Permalänk
Medlem

Dra in fiber

Hej för några veckor sedan drog Telia in fiber på min gata, jag tackade nej pga att det kostade 30k, nu när dom har dragit in fibern på gatan och allt det dyra är genomfört, går det att dra in fibern i huset till ett billigare pris?

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Hej för några veckor sedan drog Telia in fiber på min gata, jag tackade nej pga att det kostade 30k, nu när dom har dragit in fibern på gatan och allt det dyra är genomfört, går det att dra in fibern i huset till ett billigare pris?

Smart..... Tror nog du får betala den kostnaden, tycker dock det är värt det.

Permalänk
Medlem

Jag får en känsla utav att 30k var det billiga priset.

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Ja 30k var nog bland det billiga, annars får man nog betala runt 50k (vad jag får betala) ifall inte andra i närheten gör det samtidigt (får betala 15k ifall man får med 3-4 bostäder till som vill ha de)

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem

Det är redan några som har fibern, det kan väll inte kosta 30k+ att dra en kabel 10m och koppla in den i en mediaomvandlare?

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Skrivet av Marcsmen:

Hej för några veckor sedan drog Telia in fiber på min gata, jag tackade nej pga att det kostade 30k, nu när dom har dragit in fibern på gatan och allt det dyra är genomfört, går det att dra in fibern i huset till ett billigare pris?

Tänkte du typ hyra in en grävmaskin och tjuv koppla in dig på tråden eller?

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att det blir billigare. Det är ju billigare att göra allt när man redan är igång t.o.m.
Det kan vara så att de räknat fram kostnaden på hur långt de behöver gräva eller hur många som väljer att ansluta sig.

Vet inte om man kan få det billigare om man gräver tomten själv eller om det blir dyrare om man inte gör det. Bryr man sig om gräsmattan vill man inte ha en grävmaskin där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Hej för några veckor sedan drog Telia in fiber på min gata, jag tackade nej pga att det kostade 30k, nu när dom har dragit in fibern på gatan och allt det dyra är genomfört, går det att dra in fibern i huset till ett billigare pris?

Tja Marcsmen!

Jag skulle tipsa om att ringa till Telia och fråga.

Hälsningar

Permalänk
Medlem

Kabeln är luftburen.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Entusiast

Hur är det egentligen med fiber? Är det så att alla så småningom får det gratis, till exempel år 2020 men att man också kan tacka ja till det om det byggs bredvid för en summa pengar just nu?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

30k är ju inte så mycket pengar i det stora hela. Det får du igen på husvärdet skulle jag tro (om du äger huset). Personligen skulle jag gått direkt till banken och lagt på 30k extra på mitt huslån omedelbums.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Vad har du för näthastighet idag? Om du tex har 100/100 så finns det väl ingen anledning att betala mycket pengar för fiber, om några år så kommer alla ha fiber och dom kommer bygga ut nätet själva inte kräva betalning iallfall vad jag tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fårhäst:

Vad har du för näthastighet idag? Om du tex har 100/100 så finns det väl ingen anledning att betala mycket pengar för fiber, om några år så kommer alla ha fiber och dom kommer bygga ut nätet själva inte kräva betalning iallfall vad jag tror.

Man kan endast få ut 100/100 via fiber. "Max" via xDSl ligger väll på 60/20 Mbit/s har jag för mig. Rätta mig gärna, men 100/100 får du omöjligt ut utan fiber.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fårhäst:

Vad har du för näthastighet idag? Om du tex har 100/100 så finns det väl ingen anledning att betala mycket pengar för fiber, om några år så kommer alla ha fiber och dom kommer bygga ut nätet själva inte kräva betalning iallfall vad jag tror.

100/100 adsl?

Permalänk
Medlem

Det här har jag idag:

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Skrivet av Marcsmen:

Kabeln är luftburen.

Är den? Det visste jag inte. Den ligger i marken där jag har fiber iaf.. Men byt ut grävmaskin mot skylift då!

Permalänk
Medlem

Jag har telia öppen fiber och fick i två vändor erbjudande om att koppla in det för 16700 istället för ordinarie ~30k...

På 15 år är det ju betalt med lägre månadsavgift jfr ADSL (nej 4g kommer aldrig att funka som ett alternativ...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Är den? Det visste jag inte. Den ligger i marken där jag har fiber iaf.. Men byt ut grävmaskin mot skylift då!

Telia förbehåller sig rätten att dra in luftburen fiber om dom tycker att det blir enklare...

Permalänk
Medlem

Det enda riktiga svaret får du av Telia själva, däremot kan jag tänka mig att det blir dyrare i efterhand.

Visa signatur

TBA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Hej för några veckor sedan drog Telia in fiber på min gata, jag tackade nej pga att det kostade 30k, nu när dom har dragit in fibern på gatan och allt det dyra är genomfört, går det att dra in fibern i huset till ett billigare pris?

No offense, men det är riktigt jävla fult att göra så som du vill göra. Givetvis beräknar de kostnaden på hur många som väljer att ansluta sig. Alltså betalar hela gatan för fibern. Sedan kommer du och låter de andra betalar för dig. Det är inte helt schysst i mina ögon iaf. Som tur är lär det väl kosta minst lika mycket för dig nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Kabeln är luftburen.

Skrivet av Widholm:

Är den? Det visste jag inte. Den ligger i marken där jag har fiber iaf.. Men byt ut grävmaskin mot skylift då!

Men det är väl snyggt? Hoppas dom drar fibern i luften när den kommer till mig 2015. Jag skojar inte, jag tycker det är snyggt med luftledningar...:P

+ att det borde bli billigare, både att bygga på i efterhand och från början:)

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk

utdrag ur standardavtal för öppna fiber nätverk från pts.se

Om du väljer att inte gå med i fiberföreningen från start kommer du fortfarande att kunna koppla in din fastighet på fibernätet, men kostnaden blir väsentligt högre eftersom du får stå för all grävning själv och får inte del av de bidrag som finns idag, så det smartaste är att vara med från början.

edit:
konstigt att de erbjuder luftburet, enl telia själva skall ju alla luftburna teleledningar vara borta till 2015

Permalänk
Medlem

Telia och kommunen ville göra ingreppet så litet som möjligt.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

Det kan väll inte kosta mer än 30k att dra fibern i luften 10m?

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Attitude:

Jag har telia öppen fiber och fick i två vändor erbjudande om att koppla in det för 16700 istället för ordinarie ~30k...

På 15 år är det ju betalt med lägre månadsavgift jfr ADSL (nej 4g kommer aldrig att funka som ett alternativ...)

Grävde du ner kabeln?

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem

Kabeln ligger inte så djupt, typ 1m så det kan du ju gräva för hand med några polare och några öl. Du behöver ju inte gräva ett dike.
Jag tror jag betalade 12k för allt, men det var för 3 år sen och ngn special deal där du band upp dig till Telia på tele,tv,bredband i 36 mån.

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem

Grejen är att "oftast" när dom frågar om sådana här saker så vill dom samla in så många som möjligt för att minska ställtiden som uppstår och det brukar i sin tur resultera i ett "bättre" pris. Om man sen i efterhand kommer på att aj fan jag ville också ha blir det oftast och bör också bli dyrare då det bara handlar om dig och inte x antal andra. Just hur Telia funkar och det här med luftdragningar är en annan femma. Men jag antar att någonstans satte dom ner en kopplingspunkt där dom sen drog ut all den här fibern från till de hushåll nära dig som hoppa på erbjudandet. Skillnaden nu då kan ju bli så illa att plinten står säg sju stolpar bort eller x antal m/km och du i efterhand kommer få att betala dragning från kopplingspunkt till din bostad istället för från närmaste stolpe till ditt hus och in. Kostnaden för fibern är ju en piss i havet det är jobbet som kostar pengar dom tar ju en 50000 typ för att dra in gammal kopparledningen till nybyggda hus.
I fiberföreningar så blir det billigare ju fler som hoppar på eftersom att det är statliga bidrag som ges och entrepenadskostnad föredelas jämt på alla hushåll. I detta fall är det dock inte statligt sanktionerat fiber utan det är en KO som själv tar saken i egna händer för att äga mer ledning direkt från start till skillnad från fiberföreningar då föreningen äger fibret och KO levererar tjänster bara.
Men säg att du har TV, Bredband och Hemtelefon så är en investering på 15000-20000 rätt snabbt intjänad faktiskt. Tv kostar ju i runda slängar runt en 300 kr i månaden för ett hyfsat kanal utbud bredband 8 mbit med telia ligger på 309 kronor i månaden och hemtelefon bara abonnemang kostar väl runt en 140 kronor vilket resulterar i en 750kr + i månaden minst. Medans Telias fiberpaket tv/tele/100/10 bb kostar en 350 kronor nåt sånt har jag för mig. Det i så fall skulle betyda att kontra det du har idag förutsatt att du har TV/Tele/Bredband någorlunda enligt priserna jag räkna upp skulle spara en 4800 kronor per år i kostnader så 15000 är intjänat på 3 år. Sen kommer vi till delen om du själv äger fastigheten så ökar den i värde då fiber finns eftersom om att Telia tidigare iaf har sagt att all gammal kopparledning "skall" bort i framtiden då den är för dyr och dålig för att hålla i drift med tanke på alternativen som finns tillgängliga i dagens läge.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Jag har inte läst allas inlägg, en jag känner som bor i skogen skulle betala 80k men det sänktes till 30k så 30 är nog biligaste ;-/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Grejen är att "oftast" när dom frågar om sådana här saker så vill dom samla in så många som möjligt för att minska ställtiden som uppstår och det brukar i sin tur resultera i ett "bättre" pris. Om man sen i efterhand kommer på att aj fan jag ville också ha blir det oftast och bör också bli dyrare då det bara handlar om dig och inte x antal andra. Just hur Telia funkar och det här med luftdragningar är en annan femma. Men jag antar att någonstans satte dom ner en kopplingspunkt där dom sen drog ut all den här fibern från till de hushåll nära dig som hoppa på erbjudandet. Skillnaden nu då kan ju bli så illa att plinten står säg sju stolpar bort eller x antal m/km och du i efterhand kommer få att betala dragning från kopplingspunkt till din bostad istället för från närmaste stolpe till ditt hus och in. Kostnaden för fibern är ju en piss i havet det är jobbet som kostar pengar dom tar ju en 50000 typ för att dra in gammal kopparledningen till nybyggda hus.
I fiberföreningar så blir det billigare ju fler som hoppar på eftersom att det är statliga bidrag som ges och entrepenadskostnad föredelas jämt på alla hushåll. I detta fall är det dock inte statligt sanktionerat fiber utan det är en KO som själv tar saken i egna händer för att äga mer ledning direkt från start till skillnad från fiberföreningar då föreningen äger fibret och KO levererar tjänster bara.
Men säg att du har TV, Bredband och Hemtelefon så är en investering på 15000-20000 rätt snabbt intjänad faktiskt. Tv kostar ju i runda slängar runt en 300 kr i månaden för ett hyfsat kanal utbud bredband 8 mbit med telia ligger på 309 kronor i månaden och hemtelefon bara abonnemang kostar väl runt en 140 kronor vilket resulterar i en 750kr + i månaden minst. Medans Telias fiberpaket tv/tele/100/10 bb kostar en 350 kronor nåt sånt har jag för mig. Det i så fall skulle betyda att kontra det du har idag förutsatt att du har TV/Tele/Bredband någorlunda enligt priserna jag räkna upp skulle spara en 4800 kronor per år i kostnader så 15000 är intjänat på 3 år. Sen kommer vi till delen om du själv äger fastigheten så ökar den i värde då fiber finns eftersom om att Telia tidigare iaf har sagt att all gammal kopparledning "skall" bort i framtiden då den är för dyr och dålig för att hålla i drift med tanke på alternativen som finns tillgängliga i dagens läge.

Helt rätt, Det är arbete i sig som kostar, och det kommer ju variera kraftigt i pris beroende på vart inkopplingsnoden är.
Den luftburna fibern måste ansluta sig till din samfällighetsförening någonstans, och beroende på hur långt ifrån det är till din fastighet så varierar ju kostnaden.
Det kostar mer för telia att skicka ut två teknikers med utrustning i efterhand en vad det hade gjort att utföra arbetet när dom redan var på plats, bara hoppas för dig att dom drog ut extra så dom anterligen kan blåsa in det i din fastighet eller dyl. Det kan vara så att dom fyllde ut kassetterna eller switcharna(nerdimisionerade) om ett visst antal kunder inte anslöt sig.

Permalänk

Mina föräldrar har fått erbjudande om fiber och tackade självklart ja. Anslutningsavgiften låg på 20k. Om man inte tackade ja nu när man fick chansen, kunde man inte ansluta sig för än om 2 år. Det är väl inte omöjligt att OP är i den sitsen nu.