När ska AMD Börja konkuerra med Intel?

Permalänk

När ska AMD Börja konkuerra med Intel?

Hallå!

Är grymt nyfiken men jag tycker att det känns som att AMD Börjar tappa sig något enormt i marknaden?

Dom har ingen CPU, Som konkurrerar med låt oss säga de "högre" klasserna Som t ex 3770k Och uppåt? Varför?
De vet ju framförallt att de håller på att åka ur leken?, Så varför gör de inte något åt det?

Haswell ska släppas i sommar, Tror ni att AMD släpper några ny CPU:er

Jag känner själv att om Intel tar över så kommer priserna gå upp till taket(Vilket jag inte vill)

//SaP

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Intel är också väldigt långt fram med sin forskning och utveckling.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Avstängd

AMD har ju redan kommit ut med att det kommer nya processorer?

Permalänk
Medlem

De gör nog sitt bästa. Jag tror inte att de är så långt efter bara för att "de känner för det".

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Hallå!

Är grymt nyfiken men jag tycker att det känns som att AMD Börjar tappa sig något enormt i marknaden?

Dom har ingen CPU, Som konkurrerar med låt oss säga de "högre" klasserna Som t ex 3770k Och uppåt? Varför?
De vet ju framförallt att de håller på att åka ur leken?, Så varför gör de inte något åt det?

Haswell ska släppas i sommar, Tror ni att AMD släpper några ny CPU:er

Jag känner själv att om Intel tar över så kommer priserna gå upp till taket(Vilket jag inte vill)

//SaP

Läste igår om nån svindyr, typ centurion eller nåt som ska komma, den börjar på "c" tror jag och ska kosta typ 800 dollar, som en 3970x ungefär. Det kanske blir nåt.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Tror ju inte att AMD ligger efter med vilje...det borde man nästan förstå själv tycker jag :).

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Slaget om high end persondatorer är sedan ett tag tillbaka förlorat för AMD. Däremot gör de bra ifrån sig på grafikkortssidan, serverbranschen och nu men de nya spelkonsolerna.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

De dominerar på den integrerade grafiken i cpuer, tror det är vad de kommer att satsa på mera då det finns en stor marknad för det också.

Och sen så har Intel ett mycket större kapital också som är en viktig faktor.

Permalänk

De stora pengarna finns i mainstreamsegmentet och det är där amd satsat på (typ spelkonsol, dedikerade spelmaskiner, köpedatorer, grafikkort). High-end typ i7 och socket 1155 och 2011 är intels.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

AMD existerar bara till för att Intel inte vill behöva bry sig om Anti-trust laws som skulle riva upp företaget i massa små företag. Så länge AMD och VIA tilsammans har mer än 3% av marknaden så behöver Intel inte bry sig om de relevanta lagarna i USA och EU om kartell/monobpolbildning.
Andra exempel på detta var nät apple var nära att gå under på 90talet och ingen annan var ens nära 3% var microsoft hotat med massive splitting. Microsoft löste detta genom att investera 100 millioner dollar i apple samt lova Microsoft office for mac i 20 år (var kortare tid först men avtalet utökades 2001) för att få företaget att överleva och därmed negera problemet.

VIA har ingen chans i nuläget att konkurera med Intel upp till 3% spärren om "the shit hits the fan" för AMD och de lägger ned, Intel skulle se till att någon av intels ägare/investerare pungar upp pengar för non-controlling aktier i AMD för att boosta företagest chanser att uppnå 3% om det började krypa sig närmare spärren.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

AMD fokuserar uppenbarligen på den viktigare och lönsammare massmarknaden vilken uppebart är framtiden. taket är nått, de flesta behöver helt enkelt inte mer beräkningskraft utan mindre, billigare och strömsparande enheter.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

Varför tror du att AMD inte gör något åt det? Jag tror att de helt enkelt inte kan. De har varken resurser eller pengar till att tillverka sådana high end-produkter. Annars hade dessa redan funnits.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Eftersom AMD gör "Insticksgrafikkort" så får de en fin vinst på den fronten. Så de går nog jämt ut både intel och AMD i slut ändan

Permalänk
Medlem

Har för mig att AMD ligger runt 1 generation bakom Intel på CPU sidan så ifall inget mirakel sker så är AMD ganska borträknade från high end på CPU sidan.

De konkurrerar fortfarande i mainstream med AMD 8350,8320 och 6300 men ifall du vill ha det bästa så är det intel 39xx som gäller.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

AMD lägger väl ungefär en tiondel på Forskning och utveckling jämfört med vad intel lägger.

Med bulldozer tog de även en väldigt chansning med en helt nu slags struktur, någon som inte riktigt funkade men som de börjar få koll på nu.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att AMD aldrig kommer att tävla mot Intel i prestanda. De har helt enkelt inte pengarna för att göra det.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Varför tror du att AMD inte gör något åt det? Jag tror att de helt enkelt inte kan. De har varken resurser eller pengar till att tillverka sådana high end-produkter. Annars hade dessa redan funnits.

Skickades från m.sweclockers.com

Som någon tidigare nämnde, FX Centurion:

http://www.sweclockers.com/nyhet/16854-rykte-amd-fx-serien-ce...

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

De har sagt att de ska komma med en processor med 8 HELA kärnor och den kommer ligga på 5.0 Ghz! Om detta är helt sant, och den prestandan de uppger är äkta så kommer den lätt konkurrera med 3930K och 3960X. Men jag tror inte att de kommer komma med en processor som riktar in sig på att komma precis över FX-8350 och 3570K. Alltså kommer det troligtvis ingen konkurrent till 3770K. Detta är saker som jag hört, har ingen precis källa, utan jag har sett mycket av detta på flera sidor. Centurion har jag för mig AMD's processor ska heta om någon undrar.

Visa signatur

MOBO: Gigabyte GA-Z77X-UD3H - CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.4GHz - CPU kylare: Phanteks PH-TC14PE - GPU: EVGA GeForce GTX 680 2048MB - PSU: Be Quiet! Straight Power E9 580W 80+ Gold - RAM: Corsair 8GB VENGEANCE LP - SSD: Intel 335 Series 180GB Reseller - HDD: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm - Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Intel går med vinst varje år medans AMD alltid förlorar pengar är det väl ingen chock att AMD är så långt efter? De är ju MINST 1 generation bakom. Gamla i7 920 är väl fortfarande bättre än nästan alla dagens AMD?

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaP:

Hallå!

Är grymt nyfiken men jag tycker att det känns som att AMD Börjar tappa sig något enormt i marknaden?

Dom har ingen CPU, Som konkurrerar med låt oss säga de "högre" klasserna Som t ex 3770k Och uppåt? Varför?
De vet ju framförallt att de håller på att åka ur leken?, Så varför gör de inte något åt det?

Haswell ska släppas i sommar, Tror ni att AMD släpper några ny CPU:er

Jag känner själv att om Intel tar över så kommer priserna gå upp till taket(Vilket jag inte vill)

Intel är ett mycket större företag med resurser AMD inte kommer i närheten av. Att då försöka utveckla high end-produkter är inte hållbart, det är därför AMD slutat med det om man bortser från en och annan nischeprodukt. Förstår du inte själv att man från AMDs sida gör vad man kan för att överleva? Man har flyttat fokus till mid och low end därför att det är mer lönsamt. AMD har aldrig varit särskilt stora. AMD hade inte ens under sin absoluta stortid mer än 25-30% av marknaden och det trots att man hade produkter som var överlägsna Intels.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Bry sig om high end produkter. Hur stor är marknaden för detta? Hur mycket tjänar Intel på att släppa nått, som bara är lite bättre? Dessutom som få entusiaster kommat att köpa.

Dessutom så finns AMD där marknaden finns, XBOX och Playstation konsolerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoliani:

Bry sig om high end produkter. Hur stor är marknaden för detta? Hur mycket tjänar Intel på att släppa nått, som bara är lite bättre? Dessutom som få entusiaster kommat att köpa.

Dessutom så finns AMD där marknaden finns, XBOX och Playstation konsolerna.

High End är väl viktigt för varumärket annars så skulle nog inte intel lägga ner så mycket tid på att utveckla processor för high end.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

amd lyckadess spöa intel med athlon jag önskar och hoppas dom kan göra en athlon igen.

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Skrivet av nicoliani:

Bry sig om high end produkter. Hur stor är marknaden för detta? Hur mycket tjänar Intel på att släppa nått, som bara är lite bättre? Dessutom som få entusiaster kommat att köpa.

Dessutom så finns AMD där marknaden finns, XBOX och Playstation konsolerna.

Tjänar de mycket på detta?

Skrivet av Valiumballong:

Intel är ett mycket större företag med resurser AMD inte kommer i närheten av. Att då försöka utveckla high end-produkter är inte hållbart, det är därför AMD slutat med det om man bortser från en och annan nischeprodukt. Förstår du inte själv att man från AMDs sida gör vad man kan för att överleva? Man har flyttat fokus till mid och low end därför att det är mer lönsamt. AMD har aldrig varit särskilt stora. AMD hade inte ens under sin absoluta stortid mer än 25-30% av marknaden och det trots att man hade produkter som var överlägsna Intels.

Skrivet av Knuckles:

Med tanke på att Intel går med vinst varje år medans AMD alltid förlorar pengar är det väl ingen chock att AMD är så långt efter? De är ju MINST 1 generation bakom. Gamla i7 920 är väl fortfarande bättre än nästan alla dagens AMD?

Källa?

Skrivet av Zegment:

De har sagt att de ska komma med en processor med 8 HELA kärnor och den kommer ligga på 5.0 Ghz! Om detta är helt sant, och den prestandan de uppger är äkta så kommer den lätt konkurrera med 3930K och 3960X. Men jag tror inte att de kommer komma med en processor som riktar in sig på att komma precis över FX-8350 och 3570K. Alltså kommer det troligtvis ingen konkurrent till 3770K. Detta är saker som jag hört, har ingen precis källa, utan jag har sett mycket av detta på flera sidor. Centurion har jag för mig AMD's processor ska heta om någon undrar.

Om detta är sant så tror jag nog detta blir något stort.

Skrivet av H4nsson:

Intressant:)

Skrivet av MuLLvaD3n:

Det är möjligt att AMD aldrig kommer att tävla mot Intel i prestanda. De har helt enkelt inte pengarna för att göra det.

Nej precis, Så låt oss drömma bort till fantasi världen, Om någon person skulle försöka få så många personer att köpa AMD?, skulle företaget tjäna på detta? Alltså jag köper en 8350 från Inet kostar 1587 Svenska kronor Hur mycket går AMD på vinst.

Skrivet av Rydisen:

AMD lägger väl ungefär en tiondel på Forskning och utveckling jämfört med vad intel lägger.

Med bulldozer tog de även en väldigt chansning med en helt nu slags struktur, någon som inte riktigt funkade men som de börjar få koll på nu.

Bra och höra :=)

Skrivet av Anders9110:

Har för mig att AMD ligger runt 1 generation bakom Intel på CPU sidan så ifall inget mirakel sker så är AMD ganska borträknade från high end på CPU sidan.

De konkurrerar fortfarande i mainstream med AMD 8350,8320 och 6300 men ifall du vill ha det bästa så är det intel 39xx som gäller.

Ja det är det jag saknar hos AMD:/

Skrivet av anon186265:

Eftersom AMD gör "Insticksgrafikkort" så får de en fin vinst på den fronten. Så de går nog jämt ut både intel och AMD i slut ändan

Deras APU Modeller är väl detta du pratar om??

Skrivet av anon99339:

Varför tror du att AMD inte gör något åt det? Jag tror att de helt enkelt inte kan. De har varken resurser eller pengar till att tillverka sådana high end-produkter. Annars hade dessa redan funnits.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av AndreaX:

AMD fokuserar uppenbarligen på den viktigare och lönsammare massmarknaden vilken uppebart är framtiden. taket är nått, de flesta behöver helt enkelt inte mer beräkningskraft utan mindre, billigare och strömsparande enheter.

Skrivet av danedi:

AMD existerar bara till för att Intel inte vill behöva bry sig om Anti-trust laws som skulle riva upp företaget i massa små företag. Så länge AMD och VIA tilsammans har mer än 3% av marknaden så behöver Intel inte bry sig om de relevanta lagarna i USA och EU om kartell/monobpolbildning.
Andra exempel på detta var nät apple var nära att gå under på 90talet och ingen annan var ens nära 3% var microsoft hotat med massive splitting. Microsoft löste detta genom att investera 100 millioner dollar i apple samt lova Microsoft office for mac i 20 år (var kortare tid först men avtalet utökades 2001) för att få företaget att överleva och därmed negera problemet.

VIA har ingen chans i nuläget att konkurera med Intel upp till 3% spärren om "the shit hits the fan" för AMD och de lägger ned, Intel skulle se till att någon av intels ägare/investerare pungar upp pengar för non-controlling aktier i AMD för att boosta företagest chanser att uppnå 3% om det började krypa sig närmare spärren.

Skrivet av Bad Habit:

De stora pengarna finns i mainstreamsegmentet och det är där amd satsat på (typ spelkonsol, dedikerade spelmaskiner, köpedatorer, grafikkort). High-end typ i7 och socket 1155 och 2011 är intels.

Skrivet av hede:

De dominerar på den integrerade grafiken i cpuer, tror det är vad de kommer att satsa på mera då det finns en stor marknad för det också.

Och sen så har Intel ett mycket större kapital också som är en viktig faktor.

Skrivet av rhalla:

Slaget om high end persondatorer är sedan ett tag tillbaka förlorat för AMD. Däremot gör de bra ifrån sig på grafikkortssidan, serverbranschen och nu men de nya spelkonsolerna.

Skrivet av matte56:

Tror ju inte att AMD ligger efter med vilje...det borde man nästan förstå själv tycker jag :).

Skrivet av olle_gamer98:

Läste igår om nån svindyr, typ centurion eller nåt som ska komma, den börjar på "c" tror jag och ska kosta typ 800 dollar, som en 3970x ungefär. Det kanske blir nåt.

Skrivet av LemonIllusion:

De gör nog sitt bästa. Jag tror inte att de är så långt efter bara för att "de känner för det".

Skrivet av QuinnoX:

Intel är också väldigt långt fram med sin forskning och utveckling.

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

Har för mig att Intel spenderade lika mycket på FoU som AMDs totala omsättning typ 2011?
Om detta stämmer så talar väl siffrorna sitt tydliga språk till varför inte AMD har en suck i denna kamp..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

De är redan ute i leken även i GPU-sidan alla fall i de högre prisklasserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

AMD fokuserar uppenbarligen på den viktigare och lönsammare massmarknaden vilken uppebart är framtiden. taket är nått, de flesta behöver helt enkelt inte mer beräkningskraft utan mindre, billigare och strömsparande enheter.

jag förmodar att du klarar dig med 640kb RAM?

Permalänk

Tycker snarare det börjat hända saker hos AMD, eller så har intel saktat in lite. Dom har ju ändå gått ut och sagt officiellt att dom inte kommer satsa på prestanda/desktop cpu's utan apu och annat.

Nu har dom ändå Fx cpu's som är med i matchen mot i5.

Dom kommer med gcn i konsoller osv, händer ju grejer kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

jag förmodar att du klarar dig med 640kb RAM?

en gång gjorde jag det, och fortfarande på visst användande, på annat är 64G lagom.

men poängen var snarare att den genomsnittlige användaren, alltså typ 99% av alla med en dator, inte har nån markant nytta av mer än 4G minne eller ens att konvertera en låt på under 5 sekunder längre. användarmönsren har förändrats och programen har redan mer resurser än den användaren märker av förbättringen med mer kraft. detta kommer inte förändras om inte användaren gör det, vilket inte är troligt i nån överskådlig framtid, såvida du inte kan se nått annat i den?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

Med tanke på att Intel går med vinst varje år medans AMD alltid förlorar pengar är det väl ingen chock att AMD är så långt efter? De är ju MINST 1 generation bakom. Gamla i7 920 är väl fortfarande bättre än nästan alla dagens AMD?

Skulle påstå att en fx 8350 eller vad deras prestanda cpu nu heter är klart bättre än en i7 920 i så got som allt och i många fall är rätt likvärdig med en 2500k (fortfarande 1 generation efter men could be worse...)