Permalänk
Medlem

mobilen dog!!

har en galaxy note 1.. igår hade jag den på laddning och laddningsikonen syndes.. sen när jag skulle starta den så kom jag bara till samsungloggan och inte längre. har testat att starta om och ta ut batteriet flertal gånger. den e stendöd. va inne i en mobilbutik där dom sa att den inte tog emot laddning (testades med 4 olika laddare och nya batterier) men fortfarande stendöd. har lämnat in den på felsökning i en butik och väntar på kostnadsförslag. frågan är om det är värt att laga den eftersom de inte kommer gå att uppdatera den till nyare versioner av android(stopp vid jelly bean). och hur mkt problem kan man få om man rootar den efter lagning?? klarar komponenterna i mobilen att man uppgraderar isf? så frågan är är de värt att laga den eller ska jag köpa en ny/begagnad? =/

Permalänk
Medlem

Vi kan ju bara spekulera i dagsläget då du inte fått något kostnadsförslag ännu.

Det beror helt på vad dom har tänkt att byta för komponenter i din telefon, rör det sig om ett mainboard byte kan det dra iväg lite i pris.
Är det bara någon flex-kabel/usb-kortet (minns ej vad det heter) som behövs byta kanske det blir en mer rimlig summa.

Jag hade personligen inte lagt mer än säg 1000-1500 (lite osäker på 1500, kanske även det är för mycket.. vad kostar dom på beg marknaden idag?) på en reparation av en Note 1:a, för då är det nog läge att kolla efter en ny telefon.

Permalänk
Hedersmedlem

förmodligen är det bara att fabriksåterställa den, men den hänger på bra idag så om dom vill laga den för nån hundring klankse högst 1000 kr annars skulle jag hellre lagt det dubbla på en ny

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk

Vem har sagt att den inte kommer uppdateras till nyare versioner av Android? Även om det är sant så finns det andra som skulle fixa det http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1346 Det kan inte leda till några problem att byta ROM, normalt

Du kan ju kolla på XDA om någon annan känner har ahft samma fel och hur det tacklades. Känner du dig teknisk så kanske det finns något du kan laga själv. Reservdelar brukar finnas på ebay men först måste du ju veta mer.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Crucial P3 1TB | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 11

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Har fått kostnadsförslag på mellan 300-1000 kr. Jag tycker själv att 700 är lite mkt att betala för att reparera en äldre telefon. En begagnad note 1a går på mellan 15-2500 kr ca.. men jag vill inte lägga dom summorna på en som inte kommer gå att uppdatera mer än till JB (jellybean).. Är i valet och kvalet om jag ska reparera denna eller köpa en beggad note 2 el galaxy 3 (galaxy 4 tycker jag skiljer för lite mot 3an och är för dyr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

förmodligen är det bara att fabriksåterställa den, men den hänger på bra idag så om dom vill laga den för nån hundring klankse högst 1000 kr annars skulle jag hellre lagt det dubbla på en ny

går inte att återställa då den e helt död..=/ och jag lägger hellre 2000 på en ny.. tycker att 700 e på gränsen..

Permalänk
Hedersmedlem

jag skulle säga nexus 4 en bra telefon till bra pris

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nissha:

går inte att återställa då den e helt död..=/

samsung kanske låste det går på alla anndra iaf man trycker ned nån volymknapp eller nåt när man startar telefonen

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

In 2011, 2012 and this year Samsung brought plenty of Android devices. Today we received, through our insider the first pre-list about upcoming Android updates from the Korean giant. Samsung will update the Galaxy S II and Note to Android 4.2.2 but this will be the last update for these devices. This means the Galaxy S II and Note received an update from 2.3.6 to 4.0.4 to 4.1.2 and will stop at Android version 4.2.2. Google is the only OEM which gives so many updates to its devices but Samsung is doing the same now. Below is the list of devices, which will receive the Android 4.2.2 update from Samsung. FRÅN SAMMOBILE bloggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av bl0m1:

samsung kanske låste det går på alla anndra iaf man trycker ned nån volymknapp eller nåt när man startar telefonen

Va inne i 3 olika mobilbutiker i sthlm och försökte men fortfarande stendöd.. =/

Permalänk
Medlem

Hade precis exakt samma problem med min galaxy s2 imorse. först så gick det att få liv i den och komma fram till samsungloggan, men efter ett tag så var den stendöd. funkade inte ens i felsäkert läge.
lämnade in min hos telia idag, och fick nån Xperia som utbyte. det skulle gå på garantin.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Hade precis exakt samma problem med min galaxy s2 imorse. först så gick det att få liv i den och komma fram till samsungloggan, men efter ett tag så var den stendöd. funkade inte ens i felsäkert läge.
lämnade in min hos telia idag, och fick nån Xperia som utbyte. det skulle gå på garantin.

Jaså! Va bra.. Synd bara att jag köpte min beggad i somras och har försökt få kvitto av min kompis jag köpte den från men inget händer! plus att min e över ett år gammal =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av nissha:

Jaså! Va bra.. Synd bara att jag köpte min beggad i somras och har försökt få kvitto av min kompis jag köpte den från men inget händer! plus att min e över ett år gammal =(

Det är 2 års garanti på telefonen

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem och det visade sig vara batteriet som hade pajat. Man kunde se på batteriet att det hade svällt. Så jag beställde ett nytt batteri och efter jag satt in det funkar det kanon!

Permalänk
Medlem

RIP

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Avstängd

Det kan vara så enkelt som et mjukvaruproblem, detta har hänt mig några gånger med min S1 och min S3. Det löste sig snabbt och enkelt genom att flasha om mjukvaran med ODIN. En gång var det batteriet som fuckade upp min S1...
Testa flasha om den med ODIN, kolla batteriet m.m. innan du skickar in den eller vad du nu gör och kanske slösar pengar i onödan.
Kolla på XDA, där finns det tips på flera olika saker man kan testa vid dessa och liknande symptom, har inte något fungerat för mig så har ett annat fungerat...

Visa signatur