Komplett står inte för skador av läckage

Permalänk
Medlem

Komplett står inte för skador av läckage

Det är så att min vattenkylare(kit) som jag köpt på komplett har gått sönder och jag har garanti kvar på det.

Det läckte ut vatten i burken allt klara sig förutom grafikkortet jag har skickat in det på analys till webbhallen men dom kan inte ersätta det pga att jag köpt kylaren på komplett.

Så jag kontakta komplett och dom säger att dom inte kan stå för övriga komponenter som blivit skadade av deras produkt.
Detta är sjukt så jag har ingen rätt eller någon lag på min sida som kan hjälpa mig att få mitt grafikkort ersatt?

Glömde nämna att jag har en väl betald hemförsäkring om det hjälper

Det är ett asus gtx 580 som kostar 4450 kr nytt och vill inte gå miste om det, så om nån har varit med om liknade eller vet vad man ska gå till väga skulle jag vara djupt tacksam.

Mvh Marcus Gomes

Visa signatur

Cpu: Intel i7 7700k @5.15 ghz. Gpu:Asus Strix Gtx 1080Ti

Permalänk
Medlem

Tror jag läst om andra som sagt at Corsair har stått för läckageskador

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tror jag läst om andra som sagt at Corsair har stått för läckageskador

CoolIT ECO A.L.C det är vad min heter ska jag kontakta dom eller ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Liknade problem, samma kylare. Kanske kan hitta några svar där

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att kontakta dom och höra vad som säger. Det är ju faktiskt deras felaktiga vara som har haft sönder ditt grafikkort.

Permalänk
Medlem

När jag stod i kvalet mellan luft och sluten vattenkylare så kollade jag upp med inet med flera och
alla sa likadant om den slutna vattenkylaren börjar läcka och skada övriga komponenter så står dom
inte för dessa utan enbart kylaren under garanti tiden.

Därför så skicka jag tillbaka Corsair H100 och satt i Noctua NH-D14 2011 med pvm fläktar.

Så kan ge samma tips som ovan och kontakta Corsair och se om dom hjälper dig annars är
det nog kört.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Har du drulle på hemförsäkringen så kan täcker detta upp men självrisken på min
är 1200 kr + att dom räknar av värdet efter ålder så lär inte bli mycket över ska erkännas.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det är väl bara att kontakta dom och höra vad som säger. Det är ju faktiskt deras felaktiga vara som har haft sönder ditt grafikkort.

Ska höra med dom

Skrivet av Relive:

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Liknade problem, samma kylare. Kanske kan hitta några svar där

Sitter och tittar på det tack.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hemsida till företaget med kontaktuppgifter.

http://www.coolitsystems.com/index.php/company/contact-us.htm...

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Aceor:

Det är så att min vattenkylare(kit) som jag köpt på komplett har gått sönder och jag har garanti kvar på det.

Det läckte ut vatten i burken allt klara sig förutom grafikkortet jag har skickat in det på analys till webbhallen men dom kan inte ersätta det pga att jag köpt kylaren på komplett.

Så jag kontakta komplett och dom säger att dom inte kan stå för övriga komponenter som blivit skadade av deras produkt.
Detta är sjukt så jag har ingen rätt eller någon lag på min sida som kan hjälpa mig att få mitt grafikkort ersatt?

Glömde nämna att jag har en väl betald hemförsäkring om det hjälper

Det är ett asus gtx 580 som kostar 4450 kr nytt och vill inte gå miste om det, så om nån har varit med om liknade eller vet vad man ska gå till väga skulle jag vara djupt tacksam.

Mvh Marcus Gomes

Det är risken med vattenkylare. Du kommer troligen inte få ersättning för något förutom kylaren.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

"Många" som haft problem med den kylaren om man söker på Google.

Permalänk

Ofta kan du begära skadestånd av tillverkaren till kylaren, om den inte håller tätt

Permalänk
Medlem

Har kontaktat hemförsäkringen och dom kommer stå för för skadan på grafikkortet gud vad glad jag blev tack allihopa för hjälpen, är det nånstans man ska vända sig för problem så är det sweclockers =P

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Ofta kan du begära skadestånd av tillverkaren till kylaren, om den inte håller tätt

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

"Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet."

Så visst ska du kunna få skadestånd av säljaren för detta enligt konsumentköplagen.

Skrivet av Aceor:

Har kontaktat hemförsäkringen och dom kommer stå för för skadan på grafikkortet gud vad glad jag blev tack allihopa för hjälpen, är det nånstans man ska vända sig för problem så är det sweclockers =P

Vad bra, synd att du förmodligen åker på en självrisk bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aceor:

Skönt att det löste sig! Åkte du på någon självrisk?

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoXeR123:

Skönt att det löste sig! Åkte du på någon självrisk?

Satt och prata med en trevlig tjej och dom kommer stå för lagning eller ersättning av nytt beroende på vad som är billigast efter det så bröts samtalet och väntar på att hon ska ringa så vet inget om självrisken än.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

"Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet."

Så visst ska du kunna få skadestånd av säljaren för detta enligt konsumentköplagen.

Vad bra, synd att du förmodligen åker på en självrisk bara.

hellre det än ingenting alls

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divil:

Detta tycker jag också låter som självklart att TS ska få ersättning för grafikkortet.

TS, vad säger komplett om du skriver detta till dem?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

https://lagen.nu/1990:932#P31S1

Låt inte Komplett smita från sitt ansvar. Du skall inte behöva betala ett öre (inte ens en självrisk) såvida du inte orsakat skadan själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är risken med vattenkylare. Du kommer troligen inte få ersättning för något förutom kylaren.

Var en medlem här får ett par år sen som fick ersättning för mobo, cpu och vill jag minnas även gpu på grund av en vattenläcka i ett kylpaket från Corsair. Kan inte hitta tråden tyvärr så du blir utan källa! Sen kan naturligtvis garanti ändras med nya produkter och i detta fall gällde det ju även en annan tillverkare, men TS kan ha en chans.

edit: Eftersom det pratas mycket om försäkring här i tråden så vill jag bara förtydliga att i exemplet jag angav var det Corsair som ersatte den skadade hårdvaran åt kunden, han fick även lite bättre hårdvara som plåster på såren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Detta tycker jag också låter som självklart att TS ska få ersättning för grafikkortet.

TS, vad säger komplett om du skriver detta till dem?

Detta är vad dom säger: Tyvärr har vi ingen möjlig att ersätta eventuella skador på kringsutrustning som eventuellt har blivit påverkat av läckage.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så vad tycker ni ska jag skita i hemförsäkringen ? och mosa på coolIt och komplett ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

https://lagen.nu/1990:932#P31S1

Låt inte Komplett smita från sitt ansvar. Du skall inte behöva betala ett öre (inte ens en självrisk) såvida du inte orsakat skadan själv.

Nej satt och titta på film. boom hörde en liten smäll trodde det var grannen i lägenheten sen kände jag en enormt äcklig lukt kände att det kom från datorn.
Slängde mig till datorns backsida "bokstavligen" rykte ur sladden och slog av knappen. Efter en stunds gråtande såg jag att läckan kom från delen man sätter på cpun det var en spricka i den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aceor:

Så vad tycker ni ska jag skita i hemförsäkringen ? och mosa på coolIt och komplett ?

Börja med att hänvisa Komplett till lagtexten. Bråkar de fortfarande efter det, be din lokala konsumentvägledare kontakta dem. Hjälper inte det, anmäl till ARN.

Bara för att klargöra - de har alltså godkänt reklamationen på kylaren (=medgivit att det inte var du som orsakade felet)?

Edit: Tillägg: Det är Komplett, inte CoolIT, du skall vända dig till, då det är de som du har ett (köpe)avtal med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aceor:

Ha alla dörrar öppna, Hemförsäkringen har sagt att det löser sig så ha det som sista utväg. Som det har nämnts tidigare så tycker jag att du ska trycka på coolit och komplett. Hur coolit och komplett hanterar sitt ärende sinsemellan ska inte drabba dig som konsument som har köpt en trasig vara.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Börja med att hänvisa Komplett till lagtexten. Bråkar de fortfarande efter det, be din lokala konsumentvägledare kontakta dem. Hjälper inte det, anmäl till ARN.

Bara för att klargöra - de har alltså godkänt reklamationen på kylaren (=medgivit att det inte var du som orsakade felet)?

Nej jag har inte skickat in den eftersom dom inte står för andra delar i datorn jag vet att det inte är mitt fel är ju en f-ing spricka i den.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av kerbo:

Var en medlem här får ett par år sen som fick ersättning för mobo, cpu och vill jag minnas även gpu på grund av en vattenläcka i ett kylpaket från Corsair. Kan inte hitta tråden tyvärr så du blir utan källa! Sen kan naturligtvis garanti ändras med nya produkter och i detta fall gällde det ju även en annan tillverkare, men TS kan ha en chans.

edit: Eftersom det pratas mycket om försäkring här i tråden så vill jag bara förtydliga att i exemplet jag angav var det Corsair som ersatte den skadade hårdvaran åt kunden, han fick även lite bättre hårdvara som plåster på såren.

Absolut och jag har sett även den tråden.
Sedan var det även en person i slutet av 2012 som Inte fick ersättning från corsair på samma grej. (Även här saknar jag källa).

Nu äger dock TS en kylare av ett betydligt mindre bolag. Det är extremt sällan någon täcker dessa skador och det Corsair gjorde var snarare ett undantag än en regel.

Där av säger jag:
Extremt osannolikt att Ts får ersättning från komplett på ett Grafikkort köp från annan butik.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aceor:

Nej jag har inte skickat in den eftersom dom inte står för andra delar i datorn jag vet att det inte är mitt fel är ju en f-ing spricka i den.

Börja då med att göra detta (fota/dokumentera noga innan du lämnar ifrån dig varan, kan komma till nytta vid eventuell tvist) då en godkänd reklamation torde vara en förutsättning för att kunna kräva skadestånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Börja då med att göra detta (fota/dokumentera noga innan du lämnar ifrån dig varan, kan komma till nytta vid eventuell tvist) då en godkänd reklamation torde vara en förutsättning för att kunna kräva skadestånd.

Okej ska göra det och har kontaktat coolIt med. Återkommer med mera information.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aceor:

Kom ihåg att det är stor skillnad på att ha rätt och att få rätt. Även om du nu har rätt så kommer Komplett inte frivilligt att ersätta dig i den här frågan utan du får driva på det själv. Jag har själv råkat ut för deras godtyckliga hantering av ett reklamationsärenden där de hade fel, vilket ARN också påvisade över ett år senare. Orkar du inte driva igenom det, så ta det på självrisken.

Tycker bara det är så förbannat tråkigt att företag inte har högre lagefterlevnad så fort det handlar om pengar.