Fractal lovar 100% japanska kondensatorer, använder ändå CapXon och Teapo

Permalänk
Hedersmedlem

Fractal lovar 100% japanska kondensatorer, använder ändå CapXon och Teapo

Läs SweClockers artikel om kontroversen för en sammanfattning. /mod
----

Jonnyguru hittar mindre trevliga saker från våra svenska hjältar, Fractal Design: http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story&...

Kartongen lovar 100% Japansk kvalitet men inuti hittas CapXon (polymer) och Teapo (elektrolyter).

Agget presterar mycket bra överlag (ripplar mer än de bästa och tveksamt transienttest, annars kanon), men att ljuga på kartongen är inte roligt eftersom det troligen påverkar livslängden.

Vad tycker ni andra? Har de tappat byxorna eller är majoriteten Japanska kondensatorer hängslen nog?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Dåligt, men det förvånar mig inte. FD ligger lite längre ner i prisklassen mot sina konkurrenter för samma motsvarighet så de måste ju dra in på något. Riktigt dåligt dock

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Lite dåligt ja.
Men Fractal lär ju inte vara ensamma om detta tyvärr.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

'... equipped with 100% high-end Japanese ...' - Skulle ju kunna betyda att den innehåller minst 1 kondesator som är 100% Japansk. Alltså inte att 100% av kondensatorerna är Japanska, utan att vissa av dem är helt och hållet Japan-tillverkade. Men visst, det är ju dåligt att skriva sådär ändå.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag tror att deras syftning ligger på det som Zache_ här ovan nämner. Dock är det ytterst dåligt formulerat då man kan tro att alla kondensatorer ska vara Japan-tillverkade.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

'... equipped with 100% high-end Japanese ...' - Skulle ju kunna betyda att den innehåller minst 1 kondesator som är 100% Japansk. Alltså inte att 100% av kondensatorerna är Japanska, utan att vissa av dem är helt och hållet Japan-tillverkade. Men visst, det är ju dåligt att skriva sådär ändå.

Fast det står faktiskt "capacitors", dvs plural. Utlovar man 100% av flera tolkar jag det som alla.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Hur vet du att kondensatorerna inte är japanska?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Hur vet du att kondensatorerna inte är japanska?

http://www.capxongroup.com/en/about_page.aspx?catid=about&ite...

Skrivet av Staropramen:

Fast det står faktiskt "capacitors", dvs plural. Utlovar man 100% av flera tolkar jag det som alla.

Fast de utlovar inte 100% japanska kondensatorer av flera kondensatorer, utan att en del av flera kondensatorer är 100% japanska kondensatorer. Att du tolkar det till något annat än de skrivit är ju inte deras fel.

Däremot kanske de har för avsikt att vilseleda konsumenten att tro/tolka, likt du gör, att det endast är japanska kondensatorer. Det är dock inget jag tänker argumentera om...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pecill:

Hur vet du att kondensatorerna inte är japanska?

http://www.teapo.com/Web-En/index-en.aspx

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Så om man flyttar en fabrik från Kina till Japan så blir kondensatorerna denna producerar alltså helt plötsligt mycket bättre? Är det månne något speciellt med luften i Japan eller föreligger det andra faktorer?

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Snacka om att skjuta sig själv i foten..

Har du skickat ett mail till FD? Skulle vara intressant och se vad de säger om saken

Permalänk
Medlem

Texten på förpackningen misstolkas ju lätt så som ts beskriver. Tycker verkligen de sjönk på sin ärlighet här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

http://www.capxongroup.com/en/about_page.aspx?catid=about&ite...

Fast de utlovar inte 100% japanska kondensatorer av flera kondensatorer, utan att en del av flera kondensatorer är 100% japanska kondensatorer. Att du tolkar det till något annat än de skrivit är ju inte deras fel.

Däremot kanske de har för avsikt att vilseleda konsumenten att tro/tolka, likt du gör, att det endast är japanska kondensatorer. Det är dock inget jag tänker argumentera om...

Det är mycket möjligt att min tolkning är fel. Lurig är den definitivt.
Är det någon som vet om kondensatorer tillverkas i delmoment flera länder eller är dom alltid 100% kinesiska/japanska/whatever?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pecill:

Så om man flyttar en fabrik från Kina till Japan så blir kondensatorerna denna producerar alltså helt plötsligt mycket bättre? Är det månne något speciellt med luften i Japan eller föreligger det andra faktorer?

Det har egentligen inget att göra med var de är tillverkade, men bland världens bästa kondensatortillverkare är just japanska, såsom NCC (UCC), Rubycon, Panasonic, Nichicon, Elna eller Hitachi som exempel. Exakt var de har fabriker vet jag däremot inte. Deras höga kvalitet har däremot bevisats under många årtionden i verklig drift, inte bara påhittade datablad eller fantasisiffror utanpå kondensatorerna som en del kina- och taiwan-tillverkare gjort genom åren.

Det finns inget annat sätt att tolka 100% japanska kondensatorer än att alla kondensatorer ska vara från sådana tillverkare. Det finns inga del-japanska kondensatorer. Antingen är de från en pålitlig japanska tillverkare eller inte.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MultiMan:

Det har egentligen inget att göra med var de är tillverkade, men bland världens bästa kondensatortillverkare är just japanska, såsom NCC, Rubycon, Panasonic, Nichicon, Elna eller Hitachi som exempel. Exakt var de har fabriker vet jag däremot inte. Deras höga kvalitet har däremot bevisats under många årtionden i verklig drift, inte bara påhittade datablad eller fantasisiffror utanpå kondensatorerna som en del kina- och taiwan-tillverkare gjort genom åren.

Det finns inget annat sätt att tolka 100% japanska kondensatorer än att alla kondensatorer ska vara från sådana tillverkare. Det finns inga del-japanska kondensatorer. Antingen är de från en pålitlig japanska tillverkare eller inte.

Men "... equipped with 100% high-end Japanese ..." skulle ju kunna betyda "bestyckade med hundraprocentigt högklassiga japanska kondensatorer", alltså att det finns japanska kondningar i PSU:n och att dessa är inte 50, inte 80 utan 100 % högklassiga.

Dock ett fult sätt att marknadsföra om det är så.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Fast det står faktiskt "capacitors", dvs plural. Utlovar man 100% av flera tolkar jag det som alla.

Jao men på grund av tvetydigheten kan det fortfarande ses som falsk marknadsföring. Det handlar mer om när en konsument blir lurad av reklamen än när den tekniskt sett inte är fel.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zache_:

'... equipped with 100% high-end Japanese ...' - Skulle ju kunna betyda att den innehåller minst 1 kondesator som är 100% Japansk. Alltså inte att 100% av kondensatorerna är Japanska, utan att vissa av dem är helt och hållet Japan-tillverkade. Men visst, det är ju dåligt att skriva sådär ändå.

Den texten är isf. gjort för att man ska missuppfatta den. Tycker det ska räknas som vilseledande marknadsföring.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Trist när företag gör såhär, blir allt mer vanligt tycker jag. Kanske en tolkningsfråga men ändå trist.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av THEBADGUY:

Lite dåligt ja.
Men Fractal lär ju inte vara ensamma om detta tyvärr.

Har du några exempel?

Jag har tidigare skrivit om att Corsair börjat blanda, men då enbart polymerkondensatorer (troligen bättre kvalitet än normalt på icke-japanska). Som jag minns det har dock Corsair då tagit bort 100% japanska-märkningen, men kan minnas fel. Detta är första gången jag kan minnas att det även fuskas med elektrolytkondensatorer, iaf bland de kända tillverkarna.

Edit: Eller vänta, 1200i kan möjligen haft icke-japanska elektrolyter vid de modulära utgångarna. Hursomhelst är det bara Corsair bland de stora som jag minns börjat fuska, men med tanke på deras kvalitetsnedgång överlag förvånar det inte.

Skrivet av Dassh:

Snacka om att skjuta sig själv i foten..

Har du skickat ett mail till FD? Skulle vara intressant och se vad de säger om saken

De är säkert ute och demonstrerar i god svensk anda idag men borde väl skicka några rader eller skriva i deras butikstråd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Och där så sjönk Fractal Design jävligt långt ner på min lista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Den texten är isf. gjort för att man ska missuppfatta den. Tycker det ska räknas som vilseledande marknadsföring.

Precis. Det hade ju inte varit första gången som ett företag använder sig av vilseledande marknadsföring, eller hur?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag har just ett fractal design newton r3. Det här var ganska chockerande nyheter. Jag känner mig lurad av företaget. när jag läste på förpackningen så trodde jag att det var högpresterande japanska komponenter i den.
Det här är falskmarknadsföring vilket är olagligt. Det är skamligt att ett företag gör så här.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ultra94:

Jag har just ett fractal design newton r3. Det här var ganska chockerande nyheter. Jag känner mig lurad av företaget. när jag läste på förpackningen så trodde jag att det var högpresterande japanska komponenter i den.
Det här är falskmarknadsföring vilket är olagligt. Det är skamligt att ett företag gör så här.

Det kan ju vara ett olycksfall i arbetet på en enstaka serie, men då har du ju en utmärkt anledning att fråga Fractal direkt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MultiMan:

....................eller skriva i deras butikstråd.

Låter som en bra ide.

Skrivet av MultiMan:

Det kan ju vara ett olycksfall i arbetet på en enstaka serie, men då har du ju en utmärkt anledning att fråga Fractal direkt.

Tveksamt då även andra reviews har påpekad samma problem

Från februari: www.techpowerup.com/reviews/Fractal_Design/Newton_R3_1000W/4....
Från mars: www.kitguru.net/components/power-supplies/zardon/fractal-desi...
Och testet från i förgår http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Är ALLA Japanska komponenter ALLTID bättre än de från andra länder?
Det kan ju vara en Japansk tillverkare som tillverkar i tex Taiwan, är det Japanskt eller Taiwanesiskt då?
Är en Volvo Svensk eller Kinesisk?
På de flesta datorkomponenter står det ju Made in China på, är det Kinesiskt då? eller räknas det som Japanskt om det är en Japansk ägare, eller Svenskt som Fractal Design?
Lite lurigt det där, det är väl kvaliteten som bestämmer, då kan ju 100% Japanskt vara en kvalitetsnivå, fast komponenten är tillverkad någon annan stans.
Vi har ju SVENSKA Nötköttbullar med Rumänskt Hästkött!!!
Inte farligt att äta men felmärkt, det är samma med komponenter, Japanskt men Taiwantillverkade, felmärkt, men kanske inte sammre...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AMD_PERA:

Är ALLA Japanska komponenter ALLTID bättre än de från andra länder?
Det kan ju vara en Japansk tillverkare som tillverkar i tex Taiwan, är det Japanskt eller Taiwanesiskt då?
Är en Volvo Svensk eller Kinesisk?
På de flesta datorkomponenter står det ju Made in China på, är det Kinesiskt då? eller räknas det som Japanskt om det är en Japansk ägare, eller Svenskt som Fractal Design?
Lite lurigt det där, det är väl kvaliteten som bestämmer, då kan ju 100% Japanskt vara en kvalitetsnivå, fast komponenten är tillverkad någon annan stans.
Vi har ju SVENSKA Nötköttbullar med Rumänskt Hästkött!!!
Inte farligt att äta men felmärkt, det är samma med komponenter, Japanskt men Taiwantillverkade, felmärkt, men kanske inte sammre...

Troligen inte men historien har visat att det oftast är på det sättet om vi nu jämför med Kina eller Taiwan. Det finns eller har iaf funnits amerikanska (UCC är t ex amerikanskt men helägt av NCC) och europeiska tillverkare som är rent legendariska, speciellt inom ljud.

Som jag redan skrivit kvittar det egentligen var de tillverkas så länge det är under den kvalitetsöversyn och teknologi som gör det stora japanska tillverkarna bland de bästa i världen. Inget har heller framkommit som gör att man skulle behöva tvivla på deras kvalitet, även om de nu skulle ha fabriker i Tibet.

Du är välkommen att göra en sammanställning av undantagen (att Taiwan/Kina är bättre än motsvarande Japan). Det skulle säkert vara uppskattat.

För vetgiriga finns sajten badcaps.net enbart ägnat åt kondensatorer.

Det enda historiska misstaget jag hittat är två serier Nichicon från ~15 år sedan som blev dåliga lika snabbt som de sämre märkena. Däremot massor och åter massor av Taiwan- och Kinamärken.

Fractal lovar 100% japanska men levererar något annat, det är egentligen det tråden handlar om.

Skrivet av screamin-daemon:

:cry:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Har läst på lagarna lite nu en snabbis. Och Fractal har tyvärr gjort fel.

"Krav på näringsidkarens marknadsföring
Marknadsföringen är otillåten om den är vilseledande, inte följer god marknadsföringssed och om den dessutom bedöms ha en negativ påverkan på din förmåga att fatta ett välgrundat köpbeslut. Med vilseledande marknadsföringen menas att den innehåller oklar eller oriktig information eller att näringsidkaren har utelämnat väsentlig information. "
Källa: http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/marknadsfor...

edit.Har alltid gillat FD. Tror detta kommer ändra på det. kommer iaf inte köpa deras nätagg. Men kanske chassi..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Medlem

När företag börjar ljuga om vad som finns i lådan även om det kanske inte har någon betydelse så tappar man ändå allt förtroende för dom.

Jag kommer inte köpa något märkt fractal design eller ace of sweden.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Ruskigt dåligt. Inga FD-prylar till nästa burk.

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man gång på gång blir besviken på FD.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595