvärr). Men var super mario och ett annats spel som kördes på den (nåt äventyrsspel med en häst på omslaget).

PS 1 var det första som jag hade hemma som kördes på en 28 tums philips TV var pandemonium och crash bandicoot kördes mest (dock är båda två ouppklarade tyvärr).

Detta är det jag kommer på nu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

OT: Blandat, men tiden då jag fick mitt Nintendo 64 i julklapp och satt med kompisen hela dagarna och spelade Zelda 64: Ocarina of time samt Goldeneye 64 ligger mig varmt om hjärtat. Många, måånga timmar har lagts ner på dessa underbara spel.

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

När farsan hyrde en konsol runt -80 med asteroids till, det var då man började gilla tv/data-spel :).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

CO-OP på Halo på första Xboxen och Crash Bandicoot på PS1, mycket fint.

Men det överlägset bästa är Shenmue I och II på dreamcast/Xbox

Permalänk

Vilken jävla svår fråga, dels för att jag som dom flesta andra automatiskt kommer och tänka på sitt första möte med tv-spel.

NES, spelade bubble bobble med min syster. Väldigt roligt. Zelda ofc, var för liten för att spela själv men brukade sitta och kolla på när min mor spelade det. Ice Climber var för svårt och inte alls särskilt roligt kommer jag ihåg.

Sonic, Sega Mega Drive. Underbart spel hade extremt roligt med det. Dock alltid själv. Inte riktigt ett spel man lirar med kompisar. Har alltid föredragit Sonic gentemot Mario. Har alltid tyckt om Segas konsoler. Har en stor samling retrospel där majoriteten är Sega. Sega som företag är nog mitt bästa minne av konsoler och den mest underskattade spelkonsolen i historien dvs Dreamcast är min favorit.

Men utav spel så har alltid spel man kan lira flera framför en tv alltid gett mig störst glädje, den maskin som verkligen möjliggjorde detta med ett bra utbud var ju såklart Nintendo 64. Jag skulle gissa att detta är nog en stor anledning varför spelare kommer ihåg denna konsol med så goda minnen. Golden Eye och Mario Kart sittandes med kompisarna, oslagbart. Samt Bomberman 64, helvete vad roligt det var.

Ett annat bra minne är Tomb Raider på Playstation, för att jag och min mor varvade dom spelen tillsammans

Hela Super Smash-serien. Här snackar vi kvalitetstid med kompisar och en jävla massa trashtalk

Bonusminne: När jag för några år sedan fick tag på ett Super Nintendo med alla dom klassiska rollspelen. Min dåvarande rumskamrat bakade lite magiska brownies och vi spelade klart Secret of Mana. Fun Times.

Edit* Hur i Helvete kunde jag glömma Final Fantasy VII, var ju det spelet som verkligen fick in mig på rollspel och i vanlig ordning för mig var det enda som saknades kompisar att lira med. Så jag köpte Ultima Online och gav farsan en hjärtattack med en gigantisk interneträkning, sedan gick jag över till Everquest. Spelet som förstörde MMORPG's för mig, inget kan mäta sig med det.

Permalänk
Medlem

När farsan kom hem med ett xbox classic. (2004 tror jag att det var.) Det första konsolspelet jag lira var Moto GP!

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk

Uhm, fortfarande obesegrad sedan 1996 på International Track & Field till PlayStation

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk

Ninja Gaiden 1 till nes och turtles 2 the arcade game