Windows startar ej: Loading operating system...

Permalänk
Medlem

Windows startar ej: Loading operating system...

Hej!
Igår när jag gjorde en reboot på datorn så stannade den på en svart skärm med texten "Loading operating system..." uppe i vänstra hörnet på skärmen. Innan detta kommer GIGABYTES bios-boot-skärm upp. Loading operating system har varit där under den senaste tiden, men endast i någon sekund innan den går vidare till att starta upp Windows 7 som jag sitter på.

Detta hände i och med att jag via kontrollpanelen bytte namn på min dator och då krävdes en omstart. Sen dess har jag inte lyckats starta upp datorn. Det går att komma åt BIOS om det är någon tröst, och jag har kollat boot-ordningen så att den kör från min HDD. Jag har heller ingen CD/DVD-läsare för Windows-skivan utan jag fick låna en kompis sådan när jag byggde min dator då det visade sig att min gamla inte hade rätt anslutningar till moderkortet.

Vad kan detta bero på? Kan jag göra något via BIOS? Vad ska jag göra helt enkelt?

Mitt moderkort är ett MK Gigabyte Z68AP-D3 Socket 1155, Z68, ATX B3

Skriv om ni behöver någon mer info. Jag är tacksam för all tänkbar hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Sökte runt lite och hittade en kommentar till en youtube video, den hade en hel del tummar upp så du kan ju testa.

Had this same problem with a Gigabyte motherboard. This fixed it for me:
1. Go into BIOS > Advanced BIOS Features
2. Set First Boot Device to 'Hard Disk'
3. Set Second Boot Device and Third Boot Device to 'Disabled'
Computer no longer hangs at this screen. Just hold down F12 on startup if you ever need to boot from another device.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar! Däremot hjälpte det inte, tyvärr.