Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beror väl på hur lågimpediv lur du har och din budget, men kolla på en Trends PA-10 det är en liten och trevlig sak.

Skrivet av Estatus:

Billiga fast prisvärda rörstärkare jag känner till är
Little Dot MKIII
Little Dot I+
LaFigaro 336C / DarkVoice 336

Om du kan öka din budget lite till så ska Bottlehead Crack vara väldigt bra, dock är den DYI och kanske inte ser så vacker ut. Fast om man är i den prisklassen kan man nog även kolla in Woo Audio WA3.

Det var många intressanta förslag, Speciellt little dot I+ p.g.a priset, Det enda jag är ute efter är egentligen rören, och att rören lyser, Först och främs kommer den bara vara en prydnadssak och stå emellan min förstärkare och dator, är inte ens säker på att jag kommer köpa hörlurar till den, men rören glöder ändå eller?

Kanske låter lite töntigt men blev riktigt sugen på att ha rör.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Rekordmedlem

Då kan du köpa ett utslitet rör och en låda eller träbit som du gillar utseendet på och bara ansluta glöden

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då kan du köpa ett utslitet rör och en låda eller träbit som du gillar utseendet på och bara ansluta glöden

Jo, men då fyller den ingen funktion, och då blir det töntigt

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Jo, men då fyller den ingen funktion, och då blir det töntigt

Jo, röret med träbiten skulle lika väl fylla den funktion du ska ha den till: prydnadssak som lyser upp rummet.

Att köpa en hörlursförstärkare utan att köpa lurar till den - dvs köpa en pryl som fyller en funktion men som inte används till den funktionen - låter nog töntigare (eller iallafall dummare) isåfall, IMHO.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det betyder iallafall att den är instabil och inte är det nån fördel, om det är skadligt eller inte måste man mäta för att veta, konstruktionen skulle kanske behöva ett muterelä eller liknande.
Kontakta tillverkaren och fråga om det.

O2 har samma "problem" men det ska enligt experterna inte vara något problem.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

Jo, men då fyller den ingen funktion, och då blir det töntigt

Fixa vintage glödlampor och undervolta.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jo, röret med träbiten skulle lika väl fylla den funktion du ska ha den till: prydnadssak som lyser upp rummet.

Att köpa en hörlursförstärkare utan att köpa lurar till den - dvs köpa en pryl som fyller en funktion men som inte används till den funktionen - låter nog töntigare (eller iallafall dummare) isåfall, IMHO.

Skrivet av oqvist:

Fixa vintage glödlampor och undervolta.

Hade jag bara varit ute efter en ljuskälla så hade jag fixat det, Nu vill jag fixa en rörförstärkare, för att jag vill ha en rörförstärkare och ingenting annat.
Anledningen till att jag vill ha en rörförstärkare är att jag tycker det ser fint och mysigt ut med det skenet, Och eftersom att jag inte har pengar till att köpa en riktig förstärkare så ville jag ha någonting mindre, så jag valde en hörlursförstärkare.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem

Men du vill inte koppla några hörlurar till dem och om du hade haft pengar hade du köpt en rörförstärkare för högtalare som du inte skulle koppla några högtalare till???

Är det bara design du är ute efter vad är vitsen fråga här. Det är ju bara googla fritt och välja den läckraste du hittar??? Undervoltade glödlampor ger mycket fin glöd dock till en mycket rimlig kostnad

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kalium:

O2 har samma "problem" men det ska enligt experterna inte vara något problem.

Många förstärkare har lite instabilitet när man startar och stoppar dem, men om det bara handlar om "rimligt oljud" är det inte farligt, bara irriterande, om de däremot matar ut en massa dc eller flera watt högfrekvent skräp så kan det däremot vara farligt att ha en lur ansluten till dem innan de stabiliserat sig, då bör man ha ett relä som skyddar det man anslutit på utgången.

Skrivet av Malawie:

Hade jag bara varit ute efter en ljuskälla så hade jag fixat det, Nu vill jag fixa en rörförstärkare, för att jag vill ha en rörförstärkare och ingenting annat.
Anledningen till att jag vill ha en rörförstärkare är att jag tycker det ser fint och mysigt ut med det skenet, Och eftersom att jag inte har pengar till att köpa en riktig förstärkare så ville jag ha någonting mindre, så jag valde en hörlursförstärkare.

Du skull kunna köpa/bygga ett rörsteg bit för bit, det kostar inte så mycket för att bara göra ett linjesteg och ha det för syns skull till att börja med, och sedan gå vidare och färdigställa det när du får råd/lust.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har precis pluggat in min O2a.

Blev en variant med RCA-kontakter på baksidan och 6.3mm utgång för lurarna och 1/2.5x gain. Matar den med mitt Essence STX ljudkort och spontana reaktionen är att den låter löjligt bra tillsammans med mina Denon AH-D5000

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Har precis pluggat in min O2a.
http://i.imgur.com/D5YtD9v.jpg?1

Blev en variant med RCA-kontakter på baksidan och 6.3mm utgång för lurarna och 1/2.5x gain. Matar den med mitt Essence STX ljudkort och spontana reaktionen är att den låter löjligt bra tillsammans med mina Denon AH-D5000

Har du satt 6.3mm output där input annars vanligtvis sitter? Fiffigt...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har du satt 6.3mm output där input annars vanligtvis sitter? Fiffigt...

Kan inte ta åt mig äran för den smarta monteringen då jag köpte den färdig
Men det stämmer input är ersatt av 6.3mm utgången och RCA-kontakterna på baksidan ersätter 3.5mm ingången som normalt sitter på framsidan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Kan inte ta åt mig äran för den smarta monteringen då jag köpte den färdig
Men det stämmer input är ersatt av 6.3mm utgången och RCA-kontakterna på baksidan ersätter 3.5mm ingången som normalt sitter på framsidan.

Ah, smidigt!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Calle:

Har precis pluggat in min O2a.
http://i.imgur.com/D5YtD9v.jpg?1

Blev en variant med RCA-kontakter på baksidan och 6.3mm utgång för lurarna och 1/2.5x gain. Matar den med mitt Essence STX ljudkort och spontana reaktionen är att den låter löjligt bra tillsammans med mina Denon AH-D5000

Och 3,5mm out används ej?
(Edit: Står ju "ersätter" längre ner. Sorry.)

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Och 3,5mm out används ej?
(Edit: Står ju "ersätter" längre ner. Sorry.)

3.5mm utgången är kvar och fungerar! Men inte ingången som är ersatt av 6.3mm utgången.
Den enda ingången är således RCA-kontakterna på baksidan

EDIT: Bjuder på några fler bilder

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk

Då var det äntligen beställt!

Sennheiser HD 800
Och
Sennheiser HDVD 800

Längtar oerhört tills det dyker upp på posten

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_rolf:

Då var det äntligen beställt!

Sennheiser HD 800
Och
Sennheiser HDVD 800

Längtar oerhört tills det dyker upp på posten

Grattis! Gör det ont i plånboken?

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av Estatus:

Grattis! Gör det ont i plånboken?

jorå lite så. men haft lite tur då jag lyckas byta in min nuvarande "setup" så blev en 4 papp billigare

Permalänk

Fick nyss besked om att allt levereras imorgon

Så borde ligga på posten på måndag

Permalänk
Medlem
Skrivet av cpu_x1:

någon som kan uttala sig om Grado PS500? Ljudkvalité och om det är värt att hoppa från SR80?

Nu är inlägget lite gammalt men kan ändå svara på det. Helt klart värt det i ljudkvalitet. Det är riktigt stor skillnad mellan ps500 och sr80. Ps500 är ett par riktigt bra lurar, en riktigt härlig bas som kommer när den ska och inte annars. Bra ljudkvalitet. De är en av de mer neutrala grado lurarna men de har fortfarande ett ljud som är riktigt kul att lyssna på.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Då har man äntligen fått det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_rolf:

Nästan så att inlägget borde censureras pga. sin sensuella natur ;).

Det är en komplimang. Iaf. ruskigt nice :).

Dold text
Permalänk

Efter första timmen av provlyssning. så kan jag konstatera att jag kan slänga nästan 50% av min musik pga kass inspelning/kvalite (fast det är flac) knastrar och har sig lite för mycket i min smak... bara det säger väl hur känsliga dessa lurar är?!?!

Dock så fungerar hd650 lurarna yppligt med dessa låtar fortfarande. men hd800, nää där får man hålla sig till lugna melodisk musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_rolf:

Att låta allt det där ligga på en musmatta från Razer känns ju lite sådär...

Jag hoppas du har något fint hörlursställ.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk

Det är beställt. dock inte kommit hem än =( men det kommer!

Permalänk
Inaktiv

Cdon har just nu 20 % rabatt på ALLA hörlurar om man anger koden xY26mgHL i kassan!

Permalänk
Medlem

Nu med Cdon's rabatt borde man ta och slå till på ett par DT880 250 ohm eller är det stor skillnad mellan dem och 600 ohm versionen så man borde köpa de istället då man får råd?

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Jag hoppas du har något fint hörlursställ.

Skickades från m.sweclockers.com

Fint hörlursställ you say?

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Fint och fint...

Själv gör jag ett i trä... Kommer nog slänga upp bilder när jag är klar med den!

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Fint och fint...

Själv gör jag ett i trä... Kommer nog slänga upp bilder när jag är klar med den!

gör det! funderar själv på att bygga ett eget, men har idétorka.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |