behöver lite råd gällande köp av speldator 12-15k

Permalänk
Medlem

behöver lite råd gällande köp av speldator 12-15k

jag håller på att pilla lite med en ny speldator jag jag tänkte bygga.

jag vill bygga för framtiden så att jag kan behålla samma burk länge men kanske byta ut graffe och minnen om några år om det behövs.
sitter för närvarande på en dual-core 1,8 som börjar gå på knä rejält nu

jag vill ha nått som pallar med dagens grafiktunga spel på höga inställningar.
den ska gärna vara relativt tystgående men det kan jag tumma på om det är stor prisskillnad.
jag har redan en ssd disk på 120 gig som jag tänkte köra os på, så behöver bara en ny mekanisk disk att lägga in spel och dylikt på.

jag har plockat ihop den här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3378577/2013-05-26

vad är bra? vad har jag missat? vad kan jag göra billigare (om möjligt inom parametrarna)?

den ligger lite i överkant på vad jag har råd med så dyrare får det inte bli men vill mest ha råd om vad ni tycker, har häng här som lurker till och från genom åren och respekterar era kunskaper

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser bra ut!
Som jag skrev i en annan tråd brukar många välja bort i7:an om det är en ren speldator. Men det är en smaksak hur man tror framtiden blir

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem

tack för att du tog dig tid att kolla!

jag rotade lite i dina inlägg men hittade inte det du refererar till
vad är det som gör att folk brukar byta bort i7:an? jag har inte varit så up-to-date med hårdvara dom senaste 3 åren så är lite grön

Permalänk
Medlem

Inte många spel idag som stöder hyperthreading vilket gör att prestanda i spel / kr är sämre än i5.
I de flesta fallen brukar man istället ta den extra pengen och lägga på ett bättre grafikkort.
Nu har du valt ett väldigt bra grafikkort men du hade ju också önskemålet om att gå ner i pris lite så det är ju en väg att gå!

Varför man väljer i7 är för att man kommer använda program som stöder flertrådat idag, typ rendering, foto osv.
Eller om man hoppas att alla spel stöder det i framtiden eller inte planerar att byta processor på ett tag.

Hoppas det hjälper dig

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem

tack för upplysningen!

ja, det är ju verkligen värt att tänka på, varenda krona är ju värd att vända på
nu när jag kollar lite i detalj på det så verkar det även som att i7 (eller processorer med hyperthreading) går lite slöare än i5 i program (läs spel) som inte stödjer hyperthreading.
om detta stämmer så känns det som att en i5 är given i och med att det är spel som är det jag gör med min dator.

det enda andra jag hade tänkt var väl att vänta med köpet till det finns en version av gtx kortet med bättre kylning, för när jag kollade prisjakt idag så verkade det inte finnas i lager

Permalänk
Medlem

Det är samma kylning till alla gtx780 kort så det spelar ingen roll vilken du tar!

Edit:
Såg nu på prisjakt att det fanns någon mer:
http://www.inet.se/produkt/5409862/evga-geforce-gtx-780-3gb-s...
Ingen aning om denna dock...
Men enligt tester ska orginalkylaren vara bra och tyst så imo spelar det ingen roll vilken man köper

Visa signatur

Fractal Define Node 304 | Intel 2500k + Noctua U9B | MSI Z77IA-S01 | Corsair 8GB VENGEANCE | ASUS GTX770 DCUII | FSP 650W 80+ Gold | Intel 320 SSD 120 GB | WD 2TB Green x2

Permalänk
Medlem

sweet, blir till tt beställa så fort skatteåterbäringen trillar in!
tack för supporten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blow:

Det är samma kylning till alla gtx780 kort så det spelar ingen roll vilken du tar!

Edit:
Såg nu på prisjakt att det fanns någon mer:
http://www.inet.se/produkt/5409862/evga-geforce-gtx-780-3gb-s...
Ingen aning om denna dock...
Men enligt tester ska orginalkylaren vara bra och tyst så imo spelar det ingen roll vilken man köper

Överklockningen på den ska göra att den har praktiskt taget samma prestanda ur lådan som ett Titan har ur lådan.