Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Hejsan Firefox!

Det är inget vi rekommenderar som ett första steg, utan någon kontakt med Mionix support, men givetvis har du helt rätt. Är det ett hårdvaruproblem, eller ett problem supporten inte kan avhjälpa har man alltid möjligheten att få sin produkt utbytt på garantin hos sin återförsäljare inom 2 år från inköpsdatum mot uppvisande av kvitto.
Vår målsättning är givetvis att alla våra produkter ska hålla längre än 2 år och nöjda kunder, men tyvärr är det inte alltid det är så inom elektronikbranschen. En del produkter går sönder i förtid och en del kunder går inte att tillfredsställa.

Vi tar åt oss av all feedback vi får, både när det gäller produkter och service och arbetar dagligen på att förbättra våra rutiner.

Mvh,
Mionix

Skrivet av adamq10:

Hej Mionix, då jag ser att ni är aktiva i denna tråden vill jag be er att ta tag i mitt ärende.
Anders skrev till mig i mars att han skulle återkomma så snart han pratat med logistikavdelningen.

I mitt fall handlade det om intresse att lösa problemet med produkten istället för att reklamera produkten. Däremot drog supportärendet ut väldigt mycket på tiden och min återförsäljare gick i konkurs innan jag hade någon chans att reklamera.

Oavsett vad man tycker i frågan om huruvida man ska kontakta supporten före man försöker reklamera eller inte anser jag att man kan förvänta sig att supporten åtminstone ska svara på mail.

Svarar er båda här nu då

Självklart anser jag att man ska ge supporten en chans att rätta till fel men när supporten inte svarar på flera veckor eller månader så anser i alla fall jag att de har förbrukat allt vad rimlig tid innebär och då är en reklamation att göra mer vettig.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Hej! Jag undrar varför man bör köpa produkter från Mionix istället för konkurrenterna. Vad är unikt med Mionix?

Jag fastnade för designen av naos 5000 och möjligheterna. Variabel vikt, 3 dpi inställningar, själva formen är grymma.
Men problem med firmware och drivers, och lång tid mellan varje uppdatering, tyvärr Mionix.

Kör QPAD 5k nu och är nöjd.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

Jag fastnade för designen av naos 5000 och möjligheterna. Variabel vikt, 3 dpi inställningar, själva formen är grymma.
Men problem med firmware och drivers, och lång tid mellan varje uppdatering, tyvärr Mionix.

Kör QPAD 5k nu och är nöjd.

mionix har idag drivers som är felfria

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Skrivet av Darkreaver:

mionix har idag drivers som är felfria

Var har du hittat dessa?
Har fortfarande problem med min mus får rycka ur den ibland vid uppstart men inget jag köper en ny mus för.
Hade dock varit trevligt med dom drivrutinerna du har för att få bort det irritations momentet helt.
Jag kör: Naos 5000 BETA Software Version 1.34 and BETA Firmware 1.21
och väntar på en skarp version av denna när den gått genom dom ev buggfixarna som bör ske mellan en beta och en rc/stabil release.

Permalänk
Skrivet av Angelkiller:

Var har du hittat dessa?
Har fortfarande problem med min mus får rycka ur den ibland vid uppstart men inget jag köper en ny mus för.
Hade dock varit trevligt med dom drivrutinerna du har för att få bort det irritations momentet helt.
Jag kör: Naos 5000 BETA Software Version 1.34 and BETA Firmware 1.21
och väntar på en skarp version av denna när den gått genom dom ev buggfixarna som bör ske mellan en beta och en rc/stabil release.

har samma software som du fast firmware 1.15 och jag har inga problem alls

Visa signatur

CPU: 9700K 4,9Ghz Kylning:Custom Vatten MB: Gigabyte Z390 Elite GFX: RX6900 XT

Permalänk
Mionix
Skrivet av adamq10:

Hej Mionix

Hej Adam!
Du har blivit kontaktad i ett privat meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Hej Adam!
Du har blivit kontaktad i ett privat meddelande.

Tack. Jag hoppas vi en gång för alla ska kunna lösa mitt ärende!

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Hallå jag undrar varför det står "A new firmware is available" på min Naos 8200 när jag trycker på firmware update fast jag har 1.01 som firmware i musen, 1.01 är väl den senaste?

Permalänk
Skrivet av Kylskåpshandtag:

Hallå jag undrar varför det står "A new firmware is available" på min Naos 8200 när jag trycker på firmware update fast jag har 1.01 som firmware i musen, 1.01 är väl den senaste?

Tror det är mjukvaran som är knepig samma sak med min NAOS 5000

Permalänk
Mionix
Skrivet av Angelkiller:

Tror det är mjukvaran som är knepig samma sak med min NAOS 5000

Hej!

Det är ett GUI fel, att det alltid är samma bild som dyker upp när man gör en firmware update. Vi ska ändra den så det står vilket version det är man uppdaterar till, detta har blivit vidarebefodrat till våra designers.
Senaste officiella versionen är just nu 1.01 men vi arbetar på en uppdatering för att fixa några mindre fel och en beta bör vara klar inom kort.

Permalänk
Medlem

Hej!
Min Mionix Naos 5000 har börjat uppföra sig väldigt konstigt på sistone, har ni någon aning om vad de kan vara?
Allting började med att jag tog med mig datormusen till skolan som jag gjort nu i 2 veckor utan problem. På fredagen så glömde jag datormusen i skolan i datorväskan (som för övrigt var inlåst i mitt skåp) jag fick då istället använda någon Deltaco mus istället som här hemma och flyttade därmed ner "pekarhastigheten" i Windows egna "Egenskaper för Mus"
På måndagen så tog jag därmed hem min Mionix mus igen och skulle använda den bara det att alla settings i programvaran hade blivit återställda till default och musen rörde sig inte helt som jag själv ville.

Exempel: Musen reagerar inte vid snabba rörelser, om jag till exempel drar musen snabbt över hela musmattan (40x45mm) och jag hade tänkt dra musen ner till kanten så rör sig istället muspekaren saktare än om jag bara hade dragit musen över hela musmattan i normal hastighet och inte så snabbt som jag rör musen som det alltid varit innan. Muspekaren kommer inte ens fram till kanten utan när jag drar så snabbt över heeela musmattan så kommer muspekaren max 10cm.

Har där efter provat med att avinstallera Mionix programvaran och installera igen utan någon som helst skillnad.
Då inställningarna verkar sparas på ett minne i musen?

Ursäkta om det låter väldigt rörigt och ni inte förstår vad jag menar, bara o säg till om något känns oklart.
För att fatta mig kort, musen lyssnar inte på rörelser alls. muspekaren rör sig mycket snabbare och kommer längre vid lagom snabb hastighet men vid snabba rörelser rör sig musen mycket saktare och kommer max 10cm.
Musen verkar också hacka sig fram när jag försöker röra muspekaren i en rak linje, det verkar dock inte hacka särskilt mycket på en dpi inställning på över 810dpi. Detta ska ju dock inte vara något större problem då jag alltid haft dpi;n på exakt eller under 720.

Edit: Ska ta med den och prova på skoldatorn imorgon och se om det är likadant där (har programmet installerat där också)
Men om inställningar sparas på musen så blir det nog inte vidare skillnad, har också provat att sätta det på default i programvaran men det är fortfarande samma sak,
sakta rörelser = muspekaren rör sig längre och snabbare.
snabba rörelser = muspekaren rör sig korta sträckor och saktare.

Hur avinstallerar jag drivrutinerna för Mionix musen så jag kan installera om dem? verkar inte funka med att bara byta usb uttag och hur rensar jag minnet på musen helt så den är som ny?

Edit2: Verkar som att det bara händer vid lodräta och sneda rörelser, vid parallella rörelser därimot så går det snabbt om jag drar musen snabbt, muspekaren lyssnar alltså mer på vad musen gör vill säga.

Permalänk
Mionix
Skrivet av batman:

Edit2: Verkar som att det bara händer vid lodräta och sneda rörelser, vid parallella rörelser därimot så går det snabbt om jag drar musen snabbt, muspekaren lyssnar alltså mer på vad musen gör vill säga.

Hejsan!

Verkar som din firmware strular lite. Om du använder samma mus på 2 datorer behöver du bara ha mjukvaran installerad på den ena, dina inställningar sparas på musen.
Gå till Mionix katalogen på din dator, i den ligger en firmware updater, kör den och se om det fungerar bättre.

Mvh,
Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Hejsan!

Verkar som din firmware strular lite. Om du använder samma mus på 2 datorer behöver du bara ha mjukvaran installerad på den ena, dina inställningar sparas på musen.
Gå till Mionix katalogen på din dator, i den ligger en firmware updater, kör den och se om det fungerar bättre.

Mvh,
Anders

Tyvär är det precis som det var innan efter att jag uppdaterade musens firmware.
Musen funkade hur bra som helst på skoldatorn men här hemma funkar den inte alls bra :c

Permalänk
Medlem

Hej, jag har en Mionix Sargas 900 och är sjukt nöjd med mattan förutom att det övre lagret släpper längs hela framkanten. Har löst det genom att sy ihop det, men det blir lite knöligt.

Fixa en premiummatta med limmad kant eller något vetja!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Hur är storleken på Sargas 900? Vissa butiker anger 900x400 och vissa 900x320mm.

Permalänk
Medlem

tycker era top-of-the-line möss är aningens dyra, så blev helt enkelt en func ms-3 när den kom på rea för 290 kr ink. musmatta.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Hallo!

Jag har en Mionix Naos 5000 som börjat bete sig konstigt. Jag har installerat senaste firmware (1.2.1) och har senaste mjukvaran till programmet. DPI är satt till max, 5040 dpi och polling rate har jag satt till 1000Mhz. Read lift distance är satt till det minsta.

Jag gjorde ett simpelt test som ni kan se nedan. Den andra musen jag använde var en gammal Qpad 5k. Jag drog mössen över samma yta och ungefär lika långt.

Resultatet blir det samma på alla underlag.

Det är nästan omöjligt att göra något med precision när musen hoppar till lite som den vill. Någon som vet hur man kan lösa detta problem eller är det kört med Mionix-musen?

Tillägg: Jag kör ubuntu på samma maskin och problemet finns där också. Men det säger ju inte så mycket eftersom alla inställningar sparas på musen och inte på hårddisken.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk

Köpte Mus Mionix 8200, Och en Mionix Ensis 320 den 27 december 2013,
Tänkte ska det bli såhär efter 1 veckas användning.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Hade problem med att min Naos 5000 behövde kopplas ur och kopplas in igen ibland för att den skulle fungera. Detta oavsett av drivrutiner, firmware eller dator.

Fick till slut en Naos 8200 som utbyte, men det visade sig att även denna lider av samma problem, men det uppstår något mer sällan.

Mössen identifierar sig själva som flera USB-enheter och som jag förstår det beror denna problematiken på att de måste hittas i en viss ordning, annars startar inte musen. Det är tråkigt att se hur dessa problem har funnits kvar så länge och det hade varit trevligt om Mionix kunde ligga åt La-View eller vilka som nu skriver deras firmware till att få sådana här problem lösta.

Självklart är det inte bara jag som har problemet, här är ett inlägg från en annan användare;
http://www.overclock.net/t/1206969/official-mionix-owners-clu...

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Samma problem här, dock inte blivit erbjuden ny mus. Heller inte velat köpa någon ny då den ligger bra i handen plus att det är dyrt att byta till en annan.
Vi har ju blivit lovade uppdatering av mjukvaran i flera år nu.
Känns som dom borde uppdatera mjukvaran på utvecklarna också. För någon som testar mjukvaran verkar ju inte finnas så där kan det inte ha fastnat.

Funkar för övrigt lite bättre i Linux (mint 16 i mitt fall), då funkar musen oftast vid boot i win7 funkar den aldrig.

Permalänk
Medlem

Skaffat en Naos 7000 nu och haft ca 2-3veckor. Inga problem vilket jag är glad över.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Köpte Mus Mionix 8200, Och en Mionix Ensis 320 den 27 december 2013,
Tänkte ska det bli såhär efter 1 veckas användning.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/73203757/Scan0001.jpg

Har du armband som skaver på musmattan ?

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem

Fick precis min Mionix Saiph 1800 från Storbritannien, då min förra (har tre st totalt nu, två fungerande) hade som tendens att hoppa omkring som den ville. Kan inte köpa någon annan mus eftersom jag får kramp i handen av alla andra jag testat.

Tack för en så trevlig mus!

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Köpte Mus Mionix 8200, Och en Mionix Ensis 320 den 27 december 2013,
Tänkte ska det bli såhär efter 1 veckas användning.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/73203757/Scan0001.jpg

Tycker inte heller att byta ut mouse glidez mot sandpapper/smycken låter lovande Ser nu att mattan är tillverkad av Aluminium kan tänka mig att vid det minsta jacket eller grusbiten man kan få med sig aluminium eller andra fragmenter då det e ganska poröst/mjuk? Sen vet jag inte heller om man måste ha ett absolut plant underlag så att det inte finns risk för att mattan ska kunna böja sig då den e så pass tunn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Angelkiller:

Samma problem här, dock inte blivit erbjuden ny mus. Heller inte velat köpa någon ny då den ligger bra i handen plus att det är dyrt att byta till en annan.
Vi har ju blivit lovade uppdatering av mjukvaran i flera år nu.
Känns som dom borde uppdatera mjukvaran på utvecklarna också. För någon som testar mjukvaran verkar ju inte finnas så där kan det inte ha fastnat.

Funkar för övrigt lite bättre i Linux (mint 16 i mitt fall), då funkar musen oftast vid boot i win7 funkar den aldrig.

Kör du Naos 5000?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Mionix
Skrivet av nivv:

Hallo!

Jag har en Mionix Naos 5000 som börjat bete sig konstigt. Jag har installerat senaste firmware (1.2.1) och har senaste mjukvaran till programmet. DPI är satt till max, 5040 dpi och polling rate har jag satt till 1000Mhz. Read lift distance är satt till det minsta.

Jag gjorde ett simpelt test som ni kan se nedan. Den andra musen jag använde var en gammal Qpad 5k. Jag drog mössen över samma yta och ungefär lika långt.

http://i.imgur.com/ixybq0X.jpg

Resultatet blir det samma på alla underlag.

Det är nästan omöjligt att göra något med precision när musen hoppar till lite som den vill. Någon som vet hur man kan lösa detta problem eller är det kört med Mionix-musen?

Tillägg: Jag kör ubuntu på samma maskin och problemet finns där också. Men det säger ju inte så mycket eftersom alla inställningar sparas på musen och inte på hårddisken.

Skrivet av CitroFrukten:

Köpte Mus Mionix 8200, Och en Mionix Ensis 320 den 27 december 2013,
Tänkte ska det bli såhär efter 1 veckas användning.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/73203757/Scan0001.jpg

Skrivet av Angelkiller:

Samma problem här, dock inte blivit erbjuden ny mus. Heller inte velat köpa någon ny då den ligger bra i handen plus att det är dyrt att byta till en annan.
Vi har ju blivit lovade uppdatering av mjukvaran i flera år nu.
Känns som dom borde uppdatera mjukvaran på utvecklarna också. För någon som testar mjukvaran verkar ju inte finnas så där kan det inte ha fastnat.

Funkar för övrigt lite bättre i Linux (mint 16 i mitt fall), då funkar musen oftast vid boot i win7 funkar den aldrig.

Hej,

Gör gärna en ticket i vårat supportsystem så ska vi försöka att hjälpa er med era problem.

Tack på förhand!

Mvh Mionix

Permalänk
Skrivet av Kylskåpshandtag:

Hallå jag undrar varför det står "A new firmware is available" på min Naos 8200 när jag trycker på firmware update fast jag har 1.01 som firmware i musen, 1.01 är väl den senaste?

Skrivet av adamq10:

Kör du Naos 5000?

Japp stämmer bra det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mionix:

Hej,

Gör gärna en ticket i vårat supportsystem så ska vi försöka att hjälpa er med era problem.

Tack på förhand!

Mvh Mionix

Problemet jag hade var att sensorn var smutsig Funkar prima nu igen. http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1261904-m...

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Mionix
Skrivet av nivv:

Problemet jag hade var att sensorn var smutsig Funkar prima nu igen. http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1261904-m...

Hej!

Skönt att problemet löste sig.
Hör av dig om det skulle vara några mer problem

Mvh Mionix

Permalänk
Skrivet av TheWolfbane:

Har du armband som skaver på musmattan ?

Jag har armband, Men det är gjort av bomull, Tveksam på om det skulle repa musmattan, speciellt när jag har armen på bordet och musen där det är repigt.

Skrivet av n0rp:

Tycker inte heller att byta ut mouse glidez mot sandpapper/smycken låter lovande Ser nu att mattan är tillverkad av Aluminium kan tänka mig att vid det minsta jacket eller grusbiten man kan få med sig aluminium eller andra fragmenter då det e ganska poröst/mjuk? Sen vet jag inte heller om man måste ha ett absolut plant underlag så att det inte finns risk för att mattan ska kunna böja sig då den e så pass tunn?

Skulle inte tänka mig byta ut glidzen emot sandpapper eller guld.

Däremot är problemet löst, affären gjorde en godwill och jag fick pengarna tillbaka.
Sitter på tygmatta igen.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller