Intressant skärm! Achieva Shimian QH270| $400 IPS 2560x1440 Korean Monitor

Permalänk
Skrivet av Adyzz:

Nej, jag läser inte bara sista sidan. Är medveten om att det har skrivits flera gånger att det inte är någon tull, ändå så är det flera stycken som skrivit att de har fått betala tull? Har ingen koll på ämnet, därför slängde jag iväg en snabb fråga till de som vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag går ut ifrån att du då missat denna?

Orsaken till att vissa ändå fått tulla är att de blivit felklassade vid import. Sålänge det endast finns DVI ingångar på skärmen är de helt klart tullfria, finns det i tillägg HDMI ingångar blir det lite värre men även då kan man hävda att de ej ska tullas och få det igenom.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Sedan tror jag att många tror att det är tull när det är moms som man får betala. Jag fick betala på postens utlämningsställe när jag hämtade min skärm. Inbetalningslappen var långt ifrån tydlig, inget specifierat på den, samt att det står Postens tulldeklarationsavdelning gör inte saken bättre.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem

Jag fick momsen hemskickad ca en vecka efter. 100 + 350 typ.

Posten som levererade min skärm. Inte DHL etc

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av emigrating:

Jag går ut ifrån att du då missat denna?

Orsaken till att vissa ändå fått tulla är att de blivit felklassade vid import. Sålänge det endast finns DVI ingångar på skärmen är de helt klart tullfria, finns det i tillägg HDMI ingångar blir det lite värre men även då kan man hävda att de ej ska tullas och få det igenom.

Med andra ord så kan man välja mellan att bråka om betalning och vänta på att få skärmen eller att betala någon hundring extra och få skärmen direkt? Smart av tullverket.. Jag skulle då inte orka bråka om någon hundring och därmed vara tvungen att vänta på att få hem skärmen. Antar att det är många andra som tänker som mig.

Skrivet av f@boy:

Sedan tror jag att många tror att det är tull när det är moms som man får betala. Jag fick betala på postens utlämningsställe när jag hämtade min skärm. Inbetalningslappen var långt ifrån tydlig, inget specifierat på den, samt att det står Postens tulldeklarationsavdelning gör inte saken bättre.

Kanske är så det är för mig, men för mig stod det speciferat "Tull + moms", å andra sidan räknade jag ut att det blev totalt 26% av inköpspriset jag fick betala i "tull + moms" så jag vet inte riktigt vad det är jag betalat, för om tullen ligger på 14% eller vad jag läste tidigare så bör det ju inte stämma då momsen ligger på 25%(?).

Saxar det fedex skrev till mig på sms(detta är alltså för 3st skärmar från Dream-seller):

Skrivet av Fedex:

Du har ett paket via fedex. Sändningen kan ej levereras innan likvid för tull&moms erhållits. Totalt 1526:- Vänligen ring vår kundtjänst på 0200.252 252 för mer information. Öppet tider 08-18.00. Mvh fedex importavdelning

Permalänk
Medlem

Förmodligen betalade du bara moms, 1% kan vara inom felmarginalen för valutan eller avrundningar.
Jag beställde på fredagen och skärmen kom med posten på måndagen en vecka senare. Beror väl på vilken fraktleverantör säljaren använder hur de tar in betalningen.

Visa signatur

| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Skrivet av huttala:

Med andra ord så kan man välja mellan att bråka om betalning och vänta på att få skärmen eller att betala någon hundring extra och få skärmen direkt? Smart av tullverket.. Jag skulle då inte orka bråka om någon hundring och därmed vara tvungen att vänta på att få hem skärmen. Antar att det är många andra som tänker som mig.

Jag vet inte om jag vill påstå att de satt detta i system för att dra in mer pengar, men ja, i korta drag så kan det bli så. Dock har jag alltid fått leveranser innan eventuella fakturor för moms, tull, deklareringsavgifter så det torde inte fört till några problem ändå (förutom hos Posten då de gör om det hela till en postförskottsförsändelse där de vägrar leverera utan förskottsbetalning). Men dessa varukoder jag använde i min länkade post är internationella så om man blir krävd på 14% tull är det egentligen avsändarens fel som inte deklarerat korrekt.

Det kan dock röra sig om mer än någon hundralapp - det blir 14% på värdet, sedan 25% moms på det hela. En hundralapp extra stämmer väl om varuvärdet är runt 600 kronor?

Skrivet av huttala:

Kanske är så det är för mig, men för mig stod det speciferat "Tull + moms", å andra sidan räknade jag ut att det blev totalt 26% av inköpspriset jag fick betala i "tull + moms" så jag vet inte riktigt vad det är jag betalat, för om tullen ligger på 14% eller vad jag läste tidigare så bör det ju inte stämma då momsen ligger på 25%(?).

Saxar det fedex skrev till mig på sms(detta är alltså för 3st skärmar från Dream-seller):

1526,- låter rätt mycket för tre skärmar. Betalade mycket mindre själv (dock endast för två) men om du räknat ut det till 26% är det säkerligen bara momsen pluss en hundralapp eller så för FedEx's behandling.

Förövrigt håller jag med, vissa transportörers fakturaredovisning för detta suger verkligen.

Visa signatur

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Antar att det bara är att bestämma sig vilken av alla dessa modeller man ska beställa nu också, och från vem!

Permalänk
Medlem

Min Qnix har kommit idag med FedEx. Köptes från Dream-seller för 289 $ inkl frakt och tyckte att det var helt klart prisvärt. Har dock inte hunnit testa och moms har heller inte kommit. Det är spännande se att var det ländar.

Visa signatur

1. Jonsbo W1 M-Itx, I5 4670k, Asus z-87I PRO, Corsair Vengance PRO 2133mhz 16 Gb, EVGA GTx 750Ti, Be Quiet Straightpower 580w Gold, Corsair H80, Silverstone SOD02 slimslot DVD, Seagate Desktop SSHD ST4000DX001 64MB 4TB , Samsung 840 256GB, Benq 2410T

2. Sapphire Radeon R9 280X Vapor-X OC HDMI DP 2xDVI 3GB, AMD 8350, Asus Sabertooth 990FX, Fractal Design R5, Be-Quiet Pure Power L8 CM 630W, Noctua NH-U9B SE2, 2x8 GB Hyper X fury 1600 C10

Permalänk
Medlem
Skrivet av HasseY:

Min Qnix har kommit idag med FedEx. Köptes från Dream-seller för 289 $ inkl frakt och tyckte att det var helt klart prisvärt. Har dock inte hunnit testa och moms har heller inte kommit. Det är spännande se att var det ländar.

När beställde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

När beställde du?

13:e april. Sen tog det en dag extra innan den skickades ut för jag frågot honom om det gick sänka tullen på ngt sätt. Det är första gången för mig så jag visste inte särskilt mkt om hur alltng fungerar.

Visa signatur

1. Jonsbo W1 M-Itx, I5 4670k, Asus z-87I PRO, Corsair Vengance PRO 2133mhz 16 Gb, EVGA GTx 750Ti, Be Quiet Straightpower 580w Gold, Corsair H80, Silverstone SOD02 slimslot DVD, Seagate Desktop SSHD ST4000DX001 64MB 4TB , Samsung 840 256GB, Benq 2410T

2. Sapphire Radeon R9 280X Vapor-X OC HDMI DP 2xDVI 3GB, AMD 8350, Asus Sabertooth 990FX, Fractal Design R5, Be-Quiet Pure Power L8 CM 630W, Noctua NH-U9B SE2, 2x8 GB Hyper X fury 1600 C10

Permalänk
Medlem

Har tänkt att beställa en Crossover 27Q LED-P 27" i helgen eller början på nästa vecka

Förhoppningsvis blir det en trevlig uppgradering, sitter med en Benq G2222HDL idag.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd

tänkte köpa/lägga ett bud rätt snart, jag vill helst inte ge ut mina kontouppgifter till paypal men att ha pengar insatta på ett paypal konto(paypal är ingen bank osv) är inget alternativ.

har hört att paypal har ruttna villkor om man skall omvanda valutor så det är nog bäst att använda bankens valutaomvandlare.

Permalänk
Skrivet av anjora:

tänkte köpa/lägga ett bud rätt snart, jag vill helst inte ge ut mina kontouppgifter till paypal men att ha pengar insatta på ett paypal konto(paypal är ingen bank osv) är inget alternativ.

har hört att paypal har ruttna villkor om man skall omvanda valutor så det är nog bäst att använda bankens valutaomvandlare.

Du kan betala med ditt bankkort via PayPal - att inte våga lämna ut dina uppgifter till dem är bara paranoia IMO.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Håller med emigrating, har använt Paypal i 10 års tid utan problem. Och jag shoppar mycket på nätet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

Paypal är giganter när det kommer till betalningar på internet och ebay, tror inte man ska vara orolig för paypal. Räcker att koppla ditt bankkort till paypal så kommer ev. betalning att debitera ditt kort när de utförs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emigrating:

Du kan betala med ditt bankkort via PayPal - att inte våga lämna ut dina uppgifter till dem är bara paranoia IMO.

http://www.scmagazine.com.au/News/321584,paypal-security-hole...

kom fram till att det bästa alternativet är att omvanda med bankens valutaomvandlare och överföra till ett paypal konto högst någon timme innan man betalar, då förlorar man i värsta fall beloppet man har satt in men risken är försumbar sålänga man minimerar tiden pengarna är insatta på paypal kontot

Permalänk
Skrivet av anjora:

http://www.scmagazine.com.au/News/321584,paypal-security-hole...

kom fram till att det bästa alternativet är att omvanda med bankens valutaomvandlare och överföra till ett paypal konto högst någon timme innan man betalar, då förlorar man i värsta fall beloppet man har satt in men risken är försumbar sålänga man minimerar tiden pengarna är insatta på paypal kontot

Du gör givetvis som du vill, men jag har använt PayPal, som både köpare och säljare, sedan starten i 99 och har aldrig haft problem med dem. De fåtalet gånger jag handlat något på eBay som sedan inte kommit eller varit skadat har de varit mycket hjälpsamma. Överslagsvis vill jag tippa att jag hanterat lite drygt tre miljoner kronor genom PayPal åren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag betalade direkt med kortet gick galant.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag fick hem min Qnix 2710 idag.
Och kan inte säga annat än att DET ÄR HELT OTROLIGT att jag fick denna skärm för 1900kr.

Färgerna är som på min Eizo EV2736, glossy ytan gör att det ser 10 gånger bättre ut, jag har verkligen 0 i BLB, OCH jag sitter just nu med 100hz på skärmen.

Allt som allt så tycker jag denna skärm är bättre än min Eizo för 7500kr. Vilket är lite surt med tanke på att jag lagt ner 7500kr på en skärm jag kommer använda som sekundär skärm, men å andra sidan har jag hittat min drömskärm.

Bra färger, 100hz, 2560x1440 upplösning.. Knappt så man tror det är sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Och kan inte säga annat än att DET ÄR HELT OTROLIGT att jag fick denna skärm för 1900kr.

Färgerna är som på min Eizo EV2736, glossy ytan gör att det ser 10 gånger bättre ut, jag har verkligen 0 i BLB, OCH jag sitter just nu med 100hz på skärmen.

Allt som allt så tycker jag denna skärm är bättre än min Eizo för 7500kr. Vilket är lite surt med tanke på att jag lagt ner 7500kr på en skärm jag kommer använda som sekundär skärm, men å andra sidan har jag hittat min drömskärm.

Bilder ;), posta bilder ;). (Iofs kostade den väl 1900kr + moms, så ~ 2400kr?)

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Simcon:

Bilder ;), posta bilder ;). (Iofs kostade den väl 1900kr + moms, så ~ 2400kr?)

Ja det är sant, 2450kr blev det totalt.
Vet inte vad bilder ska ge, men tar väl en bild eller två under kvällen när det inte är ljust.

Den kalibrera rätt jävla bra också. Tog 10min med automatisk ICC kalibrering (eftersom det inte finns någon OSD).
Jämför lite med min Eizo EV2736.
EIZO överst, QNIX underst.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av huttala:

Vet inte vad bilder ska ge, men tar väl en bild eller två under kvällen när det inte är ljust.

Den kalibrera rätt jävla bra också. Tog 10min med automatisk ICC kalibrering (eftersom det inte finns någon OSD).

http://i.imgur.com/xtVngv5.png

http://i.imgur.com/QI6IJAN.png

Vad är det för program du har använt som har kalibrerat skärmen åt dig?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

http://i.imgur.com/xtVngv5.png

http://i.imgur.com/QI6IJAN.png

Har du redan fått beloppet på momsen, på samma dag skärmen kommer? Jag har inte fått något info om min än.

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av HurMycket:

Vad är det för program du har använt som har kalibrerat skärmen åt dig?

Basiccolor display 5 heter det.
Men värt att tänka på är ju att du måste ha en kalibrator för att kunna använda dig av det programmet.

Skrivet av HasseY:

Har du redan fått beloppet på momsen, på samma dag skärmen kommer? Jag har inte fått något info om min än.

Jag fick min tull + moms före jag fick hem paketet. Det var skickat med Fedex.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av huttala:

Men värt att tänka på är ju att du måste ha en kalibrator för att kunna använda dig av det programmet.

Jaha, synd. Behöver man kalibrera en Yamakasi Catleap Q270 2B om man inte håller på med bildbehandling på professionell nivå?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av HurMycket:

Jaha, synd. Behöver man kalibrera en Yamakasi Catleap Q270 2B om man inte håller på med bildbehandling på professionell nivå?

Det är ju upp till dig. Vill du ha korrekt bild eller inte.
Håller du inte på med fotoredigering skulle jag säga att det inte spelar någon större roll om du är nöjd med hur bilden ser ut.

Personligen står jag inte ut med vetskapen om att färgerna inte är exakt som de ska vara. Det förstör min upplevelse framför datorn, därför jag har alltid kalibrerade skärmar. Men det är ju upp till var och en, men en kalibrerad skärm ser nästan alltid bättre ut än en skärm som inte är det.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Det som håller mig borta från den här skärmen är just att den är glossy. Är så ljust där jag har datorn att jag måste ha nån form av antiglare annars blir skärmen en spegel.

Undrar om det är äkta 100hz eller om den frameskippar. Har ju funnits andra skärmar som går att "överklocka" men som i själva verket bara hoppar över vissa bilder.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag fick min tull + moms före jag fick hem paketet. Det var skickat med Fedex.

Säg inte tull, det gör bara nya läsare förvirrade. Det är ju bara moms och handläggningsavgift som ska tillkomma. Får man betala mer än 25% moms samt 100:- så är dem gjort fel.

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Lyckokaka:

Det som håller mig borta från den här skärmen är just att den är glossy. Är så ljust där jag har datorn att jag måste ha nån form av antiglare annars blir skärmen en spegel.

Undrar om det är äkta 100hz eller om den frameskippar. Har ju funnits andra skärmar som går att "överklocka" men som i själva verket bara hoppar över vissa bilder.

Den finns i semiglossy också. Det ska vara samma anti glare som sitter i samsungs egna PLS skärmar, Asus PLS skärm och Eizo EV2736W (också PLS).
Den kostar drygt 30$ mer, så det är bara att ta den om man är rädd för att glossy kommer blänka för mkt. I mitt fall så är det inte alls störande.

Skrivet av f@boy:

Säg inte tull, det gör bara nya läsare förvirrade. Det är ju bara moms och handläggningsavgift som ska tillkomma. Får man betala mer än 25% moms samt 100:- så är dem gjort fel.

Det står "MOMS + TULL" på smset jag fick från fedex, så då fortsätter jag säga det. Om det är rätt eller inte tänker jag inte fördjupa mig i, men det var den specen jag fick från dom så då är det den jag går efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Den finns i semiglossy också. Det ska vara samma anti glare som sitter i samsungs egna PLS skärmar, Asus PLS skärm och Eizo EV2736W (också PLS).
Den kostar drygt 30$ mer, så det är bara att ta den om man är rädd för att glossy kommer blänka för mkt. I mitt fall så är det inte alls störande.

Det står "MOMS + TULL" på smset jag fick från fedex, så då fortsätter jag säga det. Om det är rätt eller inte tänker jag inte fördjupa mig i, men det var den specen jag fick från dom så då är det den jag går efter.

Undra om de skickar det i efterskott också? Jag fick aldrig ngt SMS från FedEx, utan de bara körde hem den direkt.

Visa signatur