Spela CS:GO Med Trådlöst Nätverk?
Tjenare! Jag är ny här och hoppas detta är ett bra forum för att få svara på sådana här frågor!
Just nu bor jag fortfarande hemma med en sketen 24/1 uppkoppling från glocalnet som jag får ut 14 mbit ner och 0.75 mbit upp. Jag spelar ett spel som heter Counter-Strike: Global Offensive och tycker det är det roligaste just nu, haha! Detta fungerar hyffsat trots min ruttna uppkoppling i dagsläget, händer då och då att jag även nu kan få lite småproblem, men det är inte det min fråga ska handla om, utan hur det kommer gå att spela detta spel på ett trådlöst nätverk?
Jag ska nämligen flytta till en folkhögskola som ligger strax utanför SALA, för att bo på ett internat där och läsa in gymnasiet som jag hoppade av dumt nog. Dock vill jag ju helst kunna fortsätta att spela mitt favoritspel även där, men jag vet inte riktigt hur detta kommer fungera och det är där jag behöver er hjälp, hur jag ska gå till väga.
Kommer jag kunna spela ett sådant spel överhuvudtaget på en trådlöst nätverk? Eller måste jag spela med tråd? (Detta kommer INTE gå där uppe :/ ), bor btw i Stockholm för tillfället om det ens är väsentligt.
Skolan har ett 100mbps nätverk som är trådat till skolan, från kommunen i SALA och därefter går ut trådlöst från skolan till skolans datorer och internatet. Så det är alltså trådlöst från deras router om jag fattar det hela rätt. Bor antagligen ett 100-tal på internatet på sin höjd.
Kommer det att gå att spela på detta nätverk överhuvudtaget eller är det helt ospelbart? (Lagg/överdriven ping/delay osv..) saker som är väldigt viktiga i ett FPS-spel.
Jag kommer att ta med min stationära dator upp dit och undrar därför också vad för något jag behöver köpa för att kunna ta emot deras signaler? Vilket nätverkskort man egentligen borde satsa på? Om det är någon skillnad på dessa osv, eller om jag kanske helt enkelt borde satsa på att köpa ett eget trådlöst nätverk från t ex TELIA eller något med 4G? (vet dock inte alls vad de har för mottagning där uppe, är ju som sagt mer eller mindre off ute i skogen utanför sala xD )
Vad är vettigast att göra? Några ideer? Vill ju inte lägga ner spelet, då jag dels älskar att spela det, dels har väldigt mycket vänner ifrån hela Sverige som jag känner Online/IRL som spelar. Det är liksom en social grej utöver det man har IRL så att säga. Synd att lägga ner.
Så några frågor utdragna från texten ovan:
1. Går det att spela med trådlöst nätverk allmänt?
2. Går det att spela när man bor på ett internat och "delar" nätverket så att säga?
3. Borde jag skaffa eget 4G istället? Och vilket ska jag välja i så fall? (leverantör, hastighet osv)
4. Om det fungerar behöver min stationära ett nytt nätverkskort, eller usbmottagare eller något, vilken "sån" ska man ha isf?
5. Tror du detta kommer att fungera? (haha, kände att jag måste skriva 5 frågor, känns så dumt att bara ha 4)
Någon som kan hjälpa mig?