Permalänk
Medlem

Komplett.se

Jag som är lost eller förstår inte varför dom inte fixar mitt moderkort...

så efter gnäll på supporten om att jag behöver en ersättningsmoderkort eller dylikt för att jag vägrar sitta utan en dator i en månad(om dom tar steget längre och skickar hela vägen till asus)... Hepp det går inte att fixa, trots att jag erbjöd mig att betala moderkortet om det inte finns någon lösning ändå på det gammla.

Problemet på mitt moderkort var att hela mitt internet var EXTREMT långsamt, spel osv flöt perfekt som vanligt... bara internet som sagt, så min lösning blev att felsöka med hjälp av tips från sweclockers medlemmar, sluta med att jag köpte ett ethernet pci kort och satte i, se där ja... Internet funkar perfekt igen och allt funka som en dröm.

Till saken, jag begär RMA från deras hemsida(tänka vafan, ngra månader kvar på garantin så jag kan likaväl få fixat så den funka), får snabbt och simpelt svar inom 1 dag, plockar isär datorn och lägger moderkortet i orginalförpackningen, jag lämnar sedan in den förhands utan att skicka den på posten(gbg pickuppoint) efter 3 dagar får jag detta sketna svaret, "Tyvärr måste vi meddela att vår tekniker har upptäckt en skada i form av böjda pinnar i processorsockeln. Då detta inte kan härledas till ett ursprungsfel täcks det inte av din produktgaranti, utan bedöms som ett handhavandefel."

Notera att moderkortet utanför internet har funkat utan problem, jag har heller ALDRIG rört processorn sedan jag satte ihop dator för närmare 2 år sedan, även om den skulle mot förmodan vara böjd(vilket jag fan inte tror en sekund på, sålänge dom inte böjt den själva under frakt.) Så kvarstår mitt problem och har inget att göra med processorn, ville ha min ethernetport fixad och inget annat.

Permalänk
Vila i frid

Sånt är livet, dvs orättvist - för oss små privatkunder. Nästa gång dokumenterar du ditt moderkort med foton innan du skickar in det. Recensera produkten @ komplett och lämna en Kundrecension, likaså på prisjakt.se

Permalänk

Men när du skickade in moderkortet så plockade du som sagt isär datorn. Då plockade du väl ut cpu:n? Är det möjligen så att du råkat skada processorsockeln när du gjort detta?

Edit: Även om detta var fallet så förstår jag inte varför det inte gick på garantin.

Visa signatur

Här ska det ju stå något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Sånt är livet, dvs orättvist - för oss små privatkunder. Nästa gång dokumenterar du ditt moderkort med foton innan du skickar in det. Recensera produkten @ komplett och lämna en Kundrecension, likaså på prisjakt.se

känns bara så jävla skit att det skall bli så, har inte haft dålig erfarenhet av komplett tidigare... Men nu skall jag säkert behöva betala 250kr för "deras tid", är ju inte så att man förlorar hela garantin på sin nya bil om man repar lacken... så sjukt bullshit, jag brukar vara extremt paranoid innan jag skickar saker RMA, sjukt att det skall behövas fotas och vara cynisk mot ett företag som komplett... Aja om komplett är douchebag när det kommer till sådana här ärenden så lär det vara likadant med alla andra(gör inte om det misstaget igen).

Om jag får hem ett moderkort som inte funkar alls nu så åker jag och river komplett.

Skrivet av Oliviawilde:

Men när du skickade in datorn så plockade du som sagt isär den. Då plockade du väl ut cpu:n? Är det möjligen så att du råkat skada processorsockeln när du gjort detta?

Edit: Även om detta var fallet så förstår jag inte varför det inte gick på garantin.

Vet inte hur jag skulle lyckats med detta, är ju inget komplicerat att lyfta rakt upp heller. Förstår heller inte varför dom inte kan fixa ethernetporten om jag nu mot förmodan böjt en pigg på processorsockeln, som inte har ett skit att göra med det jag vill få fixat...

Permalänk
Medlem

Kan ju också vara så att dem inte kan laga ethernet porten nu eftersom cpu sockeln är skadad så dem inte kan starta upp den och felsöka problemet...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Varit ute för liknande hos komplett, och personen jag pratade med var riktigt otrevlig så det var sista gången jag köpte från komplett utan håller mig till Inet.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Kan ju också vara så att dem inte kan laga ethernet porten nu eftersom cpu sockeln är skadad så dem inte kan starta upp den och felsöka problemet...

Jävlar om det är fallat isådanafall, jag lämnar in mitt fullt dugliga moderkortet för att laga min ethernetport och får tillbaka ett helt trasigt moderkort som jag måste fixa själv... awesome.

Skrivet av Maho:

Varit ute för liknande hos komplett, och personen jag pratade med var riktigt otrevlig så det var sista gången jag köpte från komplett utan håller mig till Inet.

ledsen att höra, lär bli sista gången för mig också om detta inte löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nhemlis:

Jävlar om det är fallat isådanafall, jag lämnar in mitt fullt dugliga moderkortet för att laga min ethernetport och får tillbaka ett helt trasigt moderkort som jag måste fixa själv... awesome.

ledsen att höra, lär bli sista gången för mig också om detta inte löser sig.

Newsflash till alla er här som tror att det är butikerna som krånglar
Asus vägrar flagrant att ha med skadade cpu socklar att göra, det är ytterst få som tar sådant ens på goodwill
Att din port inte funkar som den skall, kan mycket väl ha med att göra att din cpu ej får kontakt med pins i din sockel

För skickar de in moderkortet till distributör/importör och de vidare till tillverkaren och får avslag, ja, då får butiken stå för hela kostnaden och det gör att de flesta butiker inte ens skickar in moderkorten utan vägrar, och det är ju "aldrig" någons fel att en cpu socket blivit skadad, har aldrig öppnat ett moderkort i hela mitt liv med skadad sockel.. och jag har jobbat som retailer/service etc så jag har öppnat några

Dessa kollas mer än minutiöst innan de skeppas ut till leverantörerna, minsta avvikelse så skall de skrotas så att de inte skeppas till leverantörer och exportörer

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

säger inte heller att jag fått det trasigt från början när jag köpte det, jag menar på att dom har fraktat det ovarsamt eller dylikt och böjt dom med antingen att tvinga på processorn osv..

Att det skulle vara pga att sockeln inte får kontakt är bullshit, för det har inte varit något som helst problem med datorn förens 1 månad tillbaka(på över 2år alltså), så då menar du att pinnen har böjt sig extra och förlorat kontakt helt av sig själv.

Kan också garantera dig att du som jobbat inom retailer/service borde mkt väl veta att produktionsfel är något som sker av ALLA sorters produkter inte ofta men händer då och då... finns nog fan inte ett enda företag som skickar ut 100% felfritt. Jobbat inom flertal lager/retail och det händer väldigt ofta att det är produktionsfel, så säg inget annat...

men återigen så är det inget jag säger har varit på produkten sedan jag fått den, men har satt ihop ett flertal datorer och kan nog säga att jag vet hur jag plockar isär utan att slita ut delar, jag påpekar att det är komplett som har varit oaktsamma och skadat min produkt.

Permalänk
Medlem

Det där lät som med mitt fall när jag hade ett EVGA nForce nånting-nånting Socket 775 moderkort som var helpajko. Men enligt Komplett var det inga fel på moderkortet. Konstigt att det konstaterades som död av 4 andra elektriker samt tekniker och även 2 andra butiker, men inte av Komplett nä nä. De har "alltid rätt", medan kunden ska bara pröjsa mer och mer till dem enligt dem själva.

Nä, köp inget från Komplett(a idioter) som jag kallar dem för. Visst, det finns några trevliga personer i kundtjänst, men för övrigt så suger de getb*lle enligt mig när det kommer till service. Långa väntetider med RMA eller dylikt, spydig personal på servicestället m.m m.m...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av nhemlis:

säger inte heller att jag fått det trasigt från början när jag köpte det, jag menar på att dom har fraktat det ovarsamt eller dylikt och böjt dom med antingen att tvinga på processorn osv..

Att det skulle vara pga att sockeln inte får kontakt är bullshit, för det har inte varit något som helst problem med datorn förens 1 månad tillbaka(på över 2år alltså), så då menar du att pinnen har böjt sig extra och förlorat kontakt helt av sig själv.

Kan också garantera dig att du som jobbat inom retailer/service borde mkt väl veta att produktionsfel är något som sker av ALLA sorters produkter inte ofta men händer då och då... finns nog fan inte ett enda företag som skickar ut 100% felfritt. Jobbat inom flertal lager/retail och det händer väldigt ofta att det är produktionsfel, så säg inget annat...

men återigen så är det inget jag säger har varit på produkten sedan jag fått den, men har satt ihop ett flertal datorer och kan nog säga att jag vet hur jag plockar isär utan att slita ut delar, jag påpekar att det är komplett som har varit oaktsamma och skadat min produkt.

Tips. använd dig av citeraknappen så hittar man när någon svarat.

Vet inte hur många fall jag haft där datorer funkat fint på diverse sätt, för att sedan när användaren t e x ska lägga till mer ram, det funkar inte och voila, böjda pins fanns med i leken
du kan mycket väl ha böjt den när du sände in den, när (om du nu ens gjort det) satte tillbaka socketskyddet vilket jag hoppas att du gjorde när du sände åter moderkortet
Klart det finns produktionsfel, men det här mäts, och måste ha 100% kontakt i alla pins innan de packas

Sen säger jag inte att felet inte fanns där eller att datorn inte fungerat innan, det kan vara så simpelt att du skadade det när du packade det etc, och sen säger alla detta att man minsann vet att man aldrig haft sönder en pin etc.

Sen också att komplett har pajat moderkortet, det finns ett skäl till varför man fotar sockeln innan man sänder in sitt moderkort, och när man monterar åter socketskyddet så att de som har hand om ens ärende kan se att man gjort det på ett korrekt sätt

Tycker synd om dig, och att du antagligen inte kommer få ett nytt moderkort på garantin, tro inte annat

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Märkligt. Har själv aldrig haft problem med rma till komplett. Oavsett handhavande fel lr ej. Alltid fått bra kundbemötande och bra kompensation tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Satt du ens på socketskyddet när du plockade ut moderkortet? Hur packade du moderkortet ?

Du säger att komplett måste ha misshandlat ditt paket efter mottagande och därför pinsen är böjda vilket jag har väldigt svårt att tro.

Så länge du satt på alla skydd och packat det väl så ska inte endast några pins ta skada oavsett hur mycket dom sparkar och kastar ditt paket.

Tror även komplett har tillräckligt med kompetent personal som inte böjer pins under montering, och om så är fallet inte ersätter dig med ett nytt moderkort så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tehlamah:

Satt du ens på socketskyddet när du plockade ut moderkortet? Hur packade du moderkortet ?

Du säger att komplett måste ha misshandlat ditt paket efter mottagande och därför pinsen är böjda vilket jag har väldigt svårt att tro.

Så länge du satt på alla skydd och packat det väl så ska inte endast några pins ta skada oavsett hur mycket dom sparkar och kastar ditt paket.

Tror även komplett har tillräckligt med kompetent personal som inte böjer pins under montering, och om så är fallet inte ersätter dig med ett nytt moderkort så fall.

Ett ganska vanligt fel är just att man skickar Intel-moderkort utan skydd för sockeln. Det bästa är så klart det tillhörande skyddet men har du inget finns det fortfarande lösningar. Pinnarna är väldigt känsliga och det är lätt att något stöter till med under frakt om dem ej täcks över. Dessutom är risken stor att de skadas när man plockar ur CPU. En ganska dålig lösning då pinnar på CPU:n tenderade att ha mindre risk för skador.

Utan bevis på att moderkortet var helt när du skickade och utan skyddskopan har du liten chans att kunna ta tillvara på din rätt.

Permalänk
Medlem

Jag var och hämta mitt moderkort efter jobbet idag, öppna moderkortet på plats... Där var det 1 enda jävla böjd pin, så förlora jag alla eventuella möjligheter till att få fixat moderkortet, kan inte sluta skratta faktiskt. Om jag nu mot förmodan böjt pin på processorsockln så borde jag fan böjt mer än 1 jävla pin tycker ja... Jag fråga personen på pickup-pointen, HUR lyckas man böja 1 enda och lämna resten totalt intakta, låter lite väl otroligt för min smak imo.

till alla som fråga om jag satte på skyddet, ja det hade jag.

Sedan kan man alltid vara efterklok och säga "aja du borde fotat blablabala" ja det lär jag göra i framtiden, är inte något jag gjort flera gånger i mitt liv och inget jag kunde tagit erfarenhet av tidigare. Trodde som sagt att jag inte behövde vara cynisk mot ett företag som komplett.

Tack för alla svar sweclockers, som sagt omöjligt att avgöra om jag gjort det eller om dom har böjt den.(min teori är att dom lyckats böja då sockelskyddet sitter fast som fan på den och krävs lite kraft för att få loss och sedan har slintit, inget komplicerad att få dit dock.

Orkar inte sätta ihop datorn idag, så kan inte säga om moderkortet är totalt lost heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nhemlis:

Problemet på mitt moderkort var att hela mitt internet var EXTREMT långsamt, spel osv flöt perfekt som vanligt... bara internet som sagt, så min lösning blev att felsöka med hjälp av tips från sweclockers medlemmar, sluta med att jag köpte ett ethernet pci kort och satte i, se där ja... Internet funkar perfekt igen och allt funka som en dröm.

Att du ens orkade börja kriga om felet var fixat.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Att du ens orkade börja kriga om felet var fixat.

varför skulle jag inte begära att dom fixar mitt moderkort när det gått sönder inom garantin... allt annat är ju bara sann lathet och korkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nhemlis:

varför skulle jag inte begära att dom fixar mitt moderkort när det gått sönder inom garantin... allt annat är ju bara sann lathet och korkat.

För att du redan lagt ner tid på att felsöka och t.om köpt in saker för att lösa problemet.
Sen skrev du ju att du inte vill vara utan dator, något du hade kunnat bli länge pga semestertider.

Har själv ett trasigt moderkort(föra korten som skeppades med sandybridge) som jag inte orkat skicka tillbaka för att jag skulle vara utan dator länge.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.