Gtx 780 ingen bild, laddar inte bios..

Permalänk
Medlem

Gtx 780 ingen bild, laddar inte bios..

Hallojsan!

Jag har precis köpt ett nytt Gtx 780 då min käre far passande nog köpt mitt gamla kort (gtx 480)! Har precis fått hem det och satt in det i datorn, precis som vanligt. Startar upp datorn men får ingen bild, tänker att det nog hamnat på hdmi utgången (har dvi till skärmen och hdmi till projektorn), så jag slår på den och kollar, men ingen bild där heller! Då dyker det upp bild på min primära skärm, den svarta bilden som är innan bios laddat, där det står vilken version av bios man har och det lilla "understrecket" längst upp till vänster i bild, men inget mer. Det laddar inte vidare så tillslut stänger jag ner datorn och startar om.
Samma sak igen, testar att byta dvi-port, ingen skillnad. Byter pci plats, ingen skillnad. Tar ut kortet och startar med integrerade grafiken, funkar utmärkt, sätter i gamla grafikkortet (gtx 480) funkar utmärkt, är det jag använder just nu!
Har bytt framåt och tillbaka några gånger nu, utan framgång.. Googlat på problemet och försökt några lösningar men många av alternativen verkar inte finnas i mina bios (uefi). Tryckt på kontakterna till grafikkortet och på nätagget..

Så nu undrar jag, har någon några idéer eller lösningar, eller kan det vara så illa att det är trasigt?:(

Min spec:

Moderkort: Msi z77a gd65
Proc: i5 3570k
Minne: Adata 12 gb
Grafikkort: Msi Gtx 780 (och zotac gtx480 som används just nu)
Nätagg: Chieftec 650W
Systemdisk: ocz vertex 240 gb (osäker på version)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speurk:

Hallojsan!

Jag har precis köpt ett nytt Gtx 780 då min käre far passande nog köpt mitt gamla kort (gtx 480)! Har precis fått hem det och satt in det i datorn, precis som vanligt. Startar upp datorn men får ingen bild, tänker att det nog hamnat på hdmi utgången (har dvi till skärmen och hdmi till projektorn), så jag slår på den och kollar, men ingen bild där heller! Då dyker det upp bild på min primära skärm, den svarta bilden som är innan bios laddat, där det står vilken version av bios man har och det lilla "understrecket" längst upp till vänster i bild, men inget mer. Det laddar inte vidare så tillslut stänger jag ner datorn och startar om.
Samma sak igen, testar att byta dvi-port, ingen skillnad. Byter pci plats, ingen skillnad. Tar ut kortet och startar med integrerade grafiken, funkar utmärkt, sätter i gamla grafikkortet (gtx 480) funkar utmärkt, är det jag använder just nu!
Har bytt framåt och tillbaka några gånger nu, utan framgång.. Googlat på problemet och försökt några lösningar men många av alternativen verkar inte finnas i mina bios (uefi). Tryckt på kontakterna till grafikkortet och på nätagget..

Så nu undrar jag, har någon några idéer eller lösningar, eller kan det vara så illa att det är trasigt?:(

Min spec:

Moderkort: Msi z77a gd65
Proc: i5 3570k
Minne: Adata 12 gb
Grafikkort: Msi Gtx 780 (och zotac gtx480 som används just nu)
Nätagg: Chieftec 650W
Systemdisk: ocz vertex 240 gb (osäker på version)

Testa avinstallera grafikkorts drivrutinerna och sedan plocka i det nya kortet

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

oi

Permalänk
Medlem
Skrivet av jsnAke:

Testa avinstallera grafikkorts drivrutinerna och sedan plocka i det nya kortet

Skickades från m.sweclockers.com

Gilla-knappen borde kompletteras med en 'uselt inlägg'-knapp.
Drivrutiner tillhör operativsystemet, och trådskaparen skriver tydligt att datorn inte ens kommer till bios/uefi, alltså har operativsystemet och tillhörande drivrutiner inte någon som helst inverkan.

Till TS, pröva clear CMOS som första åtgärd. Nästa steg, pröva grafikkortet i farsans dator.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Gilla-knappen borde kompletteras med en 'uselt inlägg'-knapp.
Drivrutiner tillhör operativsystemet, och trådskaparen skriver tydligt att datorn inte ens kommer till bios/uefi, alltså har operativsystemet och tillhörande drivrutiner inte någon som helst inverkan.

Till TS, pröva clear CMOS som första åtgärd. Nästa steg, pröva grafikkortet i farsans dator.

Farsans dator finns inte ännu, resterande delar som han inte köpt av mig är beställda! Om jag gör clear cmos, försvinner då allt som t.ex. ahci och clockningen på minnena till 1600 mhz? Hur blir det då för windows isåfall om ahci försvinner? eller går det att ställa tillbaks innan jag bootar upp igen?

Permalänk

Om du clearar cmos så resettas de till factory default. Om det löser ditt problem dvs att datorn startar är det bara att gå in i bios och ändra det du vill ändra innan du laddar windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boysetsfire:

Om du clearar cmos så resettas de till factory default. Om det löser ditt problem dvs att datorn startar är det bara att gå in i bios och ändra det du vill ändra innan du laddar windows.

Tackar! Ska testa när jag kommer hem från jobbet!

Permalänk
Jubileumsmästare

Spara en profil i BIOS istället och sen kör clear CMOS för profilerna försvinner väl ändå inte? Sen bara in i BIOS och ladda profilen igen. Dock lär det ju fucka upp igen om clear CMOS fixade det och du laddar in de gamla igen. Men kanske funkar, vem vet hahaha

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jsnAke:

Testa avinstallera grafikkorts drivrutinerna och sedan plocka i det nya kortet

Skickades från m.sweclockers.com

Först får du förklara hur du lyckas installera drivrutiner på en dator som inte ens bootar upp bios? Du är väl medveten om att hårddisken inte bootar upp före Bios va?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Har fått uppdatera bios på fyra z77 moderkort fört pci 3.0 kort ska fungerar så antagligen har du samma problem.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Speurk:

Hallojsan!

Jag har precis köpt ett nytt Gtx 780 då min käre far passande nog köpt mitt gamla kort (gtx 480)! Har precis fått hem det och satt in det i datorn, precis som vanligt. Startar upp datorn men får ingen bild, tänker att det nog hamnat på hdmi utgången (har dvi till skärmen och hdmi till projektorn), så jag slår på den och kollar, men ingen bild där heller! Då dyker det upp bild på min primära skärm, den svarta bilden som är innan bios laddat, där det står vilken version av bios man har och det lilla "understrecket" längst upp till vänster i bild, men inget mer. Det laddar inte vidare så tillslut stänger jag ner datorn och startar om.
Samma sak igen, testar att byta dvi-port, ingen skillnad. Byter pci plats, ingen skillnad. Tar ut kortet och startar med integrerade grafiken, funkar utmärkt, sätter i gamla grafikkortet (gtx 480) funkar utmärkt, är det jag använder just nu!
Har bytt framåt och tillbaka några gånger nu, utan framgång.. Googlat på problemet och försökt några lösningar men många av alternativen verkar inte finnas i mina bios (uefi). Tryckt på kontakterna till grafikkortet och på nätagget..

Så nu undrar jag, har någon några idéer eller lösningar, eller kan det vara så illa att det är trasigt?:(

Min spec:

Moderkort: Msi z77a gd65
Proc: i5 3570k
Minne: Adata 12 gb
Grafikkort: Msi Gtx 780 (och zotac gtx480 som används just nu)
Nätagg: Chieftec 650W
Systemdisk: ocz vertex 240 gb (osäker på version)

Är du helt säker på du kopplat in 2x pcie ström?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Först får du förklara hur du lyckas installera drivrutiner på en dator som inte ens bootar upp bios? Du är väl medveten om att hårddisken inte bootar upp före Bios va?

"Hårddisken bootar upp" ? Den var ny Nästan i klass med "Datan bootar upp"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

"Hårddisken bootar upp" ? Den var ny Nästan i klass med "Datan bootar upp"

Bootorder = bootar upp

Kan inte komma på ett bättre ord för funktionen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Det där strecket, lyser eller blinkar det? Lyser det så är moderkortet pajj, och ba o byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Provat att uppdatera Bios? Brukar hjälpa i 80% av fallen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Bootorder = bootar upp

Kan inte komma på ett bättre ord för funktionen.

Hehe jag förstod det, jag bara tjivas lite

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon200213:

Hehe jag förstod det, jag bara tjivas lite

Det roliga är en direkt översättning blir "Stövlar igång". Lite mindre litterärt blir det ju om man säger "sparkar igång".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Det där strecket, lyser eller blinkar det? Lyser det så är moderkortet pajj, och ba o byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Det lyser, men datorn funkar ju när jag använder det gamla grafikkortet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pcnoob:

Har fått uppdatera bios på fyra z77 moderkort fört pci 3.0 kort ska fungerar så antagligen har du samma problem.

Skrivet av Tumnus:

Provat att uppdatera Bios? Brukar hjälpa i 80% av fallen.

Skall testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Är du helt säker på du kopplat in 2x pcie ström?

Ja, kopplar in det precis likadant som mitt gtx 480,som ju det är ett väldigt törstigt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speurk:

Ja, kopplar in det precis likadant som mitt gtx 480,som ju det är ett väldigt törstigt kort.

Räcker ditt nätagg då?

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Räcker ditt nätagg då?

Kan inte tänka mig att ett kvalitetsagg på 650W inte orkar driva ett GTX780.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Kan inte tänka mig att ett kvalitetsagg på 650W inte orkar driva ett GTX780.

Har agget orkat driva ett GTX 480 kan det nästan driva vad som helst....

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

En bios uppdatering lär nog lösa det för dig. Har hänt flertal gånger när man installerar nyare kort att dom inte visar bild och efter bios uppdatering så fungerar det utan problem.

Visa signatur

<Dator 1> CPU: Intel I9 9900K@5Ghz | CPU Kylare: Noctua NH15 | MB: Asus Maximus XI Gene | RAM: G.Skill 32GB DDR4 3200MHz CL14 Trident | HDD: Samsung M.2 970 1tb | GPU: Asus RTX 3080TI Strix
<Dator 2> CPU: Intel I7 8700K@4.8Ghz | CPU Kylare: Be Quite Dark Rock Pro 4 | MB: Asus Z370-H | RAM: G.Skill 16GB DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws V | HDD: Samsung M.2 970 500gb | GPU: Asus 2080 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Har agget orkat driva ett GTX 480 kan det nästan driva vad som helst....

Precis det jag skrev ju

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Strömkravet/rekommenderade är väl 600w för ett 780, dessutom så om det skulle vara strömproblem eller dylikt så tutar ju moderkortet (förutsatt att pc-speaker finns och är inkopplade). Min röst faller på BIOS-uppdatering som skrivits ovan, eftersom det integrerade och ditt gamla kort fungerar så är det antingen nya kortet som är defekt eller 3.0-tjofräset

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Kan inte tänka mig att ett kvalitetsagg på 650W inte orkar driva ett GTX780.

Finns alltid måndagsexemplar.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Finns alltid måndagsexemplar.

Som har fungerat sen 2010;)

Permalänk
Medlem

Tack alla som svarat och i synnerhet er som rekommenderade en bios uppdatering! Har nu gjort det och det funkar utmärkt! Fast vart lite svettigt ett tag när jag trodde att jag hade förintat windows för alltid, men det visade sig att boot priority hade ändrats bara! Återigen, tack så hemskt mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Först får du förklara hur du lyckas installera drivrutiner på en dator som inte ens bootar upp bios? Du är väl medveten om att hårddisken inte bootar upp före Bios va?

Om du läst så skrev TS om att han stoppade i sitt gamla kort för att kunna skriva inlägget, så därför lär det inte vara så svårt.

Visa signatur

oi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Speurk:

Tack alla som svarat och i synnerhet er som rekommenderade en bios uppdatering! Har nu gjort det och det funkar utmärkt! Fast vart lite svettigt ett tag när jag trodde att jag hade förintat windows för alltid, men det visade sig att boot priority hade ändrats bara! Återigen, tack så hemskt mycket!

Oooo, jag älskar lyckliga slut Grattis!!!!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi