Monster bygge till VD:n! Åsikter? (70k)

Permalänk
Medlem
Skrivet av samuelwa:

Visst kan tyckas vara extremt ''overkill'' men det låter som grabben verkligen vill ha en 70k dator och då kan han väl få det

Ser inte ut som en 70k dator och utan intresse har du ingen anledning att köra Tri-SLI och flera skärmar. Det ger ingen valuta för pengarna här, det är en vanlig 15 000kr speldator med massor konstiga val bara. Som sagt, tillbehör, ljud? 70k och du får inte ens med ditt favoritval av tangentbord och möss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vackaan:

5900 RPM på hdd... på en dator för 70k

Haha märkte det Seagate hade inga 4TB HDD på 7200 RPM :P.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Just dem fläktarna tror jag inte ens går bra i 5V. 7V visst, men de är fortfarande ett gäng högljudda fläktar och ett gäng Titan med stockkylare. Man kan inte ha ett gäng 1000+ rpm 120mm fläktar och sen kunna räkna med att kunna vara i samma rum utan att hörseln påverkas. I senaste kundvagnen har du 4 st 2350 rpm 120-fläktar, 10 st 1650 rpm 120-fläktar. 2-st 120mm fläktar med Corsair H110-kylaren och 1 st 120-fläkt medföljande i chassit tillsammans med 200mm och 140mm. Det är 1300kr på en drös med osorterade fläktar.

ja jag blir alldeles yr av den inköpslistan. jag har ju redan gett mitt förslag Totallkomplett

, fast de e ju inte jag som ska ha datorn så man får väl försöka hjälpa till ändå.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3236263/2013-04-15

Kan han sträcka upp sig till 79 000?

Bytte moderkortet till ett AsRock Extreme11 X79 för att maxa alla QUAD TITAN korten på PCI-e 3.0 16x. Dessutom är Asrocks utseende mycket snyggare och mer passande med QUAD SLI Titan med Corsair Dominator Platinum minnena :).

PS. HDD:n på 5900RPM är bytt också :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

ja jag blir alldeles yr av den inköpslistan. jag har ju redan gett mitt förslag Totallkomplett

, fast de e ju inte jag som ska ha datorn så man får väl försöka hjälpa till ändå.

Ser inte ut som en förvirrad dåre som satt ihop den, men jag vågar fortfarande påstå att grabben som ska använda den inte är den typ av entusiast som ska köra Tri-SLI och Tri-monitor. Sen är det väldigt snålt med datorhögtalare-paket till vilket bygge som helst

Permalänk
Medlem

om grabben ska lana mycket så tror jag inte att det blir en särsklilt populär lan burk om han inte har en gaffeltruck eller drar 200kg i marklyft

Visa signatur

Lyckligt ovetande.

Permalänk
Skrivet av rubbeezy:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3236263/2013-04-15

Kan han sträcka upp sig till 79 000?

Bytte moderkortet till ett AsRock Extreme11 X79 för att maxa alla QUAD TITAN korten på PCI-e 3.0 16x. Dessutom är Asrocks utseende mycket snyggare och mer passande med QUAD SLI Titan med Corsair Dominator Platinum minnena :).

PS. HDD:n på 5900RPM är bytt också :).

4st TITANs blir det inte!

Kör på detta moderkort, tack!

Visa signatur

GTX 670 FTW 4GB ll i5 3570k ll ASUS P8Z77-V LE PLUS ll OCZ 650w ll INTEL 180GB SSD ll 2X10000RPM 2TB (4TB) ll NZXT MESH ll 2x SAMSUNG 1920X1080 22' ll FRACTAL DESIGN DEFINE XL ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av zikko:

om grabben ska lana mycket så tror jag inte att det blir en särsklilt populär lan burk om han inte har en gaffeltruck eller drar 200kg i marklyft

En mITX Titanrigg imponerar nog precis lika mycket på kompisarna dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Jag tror nog att ett kort från Asus är bättre eftersom dom har längre garanti. Asrock har bara 1 år på det där kortet så förmodligen kör man med billigaste komponenterna som går att hitta.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, ASUS har bättre kvalité på sina komponenter.. Men nu var det PCI-E-bussen som var på dagordningen, då ASUS-kortet tydligen kunde flaska flera Titan.

ASUS: x16/x16, x16/x8/x16 eller x16/x8/x8/x16

ASRock: 7st x16

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av zikko:

om grabben ska lana mycket så tror jag inte att det blir en särsklilt populär lan burk om han inte har en gaffeltruck eller drar 200kg i marklyft

Om han är så (enligt mig) bortskämd att han får en dator för 70 lök tror jag att han får skjuts i farsans Bugatti till diverse lan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widholm:

Om han är så (enligt mig) bortskämd att han får en dator för 70 lök tror jag att han får skjuts i farsans Bugatti till diverse lan.

Ännu större anledning att inte bygga öronblödande värstingmaskin som du behöver gaffeltruck och F150 för att flytta.

Permalänk
Medlem

Tänkte säga att 4 Titans var korkat då jag hört att man bara kan köra med 3st, men det verkar som att jag inte var först till kvarn.

Onödigt med en sådan dyr dator, men har man pengarna så. Han ska inte köpa 99990kr datorn på Webhallen när han ändå är igång? XD

Ghlf, hoppas bygget går bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_Doomsday:

Kul att jag gav dig ett skratt...

Mer "kunnig" person behövs inte, har antagligen byggt fler antal datorer än vad du har för nummer i din ålder.

Svara inte här om du inte vill föreslå något om datorn. Uppskatas.

http://www.youtube.com/watch?v=0gCnLesQXng

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

kan han sträcka sig lite så kan han ju köpa den här
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3036196/budgetbeast

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zZerf:

kan han sträcka sig lite så kan han ju köpa den här
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3036196/budgetbeast

När han ändå är igång så..

Visa signatur

oi

Permalänk

Tänkvärd ang. Corsair H110, finns ingen pump eller fläkt kontroll alls på H110. NZXT Kraken X60 däremot har PWM anslutning och dom har en kontrollmjukvara till sina kylare, om det spelar någon roll. Fö. är det exakt samma pump/rad från asatek men corsair har ingen kontroll via mjukvara.

Kraken kostar nån hundring mer men pengar verkar ju va minsta problemet

Permalänk
Skrivet av Shockwave:

Tänkte säga att 4 Titans var korkat då jag hört att man bara kan köra med 3st, men det verkar som att jag inte var först till kvarn.

Onödigt med en sådan dyr dator, men har man pengarna så. Han ska inte köpa 99990kr datorn på Webhallen när han ändå är igång? XD

Ghlf, hoppas bygget går bra!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack tack

Visa signatur

GTX 670 FTW 4GB ll i5 3570k ll ASUS P8Z77-V LE PLUS ll OCZ 650w ll INTEL 180GB SSD ll 2X10000RPM 2TB (4TB) ll NZXT MESH ll 2x SAMSUNG 1920X1080 22' ll FRACTAL DESIGN DEFINE XL ll

Permalänk
Avstängd

Sist jag kommenterade i en sådan här tråd blev jag avstängd från swec, men jag tar chansen. Hur i hela helvete är det rimligt att lägga 70000:- på en dator, när man dessutom bara är 15 år gammal? Sedan 70000:- känns bara som en siffra som han fiskat upp, och jag undrar om denna tråden änns är på allvar?

Detta är total jävla idioti eftersom killen eller pappan vill ha det bästa utan att veta ett skit om komponenter. Varför spendera mer än vad man behöver? Till 99% säkerhet kommer grabben eller farsan inte ha nytta av komponenterna. För det priset borde man ha custom vattenkylning så man kan klocka upp skiten. Borde nästa anmäla pappan till socialen för extrem bortskämdhet av barn. Vad gör farsan då? Knappast legal verksamheter....

OBS jag är seriös och verkligen ej avundsjuk, men detta är för sjukt för mig.

Jag ser en hel del brister med hela detta koncept. För det första är detta ingen monsterdator eftersom den är 100% orginal, att visa upp denna "datan" blir nog mer skämmigt än coolt skulle jag tro eftersom det är inget att visa. Bara överpriserade komponenter monterade i ett chassi med led slingor. Inga modifikationer, ingen vattenkylning, inget. Gör pappan och sonen en tjänst för förklara att det är pengar i sjön att spendera 70000:- på en speldator, som kommer vara värd kanske 5000:- om 2 år eller liknande. Jag hoppas även du inser vilken extrem värmeutveckling som kommer uppstå av 4 stycken titans.

Får man fråga om TS får något för besväret?

Permalänk
Skrivet av Az1337:

Sist jag kommenterade i en sådan här tråd blev jag avstängd från swec, men jag tar chansen. Hur i hela helvete är det rimligt att lägga 70000:- på en dator, när man dessutom bara är 15 år gammal? Sedan 70000:- känns bara som en siffra som han fiskat upp, och jag undrar om denna tråden änns är på allvar?

Detta är total jävla idioti eftersom killen eller pappan vill ha det bästa utan att veta ett skit om komponenter. Varför spendera mer än vad man behöver? Till 99% säkerhet kommer grabben eller farsan inte ha nytta av komponenterna. För det priset borde man ha custom vattenkylning så man kan klocka upp skiten. Borde nästa anmäla pappan till socialen för extrem bortskämdhet av barn. Vad gör farsan då? Knappast legal verksamheter....

OBS jag är seriös och verkligen ej avundsjuk, men detta är för sjukt för mig.

Jag ser en hel del brister med hela detta koncept. För det första är detta ingen monsterdator eftersom den är 100% orginal, att visa upp denna "datan" blir nog mer skämmigt än coolt skulle jag tro eftersom det är inget att visa. Bara överpriserade komponenter monterade i ett chassi med led slingor. Inga modifikationer, ingen vattenkylning, inget. Gör pappan och sonen en tjänst för förklara att det är pengar i sjön att spendera 70000:- på en speldator, som kommer vara värd kanske 5000:- om 2 år eller liknande. Jag hoppas även du inser vilken extrem värmeutveckling som kommer uppstå av 4 stycken titans.

Får man fråga om TS får något för besväret?

Hej!
Att sonen är bortskämd är inget nytt... Siffran 70k är vad jag fick som budget. Varför jag fick just denna siffra har jag inte diskuterat med honom pga olika anledningar som är oviktiga. (Du skulle förstå om du kände honom). Att grabben (Simon) inte kommer ha användningen för all dess kraft är något jag självklart berättat för båda två.

Som jag tidigare vid flera tillfällen, skulle jag göra ett helt annorlunda bygge om jag fick denna budget. Te.x skulle jag valt ett annat chassi och en annan processor. Riktig vattenkylning är en självklarhet, likaså "extrem" överklockning.

Pappan har ett viss summa pengar (skulle gissa att det är omkring 100k) som hans son ska få nu när han går ut grundskolan till sommaren. Sonen valde en dator b.la. Mer än så vet jag inte om jag ska berätta om eftersom att det inte är viktigt. Om du har fler frågor angående sonen eller fadern får du gärna fråga.

Det blir dock inte 4st Titans utan 3st, vet att detta kommer bli en enorm värmekälla men tror dock inte att det blir extremt då burken har bra ventilation. Ska även ner till Inet senare och fråga om råd!

Jag håller med dig, det är sjukt. Allt detta till en 15-åring.

Om du inte tror att jag är seriös så stör det mig ej, jag frågade om råd här på SweC då jag aldrig byggt en burk som denna innan, du har rätt till din egna åsikt.

God kväll!

Förresten, det stavas "ens" inte "änns"

Visa signatur

GTX 670 FTW 4GB ll i5 3570k ll ASUS P8Z77-V LE PLUS ll OCZ 650w ll INTEL 180GB SSD ll 2X10000RPM 2TB (4TB) ll NZXT MESH ll 2x SAMSUNG 1920X1080 22' ll FRACTAL DESIGN DEFINE XL ll

Permalänk
Medlem

Vi ställer oss inte frågande till budget utan vart pengarna läggs, om maskinen efter 3 år inte är värd mer än en maskin du köper för 25k idag betyder det ändå att du har lagt pengarna på fel saker och komponenter. Eller att pengarna läggs på saker som helt enkelt inte uppskattas av slutanvändaren. Grabben ska väl ändå inte få hörselskador dessutom. Ett dåligt bygge är dåligt, inget mer med den saken sluta gnäll och var konstruktiv om du vill ha någon hjälp. För de pengarna får du både gamingdator med Titan och gaminglaptop med något snabbt Kepler. Fast det finns också så mycket annat runt omkring än komponenter som grafikkort här. Han vill säkert ha kontanter i present för den delen. Det blir lite galen utgångspunkt och du plockar inte ens med tillbehör som tangentbord och mus.

Permalänk
Hedersmedlem

David_Doomsday använd Citera flera knappen i fortsättning då det är en plåga att redigera hela din tråd.

Tack!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av Az1337:

Sist jag kommenterade i en sådan här tråd blev jag avstängd från swec, men jag tar chansen. Hur i hela helvete är det rimligt att lägga 70000:- på en dator, när man dessutom bara är 15 år gammal? Sedan 70000:- känns bara som en siffra som han fiskat upp, och jag undrar om denna tråden änns är på allvar?

Detta är total jävla idioti eftersom killen eller pappan vill ha det bästa utan att veta ett skit om komponenter. Varför spendera mer än vad man behöver? Till 99% säkerhet kommer grabben eller farsan inte ha nytta av komponenterna. För det priset borde man ha custom vattenkylning så man kan klocka upp skiten. Borde nästa anmäla pappan till socialen för extrem bortskämdhet av barn. Vad gör farsan då? Knappast legal verksamheter....

OBS jag är seriös och verkligen ej avundsjuk, men detta är för sjukt för mig.

Jag ser en hel del brister med hela detta koncept. För det första är detta ingen monsterdator eftersom den är 100% orginal, att visa upp denna "datan" blir nog mer skämmigt än coolt skulle jag tro eftersom det är inget att visa. Bara överpriserade komponenter monterade i ett chassi med led slingor. Inga modifikationer, ingen vattenkylning, inget. Gör pappan och sonen en tjänst för förklara att det är pengar i sjön att spendera 70000:- på en speldator, som kommer vara värd kanske 5000:- om 2 år eller liknande. Jag hoppas även du inser vilken extrem värmeutveckling som kommer uppstå av 4 stycken titans.

Får man fråga om TS får något för besväret?

Du får betänka att penga mässigt kanske detta handlar om en lika stor belasting på hans ekonomi som att en normal/låg inkomsttagare beställer en Bíg Mac hamburgare.

Har man cash så varför inte, jag skulle köpt annat personligen men det är för att jag vet vad jag vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Du får betänka att penga mässigt kanske detta handlar om en lika stor belasting på hans ekonomi som att en normal/låg inkomsttagare beställer en Bíg Mac hamburgare.

Har man cash så varför inte, jag skulle köpt annat personligen men det är för att jag vet vad jag vill ha.

Han får nog vidga begreppet dator till mer än burken (den största fulltowern han kunde hitta i princip, utan någon planering kring kylning/ljudnivå) och tre skärmar. Pengar ska väl ändå läggas där de gör nytta för att upplevelsen ändå inte ska kännas fattig. Inget ljud, inget tangentbord och ingen mus eller några gamespads för ett 70k bygge? Skapar de dyra komponenterna något mervärde för någon som inte uppskattar det? Skapar det något mervärde med SLI? Är det ens någon som vill dras med SLI och tripple-monitorlösning? Finns det annat som uppskattas för att helheten ska bli bra?

Jag ser att du har kommenterat och diskuterat komponentval, men får du något gehör? Jag tycker inte det verkar vara mycket till diskussion. Man måste väl ändå väga och diskutera olika förslag, att utan motivation gå vidare och helt utan input på tråden så gör den väl ingen nytta för någon?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Han får nog vidga begreppet dator till mer än burken (den största fulltowern han kunde hitta i princip, utan någon planering kring kylning/ljudnivå) och tre skärmar. Pengar ska väl ändå läggas där de gör nytta för att upplevelsen ändå inte ska kännas fattig. Inget ljud, inget tangentbord och ingen mus eller några gamespads för ett 70k bygge? Skapar de dyra komponenterna något mervärde för någon som inte uppskattar det? Skapar det något mervärde med SLI? Är det ens någon som vill dras med SLI och tripple-monitorlösning? Finns det annat som uppskattas för att helheten ska bli bra?

Jag ser att du har kommenterat och diskuterat komponentval, men får du något gehör? Jag tycker inte det verkar vara mycket till diskussion. Man måste väl ändå väga och diskutera olika förslag, att utan motivation gå vidare och helt utan input på tråden så gör den väl ingen nytta för någon?

Absolut, jag skulle som sagt gjort lite annorlunda, att få flera titans eller andra kort också för den delen att ens funka med flera skärmar och SLI/CF aktiverat kan ju va krångligt nog. Swec grabbarna gick ju nästan bet på det och det finns endel kompetens och enorm erfarenhet på det kontoret..

Permalänk
Avstängd

Jag ser mycket fel med detta, eftersom det är TS vd, så kanske han inte vågar ifågosätta honom i risk med att bli av med jobbet? Oavsett, jag skulle iallfall nämna att summan pengar inte är rimlig till en dator. Eftersom de eftersöker dina tjänster och expertis så innebär det också att du har din sak att säga eftersom du "fixar" datorn, lyssnar de inte så är det upp till dem. Finns någ inte mycket mer att säga, feler ligger ju givetvis hos pappan och sonen, och jag tycker det är märkligt att en VD är beredd att ge sin son 70000:- till en dator, snacka om dålig investering som går emot alla teorier som finns.

Vilka specifikationer har sonen på datorn, mer detaljerat? Liksom borde ju finnas något liknande när det handlar om så mycket pengar. Är det du som kommer montera datorn, får du betalt för denna "tjänst"? Vore det inte smartare att bygga en "billigare" dator, och sedan ha råd att uppgradera/köpa nytt om några år? Argumentet att man har mycket pengar håller inte, vissa grejer för oss vanliga dödliga är helt enkelt meningslösa, för att inte tala om att köpa grejer som man inte kommer ha nytta av. Även fast man är "rik" så är ju prestanda/krona viktigt.

Permalänk
Skrivet av Az1337:

Jag ser mycket fel med detta, eftersom det är TS vd, så kanske han inte vågar ifågosätta honom i risk med att bli av med jobbet? Oavsett, jag skulle iallfall nämna att summan pengar inte är rimlig till en dator. Eftersom de eftersöker dina tjänster och expertis så innebär det också att du har din sak att säga eftersom du "fixar" datorn, lyssnar de inte så är det upp till dem. Finns någ inte mycket mer att säga, feler ligger ju givetvis hos pappan och sonen, och jag tycker det är märkligt att en VD är beredd att ge sin son 70000:- till en dator, snacka om dålig investering som går emot alla teorier som finns.

Vilka specifikationer har sonen på datorn, mer detaljerat? Liksom borde ju finnas något liknande när det handlar om så mycket pengar. Är det du som kommer montera datorn, får du betalt för denna "tjänst"? Vore det inte smartare att bygga en "billigare" dator, och sedan ha råd att uppgradera/köpa nytt om några år? Argumentet att man har mycket pengar håller inte, vissa grejer för oss vanliga dödliga är helt enkelt meningslösa, för att inte tala om att köpa grejer som man inte kommer ha nytta av. Även fast man är "rik" så är ju prestanda/krona viktigt.

Men återigen, det kandlar om småpengar om man är riktigt tät.

Vet inte vad du argumenterar om eg. du tycker att dom gör fel typ. Och det är fritt fram att tycka det, men denna tråden handlar inte om det, det blir enormt mkt offtopic och inte allt konstruktivt för någon. Starta istället en separat tråd för det så får båda trådar utan off topic i, och då funkar det mkt bättre.

Permalänk
Avstängd

Så klart det blir konstruktivt, att fråga om "specifikationer" är väll högst relevant i detta fall? Och då menat jag inte bara "speldata" utan lite mer detaljerat, har änns TS frågat grabben vad han tycker om paketet hittlis osv?

Permalänk
Medlem

Tips 1. Redigera bort sonens namn i tidigare inlägg...

Kanske en schysst projektor m. duk? Beror väl på hur de bor, men källare m duk och projektor stor bild är inte fel. Lånade själv hem en projektor och fick 300 tum för filmvisning, men det funkar enbart på vintern då det inte går att mörklägga där. Skulle gärna provat med dator också... Crysis 3, i 300 tum?

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av Az1337:

Så klart det blir konstruktivt, att fråga om "specifikationer" är väll högst relevant i detta fall? Och då menat jag inte bara "speldata" utan lite mer detaljerat, har änns TS frågat grabben vad han tycker om paketet hittlis osv?

Att disskutera hur bra/obra det är menade jag mer det blir inte bra. Grabben vill ha dator, 70k är budget.

Bara att få tre titan att rulla i SLI med flera skärmat är inte lätt med drivrarna som finns nu, dom utvecklas säkert fort dock. Och grabben lär inte märka nån skillnad på om det bara går på ett kort ändå hehe

Bara att koppla rätt så tre skärmar går är inte lätt om man inte gjort det förr. Men det är från inet så support blir inga problem

Permalänk
Skrivet av MaLo:

David_Doomsday använd Citera flera knappen i fortsättning då det är en plåga att redigera hela din tråd.

Tack!

Ber om ursäkt och ska tänka på det!

Visa signatur

GTX 670 FTW 4GB ll i5 3570k ll ASUS P8Z77-V LE PLUS ll OCZ 650w ll INTEL 180GB SSD ll 2X10000RPM 2TB (4TB) ll NZXT MESH ll 2x SAMSUNG 1920X1080 22' ll FRACTAL DESIGN DEFINE XL ll