Xbox One innehåller svagare grafikdel än PS4

Permalänk
Avstängd

Tror inte att det blir någon särskilt stor skillnad i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmörBacon:

Men nu är ju problemet att de offrar en jävla massa spel-centriska saker för att ge plats för att fokusera på värdelösa saker som TV. Visst det kan vara en kul feature men om det inte finns några spel vem bryr sig? Som om nya telefoner BARA gick att surfa på eller att du kan endast ringa i vissa städer. Support för fler städer kommer sen..

Tv-funktionen kommer väl dessutom inte att fungera i europa? Att de sedan stoltserar med att man kan 'byta kanal' på xboxen och att detta bara tar ett par sekunder är väl inte direkt något man höjer på ögonbrynen över heller

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Finns ingen chans vi kommer se spel köra i 4k på nästa gens konsoller. Det är helt enkelt för grafiskt krävande för att få det fungera.. Och det är liten mening för konsoll spelen att stödja något högre än 1080p. När majoriteten av TV apparater kommer max endast stödja 1080p.

Sen var det en extremt liten del av PS3 spelen som stödjer 1080p native. Och finns inga, så vitt jag vet , 360 spel som stödjer 1080p native (kanske nån enstaka mindre titlar). Allt annat är helt enkelt bara uppskalat till 1080p...

Om vi ser 4k spel i nästa gen, så kommer det vara extremt enkla små titlar som inte är speciellt grafiskt krävande.

Det behöver inte handla om att vissa spel till PS4 körs i högre än 1080p, det kan lika väl handla om att vissa spel till Xbox One körs i lite lägre upplösningar än 1080p. Jag ser det inte alls som otroligt att ett flertal spel körs i lägre upplösningar än 1080p på PS4 och Xbox One,

720p är långtifrån standard på PS3 och 360. T.ex. körs Crysis 3 i 1152x720 på 360, 1024x720 på PS3. Alla Call of Duty körs i lägre än 720p.

Permalänk
Avstängd

Jag ska skaffa mig PS4, Xbox one och alla TV funktioner kommer antagligen inte fungera i Sverige, sen vill jag kunna styra konsollen på svenska och inte ropa på engelska, ifall jag ens skulle vilja ha den funktionen. Det är som Siri, hur mycket använder svenskarna Siri?: S

Tråkigt med MS, först Windows 8 och nu detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Det behöver inte handla om att vissa spel till PS4 körs i högre än 1080p, det kan lika väl handla om att vissa spel till Xbox One körs i lite lägre upplösningar än 1080p. Jag ser det inte alls som otroligt att ett flertal spel körs i lägre upplösningar än 1080p på PS4 och Xbox One,

720p är långtifrån standard på PS3 och 360. T.ex. körs Crysis 3 i 1152x720 på 360, 1024x720 på PS3. Alla Call of Duty körs i lägre än 720p.

Det är precis som du säger. Nästan inget spel kör på den upplösning som säger att den gör. Det flesta spel till båda consoler är 570p sen så skalas det upp i 720p för att det ska täcka mer av tv skärmen.

Det man kan hoppas denna genration är att det blir 1080p i 60fps och inget som är nedskalat.
Har för mig att Sony har sagt att ps4 inte kommer stödja spel i 4k upplösning. Men dem har sagt att ps4 kommer stödja film i den upplösningen. Så folk ska ju inte hoppas på för mycket.

Permalänk

Ja det blir ett platt fall för MS om det visar sig att Sonys grafikdel är nästan dubbelt så stark.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

Ser att det är väldigt många som jämför med PS3 och 360 med kommande generation. Det går inte göra så!

För det första, Ja, PS3 var tekniskt starkare än 360, men eftersom spelutvecklarna har varit tvungna att lära sig koda till CELL processorn så har det tagit flera år innan dom har lyckats med det.

Nu när både PS4 och X-One har samma processorplattform och båda kör x86, givetvis. Så kommer det vara ett paradis för spelutvecklarna, det kommer inte bli någon konstig variant som förr "att PS4 är kraftfullare men spelen ser likadana ut."

Kan lova till 99% att spelen kommer märkbart att se bättre ut på PS4.

Permalänk
Medlem

PS3 vann ju "hårdvarukriget" mot 360n men förlorade "konsolkriget".
Tror på att historien kommer att upprepa sig. Xbox har gått om och blivit den ledande konsolen.

Nintendo skall vi inte ens prata om. Enda jag vill ha av Nintendo nowdays är Zelda.

Visa signatur

///Peter "Sweeler" Nilsson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweeler:

PS3 vann ju "hårdvarukriget" mot 360n men förlorade "konsolkriget".
Tror på att historien kommer att upprepa sig. Xbox har gått om och blivit den ledande konsolen.

Nintendo skall vi inte ens prata om. Enda jag vill ha av Nintendo nowdays är Zelda.

Har inte PS3 sålts i fler exemplar än 360? Gick om för ett tag sen i antal sålda exemplar har jag för mig att jag läste nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naDah:

PS3 är ju kraftigare än 360 men det innebar likförbannat rätt jämnt skägg i slutändan.

Det beror på att utvecklarna begränsar sig efter Xbox 360, inget annat...

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Klart man väljer efter hårdvaran i det här stadiet så länge man inte är vinklad sen tidigare. Det finns ingen bakåtkompabilitet och vilket spelutbud konsolen kommer ha är i stort sett okänt förutom de få titlar som kommer presenteras vid lanseringen.

Om PS4 har snabbare hårdvara för spel så väljer man den eftersom den kommer ge bättre prestanda i alla multiplattformtitlar och förstås för de exklusiva titlarna fast det inte kommer gå att jämföra. Blir Xbox 1 minsta gemensamma nämnare så kommer PS4 ge bättre prestanda, speciellt nu då plattformarna bygger på x86-64 och har i grunden samma struktur.

Knappast, med den logiken skulle Nintendo varit borta för länge sedan.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

Det beror på att utvecklarna begränsar sig efter Xbox 360, inget annat...

Eller för det faktum att alla vet att 360 har en kraftigare GPU is sig och en bättre Minnes arkitektur med 512MB delat minne + 10MB EDRAM.

Har visat sig gång på gång att många spel som kommit på båda haft en eller flera "draw backs" på PS3 versionen. Dessa har dock minskar allt eftersom man lärt sig hantera CPUn på PS3an bättre.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av wcislek:

Det är precis som du säger. Nästan inget spel kör på den upplösning som säger att den gör. Det flesta spel till båda consoler är 570p sen så skalas det upp i 720p för att det ska täcka mer av tv skärmen.

Det man kan hoppas denna genration är att det blir 1080p i 60fps och inget som är nedskalat.
Har för mig att Sony har sagt att ps4 inte kommer stödja spel i 4k upplösning. Men dem har sagt att ps4 kommer stödja film i den upplösningen. Så folk ska ju inte hoppas på för mycket.

Nej, de flesta körs inte i 570p och skalas. De flesta körs i 720p eller i närheten av 720p.

60fps kan du glömma som standard. När utvecklaren får välja mellan att göra eller mindre snyggt spel i 60fps eller ett snyggare spel i 30fps så kommer majoriteten välja 30fps och snyggare.

Sanningen är trots allt att 30fps inte har varit någon större börda, då skulle folk inte spela konsol.

1080p i 30fps kommer vara standard. Vad som vi kan hoppas sen är att någon form av AA blir standard också tillsammans med V-sync.

Länk till bekräftade upplösningar på PS3/360 spel:
http://beyond3d.com/showthread.php?t=46241

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Nu är inte jag särskilt insatt i detta ämne men tror ni inte att dom kommer landa på ett ganska likvärdigt pris när konsolerna finns i lager och priset är justerat till var det nu än landar på?

Jag menar efter allt så är dom ju säkerligen rätt så lika i hårdvara och kostar kanske t.o.m lika mycket att sätta ihop samt hyffsat likvärdig vinst i slutändan för båda företagen, så tänker jag iaf då dessa företag har anställda som vet bättre än oss garanterat har räknat på fram och tillbaks på detta ett antal gånger för att kunna erbjuda maximal prestanda/vinst? Verkar logiskt för mig iaf för det handlar ju ändå om business i slutändan.

Permalänk
Medlem

Xbox One kräver att Kinect är inkopplad och regelbunden internetuppkoppling. Jag tror att det blir PS4 för mig, om något.

Permalänk
Medlem

Känns som att mitt GTX 570 OC från 2011 är ungefär lika snabb som PS4:ans grafikdel... sicket skit.

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Haha, ja, det är nog min största svaghet gällande stavning, tycker "enda" ser så fult ut att jag är van att alltid skriva "ända" till allt, även om det ska vara enda när det gäller antal och ända när det gäller yttersta delen av något, eller kort sagt; slut

Tack för påminnelsen, min fun fact var ju trotts allt inte för att sätta dig någon, utan bara att rätta någon så att de slipper säga fel, betyder inte att jag inte gör några fel för det

Aa, lätt hänt det där Brukar normalt sett inte rätta sådana småfel, men när jag såg din kommentar kände jag mig tvungen att påpeka felet för sakens skull. Du är förlåten

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Tror inte det. I stort sett alla spel som släppts till xbox360/ps3/pc har alltid anpassats för sämsta möjliga egenskaper kombinerat. Alltså PCs två trådiga CPU och PS3s svaga grafikdel. Och har som resultat sett ut som hästskit till alla system.

Men exklusiva titlar (få som dom är) kommer nog vara snäppet sexigare till PS4 än X1. Men nu är det inte säkert om det där lilla övertaget Sony har med sin maskin att det kommer ha någon realistik förbättring av grafiken och inte går förlorad av OSet eller kanske helt enkelt inte används till fullo.

Sedan har man ju sett att det laggat lite mellan de olika konsollerna. Blir ena bättre så kan man 'rimligtvis' säga att det 'troligtvis' kommer vara mindre 'lagg' på den burken.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Du jämför ju med den tiden då spel var viktigare än siffror. Orättvist! Så klart att den som har högst prestanda kommer sälja bäst

Det gnälldes en väldigt massa då också. Så mycket har inte förändrats

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Det behöver inte handla om att vissa spel till PS4 körs i högre än 1080p, det kan lika väl handla om att vissa spel till Xbox One körs i lite lägre upplösningar än 1080p. Jag ser det inte alls som otroligt att ett flertal spel körs i lägre upplösningar än 1080p på PS4 och Xbox One,

720p är långtifrån standard på PS3 och 360. T.ex. körs Crysis 3 i 1152x720 på 360, 1024x720 på PS3. Alla Call of Duty körs i lägre än 720p.

Kommer vara ytterst sällsynt med spel som körs i en upplösning lägre än 1080p på nästa gen. Du kan räkna med att största majoriteten kommer sikta mot att stödja 1080p, eller åtminstone så nära 1080p som möjligt.
Samt kan vi räkna med att flesta titlar som fokuserar hårt på att pumpa ut så snygg grafik som möjligt kommer fortsätta köra i 30fps.
Men vad vi kan som sagt kanske se på PS4an, är fler spel som kör i 60fps över X1an.

Vi kan även räkna med större stöd för anti-alias. Fast mesta av det lär vara morphologisk AA, istället för traditionell AA som är extremt krävande på hårdvaran.

Overall så kommer 1080p, 30fps bli standard för majoriteten av spelen för båda konsoler.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Har inte PS3 sålts i fler exemplar än 360? Gick om för ett tag sen i antal sålda exemplar har jag för mig att jag läste nånstans.

Detta är sant. Folk säger att Xbox var kung men så är inte fallet. Först Xbox 360 kom ett år före Playstation, men ingen räknar med detta.
Playstation 3 har sålt mer än Xbox nu. Men folk läser artiklar om Xbox som säger att dem sålt mer än playstation men det handlar om USA. I Usa är xbox kung, men i resten av världen så är playstation mer populärt än xbox.

Gillade Xbox när den kom, hade mycet intressant spel, men de sista 3 åren har det bara tagit stop när det gäller spel till Xbox. Jo dem har sina 4 stora spel Forza, Halo, Gears och Fable.
Hoppas att dessa 15 spel som kommer till X1 inte är massa Kinect spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Svaret är: Forza och i viss mån GT...

Gillar ditt svar, även om det inte var ett rakt svar på min fråga om VAD som gör dom bättre, men "Att spelen finns" kan jag inte annat än acceptera som ett fullgott svar

som sagt, jag hoppas på pc-marknaden !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av wcislek:

Hoppas att dessa 15 spel som kommer till X1 inte är massa Kinect spel.

Tyvärr kan vi nog räkna med att det blir en hel del kinect-titlar, då MS verkar satsa rätt hårt på det kortet. Sen tror jag inte att de komemr spelas med bara rörelser, utan mer implementera röstkommandon och rörelseelement på vissa sätt.. tänk ett FPS där du vrålar "cover me!" för att få hjälp av NPC's. Eller att du lutar dig lite åt sidan för att titta fram bakom ett hörn. Sådant tror jag vi kommer få se en hel del av när det gäller microsofts 1st party-titlar.

För övrigt tror jag sony kommer vinna sjukt mycket mark på deras storsatsning på att vara jävligt öppna för samarbete för såväl stora studios som indie-utvecklare. MS verkar tyvärr inte bara ha hoppat av indie-tåget, de verkar vilja spränga tåget i luften och slita bort rälsen.

Permalänk
Skrivet av wcislek:

Playstation 3 har sålt mer än Xbox nu. Men folk läser artiklar om Xbox som säger att dem sålt mer än playstation men det handlar om USA. I Usa är xbox kung, men i resten av världen så är playstation mer populärt än xbox.

Who cares? Här hemma är Xbox också kung men det beslutet togs först efter att ha köpt de andra två platformerna i denna generationen också. De (Xbox One och PS4) kommer äga 40-45 % av marknaden var där resterande 10-20 procent tas av Wii U, Ouya och alla andra nykomlingar.

För övrigt vill jag varna alla från att förbeställa från spelbutiken.se (jag ser endel har rekommenderat dem här i tråden) då mellanskillnaden mellan ditt beställningspris och slutligt pris kommer krediteras till dig i form at spelbutiken poäng. Visserligen har de valt en mer realistisk prisbild än de allra flesta andra som redan nu tar oofficiella förbokningar men priserna är ändå dyrare än vad lanseringspriset kommer vara (i alla fall för Xbox One).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ayne:

Tyvärr kan vi nog räkna med att det blir en hel del kinect-titlar, då MS verkar satsa rätt hårt på det kortet. Sen tror jag inte att de komemr spelas med bara rörelser, utan mer implementera röstkommandon och rörelseelement på vissa sätt.. tänk ett FPS där du vrålar "cover me!" för att få hjälp av NPC's. Eller att du lutar dig lite åt sidan för att titta fram bakom ett hörn. Sådant tror jag vi kommer få se en hel del av när det gäller microsofts 1st party-titlar.

För övrigt tror jag sony kommer vinna sjukt mycket mark på deras storsatsning på att vara jävligt öppna för samarbete för såväl stora studios som indie-utvecklare. MS verkar tyvärr inte bara ha hoppat av indie-tåget, de verkar vilja spränga tåget i luften och slita bort rälsen.

Jag tror du har rätt.
Men jag förstår inte hur dem har tänkt med röst komandon. Först vill jag inte skrika/prata högt åt min tv, jag har också två hundar som kanske kommer bli lite knäppa om jag sitter i soffan och skriker olika komandon till TV :P. Sen kommer sambon och fråga vad man håller på med :P.

Är det någon som vet eller hört något rykte om om man kommer kunna sitta i soffan och köra dessa armrörelserna för att förminska fönster osv? Eller måste man stå upp för att det ska funka som det ska? Hade varit lite jobbigt om jag måste ställa mig upp varje gång jag ska göra något med kinect.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wcislek:

Jag tror du har rätt.
Men jag förstår inte hur dem har tänkt med röst komandon. Först vill jag inte skrika/prata högt åt min tv, jag har också två hundar som kanske kommer bli lite knäppa om jag sitter i soffan och skriker olika komandon till TV :P. Sen kommer sambon och fråga vad man håller på med :P.

Är det någon som vet eller hört något rykte om om man kommer kunna sitta i soffan och köra dessa armrörelserna för att förminska fönster osv? Eller måste man stå upp för att det ska funka som det ska? Hade varit lite jobbigt om jag måste ställa mig upp varje gång jag ska göra något med kinect.

Du behöver inte skrika. Och ja du kan sitta ner, kameran ( Kinect sensor) på kinect har en motor som "känner vart du är"

Det är ju rocket science

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av wcislek:

Jag tror du har rätt.
Men jag förstår inte hur dem har tänkt med röst komandon. Först vill jag inte skrika/prata högt åt min tv, jag har också två hundar som kanske kommer bli lite knäppa om jag sitter i soffan och skriker olika komandon till TV :P. Sen kommer sambon och fråga vad man håller på med :P.

Är det någon som vet eller hört något rykte om om man kommer kunna sitta i soffan och köra dessa armrörelserna för att förminska fönster osv? Eller måste man stå upp för att det ska funka som det ska? Hade varit lite jobbigt om jag måste ställa mig upp varje gång jag ska göra något med kinect.

Men redan idag slipper du skrika kommandon. Bara man har kalibrerat Kinect så plockar den upp din röst bara du håller normal samtalsnivå, även om Xboxen spelar hög musik i bakgrunden t.ex.

Förhoppningsvis är nya Kinect bättre på att känna av rörelser sittande i en lågt konstrasterande soffa dock.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd

Spelen är det viktigaste, och jag tror MS vinner även denna gång. Vill man ha fetast grafik så köper man inte en konsol helt enkelt.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av skog1s:

Du behöver inte skrika. Och ja du kan sitta ner, kameran ( Kinect sensor) på kinect har en motor som "känner vart du är"

Det är ju rocket science

Kamera + dator = rocket science

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

För mig så har en konsols grafikprestanda aldrig varit så avgörande. Visst, man vill inte ha en Wii-U, eftersom den redan slängs på skrothögen av många utvecklare. För mig är hela "betala för onlinespel" ett system jag inte gillar, så därför har jag hållit mig till Playstation.

Kommer nog inte köpa varken ps4 eller xbox så länge det inte finns gott om lockande titlar; men för mig så är mindre skillnad i grafikprestanda inte det som gäller.