Permalänk
Medlem
Skrivet av Religiosa:

Tack för alla svar!
Jag kommer nog inte att köpa ett chassi.

Haha va? Motivera gärna varför du inte tänker köpa ett chassi

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Skrivet av Vackaan:

Haha va? Motivera gärna varför du inte tänker köpa ett chassi

Jag har inga syskon, har ingenting som kan ramla på delarna, alla chassin är fulare än komponenterna, plats är inget problem, går inte på lan och behöver inte flytta datorn mer än en gång på tre år.

Visa signatur

Moderkort: Asus Rampage IV Extreme | CPU: i7 3970x @4,8 GHz | CPU-kylning: XSPC RayStorm D5 EX360 | GPU: Asus Ares II @1220/7200 | RAM: Corsair XMS3 Vengeance 1866 MHz CL9 | SSD: OCZ Vector 256 GB | PSU: Enermax LEPA G1600-MA 1600W | Lagring: WD Caviar Green 1,5 TB | OS: Windows 7 Ultimate

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Religiosa:

Tack för alla svar!
Jag kommer nog inte att köpa ett chassi.

Hmm, okej. Lycka till med vattenkylningen och städningen.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Ehm rent tekniskt är det faktiskt lag på ett heltäckande ramverk för strålningsskydd. Så köra utan ett metallchassie är olagligt. Vilket iofs innebär att majoriteten i trä och akryl är det.
Sen att ingen kollar är en helt annan sak

Men det är ju skydd mot främst fysisk åverkan inkl ESD samt montering är ju högt bidragande orsaker.
Sen finns det bieffekter som kylning, ljuddämpning och utseende som kan vara av intresse.
Delar som är omonterade har garanterat större chans att gå sönder än om de varit monterade.

Sen behöver man ju inte köpa Lian-Li för 1500:- utan ett begagnat noname för 50:- funkar lika bra. Men att inte köpa för att spara pengar är faktiskt idiotiskt kan jag tycka.

Permalänk
Skrivet av Hoggaforfan:

Ehm rent tekniskt är det faktiskt lag på ett heltäckande ramverk för strålningsskydd. Så köra utan ett metallchassie är olagligt. Vilket iofs innebär att majoriteten i trä och akryl är det.
Sen att ingen kollar är en helt annan sak

Men det är ju skydd mot främst fysisk åverkan inkl ESD samt montering är ju högt bidragande orsaker.
Sen finns det bieffekter som kylning, ljuddämpning och utseende som kan vara av intresse.
Delar som är omonterade har garanterat större chans att gå sönder än om de varit monterade.

Sen behöver man ju inte köpa Lian-Li för 1500:- utan ett begagnat noname för 50:- funkar lika bra. Men att inte köpa för att spara pengar är faktiskt idiotiskt kan jag tycka.

Att det var lag på ramverk för strålningsskydd visste jag inte. Men jag tror inte att ett chassi skyddar så mycket från strålning. Ljudnivå brur jag mig inte om, jag har inget emot att det kommer att låta som ett flygplan.

Visa signatur

Moderkort: Asus Rampage IV Extreme | CPU: i7 3970x @4,8 GHz | CPU-kylning: XSPC RayStorm D5 EX360 | GPU: Asus Ares II @1220/7200 | RAM: Corsair XMS3 Vengeance 1866 MHz CL9 | SSD: OCZ Vector 256 GB | PSU: Enermax LEPA G1600-MA 1600W | Lagring: WD Caviar Green 1,5 TB | OS: Windows 7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Nej!
Någonting KOMMER gå fel! :/
Visst, det är upp till dig. Men kom inte tillbaka om två månader med tråden "Dator sönder HALP!11!!".

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Az1337:

Alltså skojar TS eller?

Nej nej... antingen ett troll eller bara mindre IQ än medelsvensson. Nothing to see here.

Skrivet av Vackaan:

Haha va? Motivera gärna varför du inte tänker köpa ett chassi

Nej det kan han inte med vettiga argument. Argument som lätt kan motargumenteras eller bara låter dumt... ja.

OM TS nu inte bygger ett eget chassi men det tror jag ju inte.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Det finns helt öppna chassin som endast fungerar som en monteringsplats för dina komponenter. Vissa kallas för bench plattor och ett annat exempel är antec skeleton. Kolla in det innan du kör på kartongen endast.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem

Detta är nog bland den mest IQ befriade tråden jag läst på länge..

Men lycka du till med att montera datorn i en kartong låda.. eller vad nu är du tänkt montera skitet i..

Och vill du göra nått riktigt smart. Tänk på att hålla mobiltelefoner nära din oskyddade dator. Absolut ingen risk för nått kan skadas då.. Nooosireeee

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Jazz 1-up:

Började fläkten hoppa av obalansen?

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Entusiast

Läs på och lär:

Ett datorchassi i metall fyller några rätt viktiga, men bortglömda funktioner.
Visst fungerar datorn "prima" utan chassit, men det har sina nackdelar.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av santair:

Det finns helt öppna chassin som endast fungerar som en monteringsplats för dina komponenter. Vissa kallas för bench plattor och ett annat exempel är antec skeleton. Kolla in det innan du kör på kartongen endast.

Det låter intressant, ska tänka på det.

Visa signatur

Moderkort: Asus Rampage IV Extreme | CPU: i7 3970x @4,8 GHz | CPU-kylning: XSPC RayStorm D5 EX360 | GPU: Asus Ares II @1220/7200 | RAM: Corsair XMS3 Vengeance 1866 MHz CL9 | SSD: OCZ Vector 256 GB | PSU: Enermax LEPA G1600-MA 1600W | Lagring: WD Caviar Green 1,5 TB | OS: Windows 7 Ultimate

Permalänk

Blir bra att låta nätaggregatet och strömsladdarna ligga huller om buller. Råka stöta till nån grej och så dör hela alltihopa.

Hoppas du kör chassilöst om du inte är ett troll. Det lär lära dig en läxa för framtiden.

Permalänk

Op trollar. Gör nytta istället.

Jag skapar inte ett konto på www.garaget.org/ och skapar en tråd och frågar vad chassit är till för på en bil.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Religiosa:

Jag har inga syskon, har ingenting som kan ramla på delarna, alla chassin är fulare än komponenterna, plats är inget problem, går inte på lan och behöver inte flytta datorn mer än en gång på tre år.

Kan hålla med om att det är svårt att hitta snygga chassin.
Men att ha prylarna liggandes direkt på bordet kommer ju se väldigt getto ut.
Ser så gott som bara nackdelar med det, men det är dina prylar

Permalänk

Lägg ut dina sketna komponenter över golvet vet jag :DD eller över bordet. Till jul kanske de blir belysning till din julgran?! Helt jättebra

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Är ett stort troll?

Dator utan något chassi alls? Hur ska du montera radiatorerna för vattenkylning. Vafnska du ha för power knapp?
Vad ska du ha dina interna usb platser. Låter som ett gigantiskt troll...... hur ska du göra något vettigt med din dator utan att riskera att den går sönder av dam u
OSV. ...... lol troll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Ehm rent tekniskt är det faktiskt lag på ett heltäckande ramverk för strålningsskydd. Så köra utan ett metallchassie är olagligt. Vilket iofs innebär att majoriteten i trä och akryl är det.
Sen att ingen kollar är en helt annan sak

Men det är ju skydd mot främst fysisk åverkan inkl ESD samt montering är ju högt bidragande orsaker.
Sen finns det bieffekter som kylning, ljuddämpning och utseende som kan vara av intresse.
Delar som är omonterade har garanterat större chans att gå sönder än om de varit monterade.

Sen behöver man ju inte köpa Lian-Li för 1500:- utan ett begagnat noname för 50:- funkar lika bra. Men att inte köpa för att spara pengar är faktiskt idiotiskt kan jag tycka.

vilken märklig lag. skulle du kunna ange lagrum för det?

Permalänk

Haha, varför blir folk arga för att TS inte vill ha ett chassi? Det är väl inte konstigare än att sänka ner datorn i olja, och folk börjar ropa troll...

Om man vill se sina komponenter är väl det ett skäl så gott som något och jag har själv inte full koll på chassits funktions som jordpunkt/spänningsutjämnare (?).

Själv har jag ett chassi för att det är bekvämt att ha alla komponenter på ett ställe.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Skrivet av Religiosa:

Vilken funktion har ett chassi?
Jag ska ha e-atx moderkort och vattenkylning i min dator, 1200 W nätagg, i7, 7970 2x, men till vad behöver man ett chassi? Varför har nästan alla ett chassi?

äääh kör utan, because chassi it's too mainstream

Visa signatur

chassi: NZXT H440 Red/Black | CPU: i5 8600k 4,7ghz | GPU: Asus Strix GTX 980 1505mhz | PSU: EVGA superNOVA G2 750w | OS: Samsung 840 250GB | Lagring: Samsung 850 evo 250GB & 2TB barracuda 7200rpm | Moderkort: Asus rog strix z370-H gaming | RAM: Corsair 16GB 2400Mhz Skärm: Philips 298X4QJAB 29" 2560x1080p Tangentbord: Corsair K70 cherry MX red Mus: Logitech G400 Headset: QPAD QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Haha, varför blir folk arga för att TS inte vill ha ett chassi? Det är väl inte konstigare än att sänka ner datorn i olja, och folk börjar ropa troll...

Om man vill se sina komponenter är väl det ett skäl så gott som något och jag har själv inte full koll på chassits funktions som jordpunkt/spänningsutjämnare (?).

Själv har jag ett chassi för att det är bekvämt att ha alla komponenter på ett ställe.

Sluta var så jävla diplomatisk. Att prova olja som kylmedium är ett häftigt projekt. Att vara dumsnål och spara in på ett chassi är bara korkat.

Hade du läst hela tråden så hade du kanske insett också att TS antingen är troll eller mindre begåvad.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Obvious troll is obvious...

Permalänk
Skrivet av sj6:

Sluta var så jävla diplomatisk. Att prova olja som kylmedium är ett häftigt projekt. Att vara dumsnål och spara in på ett chassi är bara korkat.

Hade du läst hela tråden så hade du kanske insett också att TS antingen är troll eller mindre begåvad.

Skitsnack. TS ställde en fråga och har fått bra svar.

Jag skulle som sagt inte kunnat ge ett bra svar på varför ett chassi är nödvändigt. Är en monteringsplatta ok? De finns chassin med obefintligt dammskydd och har man inget som fysiskt hotar komponenterna så varför ha ett chassi?

Jag har läst hela tråden (alla 2 sidorna) På gränsen till regelbrott nu, fortsätter gärna i pm...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Ehm rent tekniskt är det faktiskt lag på ett heltäckande ramverk för strålningsskydd. Så köra utan ett metallchassie är olagligt. Vilket iofs innebär att majoriteten i trä och akryl är det.
Sen att ingen kollar är en helt annan sak

Inte alls. Det finns regler för hur mycket datorer som säljs får stråla, och det är producenternas ansvar att se till att reglerna uppfylls.
Bygger du din dator själv gäller inga regler för slutprodukten.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Väntar bara på tråden som innehåller "HJÄLP spillde ut kaffe/mjölk/saft på min dator som låg överallt på skrivbordet!!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Väntar bara på tråden som innehåller "HJÄLP spillde ut kaffe/mjölk/saft på min dator som låg överallt på skrivbordet!!"

Där första två sidorna går till att få folk att förstå att han faktiskt var så dum att ha datorn utspridd över skrivbordet.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av husqvarnaff:

Där första två sidorna går till att få folk att förstå att han faktiskt var så dum att ha datorn utspridd över skrivbordet.

Japp, skadeglädje när den är som bäst ?

Permalänk
Skrivet av Religiosa:

Att det var lag på ramverk för strålningsskydd visste jag inte. Men jag tror inte att ett chassi skyddar så mycket från strålning. Ljudnivå brur jag mig inte om, jag har inget emot att det kommer att låta som ett flygplan.

Det är som funktion av en Faraday bur:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Faradays_bur

Var ju mest aktuell för många år sen när datorerna strålade lite mer men lagen finns nog kvar. Allt elektomagnetiskt var det innan i alla fall så jag tror inte det är ändrat.
Vill minnas att jag räknade hur stort hål som är ok för att det ska vara ok i en dator och minns inte exakt men det var inte många mm i diameter. Berodde på våglängder etc
Exakt vad lagen heter det orkar jag inte leta reda efter då det är snarare kuriosa numera än en lag som någon skulle bry sig om

Kan länka denna med för folk som är intresserade om I/O-plåten (mer kuriosa):
http://electronics.stackexchange.com/questions/9850/what-is-t...

Permalänk
Medlem

Fixa en "benchrigg" att skruva fast moderkortet, instickskorten, agg osv på i så fall, men jag fattar inte utgångspunkten. Vill du inte köra något chassi behöver du inte ställa dig frågande varför det behövs och du bad dessutom inte folk i tråden argumentera för eller emot, du hade ju bestämt dig eller erbjuda alternativ till chassi eller grejerna i en stor hög. De flesta har det för att montera grejerna i, montera fast grejerna och för att för den delen tar mindre plats än att ha det utspritt över ett bord.

Ett par test-rigalternativ till vanliga chassin är

http://www.inet.se/produkt/6901683/cooler-master-testing-benc...

http://www.inet.se/produkt/6911644/aerocool-strike-x-air

http://www.inet.se/produkt/6903509/lian-li-t60b-testbank

Och alla alternativ och hemmabyggen som finns ute på marknaden utanför Sverige.

Precis som Hardware guy skriver så gäller det bara strålning på färdiga el-produkter och hur du gör för att minska strålningsnivåerna utanför prylen är de inte så intresserade i så länge produkten är säker så får den säljas, och allt kan uppnås med plastchassin tänk bärbara datorer, de får helt enkelt se till att komponenterna i sig inte ger ifrån sig strålning, ibland så bygger de in EMI-skydd på kretskorten och liknande och om de skulle ge ifrån sig stora mängder strålning skulle dessutom komponenterna i datorn bli påverkad och många saker som är störningskänsliga som ljud, bild osv skulle få svårt att fungera om de inte tänkte på det när de byggde halvledarkomponenterna, eller rita kretskorten. Saker som 230V nätdel, transformator och switchade delar sitter ju i ett eget chassi t ex. Men tanke på fläkthålen som finns idag så rör det sig inte så mycket om EMI-skydd däremot. De är i metall för att jorda chassit (som sitter ihop med jordplanet på moderkortet) däremot, och har en egen låda av elsäkerhetsskäl. Allt det betyder inte att en tillverkare behöver ha ledande chassin för sina datorer däremot, de kan göra på helt annat vis om de så vill.

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Inte alls. Det finns regler för hur mycket datorer som säljs får stråla, och det är producenternas ansvar att se till att reglerna uppfylls.
Bygger du din dator själv gäller inga regler för slutprodukten.

Vad jag har fått förklarat/läst till mig är något liknande detta:
Allt ska inneslutas i ett korrekt chassie, vilket de flesta faktiskt inte är.
Om någon bygger en dator utan chassie och det (helt osannolikt såklart) får tex ett flygplan att störa eller stör sändningar så får denna någon böter och inte deltillverkarna då det är inte derans ansvar.
Men köper byggaren ett chassie som den tillverkaren påstår är godkänd så är det chassie-tillverkarens ansvar.
Men köper någon ett ej godkänt chassie och bygger en dator med så är det byggarens ansvar då ingen lovar något.

Men bara kuriosa numera för ingen tillverkare skulle släppa delar som strålar tillräckligt mycket för att ens värsta tänkbara dator skulle kunna stråla knappt mätbart TROR jag