Enkortsdator som NAS? (Raspberry pi)

Permalänk

Enkortsdator som NAS? (Raspberry pi)

Så jag vart sugen på att köpa en Rpi som NAS och överbevakning. Delarna går på 1 000:- med kameran. Men läste att Rpi är för svag för att kunna få någon bra hastighet. Är det någon som vet exakt vad för hastighet som jag kommer att kunna få och om det finns en annan starkare enkortsdator.

Jag är väll mest ute efter att ha den online 24/7 för skojs skull så att jag kan komma åt den bara jag har en internet uppkoppling, samt att använde den som överbevaknings system så att den inte är helt oanvänd. Jag kommer troligen inte att använda den så väldigt mycket. Mest för små projekt om jag ser nått intressant på webben.

Är det någon som kan upplysa mig om hur mycket kraft B modellen har? eller om jag bara kastar ut pengarna ut i sjön.

Permalänk

Definiera bra hastighet?

Enda sättet att koppla in extern hårddisk till datorn är via USB 2.0-gränssnittet, jag kör den som NAS och kommer upp i 5-10 Mb/s när jag kopierar filer (trådlöst) till och från den (via det lokala nätverket). Det är ju väldigt dåligt egentligen, men duger till mina ändamål.

Permalänk
Medlem

CubieBoard e 2-5 ggr vassare än RPi - se tråden om CB. Dock passar inte RPi-kameran på CB.
CB har "äkta" SATA-port, mums för NAS.

Permalänk

Ah, jag glömde säga att jag skulle använda en extern hårddisk via USB 2.0 som lagring, och koppla upp den till min router så att jag kan ha tillgång till alla filer på den externa hårddisken över nätet.

Men man får 5-10Mb/s överföring? Och då körs det inga andra program i bakgrunden?

Skrivet av jookeer:

CubieBoard e 2-5 ggr vassare än RPi - se tråden om CB. Dock passar inte RPi-kameran på CB.
CB har "äkta" SATA-port, mums för NAS.

Men den klarar att köra en Logitech webbkamera?

Permalänk

ARM-CPUerna är långsammare och har sämre mjukvarustöd än x86. Säger köp en sån här bräda med en Celeron 847 (1,1 GHz Dual-Core Sandy Bridge ULV) istället.

Med en sådan CPU har du möjlighet att köra ZFS på linux vilket är kalas för en NAS. ZFS är ett exempel på mjukvara som inte kan köras på ARM.

http://www.inet.se/produkt/1902344/asus-c8hm70-i

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Ah, jag glömde säga att jag skulle använda en extern hårddisk via USB 2.0 som lagring, och koppla upp den till min router så att jag kan ha tillgång till alla filer på den externa hårddisken över nätet.

Men man får 5-10Mb/s överföring? Och då körs det inga andra program i bakgrunden?

Men den klarar att köra en Logitech webbkamera?

CB SATA skall klara det disken klarar, dvs 60-100 MB/s. Har inte mätt men aldrig upplevt att det laggar vilket USB 2.0 kan göra.
Vet ej, finns ju tonvis me webkameror, var å en behöver sin drivrutin. Funkar den till RPi bör den funka för CB förutsatt samma OS.

Är du totalt n00bie på Linux + har ingen tid/lust att lära -> kör x86

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Är du totalt n00bie på Linux + har ingen tid/lust att lära -> kör x86

x86 är en rätt vanlig plattform att köra GNU/Linux på så att man väljer x86 utesluter ju inte det.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av hansfilipelo:

x86 är en rätt vanlig plattform att köra GNU/Linux på så att man väljer x86 utesluter ju inte det.

Visst, men kör du ARM-Linuxdistar så hamnar du oftare i "hackerläge" vilket kan kräva flera timmars hackande innan du får det att funka.

Linuxdistar anpassas i första hand för x86 vilket gör dem mer "mogna" än ARM-byggda dito.

Permalänk

Cubieboard är starkare än Rpi, fast med hårdvara video avkodning så vinner Rpi. Så om jag nån gång vill ha en portabel XBMC enhet så bör jag gå på Rpi, plus and den har mer support än Cubieboard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Cubieboard är starkare än Rpi, fast med hårdvara video avkodning så vinner Rpi. Så om jag nån gång vill ha en portabel XBMC enhet så bör jag gå på Rpi, plus and den har mer support än Cubieboard.

Om du vill ha ja, men det är inte det TS efterfrågar. TS vill ha en NAS.

Och jag skulle gärna vilja se fakta på resten du skriver.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Om du vill ha ja, men det är inte det TS efterfrågar. TS vill ha en NAS.

Och jag skulle gärna vilja se fakta på resten du skriver.

Skrivet av Frejoh466:

Jag är väll mest ute efter att ha den online 24/7 för skojs skull så att jag kan komma åt den bara jag har en internet uppkoppling, samt att använde den som överbevaknings system så att den inte är helt oanvänd. Jag kommer troligen inte att använda den så väldigt mycket. Mest för små projekt om jag ser nått intressant på webben.

Skrivet av skog1s:

Och jag skulle gärna vilja se fakta på resten du skriver.

Vet inte tillräckligt för att argumentera mot dig, så sök på google.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Visst, men kör du ARM-Linuxdistar så hamnar du oftare i "hackerläge" vilket kan kräva flera timmars hackande innan du får det att funka.

Linuxdistar anpassas i första hand för x86 vilket gör dem mer "mogna" än ARM-byggda dito.

Jag ser inte varför man vill köra en sämre presterande plattform med sämre stöd i mjukvaran. Det roliga är i min värld att sätta upp tjänster och se till att de fungerar. Att slita sitt hår i veckor för att hitta och installera drivrutiner till hårdvara är inget vidare - och framförallt inte fördelaktigt om man vill ha en NAS.

Raspberry Pis enda fördelar gentemot x86 är att den är (något) billigare och förbrukar lite mindre ström.

Cubieboard är inte ens billigare än en x86-bräda. I mina ögon är ARM-brädorna verkligen inte intressanta.

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av hansfilipelo:

Jag ser inte varför man vill köra en sämre presterande plattform med sämre stöd i mjukvaran. Det roliga är i min värld att sätta upp tjänster och se till att de fungerar. Att slita sitt hår i veckor för att hitta och installera drivrutiner till hårdvara är inget vidare - och framförallt inte fördelaktigt om man vill ha en NAS.

Raspberry Pis enda fördelar gentemot x86 är att den är (något) billigare och förbrukar lite mindre ström.

Cubieboard är inte ens billigare än en x86-bräda. I mina ögon är ARM-brädorna verkligen inte intressanta.

Håller helt med om de där med drivers,

men billigare är de ju!

drivs via eller usb eller liknande så ingen nätadapter

minnet inkluderat på brädan jämfört med x86 exemplet tidigare i tråden

du får ju inte ihop en x86 bräda för de pengarna efter som du måste ha nätagg + minne visst är det mycket mer kompetent men Dyrare

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk

Så ni tycker att jag borde skaffa en Cubieboard istället för en Rpi, för att den är kraftigare? Jag hittar inte mycket info om Cubieboard och supporten värkar vara liten jämfört med Rpi, så vad är skillnaderna?

Kan man köra Phyton som med en Rpi?
Har den ett bra OS?
Vad kan man inte göra med Cubieboard som man kan göra med en Rpi och tvärt om.
Finns det en kamera som man kan köra med den, typ som med Rpi kameran?

Supporten från Rpi är mycket mer lockande än vad Cubieboard har. Så vet inte riktigt vilken jag ska köpa än.

Permalänk
Skrivet av Benny9193:

Håller helt med om de där med drivers,

men billigare är de ju!

Celeron 847, dubbla minnesmängden (2 GB) och dubbla mängden bootmedia (8 GB USB-minne). Kostar 1383:- för hela paketet om man beställer från 2 butiker. På vilket sätt är det inte billigare än komplett lösning med låda, laddare och Cubieboard?

edit: Insåg inte att laddare ingick till cubieboard. Då är den förstås lite billigare

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2336294&view=l

Skrivet av Benny9193:

drivs via eller usb eller liknande så ingen nätadapter

Vilket är en nätadapter.

Skrivet av Benny9193:

minnet inkluderat på brädan jämfört med x86 exemplet tidigare i tråden

du får ju inte ihop en x86 bräda för de pengarna efter som du måste ha nätagg + minne visst är det mycket mer kompetent men Dyrare

edit: Insåg inte att laddare ingick till cubieboard. Då är den förstås lite billigare

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så ni tycker att jag borde skaffa en Cubieboard istället för en Rpi, för att den är kraftigare? Jag hittar inte mycket info om Cubieboard och supporten värkar vara liten jämfört med Rpi, så vad är skillnaderna?

Kan man köra Phyton som med en Rpi?
Har den ett bra OS?
Vad kan man inte göra med Cubieboard som man kan göra med en Rpi och tvärt om.
Finns det en kamera som man kan köra med den, typ som med Rpi kameran?

Supporten från Rpi är mycket mer lockande än vad Cubieboard har. Så vet inte riktigt vilken jag ska köpa än.

Här i tråden om Cubieboard finns massor matnyttigt att läsa, och länkar att studera.

Efter lite forskande så undrar man ju varför inte Cubieboard fått mer uppmärksamhet. Speciellt nu när Cubieboard2 är på tapeten.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så ni tycker att jag borde skaffa en Cubieboard istället för en Rpi, för att den är kraftigare? Jag hittar inte mycket info om Cubieboard och supporten värkar vara liten jämfört med Rpi, så vad är skillnaderna?

Kan man köra Phyton som med en Rpi?
Har den ett bra OS?
Vad kan man inte göra med Cubieboard som man kan göra med en Rpi och tvärt om.
Finns det en kamera som man kan köra med den, typ som med Rpi kameran?

Supporten från Rpi är mycket mer lockande än vad Cubieboard har. Så vet inte riktigt vilken jag ska köpa än.

Finns en CubieBoard-tråd här bredvid med massa info via länkar där du kan få svar på dina frågor.

Läs specarna för RPi och CB avseende hårdvaran, likheter å skillnader så ser du lättare vad det betyder för dina behov

CB och RPi kan köra samma OS - de är i stort kompatibla i de delar där hårdvaran är densamma.

Skall du ha en enkortsdator för att leka å lära -> RPi, för att communityt e större
Skall du ha en NAS-burk så är CB vassare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Här i tråden om Cubieboard finns massor matnyttigt att läsa, och länkar att studera.

Efter lite forskande så undrar man ju varför inte Cubieboard fått mer uppmärksamhet. Speciellt nu när Cubieboard2 är på tapeten.

Att RPi är populärare än CB beror på att:
1. Dom var före CB och tog initiativet
2. Något billigare
3. Har större community
4. Är mer kända i de bredare kretsarna

Att RPi är större beror INTE på att det är bättre/vassare hårdvara. Tvärtom.

De som ligger bakom RPi har fått kritik för att det inte på över ett år kommit någon vassare efterföljare. Detta ger utrymme för konkurrenter som tex. CB, UDOO mfl. RPi fokuserar på utbildning för icke-datorkunniga, därav sitt stora community medans andra riktar in sig på pris/prestanda. Båda har sin plats.

Permalänk

Lutar fortfarande till Rpi då den har en kamera och bättre support.

Fast om dem är så lika borde jag inte bara kunna ta och installera Rpi på en CubieBoard och köra som att det är en Rpi? ända skillnaden borde väll vara pinnarna, fast jag har inte hittat något schema för utgångar ännu. Men jag antar att dem borde vara ganska så lika.

Fösta tanken var att jag skulle leka lite med den först och sedan när jag blir uttråkat med den så kör jag den som överbevakning samt NAS.

Permalänk
Medlem

Schema finns länkade i CubieBoard-tråden. Skall du leka med GPIO -> RPi eller ännu bättre Arduino.
Pinnarna skiljer pss att stiftavstånden e olika.

Börja med RPi å lek som f.n tills du ledsnar, sen sköper du en Dual Core Allwinner A20 CubieBoard om inte RPi'n duger som NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hansfilipelo:

Celeron 847, dubbla minnesmängden (2 GB) och dubbla mängden bootmedia (8 GB USB-minne). Kostar 1383:- för hela paketet om man beställer från 2 butiker. På vilket sätt är det inte billigare än komplett lösning med låda, laddare och Cubieboard?

edit: Insåg inte att laddare ingick till cubieboard. Då är den förstås lite billigare

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2336294&view=l

Vilket är en nätadapter.

edit: Insåg inte att laddare ingick till cubieboard. Då är den förstås lite billigare

Men hallå?

http://www.ebay.com/itm/Cortex-A8-Raspberry-pi-Cubieboard-1GB...

har du allt du behöver ~600:- med frakt saknar ett minnes kort men blir ju fortfarande ca halva priset och ett smidigare format

jag hade troligtvis valt en x86 plattform pga att jag är mer van vid den

Visa signatur

|2700k @ 4,8Ghz|2x PowerColor 280x @1200Mhz|Corsair Vengrace (2x4096MB)|Fractal Define Newton R2 1000w|
|xonar stx | Custom loop |

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden nu när enkortdatorerna är längre fram i utvecklingen. Hur ställer sig en enkortsdators NAS?

Permalänk
Medlem

@mkl: https://www.odroid.co.uk/ODroid-H2 Denna verkar trevlig till ändamålet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mkl:

Återupplivar tråden nu när enkortdatorerna är längre fram i utvecklingen. Hur ställer sig en enkortsdators NAS?

Jag kör Plex + transmission (torrent klient) från min RPi 4 med 4GB ram och en 500GB ssd som sitter i USB 3 porten.

Fungerar skit bra!

Permalänk
Medlem

Kör OMV 5.4.7 på en Tinkerboard S med 4 x 3TB WD Red, funkar helt ok.
Inga svindlande hastigheter, runt 35 MB/s, klart bättre än Raspberry Pi & Banana Pi Pro som jag också testat.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

precis vad jag satt o undrade på.
kan någon rekommendera en bra guide för hur man gör nas på en raspberri 4?
kan man använda openvpn på en raspberri,och hur funkar det med nas?
(jag är total noob vad gäller rasperri)

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

@darknessviking: Om du börjar med att söka på rätt benämning blir det säkert lättare, Raspberry Pi.
https://www.openmediavault.org/
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.682002/raspberry-pi-nas/sid...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@darknessviking:
Jag skulle rekommendera wireguard ist.f. openvpn. Den skall vara mycket lättare på resurserna.
Jag har inte själv jämfört utan går på hörsägnen. Wireguard är mycket nyare och har inte en massa legacykod som tynger ned.
Men i övrigt så skall det fungera utan problem mot en nas, även sig själv som nas då man helt enkelt är inne på nätverket.

Permalänk
Medlem

När man prova RPI4 så får man helt klart anständiga hastigheter över nätverk och mot diskar - runt 85-90 MB/s över nätverket och bandbredden mot diskarna via USB3 till USB3-diskar är samlat typ 180 MB/s vilket gör att det går att köra fler diska med paritet och ändå hålla nätverket på fullt om man vill (via USB3-hub om man skall ha mer än 2 diskar eller att man skall mata 2.5" diskar strömmässigt).

Jag skulle köra på BTRFS som filsystem på diskarna och sedan får man göra valet om man skall köra native BTRFS RAID eller om det skall vila på en mdadm-RAID

en RPI4 med 4 GB-RAM har mer minne och datakraft än de flesta köpenas baserad på ARM-plattform - det enda som brister lite är bandbredden mot diskarna gentemot köpeNAS som har riktiga SATA-kretsar på sina ARM-plattformer - och som ändå har blivit väldigt mycket bättre med RPI4 gentemot tidigare RPI-generationer.

Permalänk
Skrivet av ojz0r:

@darknessviking:
Jag skulle rekommendera wireguard ist.f. openvpn. Den skall vara mycket lättare på resurserna.
Jag har inte själv jämfört utan går på hörsägnen. Wireguard är mycket nyare och har inte en massa legacykod som tynger ned.
Men i övrigt så skall det fungera utan problem mot en nas, även sig själv som nas då man helt enkelt är inne på nätverket.

okej, jag har surfshark ,och jag vet inte om dom funkar med wireguard, har bara hittat openvpn guide på deras hemsida, men det kanske finns, ska koll aupp

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred