Avtal med Telia - Fel pris (avtalsbrott?)

Permalänk
Medlem

Avtal med Telia - Fel pris (avtalsbrott?)

Fick precis fiber installerat i huset (Öppen fiber) och valde då Telia för de hade bäst pris.

Valet av leverantör och tjänst (hastighet) gjordes på Bredbandswebben.se där man skulle lägga beställning.

Jag la en beställning på Telia 100/100 då de var billigast med 299:- / månaden (man valde tjänst, kryssade i "jag går med på avtal") osv. och det var inkopplat efter 15 minuter.

Det enda priset som stod under beställning var just 299:-, inget annat pris framkom överhuvudtaget nånstans under "Beställ tjänster".

Nu i efterhand har Telia kontaktat mig och påstår att de skrivit fel pris och att det egentliga priset är 399:- / månaden och då frågar om jag vill avsluta tjänsten eller acceptera ett nytt avtal med korrekt pris. Jag anser att det är avtalsbrott från deras sida men är inte helt säker? Jag påpekar att jag ingått avtal med dem och med det priset i åtanke och att inget annat pris har framkommit nån gång. Hon på Telia blev då osäker och bad mig avvakta tills en mer kunnig från korrekt avdelning kontaktar mig på måndag.

Bara för att se vad kundtjänst skulle säga om samma situation drog jag upp en chatt med dem för att se. Jag brukar göra så för att se hur eventuella rutiner ett företag har och vad som gäller.

Citat:

15:23:39 Robin När man på Bredbandswebben klickar på "För pris och kampanjinformation Klicka här" så kommer det upp att 100/100 kostar "Pris: 299 kr / mån" vilket låter jättebra, men om man går in på Telia.se och kollar samma tjänst så kostar den 399:- i månaden.

15:24:22 Emelie Jag ska kolla vilken pris som stämmer. Bor du på ###?

15:24:41 Robin Ja det stämmer.

15:26:56 Emelie Det är 399 kronor som gäller för hastigheten 100/100. Vill du att jag hjälper dig att ändra?

15:27:39 Robin Men med tanke på att jag ingått avtal med er där det står att det kostar "Pris: 299 kr / mån " så måste ju det gälla?

15:28:09 Emelie 299 kronor kostar 10/10.

15:28:59 Robin Men det står på Bredbandswebben (som ägs av Telia) att "Telia Bredband 100/100" kostar "Pris: 299 kr / mån". Om ni har angett ett felaktigt pris är ju inte detta mitt fel?

15:29:49 Emelie Okej. Det är möjligt att det är ett erbjudande i så fall. Jag ser endast de ordinarie priserna här. Men om det står så är det det som gäller.

Och tyvärr var det inget erbjudande med tanke på att Telia kontaktade mig och informerade mig att det var fel.

Så vad gäller? Hur funkar det, får Telia bara komma och avbryta ett avtal så här? Vill ha lite mer "kött på benen" inför måndag när Telia kontaktar mig igen och veta vad jag har för lagliga möjligheter att behålla avtalet.

Avtal;
#Bort

Screenshot;
#Bort
"För pris och kampanjinformation klicka här"

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Tror dom kan säga att det var ett skrivfel och kräva 399:-. Men då är det väl bara att byta leverantör?

Visa signatur

[I]YouTube.Com/WalkthroughHeroes[/I]

Permalänk
Medlem
Skrivet av VincHeee:

Tror dom kan säga att det var ett skrivfel och kräva 399:-. Men då är det väl bara att byta leverantör?

Jag vet att en webbutik kan reservera sig för ev. prisfel, men gäller det för påbörjade tjänster? Observera att det är bindningstid på 12 månader på tjänsten.

Jag kan nämligen inte se någonstans i "avtalet" (fastän att det är vilkoren man gått med på) att de reserverar sig för ev. felskrivningar i pris. Att priset är 100:- lägre än det normala priset ansåg inte jag att det var något konstigt heller med tanke på att när man klickade upp priset stod det även "kampanj".

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk

Alltid ett plus att kundtjänst skrev det sista.

Permalänk
Hedersmedlem

299kr per månad är inte ett så lågt pris att du som kund skulle inse att det var fel och därför är bundna av sitt avtal i och med att de börjat leverera tjänsten. Var det någon bindningstid? För i så fall skulle jag säga att de är bundna bindningstiden ut. Annars får du gå till deras avtalsvillkor som du godkände och kolla vad som gäller för prisändringar. Det är vanligt att de har rätt att ändra priset lite som de vill men att du då har möjlighet att säga upp abonnemanget om du inte gillar de nya priserna.

Har du tagit screenshot efter det att de hörde av sig till dig? Om de upptäcker att det är fel så måste de så klart också se till att rätta till felet. Det finns lagar mot att medvetet gå ut med erbjudanden och sedan skylla på ditt och datt och komma med ett annat pris. Fel kan så klart begås, men måste rättas till om det går.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

299kr per månad är inte ett så lågt pris att du som kund skulle inse att det var fel och därför är bundna av sitt avtal i och med att de börjat leverera tjänsten. Var det någon bindningstid? För i så fall skulle jag säga att de är bundna bindningstiden ut. Annars får du gå till deras avtalsvillkor som du godkände och kolla vad som gäller för prisändringar. Det är vanligt att de har rätt att ändra priset lite som de vill men att du då har möjlighet att säga upp abonnemanget om du inte gillar de nya priserna.

Har du tagit screenshot efter det att de hörde av sig till dig? Om de upptäcker att det är fel så måste de så klart också se till att rätta till felet. Det finns lagar mot att medvetet gå ut med erbjudanden och sedan skylla på ditt och datt och komma med ett annat pris. Fel kan så klart begås, men måste rättas till om det går.

Bindningstid på 12 månader! Avtalsvilkoret finns även längst ner, det är den jag kryssade i och accepterade. Läs gärna igenom det, jag kunde inte hitta någon punkt som påpekar ev. prisändring.

Får de byta pris bara några dagar efter avtalet och kräva detta att man går med på det eller avslutar? Låter skumt isåfall.

Det felaktiga priset kvarstår fortfarande än idag (kollade för nån minut sen bara).

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Du kan gå till ARN och be om ett utlåtande från de.
Om de redan levererat tjänsten och avtalet är godkänt från ditt håll och deras. Då ser jag inte att du ska behöva betala mer. Hade de sagt till innan de levererat tjänsten att den kostar 399kr vill du ändå ha det? Då kanske telia kunnat vägra. Men inte i detta fall, enligt mig.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Medlem

Här kanske finns mer information http://telekomradgivarna.se/Dina-rattigheter2/Regler--beslut/

Har svårt att tro att priset kan ändras i efterhand då skillnaden mellan 299 och 399 inte är uppenbart fel. Avtalet borde därför gälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafiel:

Du kan gå till ARN och be om ett utlåtande från de.
Om de redan levererat tjänsten och avtalet är godkänt från ditt håll och deras. Då ser jag inte att du ska behöva betala mer. Hade de sagt till innan de levererat tjänsten att den kostar 399kr vill du ändå ha det? Då kanske telia kunnat vägra. Men inte i detta fall, enligt mig.

Nej hade de angivit att priset var 399:- för deras 100/100 tjänst så hade jag istället valt Bahnhof som har samma pris vad jag kan se.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Så vad gäller? Hur funkar det, får Telia bara komma och avbryta ett avtal så här? Vill ha lite mer "kött på benen" inför måndag när Telia kontaktar mig igen och veta vad jag har för lagliga möjligheter att behålla avtalet.

Jag tror att det hela handlar om huruvida prisuppgiften på siten skall anses vara en del av ett anbud eller ej.

Om det inte är att anses som ett "anbud" utan bara "utbud" så är inte säljaren bunden till uppgiften, å andra sidan så har ni i så fall inte kunnat ingå något avtal förrän du fått ett anbud. (Eller om det är din beställning som då anses vara själva anbudet som de kan välja om de vill acceptera)

Se även https://lagen.nu/begrepp/Anbud för lite förklaring av termerna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Electrix:

Bindningstid på 12 månader! Avtalsvilkoret finns även längst ner, det är den jag kryssade i och accepterade. Läs gärna igenom det, jag kunde inte hitta någon punkt som påpekar ev. prisändring.

Får de byta pris bara några dagar efter avtalet och kräva detta att man går med på det eller avslutar? Låter skumt isåfall.

Det felaktiga priset kvarstår fortfarande än idag (kollade för nån minut sen bara).

I de villkor du länkar till så hänvisas till ett annat dokument med villkor, Allmänna villkor... Det är nog där du ska leta.

Står det i villkoren att de får ändra priset när som helst så får de det. Men jag skulle inte säga att de kan göra det under de 12 mån. Det vore uppseendeväckande om de kunde ändra priset på ett bundet abonnemang hur som helst.

Jag tycker du ska skruva åt tumskruvarna lite på dem om du pratar med dem igen. Påtala detta med att priset fortfarande står kvar lite snyggt och fråga om det verkligen är lagligt att fortsätta gå ut med det med tanke på vad de försöker hävda gentemot dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tror att det hela handlar om huruvida prisuppgiften på siten skall anses vara en del av ett anbud eller ej.

Om det inte är att anses som ett "anbud" utan bara "utbud" så är inte säljaren bunden till uppgiften, å andra sidan så har ni i så fall inte kunnat ingå något avtal förrän du fått ett anbud. (Eller om det är din beställning som då anses vara själva anbudet som de kan välja om de vill acceptera)

Se även https://lagen.nu/begrepp/Anbud för lite förklaring av termerna.

Vi är ju förbi anbudsdelen i och med att de börjat leverera tjänsten. När de påbörjar leveransen har ett avtal ingåtts oavsett om det var ett anbud eller ej.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vi är ju förbi anbudsdelen i och med att de börjat leverera tjänsten. När de påbörjar leveransen har ett avtal ingåtts oavsett om det var ett anbud eller ej.

Jag missade att TS faktiskt skrivit detta men nu när jag läste igenom första inlägget igen ser jag.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nej. Dem har ju godkänt och börjat leverera. Ändra i efterhand när det är godkänt och klart tycker jag låter som bedrägeri. Du skall ha det som du har bundit dig till.

Permalänk
Medlem

De nyttjar sin rätt att ändra ditt avtal (när de vill, hur de vill, av vilken anledning som helst) och du får då chansen att säga upp det omedelbart då förändringen är av väsentlig nackdel för dig (högre kostnad) vilket gör att uppsägningstiden inte gäller.

Du har ingått ett avtal för 299kr per månad (p.g.a. prisfel tydligen?), de tar sin rätt och ändrar det till 399 och du får träda ifrån det kostnadsfritt.

Easy peasy!

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

De nyttjar sin rätt att ändra ditt avtal (när de vill, hur de vill, av vilken anledning som helst) och du får då chansen att säga upp det omedelbart då förändringen är av väsentlig nackdel för dig (högre kostnad) vilket gör att uppsägningstiden inte gäller.

Du har ingått ett avtal för 299kr per månad (p.g.a. prisfel tydligen?), de tar sin rätt och ändrar det till 399 och du får träda ifrån det kostnadsfritt.

Easy peasy!

Jag har läst att du har många företag (har jag för mig?) men är det verkligen så att ett företag har total kontroll att ändra avtalet hur de vill efter att ett avtal bundits mellan konsumet och företag? Låter helt otroligt att konsumenten inte har något att säga till om överhuvudtaget (förutom att neka ändringen och avbryta avtalet).

Ett avtal mellan två parter är ju bindande (men bara för konsumenten, företaget har noll risk).

Allmäna vilkor för Telia
http://www.telia.se/docs/villkor/telias-allmanna-villkor-for-...

Sida 4

Citat:

14.3 Om parterna har överenskommit om bindningstid för
Tjänsten, får en ändring av avtalsvillkoren som är till nackdel för
Kunden verkan tidigast vid utgången av bindningstiden. Dock får
Telia ändra villkor med ikraftträdande under gällande bindningstid
om ändringen förorsakas av ändrad allmän prisnivå, ökade skatter
och avgifter, höjda priser från externa underleverantörer,
myndighets beslut eller ändrad lagstiftning. Kundens rätt att i
sådant fall säga upp Avtalet framgår av punkt 15.2.

Detta är intressant;

Citat:

ändringen förorsakas av ändrad allmän prisnivå

Detta innebär m.a.o att de får inte ändra enbart mitt pris utan de får bara ändra mitt pris när det allmäna priset för tjänsten ändras.

Så ändrar Telia det till 405:- i månaden istället för alla DÅ får de ändra i mitt avtal.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Jag har läst att du har många företag (har jag för mig?) men är det verkligen så att ett företag har total kontroll att ändra sitt avtal hur de vill efter att ett avtal bundits mellan konsumet och företag? Låter helt otroligt att konsumenten inte har något att säga till om överhuvudtaget (förutom att neka ändringen och avbryta avtalet).

Ett avtal mellan två parter är ju bindande (men bara för konsumenten, företaget har noll risk).

Nej, det har de inte rätt till. Det finns dock omständigheter där de skulle kunna höja priset under ett avtals bindningstid, t.ex. om en ändring av skatteläget påverkar den allmänna prisnivån för tjänster av denna typ (exempelvis införandet av en bredbandsskatt på 50%). I normalfallet har de inte rätt att ändra ett tidsbegränsat avtal under dess löptid. Har t.o.m. för mig att Telia klargör detta i sina allmänna villkor (något i stil med "ändringar som är till nackdel för kunden börjar tidigast gälla vid bindningstidens upphörande").

Edit: Japp, precis den paragraf du citerar i din postuppdatering. Allmän prisnivå handlar dock inte om att Telia höjer för alla sina kunder, utan att hela marknaden gör det (och en höjning av den storleksordningen (från 399 till 405) lär inte räcka för att påstå att den allmänna prisnivån ändrats).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Nej, det har de inte rätt till. Det finns dock omständigheter där de skulle kunna höja priset under ett avtals bindningstid, t.ex. om en ändring av skatteläget påverkar den allmänna prisnivån för tjänster av denna typ (exempelvis införandet av en bredbandsskatt på 50%). I normalfallet har de inte rätt att ändra ett tidsbegränsat avtal under dess löptid. Har t.o.m. för mig att Telia klargör detta i sina allmänna villkor (något i stil med "ändringar som är till nackdel för kunden börjar tidigast gälla vid bindningstidens upphörande").

Edit: Japp, precis den paragraf du citerar i din postuppdatering.

Se ovan!

Edit: Har jag tolkat det korrekt då? Även om de skrivs på ett sätt kan man alltid uppfatta det olika.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Electrix:

Fick precis fiber installerat i huset (Öppen fiber) och valde då Telia för de hade bäst pris.

Valet av leverantör och tjänst (hastighet) gjordes på Bredbandswebben.se där man skulle lägga beställning.

Jag la en beställning på Telia 100/100 då de var billigast med 299:- / månaden (man valde tjänst, kryssade i "jag går med på avtal") osv. och det var inkopplat efter 15 minuter.

Det enda priset som stod under beställning var just 299:-, inget annat pris framkom överhuvudtaget nånstans under "Beställ tjänster".

Nu i efterhand har Telia kontaktat mig och påstår att de skrivit fel pris och att det egentliga priset är 399:- / månaden och då frågar om jag vill avsluta tjänsten eller acceptera ett nytt avtal med korrekt pris. Jag anser att det är avtalsbrott från deras sida men är inte helt säker? Jag påpekar att jag ingått avtal med dem och med det priset i åtanke och att inget annat pris har framkommit nån gång. Hon på Telia blev då osäker och bad mig avvakta tills en mer kunnig från korrekt avdelning kontaktar mig på måndag.

Bara för att se vad kundtjänst skulle säga om samma situation drog jag upp en chatt med dem för att se. Jag brukar göra så för att se hur eventuella rutiner ett företag har och vad som gäller.

Och tyvärr var det inget erbjudande med tanke på att Telia kontaktade mig och informerade mig att det var fel.

Så vad gäller? Hur funkar det, får Telia bara komma och avbryta ett avtal så här? Vill ha lite mer "kött på benen" inför måndag när Telia kontaktar mig igen och veta vad jag har för lagliga möjligheter att behålla avtalet.

Avtal;
http://www.vonbothmer.se/Telia/Telia_avtal_130508.pdf

Screenshot;
http://www.vonbothmer.se/Telia/bredband-telia.jpg

http://www.vonbothmer.se/Telia/bredband-telia.jpg
"För pris och kampanjinformation klicka här"

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!

Telia Bredband 100/100 ligger på 399 kr.
Priserna i Bredbandswebben är inte korrekta alla gånger, därav så är det alltid bäst att kontakta operatören direkt och beställa.
De flesta operatörer jag pratat med hänvisar en bort från bredbandswebben, då det ställer till mer problem än vad det gör bra.

Så 399 kr är det korrekta priset får den tjänsten.

https://www.tewss.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?prod...

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Se ovan!

Edit: Har jag tolkat det korrekt då? Även om de skrivs på ett sätt kan man alltid uppfatta det olika.

Med tanke på hur avtalet ser ut verkar det tveklöst som att Telia är skyldiga att leverera dig bredbandet för 299:-/månad under bindningstiden. Efter bindningstidens utgång är det däremot fritt fram att ändra (läs: höja) priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Med tanke på hur avtalet ser ut verkar det tveklöst som att Telia är skyldiga att leverera dig bredbandet för 299:-/månad under bindningstiden. Efter bindningstidens utgång är det däremot fritt fram att ändra (läs: höja) priset.

Ja det är jag helt medveten om och isåfall kommer jag byta då men just nu anser jag att jag har följt deras vilkor och att de verkar bryta avtalet utan att ha rätt att göra det.

Men nu har jag lite mer information och vet vad som gäller iaf, blir ett intressant samtal på måndag.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Du har ingått i ett avtal och båda parterna har godkänt det pga att tjänsten börjat levereras. Om Telia sen i efterhand upptäcker att de gjort fel kan de påstå att priset var väldigt felsatt som det uppenbarligen inte var här, priset är rimligt och ligger inom prisspannet.

Sålänge du betalar dina räkningar ska Telia ej kunna bryta avtalet inom bindningstiden.

Motsvarande skulle vara att du anlitar hantverkare till ett pris och när de börjat med arbetet inser de att fan vårat timpris är för lågt.
Måste kanske höja det här eller vägra göra jobbet. Inte en perfekt liknelse då hantverkare skulle lämna en röra efter sig men samma princip.
Som jag ser det i Telias villkor finns det inget som stoppar det heller.

Powernet då kunden redan fått avtalet på 299:- godkänt iom att Telia börjat leverera tjänsten till det priset spelar det ingen roll vad Telias hemsida säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Telia Bredband 100/100 ligger på 399 kr.
Priserna i Bredbandswebben är inte korrekta alla gånger, därav så är det alltid bäst att kontakta operatören direkt och beställa.
De flesta operatörer jag pratat med hänvisar en bort från bredbandswebben, då det ställer till mer problem än vad det gör bra.

Så 399 kr är det korrekta priset får den tjänsten.

https://www.tewss.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?prod...

I varenda produktblad jag har fått om Öppen fiber står det att när det är inkopplat skall man beställa sin tjänst genom Bredbandswebben, vilket jag gjorde. Jag har gjort exakt som Telia har sagt åt mig och på Bredbandswebben väljer man tjänst och ingår i avtal med vald operatör till det pris som står, vilket är 299:- i detta fall. Säger du emot mig på detta?

Intressant att Telia isåfall hänvisar en bort ifrån Bredbandswebben då det är deras egna tjänst och avdelning som har hand om det.

Skrivet av Blomkungen:

Du har ingått i ett avtal och båda parterna har godkänt det pga att tjänsten börjat levereras. Om Telia sen i efterhand upptäcker att de gjort fel kan de påstå att priset var väldigt felsatt som det uppenbarligen inte var här, priset är rimligt och ligger inom prisspannet.

Sålänge du betalar dina räkningar ska Telia ej kunna bryta avtalet inom bindningstiden.

Motsvarande skulle vara att du anlitar hantverkare till ett pris och när de börjat med arbetet inser de att fan vårat timpris är för lågt.
Måste kanske höja det här eller vägra göra jobbet. Inte en perfekt liknelse då hantverkare skulle lämna en röra efter sig men samma princip.
Som jag ser det i Telias villkor finns det inget som stoppar det heller.

Exakt. Hade de inte levererat tjänsten så hade jag förstått att de kunnat backa på avtalet, men just nu i detta fall kan jag faktiskt dra en hel liknelse med ClickOK-historian som var för ett tag sen där produkten levererats men företaget i efterhand krävt mer pengar eller att hårddiskarna skickas tillbaka.

Allt handlar om avtal och vad jag kan läsa mig fram till har jag följt Telias avtal helt och hållet.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Electrix:

I varenda produktblad jag har fått om Öppen fiber står det att när det är inkopplat skall man beställa sin tjänst genom Bredbandswebben, vilket jag gjorde. Jag har gjort exakt som Telia har sagt åt mig och på Bredbandswebben väljer man tjänst och ingår i avtal med vald operatör till det pris som står, vilket är 299:- i detta fall. Säger du emot mig på detta?

Intressant att Telia isåfall hänvisar en bort ifrån Bredbandswebben då det är deras egna tjänst och avdelning som har hand om det.

Hej!

Ja, Bredbandswebben är en sida som operatören hänvisar bort ifrån, dels för att priserna in te stämmer (som du redan märkt) och att det inte alltid funkar som det ska.

Som du nu märkte så har Telia själva skrivit fel på sina priser, om du kollar in under dem olika abonnemangen så skulle jag inte bli förvånad om det står samma pris på alla? Det är bland annat det problemet dem har haft tidigare, att det står samma pris på alla tjänster osv.

Ett annat problem dem haft är att kunder har kunnat aktivera dubbla bredbandstjänster (gjort en ny betällning) utan att systemet sagt ifrån, och således ställt till problem som gjort att uttaget kopplats om till annan operatör. Sådant ska inte kunna ske, utan att systemet stoppar det.

Om du har tur så kanske Telia ger med sig och låter dig ha 100/100 i 12 månader för 299 kr för att visa att dem har bra service och vill ha dig kvar som kund.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Det är inte så stor pris skillnad mellan det du tecknat och vad de säger att det borde kostat(300kr vs 400kr), så jag skulle säga att du handlat i god tro här. Det gör ju att avtalet bör vara giltigt då de har godkänt det och börjat leverera produkten. Hade du fått avtalet för 50kr så hade det varit skillnad. Men 300kr i månaden är ju fortfarande helt rimligt. Du bör ha kvar detta avtal tills det går ut, sen kan de höja priset.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Ja, Bredbandswebben är en sida som operatören hänvisar bort ifrån, dels för att priserna in te stämmer (som du redan märkt) och att det inte alltid funkar som det ska.

Som du nu märkte så har Telia själva skrivit fel på sina priser, om du kollar in under dem olika abonnemangen så skulle jag inte bli förvånad om det står samma pris på alla? Det är bland annat det problemet dem har haft tidigare, att det står samma pris på alla tjänster osv.

Ett annat problem dem haft är att kunder har kunnat aktivera dubbla bredbandstjänster (gjort en ny betällning) utan att systemet sagt ifrån, och således ställt till problem som gjort att uttaget kopplats om till annan operatör. Sådant ska inte kunna ske, utan att systemet stoppar det.

Om du har tur så kanske Telia ger med sig och låter dig ha 100/100 i 12 månader för 299 kr för att visa att dem har bra service och vill ha dig kvar som kund.

Likväl så godkände ju Telia det avtalet iom att de börjat leverera tjänsten till TS och kommer nu ett par dagar senare och säger att det är fel.

Efter att nu orkat lusläsa Telias villkor finns det inget som friskriver Telia från ansvar här så TS kan gott och väl stå på sig och få sina 12 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Fick precis fiber installerat i huset (Öppen fiber) och valde då Telia för de hade bäst pris.

Valet av leverantör och tjänst (hastighet) gjordes på Bredbandswebben.se där man skulle lägga beställning.

Jag la en beställning på Telia 100/100 då de var billigast med 299:- / månaden (man valde tjänst, kryssade i "jag går med på avtal") osv. och det var inkopplat efter 15 minuter.

Det enda priset som stod under beställning var just 299:-, inget annat pris framkom överhuvudtaget nånstans under "Beställ tjänster".

Nu i efterhand har Telia kontaktat mig och påstår att de skrivit fel pris och att det egentliga priset är 399:- / månaden och då frågar om jag vill avsluta tjänsten eller acceptera ett nytt avtal med korrekt pris. Jag anser att det är avtalsbrott från deras sida men är inte helt säker? Jag påpekar att jag ingått avtal med dem och med det priset i åtanke och att inget annat pris har framkommit nån gång. Hon på Telia blev då osäker och bad mig avvakta tills en mer kunnig från korrekt avdelning kontaktar mig på måndag.

Bara för att se vad kundtjänst skulle säga om samma situation drog jag upp en chatt med dem för att se. Jag brukar göra så för att se hur eventuella rutiner ett företag har och vad som gäller.

Och tyvärr var det inget erbjudande med tanke på att Telia kontaktade mig och informerade mig att det var fel.

Så vad gäller? Hur funkar det, får Telia bara komma och avbryta ett avtal så här? Vill ha lite mer "kött på benen" inför måndag när Telia kontaktar mig igen och veta vad jag har för lagliga möjligheter att behålla avtalet.

Avtal;
http://www.vonbothmer.se/Telia/Telia_avtal_130508.pdf

Screenshot;
http://www.vonbothmer.se/Telia/bredband-telia.jpg

http://www.vonbothmer.se/Telia/bredband-telia.jpg
"För pris och kampanjinformation klicka här"

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Telia har/har haft erbjudande på 100/100 och 100/10 att man får det för samma pris som 10/10 för just 299kr. Tror 100/100 var lite dyrare runt 320/330kr (om jag inte hörde fel när jag bytte upp mig).

Så om du fått samma erbjudande, så kan dom ju inte kräva mer efteråt. Om inte erbjudandet tog precis slut när du slöt avtal med dom (men tycker det är lite märkligt i så fall).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Ja, Bredbandswebben är en sida som operatören hänvisar bort ifrån, dels för att priserna in te stämmer (som du redan märkt) och att det inte alltid funkar som det ska.

Som du nu märkte så har Telia själva skrivit fel på sina priser, om du kollar in under dem olika abonnemangen så skulle jag inte bli förvånad om det står samma pris på alla? Det är bland annat det problemet dem har haft tidigare, att det står samma pris på alla tjänster osv.

Ett annat problem dem haft är att kunder har kunnat aktivera dubbla bredbandstjänster (gjort en ny betällning) utan att systemet sagt ifrån, och således ställt till problem som gjort att uttaget kopplats om till annan operatör. Sådant ska inte kunna ske, utan att systemet stoppar det.

Om du har tur så kanske Telia ger med sig och låter dig ha 100/100 i 12 månader för 299 kr för att visa att dem har bra service och vill ha dig kvar som kund.

Ja nu när jag kollade ser jag att priserna är identiska på deras tjänster, det påverkar dock inte faktum att jag beställt och fått levererat tjänsten med det priset i åtanke. Priset på 299:- står fortfarande kvar just nu.

Självklart blir jag glad om Telia vill vara snälla och går med på det ändå, men du får det att låta som att de har andra alternativ? Läs tidigare inlägg där jag tar upp deras vilkor. Hittar du något som säger att de har RÄTT att bryta avtalet p.g.a den anledningen att det står fel?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Hej!

Telia Bredband 100/100 ligger på 399 kr.
Priserna i Bredbandswebben är inte korrekta alla gånger, därav så är det alltid bäst att kontakta operatören direkt och beställa.
De flesta operatörer jag pratat med hänvisar en bort från bredbandswebben, då det ställer till mer problem än vad det gör bra.

Så 399 kr är det korrekta priset får den tjänsten.

https://www.tewss.telia.se/privat/katalog/VisaProdukt.do?prod...

Som jag skrev tidigare, finns/fanns det ett erbjudande på billigt bredband under en viss tidsperiod (vet inte hur länge dock). Men har fått mitt 100/10 för 299kr och en polare tog 100/100 för 299kr (men när jag bytte upp mig så påstod en att 100/100 kosta runt 330kr ca, därför jag tog 100/10).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det är väldigt osäkert vad som ska gälla här (Båda sidorna har väldigt bra argument) men det som har en intressant vikt är chatten med telias support.

Du bör kunna hänvisa till den chatten, då en anställt av Telia har sagt att det är de priset som gäller. Nu vet jag inte om det är samma som underskrivt av nya tjänster genom telefoni - Men om det är, så bör det hjälpa.
(Min kompis beställde ett mobilabonemang genom telefon från Telia, och det lät som ett bra erbjudande. Han frågade väldigt nogrant om det var något mer extrapris som kunde tillkomma på fakturan, och personen i telefonen sa nej.
När han fick hem fakturan så var det ju inte sant, de hade ju lagt på något skit. Men då ringde han upp, hänvisade till telefonsamtalet (som de hade inspelat) och då kunde företaget inte säga något emot. Han hade blivit lovad de)