Permalänk
Medlem

Ska du i efterhand dra in kabeln blir det troligtvis dyrare när dom ska gräva upp vid gatan för att grena in på din tomtgräns.

Tomtgrävning osv är den billiga kostnaden, men när dom ska sätta skopan i asfalten och gubbar ska jobba där ute, då springer kostnaden iväg.
Så ring till telia och se vad dom säger, dom kanske kan ge ett bra pris ändå?

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar vara lika dyrt eller dyrare att efteransluta, vi håller på med att bygga ett eget fibernät och efteranslutningen här hos oss kommer att innebära ca 6000 kr högre pris än i första vändan, vi har iofs bara betalt den verkliga kostnaden, företag som drar nät brukar däremot ha samma pris till alla då man ofta räknar upp priset så att alla kan ansluta sig när de vill men för ett högre pris redan från början, föetaget ska ju ha ränta på investeringen och även täcka kostnader för de som inte ansluter sig.
När vi räknade på det så skulle en efteranslutning kosta ca 6000 mer eftersom man måste ut med alla maskiner och det spelar ingen större roll om man då ändå låser upp dem under minst en halvdag för att komma på plats och sedan utföra jobbet, säg att jobbet i sig tar ca 1 timme per anslutning men transporten tar 2-3 timmar, man kan göra 10 kunder på en dag eller 2 om man måste förflytta sig, det gör alltså att efteranslutning blir dyrare/lika dyrt och aldrig billigare såvida det inte kommer nått bidrag eller liknade.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Det kan väll inte kosta mer än 30k att dra fibern i luften 10m?

Skrivet av Marcsmen:

Det är redan några som har fibern, det kan väll inte kosta 30k+ att dra en kabel 10m och koppla in den i en mediaomvandlare?

Det fungerar inte riktigt så. Säg att telia ska ansluta 30 hus med fiber. Normalkostanden är exempelvis 1 miljon, men eftersom det är en större volym så kan de förhandla ner priser på utrustning och arbete till 800000. Sedan tar de ut 30000 per hus för att kunna göra vinst på det hela.

Om du sedan kommer efteråt som enskild och vill ansluta dig så får du betala normalkostnaden.

10 meter fiberkabel är inte dyrt att köpa. Men kopplingsplinten till fibern sitter inte utanför ditt hus gissar jag? Det kanske är 1000 meter dit, fibern kanske ska svetsas någonstans, det ska finnas utrustning att koppla in den i, du ska ha utrustning i din ände. Allt kostar.

Skrivet av Uzanar:

Hur är det egentligen med fiber? Är det så att alla så småningom får det gratis, till exempel år 2020 men att man också kan tacka ja till det om det byggs bredvid för en summa pengar just nu?

Det blir aldrig gratis. Jag kommer inte ihåg hur lagförslaget om internetanslutning såg ut, men om man hoppas att det innebär att man ska få fiber p.g.a. att staten tvingar operatörer att leverera så är det gissningsvis hopplöst. De kommer bara säga "Använd 3G-nätet" och sen kommer det gnällas fram och tillbaka tills det kommer ett nytt lagförslag.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Telia

Hej

Vi vill dra in fiber i vår samfällighet för 102 hushåll. Vi fick ett erbjudande från Telia att betala 3700 SEK per hushåll. Medan vi tog in intresseanmälan från de boende i området så gick offterten ut. När vi sedan återkom till till Telia ville de ha 14 000 per hushåll istället. "Vi har gjort om våra erbjudanden". Snacka om stelbenta.

Så nu får vi göra om hela processen med att ta in offerter från alla bolag igen för att se vem som kan erbjuda ett bra billigt alternativ.

Tyvärr så skulle endast ett fåtal av de 102 hushållen vara villiga att betala 10-15k för en indragning.

/Z

Permalänk

Vi fick erbjudande via luft fiber osv i vår villa för 16K jag köpte paket!
Jag betalar idag 399kr för 24/1 adsl och får ut ungefär 1/1 och samma pris får jag 100/100 (nej det är inte min utrustning som är gammal det är teleledningen som är dragen någon gång på 1920-talet typ)
så jag säger gör det nu annars så va normalpris i vårt område 27K

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Skrivet av Yellowtown:

Vi fick erbjudande via luft fiber osv i vår villa för 16K jag köpte paket!
Jag betalar idag 399kr för 24/1 adsl och får ut ungefär 1/1 och samma pris får jag 100/100 (nej det är inte min utrustning som är gammal det är teleledningen som är dragen någon gång på 1920-talet typ)
så jag säger gör det nu annars så va normalpris i vårt område 27K

Vart i stockholm bor du? Jag bor söder om söder och det är snack om fiber här men frågan är hur månadskostnaden är för vårt 8/1 adsl är faktiskt väldigt stabilt atm tror vi betalar 249 eller liknande med tele2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av z94joma:

Tyvärr så skulle endast ett fåtal av de 102 hushållen vara villiga att betala 10-15k för en indragning.

/Z

Viktigt att komma med siffror på husvärdet som ökar, vad man sparar per månad att ha tv, tele och bredband via fiber, Kostnad per mbit fiber vs adsl m.m Ping som troligen halveras. Så att folk fattar vad de köper och kommer fram till "Vill inte betala 16k för något vi inte kommer använda, 100mbit är överdrivet"

Permalänk
Skrivet av Widholm:

Vart i stockholm bor du? Jag bor söder om söder och det är snack om fiber här men frågan är hur månadskostnaden är för vårt 8/1 adsl är faktiskt väldigt stabilt atm tror vi betalar 249 eller liknande med tele2.

Bromma

Visa signatur

Define XL R2 ||Core I7 3930K @ 4,0 || 32GB DDR3 1600Mhz ||GTX 780 Ti SLI || 2st 480GB SSD ||
Fractal Design R5 || XEON X5650 X2 || 48GB DDR3 ECC 1600Mhz || SUPERMICRO || 2st 250GB SSD || 8 x 3 TB HDD ||
MacBook Pro 15 Retina 2018 || 16GB RAM || 512 SSD || 555X || I7 2,2 Ghz ||

Permalänk
Medlem

Jag kollade idag på stolpen, 3st fiberkablar! Det är bara 3st som ansluter till den stolpen. Har dom redan dragit fram fiberkabeln? Då borde det inte kosta mycket.

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Jag kollade idag på stolpen, 3st fiberkablar! Det är bara 3st som ansluter till den stolpen. Har dom redan dragit fram fiberkabeln? Då borde det inte kosta mycket.

begär in offerter så får du ett pris, svårare är det inte.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Luftfiber?! Det var nått nytt för mig och jag jobbar ändå inom branschen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

30k är ju inte så mycket pengar i det stora hela. Det får du igen på husvärdet skulle jag tro (om du äger huset). Personligen skulle jag gått direkt till banken och lagt på 30k extra på mitt huslån omedelbums.

Vilken bank erbjuder huslån på summor under 100000kr?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsmen:

Det lär kosta precis lika mycket som för de andra om inte mer, det funkar inte riktigt på det sättet du förklarar...
Det kostade nog mycket mer än vad de 3 inkopplade betalade, du betalar nog in till någon som har betalat för kalaset.

Permalänk
Medlem

Nu har de kommit krälandes tillbaks och vill ha 18.300 för allt!

Visa signatur

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Asus 5700XT Strix, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 16gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Kylare För varm Hyper 212 Evo Ljudinterface Steinberg UR22 Mk2 Studiomonitorer Yamaha HS8