Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilket grafikkort rekommendera ni?

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort rekommendera ni?

Tjosan. har lite funderingar om angående grafikkort, jag kör HD6970 2gig i nu, och jag tror de dax o uppgradera men vet inte riktigt till vad än.

Har tänkt på köpa mig denna

Gigabyte Radeon HD 7970 GHz Edition - 3GB GDDR5

Är osäker på om det är ett bra köp vad tycker ni? ni få gärna komma med förslag.

btw vet att det finns många såna liknande tråd.. så varför inte göra en till haha

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"

Permalänk
Medlem

Vad har du mer för komponenter ?

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CRHASH:

Vad har du mer för komponenter ?

Inte core i7 2600k (Sandy bridge)
ocz 700watt
16gig 1600mhz märke vet ej
HD6970 2gig
Modekort är jag lite osäker på men vet att den heter nått på Z68 extreme

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe69:

Tjosan. har lite funderingar om angående grafikkort, jag kör HD6970 2gig i nu, och jag tror de dax o uppgradera men vet inte riktigt till vad än.

Har tänkt på köpa mig denna

Gigabyte Radeon HD 7970 GHz Edition - 3GB GDDR5

Är osäker på om det är ett bra köp vad tycker ni? ni få gärna komma med förslag.

btw vet att det finns många såna liknande tråd.. så varför inte göra en till haha

Vilka spel lirar du och i vilken upplösning?

Permalänk
Medlem

Vad för spel lirar du? ska du göra mer än spela på datorn? Vad är din upplösning du spelar i? föredrar du något speciellt företag alltså nvidia/amd lr spelar det ingen roll?

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Vilka spel lirar du och i vilken upplösning?

De högsta som de gå helt enkelt 1920*1080

Spela bara battlefield 3 mest annars så äre Dead island, Saint row the third, need for speed the run. total war shogun 2.

fast jag kommer då spela mer krävande spel sen" te.x bf4,titanfall, os.v så vill vara någolunda säker så man kan köra iaf high på desse spel

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

Vad för spel lirar du? ska du göra mer än spela på datorn? Vad är din upplösning du spelar i? föredrar du något speciellt företag alltså nvidia/amd lr spelar det ingen roll?

Spelen svarade jag precis ^ nah kolla mkt på HD film o serie jag föredra helst AMD då jag alltid har haft de. men visst jag gilla nividia med men är mer osäker på de hållet hehe

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"

Permalänk
Skrivet av Affe69:

Spelen svarade jag precis ^ nah kolla mkt på HD film o serie jag föredra helst AMD då jag alltid har haft de. men visst jag gilla nividia med men är mer osäker på de hållet hehe

Budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fpsmannen88:

jadu 3-6k typ

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"

Permalänk

Med en budget på 3-6k så borde du skaffa antingen GTX 770 för strax under 4k eller om du vill maxa inställningar så borde du gå på ett GTX 780 för runt 6k. Jag själv hade gått på ett GTX 780 för att va säker på att jag klarar de nya spelen som Battlefield 4 på väldigt höga inställningar, antagligen på max utan problem.

(kan inte så mycket om AMD men detta är vad jag hade gått på)

//Gustav

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnugOlsson:

Med en budget på 3-6k så borde du skaffa antingen GTX 770 för strax under 4k eller om du vill maxa inställningar så borde du gå på ett GTX 780 för runt 6k. Jag själv hade gått på ett GTX 780 för att va säker på att jag klarar de nya spelen som Battlefield 4 på väldigt höga inställningar, antagligen på max utan problem.

(kan inte så mycket om AMD men detta är vad jag hade gått på)

//Gustav

Ja vi få se vad de blir för "Battlefield 4 system requirements" okej gtx 780 men kan du lägga upp en länk tror du, för de finns väl mer olika sorter/verisoner av den så de blir rätt hehe,

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"

Permalänk
Medlem

Ja som ovan tipsar om GTX 780 eller varför inte ett GTX Titan om du har pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ja som ovan tipsar om GTX 780 eller varför inte ett GTX Titan om du har pengarna.

okej de flesta verka gilla GTX 780 få läsa lite mer om den, javisst hade inte tackat nej till titan men 8.5k känns lite för mkt för min del hehe

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"

Permalänk
Medlem

Speciellt om du lirar på 1080p upplösning

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem

Men om jag då köper mig en gtx 780, hur fungera de då när jag ska sätta in den i datorn. imed jag har AMD nu. äre bara bort med amd in med nividia sen bara installera allt sen klart? hehe lärt väldigt enkelt. har aldrig bytt ett grafikkort har alltid köpt mig en ny dator

+ Vilket 780kort är det jag ska har av alla modelle? i framtiden så vill jag gärna koppla in 2 skärmar också

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"

Permalänk
Skrivet av Affe69:

Men om jag då köper mig en gtx 780, hur fungera de då när jag ska sätta in den i datorn. imed jag har AMD nu. äre bara bort med amd in med nividia sen bara installera allt sen klart? hehe lärt väldigt enkelt. har aldrig bytt ett grafikkort har alltid köpt mig en ny dator

+ Vilket 780kort är det jag ska har av alla modelle? i framtiden så vill jag gärna koppla in 2 skärmar också

ASUS eller kanske gigabyte Windforce

Permalänk
Visa signatur

Stationära: ASRock Z87 Extreme4 ATX - Intel Core i5 4670K - Crucial Ballistix Sport 16GB - Gainward Gtx 760 2GB - Fractal Design Integra R2 650W - Nzxt Phantom 410

Permalänk
Skrivet av Affe69:

Men om jag då köper mig en gtx 780, hur fungera de då när jag ska sätta in den i datorn. imed jag har AMD nu. äre bara bort med amd in med nividia sen bara installera allt sen klart? hehe lärt väldigt enkelt. har aldrig bytt ett grafikkort har alltid köpt mig en ny dator

+ Vilket 780kort är det jag ska har av alla modelle? i framtiden så vill jag gärna koppla in 2 skärmar också

Jag skulle säga EVGA:s ACX Superclocked. Custom kylning, 20% lower fan noise, 15% lower GPU temps och 15% lower memory temps. Detta kortet kommer jag att köpa i framtiden!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=782228
http://www.inet.se/produkt/5409862/evga-geforce-gtx-780-3gb-s...

samma kort båda länkarna!

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Hade väntat tills AMD släpper sin nya GPU(hawaii) i samband med BF4 släppet.

Men om du vill ha ett nu kör på nån av dessa dessa:
Bäst(GTX780): http://www.inet.se/produkt/5409854/msi-geforce-gtx-780-3gb-ma...
Prisvärt(7970Ghz): http://cdon.se/hemelektronik/sapphire_radeon_hd7970_ghz_editi... Upplåst volt på denna, tror ej Gigabytes 7970 har det.

edit: GTX770 är också ett alternativ, men tycker det är snålt med 2Gb VRAM på dom, lär ju gå åt en hel del minne på stora 64-spelarkartor med uppskruvade grafikinställningar

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Testpilot

GTX 780 om du känner att du har pengarna, dock så känns detta kortet väldigt overkill just nu med tanke både på vad det kostar och hur många spel som faktiskt kan utnyttja all denna kraft.

Asus DC II - gtx 770 eller gigabyte WF3 - gtx 770, sedan SLI på någon av dem i framtiden.

Från AMD's sida hade jag gått på Gigabyte WF3 - 7970 ghz edition, eller väntat till efter sommaren och kollat in deras nya GPU'er som kommer i samband med BF4 releasen (=

PS. Innan någon kommer och skriker "Gigabyte WF fanboy", så vill jag bara säga att jag rekommenderar dessa kort efter egna erfarenheter, dessa kort har varit bäst vid långtids-spel sessioner. De är definitivt de tystaste kylarna jag varit med om, sedan så kyler väl Asus DCII lite bättre, men tycker inte ljudnivån gör det värt i slutändan (då har jaft haft allt från Gigabytes WF, Asus DCII, PowerColor Twin-Fang, MSI TwinFrozer och diverse ref-kylare).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Skulle säga 7970.
780 är för dyrt mot vad du får i prestanda.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Bättre och vänta tills bf4 släppts och kolla kraven om det ändå är det du tänker lira!?Det är bara spekulationer än så länge om vad du behöver!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Skulle säga 7970.
780 är för dyrt mot vad du får i prestanda.

"780 är för dyrt mot vad du får i prestanda" Sant. Så länge du inte överklockar den som är ett måste när det gäller GTX 780.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

GTX 780 om du känner att du har pengarna, dock så känns detta kortet väldigt overkill just nu med tanke både på vad det kostar och hur många spel som faktiskt kan utnyttja all denna kraft.

Asus DC II - gtx 770 eller gigabyte WF3 - gtx 770, sedan SLI på någon av dem i framtiden.

Från AMD's sida hade jag gått på Gigabyte WF3 - 7970 ghz edition, eller väntat till efter sommaren och kollat in deras nya GPU'er som kommer i samband med BF4 releasen (=

PS. Innan någon kommer och skriker "Gigabyte WF fanboy", så vill jag bara säga att jag rekommenderar dessa kort efter egna erfarenheter, dessa kort har varit bäst vid långtids-spel sessioner. De är definitivt de tystaste kylarna jag varit med om, sedan så kyler väl Asus DCII lite bättre, men tycker inte ljudnivån gör det värt i slutändan (då har jaft haft allt från Gigabytes WF, Asus DCII, PowerColor Twin-Fang, MSI TwinFrozer och diverse ref-kylare).

Har själv haft Gigabyte-kort och an bara instämma. Gigabyte är i regel väldigt bra kort som presterar bra och är generellt sett tysta, brukar svara ganska bra på klockning också.

Vill du rusta inför framtiden är det ett 780 som gäller, har du de pengarna nu ser jag ingen anledning att inte köpa ett. Visst, det är overkill idag men om två år kommer det väl knappt orka med att spela med höga inställningar. Det går fort i pingis som man burkar säga.

MSI-kortet listat ovan är ett bra val. Ska du köpa ett med referenskylare så tror jag det är minimal (om ens någon? någon mer insatt kan ju svara). skillnad mellan korten. Börjar komma lite nya typer av 780 nu också. Jag kände mig djärv och otålig så jag tog en chansning och bokade ett nytt kort via en sida i Tyskland (http://www.caseking.de/shop/catalog/Inno3D-GeForce-GTX-780-iC...).

Finns för övrigt rätt många 780-kort där och dessutom i lager.

Gällande byte av grafikkort är det en enkel process i sig, det svåra är att "städa" bort alla gamla drivrutiner. Byter man ut hårdvara och framför allt nvidia - ati är mitt tips att helt enkelt formatera om och installera windows på nytt. Snabbaste och smidigaste sättet. Vill du slippa det är mitt tips att följa den här steg för steg: http://www.overclock.net/t/988215/how-to-properly-uninstall-a...

Många steg, omständligt. Men man vill inte ha några konflikter. När du helt avinstallerat kortet med allt vad drivrutiner heter är det bara att stänga av datorn, öppna den, plocka ut kortet och stoppa in det nya och boota upp. Simple as that! Om det är försa gången du meckar hårdvara så var inte rädd för att ta i lite. Tryck t ex ordentligt ned kortet så du vet att det säkert sitter i pci-e porten.

Tänk bara på att när du ska ta bort det gamla att det burkar kunna sitta ett litet clip vid sloten för att hålla fast kortet lite extra, så flytta den först så du inte avinstallerar kortet fysiskt ála Hulken

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnugOlsson:

"780 är för dyrt mot vad du får i prestanda" Sant. Så länge du inte överklockar den som är ett måste när det gäller GTX 780.

Du får nästan två stycken 7970 till priset för ett 780 så jag ser ingen fördel i att köpa ett 780.

Det är onekligen ett bra kort, men är det värt 5500kr?

Har man en obegränsad budget ja, kanske. Fast då är väl Titan första valet.

Eftersom att TS ville lägga mellan 3 - 6k så känns det smartare att köpa ett 7970, kanske till och med begagnat och spara pengarna till något vettigt eller en framtida uppgradering kanske.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Skrivet av Tancoll:

Du får nästan två stycken 7970 till priset för ett 780 så jag ser ingen fördel i att köpa ett 780.

Det är onekligen ett bra kort, men är det värt 5500kr?

Har man en obegränsad budget ja, kanske. Fast då är väl Titan första valet.

Eftersom att TS ville lägga mellan 3 - 6k så känns det smartare att köpa ett 7970, kanske till och med begagnat och spara pengarna till något vettigt eller en framtida uppgradering kanske.

True

Visa signatur

Moderkort: MSI Z87-GD65 Gaming CPU: i7 4770k Grafikkort: ASUS GTX 780 DCU II - (knäpptyst, supersvalt) RAM: 16GB VENGEANCE PRO 1600Mhz SSD: Samsung EVO 250GB Nätaggregat: Corsair AX860i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av KnugOlsson:

"780 är för dyrt mot vad du får i prestanda" Sant. Så länge du inte överklockar den som är ett måste när det gäller GTX 780.

mina 780's blir groteskt varma så fort jag ens försöker bumpa dom över 900mhz per kort.

så länge du är på luft så kommer du vara limiterad av stock kylaren/eftermarknad.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Du får nästan två stycken 7970 till priset för ett 780 så jag ser ingen fördel i att köpa ett 780.

Det är onekligen ett bra kort, men är det värt 5500kr?

Har man en obegränsad budget ja, kanske. Fast då är väl Titan första valet.

Eftersom att TS ville lägga mellan 3 - 6k så känns det smartare att köpa ett 7970, kanske till och med begagnat och spara pengarna till något vettigt eller en framtida uppgradering kanske.

Kan hålla med där!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Kortet du spanat in är riktigt bra om man får modellen med upplåst volt, ta reda på om det är den modellen och isåfall kör på!

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

PS. Innan någon kommer och skriker "Gigabyte WF fanboy", så vill jag bara säga att jag rekommenderar dessa kort efter egna erfarenheter, dessa kort har varit bäst vid långtids-spel sessioner. De är definitivt de tystaste kylarna jag varit med om, sedan så kyler väl Asus DCII lite bättre, men tycker inte ljudnivån gör det värt i slutändan (då har jaft haft allt från Gigabytes WF, Asus DCII, PowerColor Twin-Fang, MSI TwinFrozer och diverse ref-kylare).

Har du provat denna? 7970 Vapor-x

Den har fått riktigt bra kritik, en här på swec fick upp sin 7950-version till ~1250MHz från 800 referens.