Installera Windows utan att boota DVD/USB

Permalänk
Medlem

Installera Windows utan att boota DVD/USB

Hej! Har ett litet dilemma då jag planerat att installera Windows 8 på skoldatorn som vi fått. Detta då jag bara har ungefär en månad kvar tills studenten samtidigt som jag funderar på att köpa ut datorn så tänkte jag att det var dags nu för att se hur pigg den egentligen kan bli.

Problemet är bara att när jag sätter i en skiva eller USB med W8 så kan jag inte boota något av dem i "Boot Menu". Alternativen USB eller CD/DVD finns inte ens och kan heller inte ändra några inställningar i Setup då det är lösenordsskyddat.

Hur löser jag detta enklast? Vill se till att det blir en "ren" installation där inte skolans dynga ligger kvar.

Permalänk
Medlem

Om du endå har funderat på att köpa datorn så kan du fråga den som bär ansvaret för datorerna i din skola, om lösenordet dvs.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du har för dator, men det brukar vara F9 eller F12 för att få upp boot-meny när du startar datorn.
Därefter bör du kunna välja att boota från usb eller dvd.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflect:

Om du endå har funderat på att köpa datorn så kan du fråga den som bär ansvaret för datorerna i din skola, om lösenordet dvs.

Jag har pratat med dem och dem skulle kunna hjälpa mig på Tisdag nästa vecka att få fram Bios passet. Dock så vore det skönt att kunna ordna detta nu under helgen om det fanns en annan metod.

Skrivet av DanTheManSwe:

Vet inte vad du har för dator, men det brukar vara F9 eller F12 för att få upp boot-meny när du startar datorn.
Därefter bör du kunna välja att boota från usb eller dvd.

Har som sagt redan fått upp boot menyn men varken USB eller CD/DVD finns med i listan.

Permalänk

Nollställ bios http://www.tech-faq.com/reset-bios-password.html

Vips inget password

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk
Medlem
Skrivet av krillekernel:

Alright, skall försöka mig på detta. Öppnade datorn och såg ett "moderkorts batteri" kopplat till en sladd som var fäst i moderkortet. Jag kopplade ur den + batteri och laddare i ungefär en min och testade sedan igen. Då hade klockan i bios nollställts men lösenordet kvarstod? Fattar inte hur det kan bli så?

Skall testa att låta batteriet vara urkopplat en längre stund och sedan testa igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Alright, skall försöka mig på detta. Öppnade datorn och såg ett "moderkorts batteri" kopplat till en sladd som var fäst i moderkortet. Jag kopplade ur den + batteri och laddare i ungefär en min och testade sedan igen. Då hade klockan i bios nollställts men lösenordet kvarstod? Fattar inte hur det kan bli så?

Skall testa att låta batteriet vara urkopplat en längre stund och sedan testa igen.

Vad har du för dator modell märkte ect? dra ut betteriet kommer inte att fungera. Om du inte skruvar upp datorn och tar bort batteriet då till moderkortet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vad har du för dator modell märkte ect? dra ut betteriet kommer inte att fungera. Om du inte skruvar upp datorn och tar bort batteriet då till moderkortet.

Dell Vostro 3300, jag har ingen laddare i, har tagit ur det stora laddbara batteriet och efter detta skruvat upp ett lock på baksidan där det finns ett klockbatteri kopplat till moderkortet som jag nu kopplat ut i ungefär 2 timmar. Har nu testat att starta igen och samma resultat som förut uppstår, klockan i bios är återställd men datorn kommer fortfarande ihåg lösenordet! Hur är det ens möjligt?!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacRyhage:

Dell Vostro 3300, jag har ingen laddare i, har tagit ur det stora laddbara batteriet och efter detta skruvat upp ett lock på baksidan där det finns ett klockbatteri kopplat till moderkortet som jag nu kopplat ut i ungefär 2 timmar. Har nu testat att starta igen och samma resultat som förut uppstår, klockan i bios är återställd men datorn kommer fortfarande ihåg lösenordet! Hur är det ens möjligt?!

http://i.imgur.com/0HPJbYT.jpg

Kolla efter om det finns ett till batteri, och spamma även startknappen efter att du har tagit ut det vanliga batteriet (alternativt båda, om det nu skulle finnas).

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Kolla efter om det finns ett till batteri, och spamma även startknappen efter att du har tagit ut det vanliga batteriet (alternativt båda, om det nu skulle finnas).

När jag kopplade ur batteriet på bilden så tryckte jag på startknappen ett antal gånger precis som du sa. Har även försökt skruva lite mer i chassit i hopp om att få lös hela baksidan så att moderkortet fullkomligt blottas men inte lyckats. Vill inte ta mig vatten över huvudet heller för den delen. Verkar som om det hårvarumässigt inte går att återställa Bios lösenordet. Fattar dock inte att urkoppling av batteriet inte kan lösa det men men..

Ingen mjukvara man kan testa för att antingen återställa Bios lösen eller formatera och installera Windows inne i Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

När jag kopplade ur batteriet på bilden så tryckte jag på startknappen ett antal gånger precis som du sa. Har även försökt skruva lite mer i chassit i hopp om att få lös hela baksidan så att moderkortet fullkomligt blottas men inte lyckats. Vill inte ta mig vatten över huvudet heller för den delen. Verkar som om det hårvarumässigt inte går att återställa Bios lösenordet. Fattar dock inte att urkoppling av batteriet inte kan lösa det men men..

Ingen mjukvara man kan testa för att antingen återställa Bios lösen eller formatera och installera Windows inne i Windows?

Sätt inte inågra batterier igen när du startar den, kör bara med sladd. Testat det?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Rekordmedlem

Om datorn är rätt konfigurerad av en kunnig tekniker så har den nog en aktiverad tpm modul, då kan du inte komma runt spärren hur du än mixtrar med att försöka resetta cmosminnet, troligen så låser de upp den om du köper ut den, men så länge den inte är din så är det inte du som bestämmer över den, men fråga de som är ansvariga.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trusted_Platform_Module

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Sätt inte inågra batterier igen när du startar den, kör bara med sladd. Testat det?

Nej har faktiskt bara testat med batteri och inte strömsladd.. svårt att se att det skall göra någon skillnad.

Skrivet av mrqaffe:

Om datorn är rätt konfigurerad av en kunnig tekniker så har den nog en aktiverad tpm modul, då kan du inte komma runt spärren hur du än mixtrar med att försöka resetta cmosminnet, troligen så låser de upp den om du köper ut den, men så länge den inte är din så är det inte du som bestämmer över den, men fråga de som är ansvariga.
https://en.wikipedia.org/wiki/Trusted_Platform_Module

Nej det verkar som om detta är fallet, får väl ha tålamod tills på tisdag. Om det nu inte är så att man som sagt kan göra en "ren" installation från Windows vill säga?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacRyhage:

Nej har faktiskt bara testat med batteri och inte strömsladd.. svårt att se att det skall göra någon skillnad.

Nej det verkar som om detta är fallet, får väl ha tålamod tills på tisdag. Om det nu inte är så att man som sagt kan göra en "ren" installation från Windows vill säga?

så du får formatera den när du inte ens äger den?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MacRyhage:

Om den är låst av tpm så behöver tpm modulen (och hårddisken i värsta fall) bytas, det är en teknik för att låsa datorer via hårdvara för att göra informationen oåtkomlig för obehöriga, det är vanligt på företagsdatorer för det innebär dels en kostnad för att få igång datorn, dessutom så är det oerhört svårt (omöjligt) att komma åt info som finns på hårddisken, så man riskerar inte att informationen stjäls om nån kommer över datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

så du får formatera den när du inte ens äger den?

Ja då det har dem inga problem med. Folk brukar köra dualboot på dessa också och om vi sedan vill tillbaka till standard är det bara att lämna in den så formaterar dem och slänger in deras "skol Windows" igen. Inga problem för dem.

Skrivet av mrqaffe:

Om den är låst av tpm så behöver tpm modulen (och hårddisken i värsta fall) bytas, det är en teknik för att låsa datorer via hårdvara för att göra informationen oåtkomlig för obehöriga, det är vanligt på företagsdatorer för det innebär dels en kostnad för att få igång datorn, dessutom så är det oerhört svårt (omöjligt) att komma åt info som finns på hårddisken, så man riskerar inte att informationen stjäls om nån kommer över datorn.

Okej okej.. får helt enkelt vänta tills dem kan hjälpa mig att ta bort alla spärrar i Bios då.

Permalänk
Rekordmedlem

Hur gör de som installerat med dualboot då? skiljer sig era datorer? tex olika modeller, ålder eller konfiguration?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur gör de som installerat med dualboot då? skiljer sig era datorer? tex olika modeller, ålder eller konfiguration?

Nej faktiskt inte.. det värsta är att jag själv kört dualboot genom både hela 1:an och 2:an men sedan lämnade jag in den till teknikerna och kört skolans Windows sedan dess. Förstår inte hur jag gjorde för att installera, måste ha gjort på samma sätt som nu då jag inte känner till något annat. Kanske har teknikerna vid någon uppdatering lagt in striktare krav i boot ordningen.

Men som sagt, får vänta tills tisdag eller om jag har tur imorgon så hjälper dem mig nog att låsa upp datorn. Tack för all er hjälp!