Permalänk

Tjut ifrån datorn

Hejsan, idag började det komma ett tjutande ljud i från datorn, vad jag tror kommer det antingen från grafikkortet eller nätagget. Är detta såkallat coilwhine? och är det något man kan reklamera för i så fall?

https://www.youtube.com/watch?v=N4Hckran7Qc
Här är en länk där jag spelat in ljudet. Från 0.10-0.16 håller det på.
Kan även säga att det låter bra mycket mer i verkligheten, väldigt störigt då jag försökt lägga lite extra pengar just för att få ett hyfsat tyst system med fläktkontroller osv.

Ljudet går i rundor var 30e sekund med ca 5 sekunder tjut.

Visa signatur

Antec P280|XFX 750W Black Edition 80+ Silver|Asus Sabertooth P67|Intel i5 2500k 4,2Ghz|Thermalright MUX-120|Gigabyte Radeon HD 7970 Windforce x3 |Kingston Hyperblue 8gb 1600MHz|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kungfloppen:

Hejsan, idag började det komma ett tjutande ljud i från datorn, vad jag tror kommer det antingen från grafikkortet eller nätagget. Är detta såkallat coilwhine? och är det något man kan reklamera för i så fall?

https://www.youtube.com/watch?v=N4Hckran7Qc
Här är en länk där jag spelat in ljudet. Från 0.10-0.16 håller det på.
Kan även säga att det låter bra mycket mer i verkligheten, väldigt störigt då jag försökt lägga lite extra pengar just för att få ett hyfsat tyst system med fläktkontroller osv.

Ljudet går i rundor var 30e sekund med ca 5 sekunder tjut.

"Det här videoklippet är privat."

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av robalm:

"Det här videoklippet är privat."

Ska vara fixat nu

Visa signatur

Antec P280|XFX 750W Black Edition 80+ Silver|Asus Sabertooth P67|Intel i5 2500k 4,2Ghz|Thermalright MUX-120|Gigabyte Radeon HD 7970 Windforce x3 |Kingston Hyperblue 8gb 1600MHz|

Permalänk
Medlem

http://www.computerhope.com/beep.htm
Här har du alla "tjut" ljud.
Hade problem med fel instatt ram minne, kollade på denna sidan och vips så var problemet ordnat.

EDIT: det där är inte tjut ljud iallafall. Det är coilwhine. Lyssna på vart ljudet kommer ifrån. Testa med att dra ut Grafikkortet först och testa sedan.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Skrivet av klotim:

http://www.computerhope.com/beep.htm
Här har du alla "tjut" ljud.
Hade problem med fel instatt ram minne, kollade på denna sidan och vips så var problemet ordnat.

EDIT: det där är inte tjut ljud iallafall. Det är coilwhine. Lyssna på vart ljudet kommer ifrån. Testa med att dra ut Grafikkortet först och testa sedan.

Är det något man kan reklamera för?

Visa signatur

Antec P280|XFX 750W Black Edition 80+ Silver|Asus Sabertooth P67|Intel i5 2500k 4,2Ghz|Thermalright MUX-120|Gigabyte Radeon HD 7970 Windforce x3 |Kingston Hyperblue 8gb 1600MHz|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungfloppen:

Är det något man kan reklamera för?

Man brukar tyvärr inte få något nytt om komponenten fungerar.
men om ljudet kommer från Grafikkortet så rekommenderar jag att se efter tempraturen.
Om det är "ovanliga" temps och artifakter eller liknande händer så har du rätt att reklamera.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Avstängd

Det är coil whine. Och vanligtvis får du inte ut något på garantin för det. Om nu inte butiken vill visa en hel drös med Good-will dvs.

Skrivet av klotim:

Man brukar tyvärr inte få något nytt om komponenten fungerar.
men om ljudet kommer från Grafikkortet så rekommenderar jag att se efter tempraturen.
Om det är "ovanliga" temps och artifakter eller liknande händer så har du rätt att reklamera.

Temperaturer har ytters sällan leda till coil whine utan det förekommer nästan alltid när någon komponent når en viss verkningsgrad. När det gäller grafikkort kan det vara när GPUn skjuter ut en drös med onödiga bilder så att FPSen blir skyhög. Detta kan hända vid menyer och brukar fixas genom att slå på Vsync. Nätagget däremot finns det inte så mycket att göra åt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Usch. Du har stött på den dolde djävulen av pc-världen.
Försök reklamera den del som låter, och hoppas att den nya inte är värre.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk

Uppdatering, det kommer inte när jag spelar.

Visa signatur

Antec P280|XFX 750W Black Edition 80+ Silver|Asus Sabertooth P67|Intel i5 2500k 4,2Ghz|Thermalright MUX-120|Gigabyte Radeon HD 7970 Windforce x3 |Kingston Hyperblue 8gb 1600MHz|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kungfloppen:

Uppdatering, det kommer inte när jag spelar.

Hmmm.. låter lite skumt eftersom det brukar vara raka motsatsen. Att det är coil whine är det inget jag tvekar på..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hmmm.. låter lite skumt eftersom det brukar vara raka motsatsen. Att det är coil whine är det inget jag tvekar på..

kan vara just fläktkontrollern för grafikkortet också fick bort mitt coilwhine genom att inte ha en fläkt som drivs utav grafikkortet ^^
nu är det bara strömadaptern till skärmen min lite grann...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb