Permalänk

LÅng HDMI sladd?

Hej!

Är i behov av att dra en HDMI sladd i ca 15 meter. Jag har hört att HDMI endast upprätthåller sin väldigt goda kvalité upp till ca 10 meter. Dock har jag hört talas om någon HDMI Booster, vad är det, och vad kostar dem? Oavsett lösning ser jag gärna att utnyttja HDMI sladden på 7,5 meter som jag redan äger på något sätt.

Tack på förhand!
MVH

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem

En HDMI booster eller repeater som det också kallas gör precis som det låter. Den förstärker HDMI signalen, antingen med hjälp av en separat strömkälla eller 5V DC från HDMI källan. En sådan brukar kosta runt 200 kronor (http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...)

Att skarva HDMI kablar är inget jag rekommenderar då varje skarv medför extra onödiga förluster. Ska du dra en lång kabel använd en av hög kvalitet alternativt en aktiv kabel som har en inbyggd förstärkare i kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

En HDMI booster eller repeater som det också kallas gör precis som det låter. Den förstärker HDMI signalen, antingen med hjälp av en separat strömkälla eller 5V DC från HDMI källan. En sådan brukar kosta runt 200 kronor (http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a...)

Att skarva HDMI kablar är inget jag rekommenderar då varje skarv medför extra onödiga förluster. Ska du dra en lång kabel använd en av hög kvalitet alternativt en aktiv kabel som har en inbyggd förstärkare i kabeln.

Vilka förluster skulle det vara? HDMI är en digital signal. Du ska har en sjukt kass repeater för att kunna sabba den signalen.

Permalänk
Skrivet av Mayth:

Vilka förluster skulle det vara? HDMI är en digital signal. Du ska har en sjukt kass repeater för att kunna sabba den signalen.

Spänningsförluster. Jag tror han menade om man skarvar utan repeater.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem

Skit i booster. Det finns 1.4-kablar på 20 och 15 meter om du så önskar. Skillnaden ligger i isoleringen. En 20m-kabel är mycket tjockare än en på 10m osv.

Bara om du får problem med två olika sådana kablar så skaffar du booster sedan som nödlösning. Det är begränsande annars att lägga in sådana filter för de brukar sänka den maximala bandbredden på kabeln. Kan bli problem om du behöver den extra bandbredden någon gång.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har 2st 15m HDMI-kablar för ca 6-700kr/st som jag använt i över 2 år och båda har fungerar helt problemfritt med 1080p i 60Hz. Personligen så föredrar jag så enkla lösningar som möjligt, och vad är enklare än en kabel? Inte två kablar och en liten dosa i alla fall. Rent kvalitetsmässigt för bilden är det däremot ingen skillnad.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."