ASUS använder Intel Graphics istället för Nvidia

Permalänk
Medlem

ASUS använder Intel Graphics istället för Nvidia

Hejsan,
Jag köpte en ASUS N56VZ för ungefär en månad sedan. Den kom med Windows 8 och jag valde att ominstallera den till W7 istället.
Efter det så har jag nu problem när jag skall starta olika spel pga grafikkortet.
Har ominstallera drivrutinerna ett ex antal gånger, har varit inne under Nvidias kontrollpanel och ställt in att datorn skall använda Nvidia kortet istället för Intel's.
När jag försöker starta t.ex. League of Legends så säger den:
"An unknown directX error has occurred PLease make sure your video card supports shader model 2.0 and that it is using drivers from the manufacture."

Läst om det på nätet och det tyder på att den använder sig utav Intel's grafikkort, eller att grafikkortet inte klarar av grafiken i spelet rättare sagt.

Har laddat ner drivrutinerna ifrån ASUS hemsida, installerat de som finns på den skiva man får till datorn.
Varit inne i BIOS och försökt ändra att den skall använda NVIDIA, men hittar inte att man kan ändra det.

Någon som har något tips? Allt emottages. Det är första gången jag har en Laptop, alltid kört stationärt förut.

Uppgifter om datorn:

CPU: I7 2.4ghz
Minne: 8GB
HDD: 750GB
Grafikkort: Nvidia GeForce GT 650 M / Intel HD Graphics 4000

Tack på förhand,

//Mus3n

Permalänk
Medlem

Installera drivrutinerna från Nvidias webbsida för bärbara datorer:
http://www.geforce.com/drivers/results/59707

Permalänk
Medlem

Tack superlight, även den har jag testat att laddat ner och installera. Men ingen skillnad.
Kan även lägga till att kör jag med HDMI sladd mellan datorn och skärmen så fungerar det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mus3n:

Tack superlight, även den har jag testat att laddat ner och installera. Men ingen skillnad.
Kan även lägga till att kör jag med HDMI sladd mellan datorn och skärmen så fungerar det..

Koppla in laddsladden i datorn.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Där är ingen extra knapp på datorn för typ prestanda på/av?
Polaren har en FN-knapp på nån av siffrorna för att växla mellan grafikkorten.

Permalänk
Medlem

LemonIllusion: Den är alltid i
Biorrith: bra tips, men nej.. "/

Permalänk
Medlem

Testa installera DirectX 9 redistributable (tror den heter så) ifall du skulle ha en ofullständig directx-installation.

Ett Intel HD Graphics 2500/3000/3500 borde vara tillräckligt för att spela LoL med hyffsad FPS. Så tror ditt felmeddelalde härstammar någon annanstans ifrån.

Permalänk
Medlem

En dålig windows installation kan man ju också gissa på.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Testa installera DirectX 9 redistributable (tror den heter så) ifall du skulle ha en ofullständig directx-installation.

Ett Intel HD Graphics 2500/3000/3500 borde vara tillräckligt för att spela LoL med hyffsad FPS. Så tror ditt felmeddelalde härstammar någon annanstans ifrån.

Testade detta, men det ville sig inte ändå ! Något mer tips ? (:

Permalänk
Medlem

Testa att när du startar t.ex. lol att högerklicka på själva ikonen. Sedan ska det finnas något i stil med "kör med" eller något liknande och där väljer du ditt nvidia kort.

Hade själv en laptop förut och kommer ihåg att även om jag ställde in i Nvidia control panel att den skulle använda nvidia kortet istället för HD graphics i vissa spel så använde den HD Graphics. Jag löste detta genom att högerklicka som jag beskrev ovan ;).

Hoppas det fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goffen:

Testa att när du startar t.ex. lol att högerklicka på själva ikonen. Sedan ska det finnas något i stil med "kör med" eller något liknande och där väljer du ditt nvidia kort.

Hade själv en laptop förut och kommer ihåg att även om jag ställde in i Nvidia control panel att den skulle använda nvidia kortet istället för HD graphics i vissa spel så använde den HD Graphics. Jag löste detta genom att högerklicka som jag beskrev ovan ;).

Hoppas det fungerar

Testade även detta, men den ville sig inte nu heller. Det blir samma fel igen.
"An unknown directX error has occurred. Please make sure your video card supports shader model 2.0 and that is using drivers from the manufacture"

Antar väl att det snart får en ominstallation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mus3n:

Antar väl att det snart får en ominstallation.

Återgå då till Windows 8, för det är där troligtvis problemet ligger...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem

har du ställt in i nvidia controlpanelen att spelet alltid ska använda nvidia kortet istället för intel kortet (eller låta system automatiskt välja)?

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem

Allting löste sig efter en ominstallation till W8 igen.. Vet inte om det var något med W7 installationen som blev galet, eller vad.. Aja!
Tack i alla fall allihop