Avtal med Telia - Fel pris (avtalsbrott?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Att 299:-/månad skulle vara ett förhållandevis normalt pris för 100/100 stämmer ju inte, det är faktiskt ingen av leverantörerna på Bredbandswebben som levererar 100/100 till det priset i Kalmar...

Men vi kanske kan enas om att 299:-/månad inte är ett uppseendeväckande lågt pris?

Permalänk
Medlem

Du har alltså beställt via 3:e part som lämnat fel pris och sen tycker du att det är Telias fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Du har alltså beställt via 3:e part som lämnat fel pris och sen tycker du att det är Telias fel?

Nej det är Telia som äger och har hand om Bredbandswebben.se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Nej det är Telia som äger och har hand om Bredbandswebben.se.

Skickades från m.sweclockers.com

Isåfall tycker man ju bara det borde vara för dom att ta smällen och ge ut abbonemanget för annonserat pris, iaf tills bindningstiden löper ut.. har dom 12mån bindningstid istället för kortare.. då har dom ju skapat sig ett problem

Sedan när dom upptäcker felet får dom väl ordna priset på sin internet sida.
Borde väl inte ha tagit mer än några timmar max en dag att upptäcka felet. Kan väl inte förlorat så fasligt mycket på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Du har alltså beställt via 3:e part som lämnat fel pris och sen tycker du att det är Telias fel?

Låt säga de är tredje part. Om de har fått mandat dvs de har blanket att beställa Telias tjänster så spelar det väl ingen roll? För om vi ska följa ditt resonemang så borde alla företag ha tredje part försäljare så behöver inget företag ta ansvar.

EX) Man måste kunna lita på återförsäljare tex, MediaMarkt att de prisätter efter vad Sony säljer sina produkter för.

EX) Phonehouse som säljer mobiler och abonnemang från Telia. De har blanketer och allt för att ingå avtal med Telia. Då ska Telia kunna komma efter att man fått telefonen och man har börjat ringa etc och säga att du ska betala högre pris när de redan godkänt avtalet på 1 år? Phone house har mandat att sälja Telias produkter och tjänster.

Men i detta fall så är det Telia som äger sidan och prissättning har varit fel tydligen. 299kr är inte uppenbart fel för 100Mbit för det finns 100Mbit bredband från bredbandsbolaget för 199kr och Comhem har för 199-250kr för 100Mbit.

Dessutom finns det kampanjer ofta bland olika företag som gör att man säljer billigare ibland produkter och tjänster.

När Telia ringde upp kunden så sa de 299kr är inte rätt pris. Telia vet nu om att det står 299kr på sidan men ändrar inte det direkt? Varför om det är fel pris?

Telia kan ändra avtal och vilkor men kunden får inte göra det. Så är det med Telia när man flyttar och de kan inte erbjuda samma tjänster. Men man måste betala samma pris eller högre vid flytt. Så det är allmänt känt att storföretag nyttjar sin position för att trycka ner enskilda. Detta kan enbart göras för när man läser i denna forum del "Avtal med Telia - Fel pris (avtalsbrott?) " ser man hur vissa ställer sig till ärrendet.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Stå på dig och säg att du vill prata med någon chef. brukar lösa sig då.

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Medlem

Om du ingått i ett bindande avtal så gäller det avtalet oavsett om dom har rätt att ändra priset eller ej. Tänk dig tvärtom, du tecknar till ett högre pris och sen dagen därpå så sänker dom priset. Då ska du ha rätt till det lägre priset. Så om dom inte ens ändrat på bredbandswebben, då får de faktiskt stå sitt kast att dom inte ändrar det på direkten faktiskt. Kontakta konsumentvägledare, för du har faktiskt köpt en produkt/tjänst av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meastro:

Om du ingått i ett bindande avtal så gäller det avtalet oavsett om dom har rätt att ändra priset eller ej. Tänk dig tvärtom, du tecknar till ett högre pris och sen dagen därpå så sänker dom priset. Då ska du ha rätt till det lägre priset. Så om dom inte ens ändrat på bredbandswebben, då får de faktiskt stå sitt kast att dom inte ändrar det på direkten faktiskt. Kontakta konsumentvägledare, för du har faktiskt köpt en produkt/tjänst av dem.

Bundet avtal gäller bara för konsumenten, inte tjänsteleverantören.
Förbindelsen består i att betala X antal kronor i Y antal månader, för att erhålla priset X.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafiel:

EX) Phonehouse som säljer mobiler och abonnemang från Telia. De har blanketer och allt för att ingå avtal med Telia. Då ska Telia kunna komma efter att man fått telefonen och man har börjat ringa etc och säga att du ska betala högre pris när de redan godkänt avtalet på 1 år? Phone house har mandat att sälja Telias produkter och tjänster.

Om phonehouse kränger en lur eller kombination av telefon och abonnemang till annat pris än telia låter dem göra så kan du ge dig på att telia kommer riva öronen av phonehouse. Endera genom att häva kundens avtal eller låta phonehouse stå för diffen. Alla ÅF har spelrum att leka med, om det t.ex. är en familj, flera lurar, eller dyra extratjänster så kan de fippla lite med priserna, men om det går utanför telias ramar är det inte giltigt, hur man än vill att det ska vara så.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Som en liten fristående notis.

ALLA avtal kan hävas (brytas), när som helst, hur som helst och vilken anledning som helst.
Det finns några format där det inte går hur som helst, men där finns t.ex. jordabalken som skydd för bostäder, LAS för anställningsavtal, eller när man har en hantverkare som renoverar badrum o.s.v.

Viktiga avtal, t.ex. NDA (som jag skrivit på när jag jobbade på Telia t.ex.) där jag kan bli skadeståndsskyldig om jag yppar detaljer om ärenden jag arbetade med, hur vissa system fungerar eller liknande. Dessa kan inte brytas, för att de är formulerade på det sättet. Nåväl, de kan brytas genom att jag får betala en halv mille eller nåt sånt, per punkt jag bryter mot och gånger antalet tillfällen

Men vanliga konsumentavtal gällande tjänster eller produkter kan alltid hävas, av båda parter.
(det som kallas slutfaktura, när du bryter ett bundet avtal i förväg och får restkostnaden i klump)

Den punkten som kan vara aktuell är om orsaken till hävningen faller inom ramarna för avtalslagen eller om det är ett avtalsbrott där den part som inte hävde avtalet har rätt till skadestånd.
Men man kommer aldrig ifrån att avtalet är hävt, som i detta fall. Det spelar ingen roll om det står 99 öre per månad på avtalet, orderbekräftelsen, kvittot, fakturan, servetten, skrivet på handleden...
Ett avtal kan hävas, av båda parter! (med olika följder)

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Nej det är Telia som äger och har hand om Bredbandswebben.se.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det är det inte

Du har tecknat avtal med Teliasonera Sverige AB
Bredbandswebben ägs av Teliasonera operator business (ägs av Teliasonera AB)

Bara för att de börjar på samma namn, så är det juridiskt två olika bolag.
Org.nr. 556430-0142 resp. 556103-4249 (doh, klantade mig, nu har jag korrigerat org.nr)

Telia har ett 20-tal olika bolag bara i Sverige för de olika tjänsterna de har till privatpersoner och företag, det finns t.o.m. ett fristående bolag som enbart pysslar med juridiska prylar. Som t.ex. de allmänna villkoren för mobilkunderna etc.

Men jag kan förstå frustrationen när man tror man får priset X på sin uppkoppling som sen blir nåt helt annat.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Varför ringer du inte dem andra ISP's och kollar vilket pris dem kan ge dig, meddela att telia kör för 299kr så kanske du får något bättre än ursprungspriset

Sitter själv nu kollar om man ska ingå avtal med telia för öppet nät för vårt brf men är osäker då man binds till 12 år med dem. Priserna är inte lockande heller mot comhem som vi har nu, jag kör student 200mbit för 250kr.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Varför ringer du inte dem andra ISP's och kollar vilket pris dem kan ge dig, meddela att telia kör för 299kr så kanske du får något bättre än ursprungspriset

Sitter själv nu kollar om man ska ingå avtal med telia för öppet nät för vårt brf men är osäker då man binds till 12 år med dem. Priserna är inte lockande heller mot comhem som vi har nu, jag kör student 200mbit för 250kr.

Dyrt. Jag har 100/100 för 99kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafiel:

EX) Phonehouse som säljer mobiler och abonnemang från Telia. De har blanketer och allt för att ingå avtal med Telia. Då ska Telia kunna komma efter att man fått telefonen och man har börjat ringa etc och säga att du ska betala högre pris när de redan godkänt avtalet på 1 år? Phone house har mandat att sälja Telias produkter och tjänster.

I detta exempel så är det fortfarande avtalsparten man har avtal med. Det är inte Phone House(556107-3841) som man tecknar avtal med. Phone House är enbart en förmedlare utav produkten, i detta fall ett abonnemang som ger tillgång till mobil kommunikation. Beroende på vad som gäller telefonen så kan de också vara förmedlare utav den, men de kan lika gärna vara en återförsäljare utav telefonen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Damir2d:

Varför ringer du inte dem andra ISP's och kollar vilket pris dem kan ge dig, meddela att telia kör för 299kr så kanske du får något bättre än ursprungspriset

Sitter själv nu kollar om man ska ingå avtal med telia för öppet nät för vårt brf men är osäker då man binds till 12 år med dem. Priserna är inte lockande heller mot comhem som vi har nu, jag kör student 200mbit för 250kr.

12 år? Låter väldigt länge att binda upp sig och otroligt mycket kan hända på den tiden så hoppas det är någon annan stor fördel med att ta det för att ens fundera på alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

12 år? Låter väldigt länge att binda upp sig och otroligt mycket kan hända på den tiden så hoppas det är någon annan stor fördel med att ta det för att ens fundera på alternativet.

Är ganska säker på att han menade 12 månader.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Är ganska säker på att han menade 12 månader.

Hade det varit som privatperson absolut, men jag tolkar det i alla fall som att han pratade om att dra in fiber till deras brf (BostadsRättsFörening) via/med hjälp av Telia och då är det kanske andra bindningstider det rör sig om framför allt om man inte ska betala hela kostnaden för att dra in fiber själv?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HCP:

Som en liten fristående notis.

ALLA avtal kan hävas (brytas), när som helst, hur som helst och vilken anledning som helst.
Det finns några format där det inte går hur som helst, men där finns t.ex. jordabalken som skydd för bostäder, LAS för anställningsavtal, eller när man har en hantverkare som renoverar badrum o.s.v.

Viktiga avtal, t.ex. NDA (som jag skrivit på när jag jobbade på Telia t.ex.) där jag kan bli skadeståndsskyldig om jag yppar detaljer om ärenden jag arbetade med, hur vissa system fungerar eller liknande. Dessa kan inte brytas, för att de är formulerade på det sättet. Nåväl, de kan brytas genom att jag får betala en halv mille eller nåt sånt, per punkt jag bryter mot och gånger antalet tillfällen

Men vanliga konsumentavtal gällande tjänster eller produkter kan alltid hävas, av båda parter.
(det som kallas slutfaktura, när du bryter ett bundet avtal i förväg och får restkostnaden i klump)

Den punkten som kan vara aktuell är om orsaken till hävningen faller inom ramarna för avtalslagen eller om det är ett avtalsbrott där den part som inte hävde avtalet har rätt till skadestånd.
Men man kommer aldrig ifrån att avtalet är hävt, som i detta fall. Det spelar ingen roll om det står 99 öre per månad på avtalet, orderbekräftelsen, kvittot, fakturan, servetten, skrivet på handleden...
Ett avtal kan hävas, av båda parter! (med olika följder)

Du pratar om avtal mellan två företag eller liknande ekonomiska entiteter. Avtal mellan företag och person är mycket mer noggrant reglerat i lag. Tex så haltar ditt avtal om NDA. Din arbetsgivare kan teckna ett avtal om NDA med annan företagspart, men kan inte teckna ett avtal om NDA med dig. Det är många företag som försöker, inkl. det som jag jobbar för, men det är helt onödigt. NDA är redan reglerat i diverse arbetsrättslagar och kollektivavtal. Säger arbetsgivaren till dig att hålla käften så måste du göra det oavsett avtal, i annat fall är du inte lojal med din arbetsgivare. Följderna för att vara ilojal mot sin arbetsgivare är noga föreskrivna i lag, och det rör sig inte om miljoner i skadestånd.

När en privatperson köper en tjänst ev ett företag anses ett avtal vara slutet senast när tjänsten levereras. Om jag tolkar informationen som lämnats här rätt så finns det alltså ett avtal mellan TS och Telia i detta fallet om att få levererat 100/100 bredband i 12 månader till priset 299kr/månad. Antagandet styrks av att Telia vill säga upp det gamla avtalet och erbjuda ett nytt med rätt pris. Hur kan man säga upp ett avtal som inte finns?

Det är klart att Telia kan ge blanka fan i det och stänga av tjänsten utan att det blir särskilt mycket påföljd av det, men det är likaväl fel. Jag är glad att detta har kommit till min kännedom så att jag kan hålla mig ifrån Telia i framtiden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Varför ringer du inte dem andra ISP's och kollar vilket pris dem kan ge dig, meddela att telia kör för 299kr så kanske du får något bättre än ursprungspriset

Sitter själv nu kollar om man ska ingå avtal med telia för öppet nät för vårt brf men är osäker då man binds till 12 år med dem. Priserna är inte lockande heller mot comhem som vi har nu, jag kör student 200mbit för 250kr.

12 år är väldigt långt tid!
Telia verkar inte måna om sina kunder eller rykte. Ni bör jämnföra med andra bolag som Bredbandsbolaget, Bahnhof, Ownit etc.
Telia verkar sämre och sämre.

Min kompis flyttade från ett Telia hus där det fanns deras fiber. Han täcknande 100Mbit bredband och Kanal Stor utbudet. 588kr/månad i 2 år. Han flyttade till en Bredbandshus istället och telias snabba tjänster gick inte få för det var kopparledningarna som gällde. Han sa det går bra, erbjud mig det snabbaste internet och de kanaler ni kan erbjuda som jag hade innan genom koppar så betalar jag samma 588kr/mån.

Det de kunde erbjuda var alla kanaler han hade innan samt 30Mbit/s. Han sa låter okej för jag vet det gpr ej få samma hastighter som genom fiber.

Då säger Telia!
Då får du betala 698kr om du ska ha samma pris som står i avtalet så får du nöja dig med 2Mbit. Om han skulle ha 8Mbit skulle han betala 60kr mer i månaden.

Alltså de går ner från 100Mbit till 2Mbit.
Alla fattar att man inte kan få samma hastighter men att de ska erbjuda så nära som möjligt som står i avtalet från början borde vara sunt förnuft. I detta falet 30/Mbit hastighten. Men nej han får 2Mbit om inte han betalar mer.

Bedrövligt! Han sa upp abonemnnaget och tecknade hos annan leverantör istället efter att bindningstiden gick ut.
Han var nöjd med deras tjänster och sa 30Mbit är lugnt och skulle fortsat vara trogen kund men efter allt tjafs så lämnande han telia av princip.

Antar att det är så man får trogna kunder som Telia beter sig.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafiel:

Rätt mig ifall jag inte förstått rätt:

1. Avtal tecknas på 2 år.
2. Person flyttar ut.
3. Person flyttar in på en adress där leverantören i punkt 1 ej kan leverera samma produkt(er) som tidigare.
4. Person vill ha samma/lägre pris än som i punkt 1 trots att förutsättningarna ändrats för punkt 1 pga punkt 2+3?

Om jag förstått detta rätt så är det inget konstigt. Flyttar man så upphävs inga avtal per automatik. Enklaste om man vill ha det som passar är att avsluta avtalet i förtid och erlägga den kostnad som perioden hade kostat i fasta avgifter och teckna avtal med ny part som kan leverera den typ av produkt som man önskar sig. Att betala dubbelt är egentligen struntsamma om det är utbudet som är viktigare än priset. Annars var ju utbudet trots allt inte så viktigt egentligen....

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

12år gäller men då sker installationen gratis för hela brf. Håller med om att mycket kan ändras och därför ser inte det som ett bra alternativ.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Detta är öppet nät via fiber alltså man kan välja banhof, bredband2 mm. Men priserna är dyrare då telia förmodligen tar ut en avgift.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du pratar om avtal mellan två företag eller liknande ekonomiska entiteter. Avtal mellan företag och person är mycket mer noggrant reglerat i lag. Tex så haltar ditt avtal om NDA. Din arbetsgivare kan teckna ett avtal om NDA med annan företagspart, men kan inte teckna ett avtal om NDA med dig. Det är många företag som försöker, inkl. det som jag jobbar för, men det är helt onödigt. NDA är redan reglerat i diverse arbetsrättslagar och kollektivavtal. Säger arbetsgivaren till dig att hålla käften så måste du göra det oavsett avtal, i annat fall är du inte lojal med din arbetsgivare. Följderna för att vara ilojal mot sin arbetsgivare är noga föreskrivna i lag, och det rör sig inte om miljoner i skadestånd.

När en privatperson köper en tjänst ev ett företag anses ett avtal vara slutet senast när tjänsten levereras. Om jag tolkar informationen som lämnats här rätt så finns det alltså ett avtal mellan TS och Telia i detta fallet om att få levererat 100/100 bredband i 12 månader till priset 299kr/månad. Antagandet styrks av att Telia vill säga upp det gamla avtalet och erbjuda ett nytt med rätt pris. Hur kan man säga upp ett avtal som inte finns?

Det är klart att Telia kan ge blanka fan i det och stänga av tjänsten utan att det blir särskilt mycket påföljd av det, men det är likaväl fel. Jag är glad att detta har kommit till min kännedom så att jag kan hålla mig ifrån Telia i framtiden.

Har du några rättsfall på området? jag misstror dig inte jag är bara nyfiken på hur det har tolkats i högre instans än ARN/tingsrätt.
Har försökt leta men det finns (jag hittar inget) inget, vare sig i vägledande eller mediasök jag gjort kring liknande.

Sen vet vi ju inte exakt vilken formulering Telia har använt sig av i detta fallet, men det är intressant diskussion oavsett.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta har uppsnappats tidigare då jag har inte läst igenom hela tråden, men:

Skrivet av Telekområdgivarna.se:

Prisinformationslagen

Prisinformationslagen handlar om att konsumenter ska få korrekt och tydlig prisinformation.

Ett företag måste lämna prisinformation inklusive moms och andra skatter. Prisinformationen ska vara tydlig, korrekt och ska ges skriftligt till konsumenten eller på annat likvärdigt sätt. Konsumentverket ansvarar för att se till att lagen följs.

Källa: Prisinformationslagen @ Telekområdgivarna.se

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Rätt mig ifall jag inte förstått rätt:

1. Avtal tecknas på 2 år.
2. Person flyttar ut.
3. Person flyttar in på en adress där leverantören i punkt 1 ej kan leverera samma produkt(er) som tidigare.
4. Person vill ha samma/lägre pris än som i punkt 1 trots att förutsättningarna ändrats för punkt 1 pga punkt 2+3?

Om jag förstått detta rätt så är det inget konstigt. Flyttar man så upphävs inga avtal per automatik. Enklaste om man vill ha det som passar är att avsluta avtalet i förtid och erlägga den kostnad som perioden hade kostat i fasta avgifter och teckna avtal med ny part som kan leverera den typ av produkt som man önskar sig. Att betala dubbelt är egentligen struntsamma om det är utbudet som är viktigare än priset. Annars var ju utbudet trots allt inte så viktigt egentligen....

Nej, utan. Han ville ha samma pris som innan och han accepterade att de skulle sänka hastighten i bredbandet.
Men istället för att erbjuda det näst bästa efter fibern. Alltså 30mbit som de har i koppar så sa de han skulle få 2Mbit. För 30 Mbit elle 8 Mbit skulle han få betala mer.

Det vart precis så han sa upp avtalet och betalade 3 månaders uppsägning sedan tog annan leverantör.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HCP:

Har du några rättsfall på området? jag misstror dig inte jag är bara nyfiken på hur det har tolkats i högre instans än ARN/tingsrätt.
Har försökt leta men det finns (jag hittar inget) inget, vare sig i vägledande eller mediasök jag gjort kring liknande.

Sen vet vi ju inte exakt vilken formulering Telia har använt sig av i detta fallet, men det är intressant diskussion oavsett.

Vilka bitar var det du undrade om rättsfall?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Telia har inte hört av sig ännu.

Pris står fortfarande som 299:- även trots kundtjänst varit informerade i över en arbetsdag.
Om detta nu är en felskrivning borde de inte prioritera att korrigera till det korrekta priset? Märkligt.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafiel:

Nej, utan. Han ville ha samma pris som innan och han accepterade att de skulle sänka hastighten i bredbandet.
Men istället för att erbjuda det näst bästa efter fibern. Alltså 30mbit som de har i koppar så sa de han skulle få 2Mbit. För 30 Mbit elle 8 Mbit skulle han få betala mer.

Det vart precis så han sa upp avtalet och betalade 3 månaders uppsägning sedan tog annan leverantör.

Då bekräftar Du det jag misstänkte(kanske var jag otydligt i beskrivningen):

Produkten som de levererar nu är ju inte alls samma produkt i sig även om det i slutändan innebär tillgång till Internet. Produkten innebär troligtvis tillgång via kopparförbindelse fram till närmaste telefonstation, dvs högre pris för leverantören och således högre pris för kunden.

Således blev det en ny produkt och troligtvis så ligger hastigheten på 2 Mbit/s om personen inte hade önskemål om att öka sin hastighet, dvs det jag nämnde angående att utbudet var viktigare än priset eller att priset var viktigare än utbudet. Uppenbarligen så gick det att få upp till 30 Mbit/s men naturligtvis till en högre kostnad då det handlar om en helt annan produkt men uppenbarligen var det mer intressant med priset.

Eftersom personen valde att flytta så borde personen ha kollat i förväg vilka förutsättningar som gällt på den nya adressen. I vilket fall som så hade det handlat om kännedom i förväg och egentligen inget annat. Betalning för den produkt som vederbörande inte längre kunde nyttja måste man fortsätta att betala för så länge inte bägge parter säger upp avtalet.

Personligen så hade jag gjort samma sak, dvs utbudet är viktigare för mig så jag hade sagt upp avtalet i förtid, betalt in en klumpsumma och sedan tecknat avtal med en leverantör som kan leverera den produkt jag önskar mig.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Uppdatering

Telia har inte hört av sig ännu.

Pris står fortfarande som 299:- även trots kundtjänst varit informerade i över en arbetsdag.
Om detta nu är en felskrivning borde de inte prioritera att korrigera till det korrekta priset? Märkligt.

http://www.vonbothmer.se/Telia/bredband-telia_130513.jpg

Detta pris kommer nog att stå kvar tills det företag som hanterar bredbandswebben.se reviderar uppgifterna för det område Du kikar på. Jag kollade själv på min adress och sedan mars finns där ingen uppdatering trots att man kan få Bredband 1000.

Tänk på att Du troligtvis har påpekat detta fel till fel företag(som det påpekats i denna tråd att det handlar om två helt olika företag) och det företag som Du gjort beställning mot kommer nog inte att lägga mycket energi i början på det. Beror på hur många som påpekar felet.

Mitt tips är att kontakta det företag som står bakom bredbandswebben.se, dvs själva portalen och påpeka felet där om Du är seriös med att de skall ändra informationen. Personligen så sket jag i att bry mig att Bredband 1000 inte syns i listan med Telia som leverantör.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Vet inte om detta har uppsnappats tidigare då jag har inte läst igenom hela tråden, men:

Citat:

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Telekområdgivarna.se
Prisinformationslagen

Prisinformationslagen handlar om att konsumenter ska få korrekt och tydlig prisinformation.

Ett företag måste lämna prisinformation inklusive moms och andra skatter. Prisinformationen ska vara tydlig, korrekt och ska ges skriftligt till konsumenten eller på annat likvärdigt sätt. Konsumentverket ansvarar för att se till att lagen följs.

Källa: Prisinformationslagen @ Telekområdgivarna.se

Problemet i denna tråd är att det handlar om två helt olika företag, varav ett är det man tecknar avtal med och ett helt annat som presenterar prisuppgiften. Så frågan är fortfarande om det finns ett liknande fall som varit uppe för bedömning så man kan kolla upp hur det gick och varför det gick som det gick.

Ungefär om reklamen på TV3 skulle av misstag få en siffra ändrad pga något överföringsfel, det som man generellt kan kalla för tryckfel. I korta drag: om det är ett tryckfel, hur pass är man bunden som leverantör att leverera enligt tryckfelet?

Observera att jag gör skillnad på fel och medvetet felaktigt angiven uppgift.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.