Microsoft kovänder om Xbox One DRM

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

För min del tycker jag en check online varje 24h var lite vekt. Jag hade hellre sett att konsolen krävde internetuppkoppling konstant. Det hade gett spelutvecklare coola möjligheter då de kan anta att alla som spelar är online.

Ja, coola möjligheter för utvecklare som hade fått utveckla för de få som velat ha konsolen... Det hade blivit lite väl likt Windows Phone/8.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Äntligen, som jag väntat på att de släpper DRM skiten. Nu KANSKE man kan skaffa Xbox One för alla exclusives. Lär nog skaffa PS4 också. Men först en fet jäkla projektor så att man kan spela med inlevelse!

Visa signatur

>HAF 932 | XEON x5650@4GHz | | 12GB RAM@1600MHz | MSI GTX 1070 ARMOR OC@2050MHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 2x1TB F1:s+Intel x25-V 40GB SSD+OCZ Trion 100 | HX850 | Corsair H50<

Laptop | G751JT | 1080P IPS@100Hz | GTX 970m | trasigt batteri.

Permalänk
Medlem

Blir fortfarande lätt PS4 för mig pga av avsevärt bättre hårdvara. Men sen har jag iof redan sony platta och tv så jag är biased

Egentligen är det demona på kontrollen som imponerat mig mest. PS4 kontrollern verka vida överlägsen XBOXO - den används för interaktivt gameplay (men inte lika extremt som WII U) istället för som XBOXO, där du står o viftar med armarna. Vill jag ha träning går jag till gymmet, vill jag spela använder jag kontrollern :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, coola möjligheter för utvecklare som hade fått utveckla för de få som velat ha konsolen... Det hade blivit lite väl likt Windows Phone/8.

Coola möjligheter för utvecklare = coolare spel förstås.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Nae detta tycker vi inte om. Är ingen konsolspelare men tycker om att följa utvecklingen. Om man kan står och säga att Xbox One absolut inte kan vara pure offline i typ 5-10+ intervjuer och sen gör en "uppdatering" 7 dagar senare. Då har ju fan M$ stått och ljugit för massor av personer. Och att vika sig för kritik visar bara svaghet.

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

vem säger att vi använder laptops?

Ingen men det verkade som att folk trodde att Kinect var den enda kameran man behövde vara paranoid för.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem

Bra dom insåg att deras försäljning hade blivit lidande om dom kört vidare på deras värdelösa skräp.
Blir dock ändå en PS4.

Exklusiva bryr jag mig personligen inte direkt om, många xbox kan jag spela på PC ändå.
Och PS4 är regionsfri vilket spöar skiten ur xbox skräpet alla dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Bra dom insåg att deras försäljning hade blivit lidande om dom kört vidare på deras värdelösa skräp.
Blir dock ändå en PS4.

Exklusiva bryr jag mig personligen inte direkt om, många xbox kan jag spela på PC ändå.
Och PS4 är regionsfri vilket spöar skiten ur xbox skräpet alla dagar.

Xboxen är också regionsfri nu. Dessutom så är väl Kinect mer icke PC än en vanlig gamepad?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Skrivet av jonasies:

Hur blir det med övervakningen från kinecten då? Jag vill inte att NSA spionerar på mig eller att xboxen räknar hur många som sitter i rummet osv.

Det undrar jag med då det var en av de största reservationerna jag själv hade mot XBONE. Jag vill kunna välja bort kinnect, och det vill nog även en stor skara av de potentiella konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HellDildo:

De sade aldrig att DU får tillgång till 10 vänners spelbibliotek. Du måste vara familjemedlem för att kunna göra det. Hur de skulle ha kollat det i praktiken vet ingen (antagligen någon form av delat XBox live konto). Du kunde däremot logga in var som helst och dra ner ett spel du ägde och spela. Sen då ägaren till konsolen loggar in skulle inte spelet ha varit aktiverat för dem längre. Sedan kunde du utan avgift GE BORT spelet (inte dela) åt en vän som hade varit i din vänlista i 30 dagar. Inte direkt vänligt för en begagnadmarknad.

Hur folk har vänt detta till "Gratis spel för/från 10 av mina vänner" förstår jag inte.

Källa: http://news.xbox.com/2013/06/license

Familjemedlemmarna måste inte släkt. Det får även vara vänner... orkar inte kolla upp källa nu..
Men den funktionen försvann nu...

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

MEN VA FÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄN. Nu måste man ta en promenad för att byta skiva varje gång man byter spel. Dessutom är skivor långsamma och brusar. Spel som laddas ned digital lär man ju inte få dela med sig av längre. Är ni säkra på att det här är så bra?

Dygnsverifieringen stör mig dock inte eftersom att jag redan har internet. Men visst den kan dem få ta bort ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tänk er om ni hade behövt stoppa in en skiva i datorn varje gång ni skulle spela ett nytt spel. Helt otroligt värdelöst. Xbox One är nu lika värdelöst som PS4.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Dom borde ha slopat bluray spelaren från början och bara sålt spel digitalt. Lyft fram delningsfunktonerna och visat bättre hur det kommer att fungera så folk hade förstått.
Utan b-ray hade dom saker kunna kapa priset rejält på konsolen och kunnat göra den mer attraktiv.

Idag försvann fördelarna som X1 hade jämfört med ps4.
Man blir tvingad att köpa spel på skiva om man ska kunna dela spelen med sina vänner. Sen så blir det svårt att dela spel med folk som bor 20 mil bort.

24 timmars regeln var helt nödvändig för deras modell som nu inte tas i bruk. Annars hade 10 personer kunnat spela samma spel samtidigt offline hur länge som helst så länge man inte går online.

Ett stort steg tillbaka idag.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 32gb 7200@8000cl34]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Helt klart ett steg framåt för Xbox One som en konsumentvänligare konsol. Problemet nu är att introduktionen var så grotesk och uppenbarligen anti-konsument att det lär svärta av hela systemet. Ta bort Kinect-kravet och sänk priset så kanske det kan bli något utav skiten.

Skrivet av Safta20:

MEN VA FÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄN. Nu måste man ta en promenad för att byta skiva varje gång man byter spel. Dessutom är skivor långsamma och brusar. Spel som laddas ned digital lär man ju inte få dela med sig av längre. Är ni säkra på att det här är så bra?

Dygnsverifieringen stör mig dock inte eftersom att jag redan har internet. Men visst den kan dem få ta bort ändå.

Skivor lär kunna installeras som på Xbox 360.

Skrivet av eXeem:

Dom borde ha slopat bluray spelaren från början och bara sålt spel digitalt. Lyft fram delningsfunktonerna och visat bättre hur det kommer att fungera så folk hade förstått.
Utan b-ray hade dom saker kunna kapa priset rejält på konsolen och kunnat göra den mer attraktiv.

Man blir tvingad att köpa spel på skiva om man ska kunna dela spelen med sina vänner. Sen så blir det svårt att dela spel med folk som bor 20 mil bort.

24 timmars regeln var helt nödvändig för deras modell som nu inte tas i bruk. Annars hade 10 personer kunnat spela samma spel samtidigt offline hur länge som helst så länge man inte går online.

Det är absolut inte tid för att göra en enbart-online-konsol.

I USA, Xbox:ens hemland, är telekominfrastrukturen urdålig. Så bara där krockar det.
Sedan lär din tagning utav Microsofts delnings-regler vara vansinnigt liberala. Min uppfattning var ett enbart ett system i sänder har tillgång till spelet - och utan verifieringen varje dygn så kommer mjukvara inte fungera.

Även i Sverige och delar av Europa så är tekniken inte redo. Att ladda ned ett 10-40GB stort spel över ADSL kan ta längre tid än att ta spårvagnen ned till sta'n och köpa skiten. Inte att nämna att en marknadsplats för spel på nätet skulle resultera i bristande konkurrens och priserna riskerar att hålla sig skyhöga - då butikernas lager inte längre är ett prispressande element.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

lol, du vet väl att man kan hacka en laptops webkamera?

Det är därför post-it lappen uppfanns, men skämt åsido så är man paranoid så kan man väl bara sätta en post-it lapp på kinecten och sedan ställa den vänd mot väggen och muffla mikrofonen...

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Tänk er om ni hade behövt stoppa in en skiva i datorn varje gång ni skulle spela ett nytt spel. Helt otroligt värdelöst. Xbox One är nu lika värdelöst som PS4.

på steam kan jag spela alla spel jag laddat hem utan att behöva vara online, så varför skulle inte det gå att göra likadant på både xbox och ps?

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

bra jobbat internet, ni har precis dödat framtiden för konsoler.
Nu får vi vänta ytterligare 10 år för att få det MS har jobbat på i och med xbox one.

Nu fick de kasta hela systemet, sparka alla utvecklare som höll på med det och ni får aldrig se vilka saker det kan ha gjort.

Vad är nästa sak? få google att lägga ner google glasses?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Maysay:

lol, du vet väl att man kan hacka en laptops webkamera?

lol

Permalänk
Medlem

Varför vika sig?? De som har klagat representerar ju ändå en minoritet...

Fan om de ändrar på molnet också..

Kolla gärna detta om intresserad, molnet förklarat en gång för alla

http://youtu.be/tLBVHZokt1Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

bra jobbat internet, ni har precis dödat framtiden för konsoler.
Nu får vi vänta ytterligare 10 år för att få det MS har jobbat på i och med xbox one.

Nu fick de kasta hela systemet, sparka alla utvecklare som höll på med det och ni får aldrig se vilka saker det kan ha gjort.

Vad är nästa sak? få google att lägga ner google glasses?

Ja, himla tråkigt att Microsoft tvingas backa i nedrustningen utav konsumenträtten. Självklart skall systemet vara regionslåst, spelen licensreglerade för andrahandsförsäljning och självklart skall Microsoft kunna neka systemen från att starta spelen när nästa system intågar.

Jag förstår inte hur folk prioriterar. Det är ju att sådana här vansinniga idéer som gjort industrin är ett sånt enfaldigt illa ställa just nu. Med Always-Online-DRM, slopat LAN-stöd, multiplayer-koder i andrahandsspel, day-one DLC, DLC-modellen överlag, etc. Självfallet skall de bestridas och Microsoft har backat och gjort systemet något mindre oattraktivt.

Fyfan.

Sedan vore det helt okej att få Google att lägga ned Google Glasses. Folk är så enfaldigt lättimponerade och säljer ut sin integritet i utbyte mot vilken skit som helst.

Permalänk
Skribent
Skrivet av RepZi:

Varför vika sig?? De som har klagat representerar ju ändå en minoritet...

Fan om de ändrar på molnet också..

Kolla gärna detta om intresserad, molnet förklarat en gång för alla

http://youtu.be/tLBVHZokt1Q

Definera minoritet ty?

Pratar vi en minoritet av de som planerade att köpa det åt sig själv för de hört om det/köpa åt sina barn, eller pratar vi om de som faktiskt bryr sig som om vad en konsoll kan göra/är för något?
För jag tror att en MAJORITET av folk som är insatta i ämnet har skrikit i högan sky, annars hade inte MS gett vika för några front-page reddit trådar.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta här är inte kovändningen i mina ögon. Det som är intressant är att deras "cloud based computing". I princip så lämnar de ju öppet för alla spelutvecklare att "beräkna delar av spelet i molnet". Detta öppnar ju för alla utvecklare att ha always on DRM. Oavsett vad microsoft sagt. Detta verkar ju dock flugit över huvudet på alla tidigare upprörda konsumenter. SimCity någon? Ingen som är orolig över liknande spel på Xboxen?

Smart drag av MS, alla som inte riktigt vet varför de sparkade och skrek kommer sluta sparka och skrika. Sedan kommer de sitta fast med en lika taskig form av DRM. g.g. Microsoft, det var en fin "bait & switch".

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Definera minoritet ty?

Pratar vi en minoritet av de som planerade att köpa det åt sig själv för de hört om det/köpa åt sina barn, eller pratar vi om de som faktiskt bryr sig som om vad en konsoll kan göra/är för något?
För jag tror att en MAJORITET av folk som är insatta i ämnet har skrikit i högan sky, annars hade inte MS gett vika för några front-page reddit trådar.

Precis de som bryr sig är ändå en minoritet! Tror knappats föräldrar kollar om det finns DRM på konsolen. Enbart hardcore gamers som bryr sig! Vi måste röra oss framåt i tiden inte bakåt!!

Jävla bakåtsträvare, ni förstör bara miljön ännu mer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXeem:

Tråkigt att de tar bort den funktionen helt. Men i det stora hela tror jag detta blir bättre för de flesta konsumenter. De skulle ju kunna slå på delnings funktionen för digitalt köpta spel dock i de fallet krävs det att konsollen är online. Sen kan de som inte har några vänner fortfarande spela sina spel offline i en sommar stuga. De ena behöver inte utesluta det andra alltid.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem

Bra att erkänna sina misstag och göra om - göra rätt.

Men tror att Microsoft har bränt sin båt hos många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Coola möjligheter för utvecklare = coolare spel förstås.

Som väldigt få kommer vilja spela på grund av de kraftiga restriktionerna.

Du kan lika gärna säga att det vore bra om ett spel kostar 6000Kr eftersom det innebär mer klirr i kassan för utvecklare och spelhus och allt vad det är, och då kan de arbeta med en större budget till kommande produktioner och då blir det bättre spel... det som ställer till det är att få, om ens någon, skulle köpa ett spel till det priset, och samma sak är det med de här begränsningarna som inte behövs i praktiken, utan är artidficiellt trams.

Nu vet ju istället utvecklare att de som ÄR online faktiskt VILL vara det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ett bevis på att konsumenterna har makt! Röstar man med plånboken så ändrar sig företag.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Jaha det tog inte så långt tid, hoppas man fortfarande kommer att kunna köpa spelen digitalt då man inte vill spela med DVD eller Bluray då det låter mycket mera. Iaf på 360

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chabean:

Microsoft är så löjliga. Dom visste redan innan att dom skulle få starka reaktioner angående DRM, använda spel etc. Men dom väljer istället att köra på planen som gynnar företaget och inte konsumenterna. Med tillräckligt mycket klagande gör dom om hela sin plan. Finns det mer vi kan ändra på bara vi blir förbannade?

Microsoft har ju uppenbarligen tabbat sig, det har inte Sony gjort...

Eller så var det planen från början... Lägga till funktioner, som de vet att folk inte vill ha, för att sedan plocka bort dem och mena på att de lyssnar på sina användare och tar till sig av konstruktiv kritik. -Om man nu får spekulera fritt

Annars så verkade den där grejen med digital delning av spel en ganska vettig grej (det lilla jag läst om det iaf) så lite trist om den försvinner i samband med detta.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk