Permalänk
Medlem
Skrivet av bgHunter:

Hallå igen, jag glömde svara då jag inte har haft tid.

Tack för svaren iallafall, jag lägger helst inte till 300kr på ett par fps bättre men vore det smartare att köpa en Phenom 965 då den är lite billigare, så kan jag lägga ett par hundra till på GPUn?

Beror på, ska du köra cpu tunga spel, sikta mer på en bättre cpu då, ska du köra spel som bf3 skulle jag anse att det räcker med en P II x4 965 BE och ett 7870 t.ex.
Visst är BF3 cpu tungt, men det är inte det värsta, sitter och lirar 1920x1200p + medium quality + 90 field of view(högsta field of view) med mitt GTX 660 och min FX-4100 @ 4,7 ghz och får inte under 60 fps, utan vsync. Får 60 - 80 fps där det är ganska mycket folk, helt ok.
P II x4 965 be sägs vara bättre, har också en P II x4 965 be och ett GTX 660 TI i min andra burk, samma sak där och den går ej under 60 fps heller, ingen vsync.

Så BF3 kan väl inte vara så cpu tungt som t.ex gw2, där är det skillnad, ska du spela såna spel som gw2 som är riktigt cpu tunga, sikta då mot bättre cpu, annars är det cpun som flaskar, och ditt grafikkort kan inte jobba fullt.

Sj. spelar jag gw2 och jag önskar att jag hade köpt mig t.ex en 3570k och skitit i att sälja mitt 6850 för att byta till GTX 660

Får en jävla fps drop i gw2 i t.ex städer.

FX-6300 och FX-8320 sägs ska vara bra i alla spel men frågan är om löftet håller sig.

Såg t.ex att en I3 3225 slog både FX-8320 och FX-8350 i GW2.
Helt sjukt.
Vart sugen på att byta till en I3 ist. för att uppgradera till FX-6300/FX-8320. För om det nu är så att de inte presterar bra överallt så har jag ju slängt 900 kr / 1265 kr i sjön
Grejen är att intel presterar ungefär lika bra överallt, och AMD verkar sacka lite i vissa spel.

Visa signatur

|| Asus rog strix B560-F Gaming || I5-11600 @4,7 all cores(upplåst via bios) || RTX 2080 || 16 GB RAM @3600 mhz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgHunter:

Hallå igen, jag glömde svara då jag inte har haft tid.

Tack för svaren iallafall, jag lägger helst inte till 300kr på ett par fps bättre men vore det smartare att köpa en Phenom 965 då den är lite billigare, så kan jag lägga ett par hundra till på GPUn?

Som andra sagt så beror det på hur cpu-krävande spelen är. Har du en liten budget är det bättre att köra "tillräckligt bra" processor och lägga mer på grafikkortet eftersom det är där gränsen ligger för det mesta. Å andra sidan räcker en bra processor längre och du behöver bara uppgradera grafikkortet nästa gång isåfall.

Men om du inte vill lägga pengar på processor är en phenom II 965 ett bra val. Den har 4 "riktiga" kärnor till skillnad från fx 6300 som har 3 moduler med dubbla beräkningsdelar, vilket gör att den ibland presterar som en 6-kärnig och ibland som en 3-kärnig. Å andra sidan är fx 6300 högre klockad. Kommer du upp i över 4ghz med en phenom så klarar den ganska mycket grafikprestanda innan den säger stopp (ett 7950/670 tror jag inte är några större problem), men den är inte överdrivet snabb för det så du kommer nog behöva byta ut den om inte allt för länge

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bgHunter:

Hallå igen, jag glömde svara då jag inte har haft tid.

Tack för svaren iallafall, jag lägger helst inte till 300kr på ett par fps bättre men vore det smartare att köpa en Phenom 965 då den är lite billigare, så kan jag lägga ett par hundra till på GPUn?

jag hade valt en 6300 vist en 965 i singel trådat kan smiska en 6300 men kommer det till multirådat så är en 6300 trevlig den klockar bra
skulle jag äga en 965 eller hitta en beg riktigt billigt vist då hade jag kunnat ta en sån för dom är inte dålig men en ny ... nope det finns ingen orsak att väja en sån före fx i dag i mina ögon

http://www.cpu-world.com/Compare/763/AMD_FX-Series_FX-6300_vs...

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Kan då meddela att det inte går under 60 fps en enda gång i BO2 med 6300

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

Kan då meddela att det inte går under 60 fps en enda gång i BO2 med 6300

Precis den datorn du har i din signatur ska jag skaffa

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgHunter:

Precis den datorn du har i din signatur ska jag skaffa

hah, trevligt vars köper du? köpte min på datorfixarna här i Piteå för 5,8k

Permalänk
Medlem
Skrivet av VituraZ:

hah, trevligt vars köper du? köpte min på datorfixarna här i Piteå för 5,8k

Jag tänkte mig Inet.se eller Komplett.se, jag kan inte bestämma mig.
Komplett har längre frakttid och mer fraktkostnad, medan Inet inte har fraktkostnad och bara 1 dag frakttid.
Datorn jag tänkte köpa är https://www.inet.se/kundvagn/visa/3324576/dator-phenom-asus65....
Jag har 650w nätagg samt 2 HDDs hemma, så det är inga problem.

Det lutar mer åt phenom-hållet då min brorsa har en och jag ser hur bra den fungerar tillsammans med hans 6870, 650 ti är lite sämre om inte lika bra som en 6870 så det lär ju fungera någorlunda.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av bgHunter:

Hallå igen, jag glömde svara då jag inte har haft tid.

Tack för svaren iallafall, jag lägger helst inte till 300kr på ett par fps bättre men vore det smartare att köpa en Phenom 965 då den är lite billigare, så kan jag lägga ett par hundra till på GPUn?

Satsa på FX6300, den presterar betydligt bättre.

edit Såg att du redan valt FX6300, jag tycker att det är ett bra val http://anandtech.com/bench/Product/102?vs=699

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Nordman:

min Röst på fx 6300 men rekommenderar amd fx 8320; http://www.inet.se/produkt/5308710/amd-fx-8320-8c-3-5ghz-blac...

TS borde köpa FX 8350 den är den bästa av alla

Visa signatur

|Min speldata| Chassi NZXT phantom rosa Moderkort ASUS crosshair V formula Grafikkort ASUS radeon HD7950 DCII (HD7950-DC2-3GD5)1130/1750Mhz grafikkylning Arctic cooling accelero extreme 7970 Processor AMD FX 8350 X8 4,7Ghz CPU kylning Corsair Hydro H80i Minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 Nätagg XFX 750W 80+ silver SSD Samsung 840 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgHunter:

Hallå igen, jag glömde svara då jag inte har haft tid.

Tack för svaren iallafall, jag lägger helst inte till 300kr på ett par fps bättre men vore det smartare att köpa en Phenom 965 då den är lite billigare, så kan jag lägga ett par hundra till på GPUn?

Att välja en sämre CPU för att köpa värre grafikkort är inget att sikta in sig på, det gjorde jag och det var ett stort misstag, just saying.
Hällre en bra cpu med medelbra grafikkort än en sämre cpu med bättre grafikkort.

Hade jag fått välja i nutiden skulle jag hellre haft ett sämre grafikkort än en sämre processor.

Hade hellre ägt en I5 processor och ett HD6850 än delarna jag har nu...
Men det beror på om du ska köra väldigt cpu intensiva spel, ska du det så bör du inte välja GPU framför CPU.

Visa signatur

|| Asus rog strix B560-F Gaming || I5-11600 @4,7 all cores(upplåst via bios) || RTX 2080 || 16 GB RAM @3600 mhz ||