Permalänk
Medlem

Ny router!

Hejsan! Behöver en ny router för att Thomson bara är skit. Jag har Telia 8mb ADSL med VOIP & TV. Vi har ca. 10 enheter hemma.

Priset ska helst inte vara över 500 kr och ska ha bra räckvidd trådlöst.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Inaktiv

Hmm köpte en ASUS RT-N56U till mina föräldrar för det var så ruskigt segt med internanätverket hemma hos dem. Den är faktiskt riktigt bra. Den dubbla min hastighet på internanätverket i källaren, där jag är när jag hälsar på

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738

Som man ser på länken så går den för 895 på många ställen men köpte min på Alina's drive för någon vecka sedan för 599:- helt klart värt de pengarna. Så 699 får du förhandla dig fram till eller?

Permalänk
Keeper of Traditions

Du hittar nog inga routrar för under 500 som har bra trådlös räckvidd... Men däremot kanske du kan göra om din nuvarande router till en accesspunkt/repeater, för att utöka täckningsytan.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Du hittar nog inga routrar för under 500 som har bra trådlös räckvidd... Men däremot kanske du kan göra om din nuvarande router till en accesspunkt/repeater, för att utöka täckningsytan.

Nu förstår jag inte hur det ska gå till då Thomson är ett modem/router i ett. Det han i så fall skall göra är att ringa Telia och be dem brygga Thomson, sedan koppla in en ny router, som han vill ha tips om.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon8870:

Nu förstår jag inte hur det ska gå till då Thomson är ett modem/router i ett. Det han i så fall skall göra är att ringa Telia och be dem brygga Thomson, sedan koppla in en ny router, som han vill ha tips om.

Jag antog att han hade en router redan, men om han inte har det så blir det såklart svårt.

Redigerat
Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av hammark9:

Hejsan! Behöver en ny router för att Thomson bara är skit. Jag har Telia 8mb ADSL med VOIP & TV. Vi har ca. 10 enheter hemma.

Priset ska helst inte vara över 500 kr och ska ha bra räckvidd trådlöst.

Jag hade köpt en WNDR3700 eller någon av dess syskon, och sen slängt in open-WRT.

Visa signatur

Permalänk

En kontrollfråga och nej jag vet inte svaret, Den Thomsonrouter som telia använder har särskilda funktioner för VOIP & TV. är det enkelt att återskapa de funktionerna i vilken router som helst?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Mean old man:

En kontrollfråga och nej jag vet inte svaret, Den Thomsonrouter som telia använder har särskilda funktioner för VOIP & TV. är det enkelt att återskapa de funktionerna i vilken router som helst?

Vet inte riktigt vad det är för särskilda funktioner, men har de gjort mer än att separera VOIP-trafiken och TV-trafiken med separata VLAN som sen mappats till specifika portar?

Det brukar inte gå att göra med standard-firmware, men installerar man någon annan (open-wrt/dd-wrt) så går det säkert.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat ett inlägg och redigerat ett annat. Dryga kommentarer leder lätt till att stämningen blir otrevlig.

/KimTjik

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Vet inte riktigt vad det är för särskilda funktioner, men har de gjort mer än att separera VOIP-trafiken och TV-trafiken med separata VLAN som sen mappats till specifika portar?

Det brukar inte gå att göra med standard-firmware, men installerar man någon annan (open-wrt/dd-wrt) så går det säkert.

Jag tror att det är det dom gjort men jag är inte riktigt säker...

Jag bad Telia brygga min och då sa de något om att VOIP och TV inte skulle fungera vilket då inte var ett problem för mig.